Segt?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vad för webbläsare har ni förresten. Jag har Google Chrome i huvudsak. Eventuellt att en annan webbläsare vore sämre på hanteringen av annonsscripten. Det går fort fort fort för mina sidladdningar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag provade just med Firefox 4.0 och det rullar på finfint just nu iaf. Jag ska testa skillnaderna senare ikväll när det är fler folk online.

Eventuellt att ni har installerat en massa tillägg i era webbläsare som orsakar att det går långsamt?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du menar inte adserver.adtech.de?

Nej, det vet jag vad det är.

Kan det vara någon felkod i kollen av flashversion?
Dock inte säker på hur ofta ff anropar adobe.com, men jag har reagerat flera ggr.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag provade just med Firefox 4.0 och det rullar på finfint just nu iaf. Jag ska testa skillnaderna senare ikväll när det är fler folk online.

Eventuellt att ni har installerat en massa tillägg i era webbläsare som orsakar att det går långsamt?

Det lustiga är att jag satt igår kväll och surfade på SH och såg till min förvåning att det var 1034 samtidigt inloggade, och SH flöt jättefint. Förra våren så gick det inte att ansluta ens när det var 700-800 pers.

Kör Safari 5.0.4

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har också enorma prestandaproblem av och till.
Har 2x 100MBitlinor hemma från olika leverantörer och upplever samma på båda.

Andra siter går bra och pingen mot sh är låg, så det är nånting med sajten. När det går segt så är "allt" segt. Det spelar ingen roll om det är get eller post. (själv gissar jag på databas alt. uppkoppling mot databas-problem)

Det verkar inte vara direkt relaterat till antal inloggade användare. Har haft problem när det varit 600-700 inloggad likväl som med 1000+. Har även tidvis fungerat bra vid dessa scenarion.

Jag ska passa på att köra en fiddler nästa gång det går långsamt.

edit: jag kör IE7 ibland och IE8 ibland

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det kan vara PM-tabellen i databasen. Den är enorm och rätt klantigt seg. Är det det, så kan jag inte riktigt göra något åt det.

Jag behöver isåfall köra en databasgenomgång på tidig morgon med som minst antal besökare på sidan. Alternativt, stänga ner sajten under tiden att databasen gås igenom. Det var ett tag sedan vet jag.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Det kan vara PM-tabellen i databasen. Den är enorm och rätt klantigt seg. Är det det, så kan jag inte riktigt göra något åt det.

Lägg den på en raid med ssd-diskar. Men ja, då behövs nog mer annonser :)

Sajten blev okontaktbar för mig nu 10:47. Stod bara och laddade, fick inte upp någonting..
734 inloggade.

Startade om IE, samma sak.
Startade om IE igen, fungerade felfritt...

Är det sessioner som tar slut någonstans eller någon tabell som blir låst?

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Utan reklam som finansierar serverdrift och underhåll så existerar inte SH.
Jag har full förståelse för detta. Och jag har inget emot reklam. Men jag mår illa av rörliga bilder så om jag inte kunde stänga av Flash skulle jag inte vara på Sporthoj (eller andra siter heller med den här typen av reklam) En site som har fattat detta är http://eforum.idg.se. Där har man om Flash är inaktiverat stillastående reklam vilket är helt OK för mig. Jag är självklart intresserad av vad SH annonsörer har att erbjuda så för mig är det trist att de väljer Flash. Som jag normalt har inaktiverat. Utan Flash inaktiverat skulle jag inte kunna surfa på webben idag. Och detta är inget unikt. Jag har kollegor på jobbet med samma problem.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Jag testade att posta/editera mitt inlägg. 35 sekunder för att "apply:a" ändringen.
Samtidigt som den stod och laddade i fönstret där jag gjort ändringen så öppnade jag en ny tab där jag surfade till www.sporthoj.com. Även denna stod bara och laddade.

Direkt när edit:en gick igenom och blev postad så kom jag även in på www.sporthoj.com i den andra tabben. Det "släppte" samtidigt i båda flikarna.

Nedan är statistics när jag gjorde edit på mitt inlägg #31 i den här tråden.

Request Count: 1
Bytes Sent: 2*530 (headers:1652; body:878)
Bytes Received: 613 (headers:613; body:0)

ACTUAL PERFORMANCE
--------------
ClientConnected: 11:57:12.550
ClientBeginRequest: 11:57:31.037
ClientDoneRequest: 11:57:31.037
Gateway Determination: 0ms
DNS Lookup: 0ms
TCP/IP Connect: 3ms
HTTPS Handshake: 0ms
ServerConnected: 11:57:31.041
FiddlerBeginRequest: 11:57:31.041
ServerGotRequest: 11:57:31.041
ServerBeginResponse: 11:58:07.000
ServerDoneResponse: 11:58:07.000
ClientBeginResponse: 11:58:07.000
ClientDoneResponse: 11:58:07.000

Overall Elapsed: 00:00:35.9630000

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag körde en databasoptimering för en stund sedan. Kanske ni träffade denna tidpunkt.

Men jag ska iaf oxå hålla ett öga på detta och se på vad jag kan göra.

Jag tror det är table-lock som orsakar segheten. Men måste dock hitta vilken query som isåfall orsakar detta.

Experter på detta område får gärna höra av sig. :)

Jag har full förståelse för detta. Och jag har inget emot reklam. Men jag mår illa av rörliga bilder så om jag inte kunde stänga av Flash skulle jag inte vara på Sporthoj (eller andra siter heller med den här typen av reklam) En site som har fattat detta är http://eforum.idg.se. Där har man om Flash är inaktiverat stillastående reklam vilket är helt OK för mig. Jag är självklart intresserad av vad SH annonsörer har att erbjuda så för mig är det trist att de väljer Flash. Som jag normalt har inaktiverat. Utan Flash inaktiverat skulle jag inte kunna surfa på webben idag. Och detta är inget unikt. Jag har kollegor på jobbet med samma problem.

Det du skrev om eforum funkade inte när jag testaade köra adblock. Då visades inga annonser alls.

Det är iaf inget val för SH att låta för många använda adblock. Det är redan för högt antal % i statistiken som använder det. Med tiden kommer det krävas åtgärd för att begränsa adblock.

Jag förstår varför man använder det, men i det här fallet för en nischad sajt som SH som lever på annonsintäkter så är det att skjuta sig själv i foten att leka "pirat" (i brist på bättre ord) och inte visa annonserna.

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Var segt nu igen 21:44
Verkade vara några giffar ur sporthoj/pics/ som tog tid, stora sporthoj loggan saknades en bra stund bland annat, efter refresh fanns alla bilder men det segade ännu mera.
Jag öppnade ett till fönster och den släppte loss samtidigt som den första.

Och jag kör IE....

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Hoj
VFR750
[YOUTUBE-ID]8imOCEvUu6I[/YOUTUBE-ID]

Skämt åsido. Har också upplevt den seg ni ikväll, SH-loggan vill inte alla gånger.

sportbike

Guest
Det går inte bara segt, det går fruktansvärt segt.
Kör Google crome och det tar mellan en och fem minuter att ladda upp ett inlägg.
Dessutom blir det i nio fall av tio dubbla inlägg.

Inte loligt...

sportbike

Guest
Det går inte bara segt, det går fruktansvärt segt.
Kör Google crome och det tar mellan en och fem minuter att ladda upp ett inlägg.
Dessutom blir det i nio fall av tio dubbla inlägg.

Inte loligt...

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Segt som attan nu igen när jag skulle posta på forumet.
evigheter men inget laddade, fick stänga ner fönster och sedan öppna sh igen innan sidan laddade.

Tid: 09:34 till 10:00 ca

Edit: jag avbröt det här inlägget för det segade så in i vassen men verkar som det kom med ändå :O

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Funkar bra för mig.
När jag bytte till FF4 (ubuntu) så blev det en rejäl boost på alla större/bloatade sajter.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati