Senaste om trafikförsäkringsskatten

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Du & jag verkar vara de enda på SH som fått förändring i positiv bemärkelse. Alla andra har bara fått högre kostnader för Akassa o.dyl.

Kan det vara så att ni tjänar 30-40+ ?? de rikar får mer är ju vad moderaterna går ut på.. Men drabbar ju ingen höginkomsttagare att va moderat :arsele

Nu får jag säkert mkt skit... men jag vet vad Sverige kan spara in på!

Som vi kan klara oss utan.

KUNGEN O SLOTTET BORT!!!!!! kostar ju bara massa pengar, för ngn som vinkar en gång om året på en altan, jag kan göra det för 200 kr.. då har Sverige tjänat x-antar miljarder på att låta mig vinka istället och upplåta slottet med 500 rum till alla Sveriges uteliggare!

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Kungafamiljen är representer för svergie, så deras kostnader är inte att slänga pengar i sjön.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Kungafamiljen är representer för svergie, så deras kostnader är inte att slänga pengar i sjön.

Det finns dom som kan representera Sverige till ett billigare pris.

Jag röstar för bort med kungen o hela packet.

Det är vår regering som styr landet,låt dom visa sej utåt och roffa åt sej kungens jobb.De vill ju ändå bli kungar som tar från dom fattiga och gynnar dom rikare ännu mer.

Jonken_

ogillar VV mig?
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Z750, svart och stålomspunnen
Du & jag verkar vara de enda på SH som fått förändring i positiv bemärkelse. Alla andra har bara fått högre kostnader för Akassa o.dyl.

Facket gick jag ur när jag hörde att de gått med på 0% i löneökning. Sen skulle ju jobbavdraget märkas mest för de som tjänar minst, gör man inte mer än 50-140kkr/år så är dedär 6-12kkr i disponibel inkomst jättemycket, iallafall tycker min plånbok det. Eventuellt har jag råd med en egen hoj i slutet på sommaren om jag jobbar på bra..

Kan det vara så att ni tjänar 30-40+ ??

KUNGEN O SLOTTET BORT!!!!!!

Nä, som student så ser jag domdär CSNpengarna varje månad, det är 7k/månad, och sen kör jag truck på ett stort lager så folk, inklusive jag själv ska få mat på bordet, så höginkomstare är jag inte. vad är det som inte går fram? jobbavdraget ger de som har minst mer..

Sen detta med kungen är ännu ett populistiskt kanonförslag. Bara reklammomsen på alla skvallerblaskor som knugen med familj är upphov till, och drivmedelsmomsen för all som vill kolla på drottningholm uppväger vad de kostar i apanage. om inte annat måste du ställa dig frågan om du verkligen vill ha presidentval istället?

Last edited:

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008

Hörde eller läste något om det någon gång. Kommer inte riktigt ihåg hur det var men de drog faktiskt in ganska mycket pengar till sverige.

Jag tycker att de ska ta bort bidraget som t ex husägare får pga räntan de har på lånet. Borde vara gankska stora summor som försvinner där! Även om det har sänkts så kan det tas bort helt! "-Men hur ska folk då ha råd med hus" brukar endel säga. Skiter väl jag i, det är ingen rättighet at ha hus. Samma sak som gäller för motorcykel, har du inte råd med det så skaffa det inte. Banken kunde gott sänka låneräntan i stället, de går inte back direkt...

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Hörde eller läste något om det någon gång. Kommer inte riktigt ihåg hur det var men de drog faktiskt in ganska mycket pengar till sverige.

Jag tycker att de ska ta bort bidraget som t ex husägare får pga räntan de har på lånet. Borde vara gankska stora summor som försvinner där! Även om det har sänkts så kan det tas bort helt! "-Men hur ska folk då ha råd med hus" brukar endel säga. Skiter väl jag i, det är ingen rättighet at ha hus. Samma sak som gäller för motorcykel, har du inte råd med det så skaffa det inte. Banken kunde gott sänka låneräntan i stället, de går inte back direkt...

Hur kan man jämföra rättigheten till bostad med rättigheten till motorcykel:va

Vad är felet med att banker gör vinster? Är ju bara byta bank om man inte är nöjd!

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Hur kan man jämföra rättigheten till bostad med rättigheten till motorcykel:va

Vad är felet med att banker gör vinster? Är ju bara byta bank om man inte är nöjd!

Alla har rätt till en bostad men jag tycker inte att det är en rättighet att äga ett hus. Det är inget fel med att banken tjänar pengar men jag tycker att det är fel att jag m fl betalar för andras huslån.

perryjonsson

HOJKÅT
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
CBR900RR "FIGHTER"
Jag tycker det är först nu dom insett hur roligt mc är. ska man få en super kick och ha kul så kostar det. De som inte har råd får väl ägna sig åt minigolf eller nått annat. :arsele

Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Alla har rätt till en bostad men jag tycker inte att det är en rättighet att äga ett hus. Det är inget fel med att banken tjänar pengar men jag tycker att det är fel att jag m fl betalar för andras huslån.

De som äger hyreshus är också husägare :pannkyss

Gabor

Guest

Håller helt med, men det var en lösning som kom till för att stimulera egnahemsbyggen på 70-80talet. just på grund av bostadsbristen i sverige. ungdommar hade inte tillgång till små lägenheter för att barnfamiljer hade dom länge, just på grund av att det var för dyrt att ha eget hus.

Ska man ta bort det så får man gå hela vägen, inget barnbidrag, inget hyrasbidrag, studiebidrag heller..

Skaffa ett jobb så att du klarar dig istället, mäta mun efter matsäcken ...:tummenupp

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

:7peta
Det gällar alla fordon. Och den klämmande skon är att de som idag inte har körkort kommer att få betala för vad andra har ställt till med.
Dvs dömd skyldigt utan att passera Domstol. :fakta

Har du inte råd med räntan, spara i madrassen oc köp kontant då. Banker är vinstdrivande företag som alla andra. Staten är inte det.

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24

Om det är avdraget för ränteutgifter du menar med "bidrag" så gäller det i stort sett alla ränteutgifter, även de som hyresvärden har på sina lån, och de som Sven Svensson har på sin Plasma-TV han har på avbetalning. Med detta resonemang så sponsrar du även Plasma-Sven och hyresgästen (som har lägre hyra eftersom hyresvärden kan göra ränteavdrag)

För du själv bor väl inte i hyresrätt eller har lån på bostadsrätt eller villa?! :va

I. Ronisk

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Kawasaki z750
Har bara en kommentar som stämmer på allt ni skrivit.

VEM HAR VALT IN DOM JÄVLARNA?!?!?!?!?!

Inte jag iallafall

Själv vet jag inte ens om jag kan köpa hojj igen eftersom denna fruktansvärda höjning på trafikskatt snart kommer träda i kraft.........

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk

Inte jag iallafall

Själv vet jag inte ens om jag kan köpa hojj igen eftersom denna fruktansvärda höjning på trafikskatt snart kommer träda i kraft.........

Vet inte vad du betalar, men den fruktansvärda höjningen gör för min del 116:- / månad. Jag kan ta den smällen, inte så att jag står och faller med det.
Eftersom jag endast kör 6 månader / år så blir det knappt 700:- / år.
Det är ju endast trafikdelen som skall höjas.

Till Jessan: Samma sak här, jag kan ju inte veta vad du har för lån eller räntor, men dom flesta bolånen idag har väl mellan 3 - 4.5% ränta ( 3.7 - 5% har jag på mina lån), Ser inte hur bankerna skall kunna sänka dom mer.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4

Jag. Och majoriteten av svenska folket.

Stackars dig då. För du har väl tagit reda på hur mycket det skulle påverka dig innan du gjorde ditt genomtänkta inlägg?

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Kawasaki z750
Jag. Och majoriteten av svenska folket.

Stackars dig då. För du har väl tagit reda på hur mycket det skulle påverka dig innan du gjorde ditt genomtänkta inlägg?

haha det är lungt med mig och köpa hoj. köper jag så köper jag oavsett försäkringspremie men tycker du det är rätt att straffa hela mc sverige?

jag är själv förbannad över försäkringspremien som ändras och jag tror inte du tycker det är speciellt kul du heller. och det är nog så att jag läser timmeslånga inlägg och förstår och lider med dom som inte har råd att köpa eller äga en hoj efter detta blir verklighet.

så ja du och majoriten av svenska folket har röstat på dom och tyvärr får vi alla lida för det nu....

Vet inte vad du betalar, men den fruktansvärda höjningen gör för min del 116:- / månad. Jag kan ta den smällen, inte så att jag står och faller med det.
Eftersom jag endast kör 6 månader / år så blir det knappt 700:- / år.
Det är ju endast trafikdelen som skall höjas.

Till Jessan: Samma sak här, jag kan ju inte veta vad du har för lån eller räntor, men dom flesta bolånen idag har väl mellan 3 - 4.5% ränta ( 3.7 - 5% har jag på mina lån), Ser inte hur bankerna skall kunna sänka dom mer.

Bara på min bil skall det göra ca 2000 om året. Äger en saab 9-3 03.

sedan har jag en god vän inom försäkringsbranchen. på en hoj som jag är intresserad av så skulle försäkringen gå från ungefär 6000 till 9000 om året.

tycker det är rätt surt om man måste ha bil och sedan önskar sig ett fritidsintresse med :) håller du inte med?

Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk

Bara på min bil skall det göra ca 2000 om året. Äger en saab 9-3 03.

sedan har jag en god vän inom försäkringsbranchen. på en hoj som jag är intresserad av så skulle försäkringen gå från ungefär 6000 till 9000 om året.

tycker det är rätt surt om man måste ha bil och sedan önskar sig ett fritidsintresse med :) håller du inte med?

Hmm 32% påslag på 6000:- != 9000:-
det blir 7920:-, en höjning med knappt 2000:-, inte 3000
blir 166:- / månad vilket får anses billigt för en sjukhusvistelse, nästan oavsett vilka skador man har.
Om ditt försäkringsbolag sedan lägger på yterligare vet jag inte, men då kan man ju alltid byta bolag.
Tycker du förresten lika synd om rökarna ? eller dom som gillar att ta en öl ibland ?? Varför skall dom betala så mycket skatt ??

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Kawasaki z750
Hmm 32% påslag på 6000:- != 9000:-
det blir 7920:-, en höjning med knappt 2000:-, inte 3000
blir 166:- / månad vilket får anses billigt för en sjukhusvistelse, nästan oavsett vilka skador man har.
Om ditt försäkringsbolag sedan lägger på yterligare vet jag inte, men då kan man ju alltid byta bolag.
Tycker du förresten lika synd om rökarna ? eller dom som gillar att ta en öl ibland ?? Varför skall dom betala så mycket skatt ??

Tycker det är synd att jämföra mc körning med rökning? Öldrickande lika så.

Tycker det är kass att göra mc körning till en klassfråga som det blir i slutändan. Tycker uträkningarna kan vänta tills förslaget är igenom.

Åsikten står kvar.

Ett redan dyrt intresse blir dyrare..... oavsett vad alla försöker räkna ut. Många kommer inte ha råd att ha kanske sitt mest passionerade intresse kvar.

på tal om uträkning så fick jag tag på denna här!

Denna gäller t.ex Helsingborg och bilar i detta fall.

* 54-årig kvinna, med Volvo V70 av 2004 års modell. Hon kör högst
1 500 mil/år. Hennes premie ökar från 1 868 kronor till 4 054 kronor.
Hon bor i villa.

* Är Volvoägaren en 40-årig man som kör 3 000 mil om året, höjs
premien från 2 547 kronor till 5 527 kronor. Han bor i villa.

* 25-årig tjej, med Toyota Yaris av 2001 års modell. Hon kör 1 500
mil/år och får en höjning från 2 418 kronor till 5 247 kronor. Hon bor
i lägenhet.

* En 25-årig kille med en SAAB av 1995 års modell. Han kör 2 500
mil/år och får en höjning från 4 104 kronor till 8 906 kronor. Han bor
i lägenhet.

Känner mig inte speciellt glad över dessa siffrorna.

och nej det är inte jag som skrivit dom så bespara mig dom kommentarerna.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
blablabla......

så ja du och majoriten av svenska folket har röstat på dom och tyvärr får vi alla lida för det nu....

Om du orkar ta dig igenom mina tidigare inlägg i den här tråden inser du ganska snabbt att alla inte får lida. Jag är alltså en vinnare enligt de nya reformerna. F.ö. skiter nog majoriteten av de som röstade in nya regeringen om du eller någon annan får högre trafikförsäkringsskatt. Du skulle inte bry dig ett smack om man reglerade en skatt uppåt som du själv inte drabbades av. Eller är det av ideologiska skäl du jämrar dig? Knappast....

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept