Senaste om trafikförsäkringsskatten

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Den dagen jag inte känner att jag inte har råd, så skruvar jag upp skylten på väggen istället.
Tyvärr.
Om jag säljer min hoj så vinner ju dom!

"Dom tar mig aldrig levande" inställningen har nog ingen av dessa hojhatar politiker tänkt på !Inte fan slutar man åka hoj för att puckon i regeringen vill finansiera sina "kompisars" feta plånböcker med friska trafikförsäkrings pluringar !Vackert skrivet broder :tummenupp

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
"Dom tar mig aldrig levande" inställningen har nog ingen av dessa hojhatar politiker tänkt på !Inte fan slutar man åka hoj för att puckon i regeringen vill finansiera sina "kompisars" feta plånböcker med friska trafikförsäkrings pluringar !Vackert skrivet broder :tummenupp

Många som tyvär inte tycker som dej och mej. :(

Många tycker nog att jag skulle vara en idiot om jag gjorde så, men som man säger. Dont hate the player hate the game!?

Tycker det är synd att alla bara godtar alla j*vla höjningar.
Fast det är fel!
Vi får betala för saker vi inte ens har gjort eller hur man ska uttrycka det.
Våra pengar tas till annat!
Jag betalar skatt från min lön Ca 6500kr i månaden!
Var går allt till?
Jag betalar skatt på mina bilar ca 3000kr per år!
Vad går allt det till?
Jag betalar ca 7 kr skatt på liter bensinen som jag tankar i mina bilar + motorcycklar!
Vad går allt det till?
Sen ska man inte räkna bort all jävla MOMS + skatt man betalar på prylar man köper.
Vad går det till?

Tex: när en fotbollsmatch går fel och polis brankår och ambulans måste till platsen, vart tar dom pengarna till det ifrån?
När dom öppnade, ett hattmusem vart kom dom pengarna ifrån?
Vart tar alla jävla pengar vägen?!
Jag sitter och betalar vägskatt men ändå så är vägarna skit!
Vissa gånger plogar dom inte ens ju!
Lagar inte ens hål i marken!
Grusvägar ut till många småområden!

Och det är ingen som säger eller gör något åt saken!?
Det är förjävligt!
Hur ca 90% av alla här kan sitta och säga, det berör inte mej då skiter jag i det!
Nehe men ni är medlemmar i samhället varesej ni vill det eller inte!
Bara det inte är erat problem så skiter ni i det?
Varför inte bara säga nej för allas skull?
Demonstrera eller vad fan som helst, jag är lätt med.
Men jag tänker inte betala 2000kr för halvförsäkring bara för att jag räknas till en majoritet!
Jag har aldrig utnyttjat mina försäkringar eller skadat mej svårt.
Men ändå ska jag betala det med min hobby?
Finns hur många exempel på andra hobbys där man inte betalar så här mkt!
Men inget som lockar mej.
Vad ska jag göra då?
Lägga ner allt pga höjda avgifter?

Ta tex det här argumentet:
Jag fick 1000kr mer av blått, därför kan jag med glädje betala 34% mer varje månad i trafikförsäkring.
Fast blåa lovade mej mer pengar i månaden.
Ok du har godtagit den första stadiet av höjning vänta bara till det andra kommer!
Plus att alla inte ens fick 1000kr mer i fickan.
Du blir bokstavligen röv*nullad av skatter!
Först nu börjar du förstå dom som klaga men nu är det försent för dej och dina kompisar.

Hoppas ingen tar illa upp.
/mvh jonas

Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Tack, jag är faktiskt riktigt nöjd med min röst. Har själv 1100:- mer i plånkan per månad & med nya skatten får jag en ökning med en femhundring. Per år. Svart på vitt.

Du kanske har 1100:- mer just nu, men räkna då med höjningen på din Mc-fösäkring, nästan lika mycket på din bilförsäkring då den också kommer beskattas, höjningen av A-kasseavgift med i runda slängar 250:- och höjning av fackavgiften med en bra slant där med. Se sedan det faktum att bränsleskatten kommer höjas så småningom så blir det ett minus i slutändan.

Det slår dig inte att det kanske inte var för ev försäkringsskatt höjning folk röstade på de blå istället för på den röda faran...??

Mc är inte allt här i världen....det är bara leksaker...:tummenupp

Vad det gäller första halvan, se ovanstående svar.

vad det gäller andra halvan måste jag tyvärr hålla med dig... :D

Synd då bara att de inte kan höja försäkringen för lyxbåtar som gör X antal knop som folk kan åka runt med hur som heltst...

Last edited:

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
jag har tyvärr inte läst hela denna tråd, de tar för lång tid.

jag hoppas inte nån av er som tänker köra oförsäkrat lyckas köra på mig när jag är ute o kör.. Bil eller MC.. trotts att ni kört prickfritt i X antal år.
Jag gillar inte heller denna höjning, men jag har inte lust att betala min egen rullstol bara för att iddioten som körde på mig inte hade nån trafikförsäkring.

Om man inte har råd med Mc föräkring får man väl skaffa en 500 hk båt, för den lär ju va väldigt billig att försäkra :huvet

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Många som tyvär inte tycker som dej och mej. :(

Många tycker nog att jag skulle vara en idiot om jag gjorde så, men som man säger. Dont hate the player hate the game!?

Tycker det är synd att alla bara godtar alla j*vla höjningar.
Fast det är fel!
Vi får betala för saker vi inte ens har gjort eller hur man ska uttrycka det.
Våra pengar tas till annat!
Jag betalar skatt från min lön Ca 6500kr i månaden!
Var går allt till?
Jag betalar skatt på mina bilar ca 3000kr per år!
Vad går allt det till?
Jag betalar ca 7 kr skatt på liter bensinen som jag tankar i mina bilar + motorcycklar!
Vad går allt det till?
Sen ska man inte räkna bort all jävla MOMS + skatt man betalar på prylar man köper.
Vad går det till?
...
/mvh jonas

Här kan du se var skattepengarna går till: http://regeringen.se/sb/d/6188/a/69626
Kolla bilaga 1 för översikt. Många andra grejer man skulle kunna dra ner på där tycker jag.

Skattetrycket var 2005 ca 51% av BNP, högst i världen vad jag vet.:rolleyes:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
jag har tyvärr inte läst hela denna tråd, de tar för lång tid.

jag hoppas inte nån av er som tänker köra oförsäkrat lyckas köra på mig när jag är ute o kör.. Bil eller MC.. trotts att ni kört prickfritt i X antal år.
Jag gillar inte heller denna höjning, men jag har inte lust att betala min egen rullstol bara för att iddioten som körde på mig inte hade nån trafikförsäkring.

är det inte så att trafikförsäkringsföreningen går in och täcker det?
Man ska ENDÅ köra med försäkring på sina fordon!

Här kan du se var skattepengarna går till: http://regeringen.se/sb/d/6188/a/69626
Kolla bilaga 1 för översikt. Många andra grejer man skulle kunna dra ner på där tycker jag.

Skattetrycket var 2005 ca 51% av BNP, högst i världen vad jag vet.:rolleyes:

Ja o endå finns det inga pengar och det mest "kritiska" att åtgärda är våra försäkringar...:confused:

VÄNLIGASTE REGERINGEN

ta fast alla jävla skattesmitare,fotbollhuliganer,bidragsfuskare,andra kriminella m.m.m.m.m.m listan kan göras hur lång som helst!

sluta ge er på oss hederliga människor bara för att det är så jävla lätt!

Jag skulle LÄTT pröjsa 400kr extra skatt i månan om jag var garanterad att varenda krona av dem gick till att sätta dit skattesmitare och annat patrask!

Last edited:

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
är det inte så att trafikförsäkringsföreningen går in och täcker det?
Man ska ENDÅ köra med försäkring på sina fordon!

Ja o endå finns det inga pengar och det mest "kritiska" att åtgärda är våra försäkringar...:confused:

VÄNLIGASTE REGERINGEN

ta fast alla jävla skattesmitare,fotbollhuliganer,bidragsfuskare,andra kriminella m.m.m.m.m.m listan kan göras hur lång som helst!

sluta ge er på oss hederliga människor bara för att det är så jävla lätt!

Jag skulle LÄTT pröjsa 400kr extra skatt i månan om jag var garanterad att varenda krona av dem gick till att sätta dit skattesmitare och annat patrask!

Håller med pengar borde tas från annat håll än bilister och motorcyklister. De kunde ju t.ex. dra ner på utgiftsposten "Jord-och skogsbruk" som är ca 18 miljarder bara för att ta ett exempel. Skatten på trafikförsäkring beräknas dra in 1,5 miljarder.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Du kanske har 1100:- mer just nu, men räkna då med höjningen på din Mc-fösäkring, nästan lika mycket på din bilförsäkring då den också kommer beskattas, höjningen av A-kasseavgift med i runda slängar 250:- och höjning av fackavgiften med en bra slant där med. Se sedan det faktum att bränsleskatten kommer höjas så småningom så blir det ett minus i slutändan.

Ska vi ta det här igen? Vad var det du inte förstod i mitt första inlägg? Jag får 500:- efter höjningen. Lite matte: 1100 * 12 = 13200. Akassa; 220 * 12 = 2640. Försäkringshöjning: 500:-. Alltså: 13200 - 2640 - 500 = +10060. Jag har inte tagit med subventionen för fackavgiften men den skiter vi i för facket är trots allt valfritt + att jag utelämnat bilen. Så du menar att jag, på ett eller annat sätt, kommer få över 10 000 mer i ökade utgifter? Godmorgon yxskaft. Vilka j-a kverulanter det finns, ADLRIG verkar ni bli nöjda.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Ska vi ta det här igen? Vad var det du inte förstod i mitt första inlägg? Jag får 500:- efter höjningen. Lite matte: 1100 * 12 = 13200. Akassa; 220 * 12 = 2640. Försäkringshöjning: 500:-. Alltså: 13200 - 2640 - 500 = +10060. Jag har inte tagit med subventionen för fackavgiften men den skiter vi i för facket är trots allt valfritt + att jag utelämnat bilen. Så du menar att jag, på ett eller annat sätt, kommer få över 10 000 mer i ökade utgifter? Godmorgon yxskaft. Vilka j-a kverulanter det finns, ADLRIG verkar ni bli nöjda.

Men varför har du inte räknat med bilkostnaden, ökningen av bränsleskatten och det faktum att försäkringen kommer höjas ännu mer om något år?

Behöver inte ta till pajkastning här vilket du gör, det räcker med att vädra åsikten, vilket vi bägge gör, och det är ju klart och tydligt att vi tycker olika.

Får väl pausa denna diskussion här och återuppta den när vi ser vart det landar.

Peace ut...

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld

En liten fråga har du räknat med höjningen på Akassans avgift?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Det kanske inte vore så dumt? För då har dom ju en aning om hur dom man bestämmer har det eller hur?
Nog vore det väl bättre med folk som hade lite insikt i vad dom
sitter och bestämmer om?! Ibland undrar man ju vart dom får allt ifrån?
Tänk, ett tag är dom miljöminister sen invandrarminister och sen sitter
dom som minister på ngt annat??
Det är ju som att slänga in en svetsare att göra en sjuksysters jobb?
Det kan du väl inte säga ngt om käre herr Sandström, eller?

Vem har sagt att man inte kan ha insikt i något utan att själv vara i exakt samma position? Politikerna har sakkunniga som ska förklara situationen så att politikerna kan få ett bra beslutsunderlag.

Hur hade du tänkt att det då skulle fungera med en riksdag som har något hundratal av varje yrkesgrupp? Vi skulle då kanske ha 100 000 riksdagspolitiker... är det rimligt tycker du?

Apropå att det är som att en svetsare tar en sjuksysters jobb. Hur får man chefer till ett sjukhus? Om chefen måste vara utbildad kirurg, ortoped, gynekolog, revisor, jurist, civilingengör (för att kunna besluta om teknisk utrustning), biokemist för medicinen, ambulansförare osv. Hur ska någon människa hinna utbilda sig till allt de ska bestämma över? Är det så svårt att se att det viktiga då är att chefen har kompetenta experter som rådgivare och sakkunniga precis som politikerna måste ha?

Vad kan det annat bli än skit!! Nä fy faan! Ut med packet!!!

Och visst är det jävligt konstigt att man kan köra båt på 500hk fast man tagit en nubbe efter maten??
Jo det är därför att dom som sitter och bestämmer där nere i 08-land
själv och deras kära politikerpolare har båt och håller varann om ryggen!

Så j-vla förb.....!!!

Vad gäller ut med packet, skit, jäkla politiker osv. så är det konstigt nog alltid de mest oinsatta i politisk verksamhet som tycker så. Hur vore det om du satte dig in i den politiska processen istället för att sitta och vara förbannad?

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08

Är ju inte så konstigt att det blir pengar över... Bara utelämna en del utgifter så inkomsterna hamnar på plussidan...:va

Du kanske röstade blått och nu kan du inte erkänna misstaget eller???:tungan

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Ja, det var en liten fråga som, om du läser mitt inlägg, även får svar på.
Sen kommer ju hela grejen med försäkrings premien jo visst du har 500 spänn på hojjen men hur många är det som kommer undan så billigt? när jag hadde min blade 98 pröjsa jag 14000 för trafik men nu när jag har husan så kommer det inte märkas direkt något eftersom den e gratis.
har en jobbar polare som pynta 75000 bagare förra året för sin R1,a lycka till o lösa en sådan premie med 100% ökning på en ny hoj kommer inte att gå att bo inärheten av en störra stad o ha Sporthoj om man inte är ekonomiskt oberoende. Men förhoppnigsvis löser dom väll det me skadefria år etc.

O allt detta hackande på rött vs blått i all ära men känns som o välja mellan pest eller kolera, rött ville ju förbjuda hojar helt

Last edited:

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Är ju inte så konstigt att det blir pengar över... Bara utelämna en del utgifter så inkomsterna hamnar på plussidan...:va

Du kanske röstade blått och nu kan du inte erkänna misstaget eller???:tungan

Egentligen är det inte värt att bemöta ett sånt här inlägg men ok, ska vi hårddra min budget ser det ut så här: då jag har gemensam ekonomi med min fru så får vi ungefär 23000:- mindre i skatt/år. Vi delar på försäkringskostnaderna och med bilens höjning blir det ungefär 800:- extra. Per år. Så kontentan blir alltså: 23000 - 500 - 800 - 5400 (akassan * 2) = ~16000 mer i kassan. Vad är det för misstag jag har gjort, anser du? :va

Nu har jag utelämnat frysta taxeringsvärden.

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
vissa har ju tur som betalar mindre i skatt.. jag betalar 35% fortfarande.. och de både före och efter valet, när får jag min tusenlapp tro? :huvet

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Hoj
Ridley!?
Den dagen jag inte känner att jag inte har råd, så skruvar jag upp skylten på väggen istället.
Tyvärr.
Om jag säljer min hoj så vinner ju dom!

ja det är ju det som gäller för mig oxå ,tyvärr. Jag köper en banhoj istället. Jag säljer och köper en banis för att köra gata med.:D

Last edited:

Jonken_

ogillar VV mig?
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Z750, svart och stålomspunnen
vissa har ju tur som betalar mindre i skatt.. jag betalar 35% fortfarande.. och de både före och efter valet, när får jag min tusenlapp tro? :huvet

Ähum, Jobbavdraget påverkar INTE vilken skattetabell du ligger i. Den sätts av kommunal, landstings och ev. statlig inkosmtskatt, vill du ha låg inkomstskatt rekomenderar jag Solan med 29.85 (17.58 i kommunal!) eller Vellinge med 28.89. förövrigt ligger jag oxå i tabell 35, men mitt jobbavdrag har redan synts tydligt i ekonomin.

läs mer på: http://www.regeringen.se/sb/d/8656/a/75642#75642
:)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar