Mr Magsnus
Ny medlem
För att citera mig själv i en tidigare tråd om samma ämne,
Citat:
Inskickat av Pluggen
I samband med att jag skrev på en protestlista mot bensinpriset så sa han som höll i namninsamlingen (ingen bra källa, jag vet) att Sveriges trafikanter blir överbeskattade med 47 MILJARDER per år, alltså pengar som inte används till någonting som är trafikrelaterat. Borde inte dom pengarna mer än väl täcka upp statens kostnader för trafikskadade?
Är det någon som på fullaste allvar tror att Sveriges trafikanter (inte bara vi motorcyklister) inte betalar MER än vad vi kostar?
Håller med dig om att bilister och motorcyklister är överbeskattade.
Dock så är det väl så makthavarna vill ha det så oavsett partifärg.
Dels så tycker väl den f.d. rödgröna regeringen med MP i spetsen att motorfordon inte kan beskattas nog mycket p.g.a. den fruktansvärda påverkan de har på miljön. Dessutom så anses det politiskt korrekt att kämpa mot klimathoten och koldioxidutsläppen och därför ligger det i linje med tiden att straffbeskatta motorfordon genom att ha sjukt höga skatter på bensin, höga fordonsskatter etc.
Ett annat skäl till att motorfordon får betala så höga kostnader är pga att de utgör en så bra skattebas. Myndigheterna kan höja skatterna på bensin och fordon utan att det ger några ytterligare negativa effekter som om man höjt skatterna på annat håll. Folk kommer fortsätta köra bil även om bensinpriset går upp till 20 kr/liter (bortser från andra drivmedel), fastän man kommer se en liten minskning.
Om man tänker ett steg längre så kanske det är bra att bilismen är överbeskattad. Pengarna måste in i vilket fall som helst, skulle väl vara värre för samhället om t.ex. inkomstskatten skulle behöva höjas för att bensinskatten ska sänkas.
Last edited: