Senaste om trafikförsäkringsskatten

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
För att citera mig själv i en tidigare tråd om samma ämne,
Citat:
Inskickat av Pluggen
I samband med att jag skrev på en protestlista mot bensinpriset så sa han som höll i namninsamlingen (ingen bra källa, jag vet) att Sveriges trafikanter blir överbeskattade med 47 MILJARDER per år, alltså pengar som inte används till någonting som är trafikrelaterat. Borde inte dom pengarna mer än väl täcka upp statens kostnader för trafikskadade?

Är det någon som på fullaste allvar tror att Sveriges trafikanter (inte bara vi motorcyklister) inte betalar MER än vad vi kostar?

Håller med dig om att bilister och motorcyklister är överbeskattade.
Dock så är det väl så makthavarna vill ha det så oavsett partifärg.

Dels så tycker väl den f.d. rödgröna regeringen med MP i spetsen att motorfordon inte kan beskattas nog mycket p.g.a. den fruktansvärda påverkan de har på miljön. Dessutom så anses det politiskt korrekt att kämpa mot klimathoten och koldioxidutsläppen och därför ligger det i linje med tiden att straffbeskatta motorfordon genom att ha sjukt höga skatter på bensin, höga fordonsskatter etc.

Ett annat skäl till att motorfordon får betala så höga kostnader är pga att de utgör en så bra skattebas. Myndigheterna kan höja skatterna på bensin och fordon utan att det ger några ytterligare negativa effekter som om man höjt skatterna på annat håll. Folk kommer fortsätta köra bil även om bensinpriset går upp till 20 kr/liter (bortser från andra drivmedel), fastän man kommer se en liten minskning.:fakta

Om man tänker ett steg längre så kanske det är bra att bilismen är överbeskattad. Pengarna måste in i vilket fall som helst, skulle väl vara värre för samhället om t.ex. inkomstskatten skulle behöva höjas för att bensinskatten ska sänkas.:rolleyes:

Last edited:

fartränder

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
yamaha R6 brum brum
läst lite i tråden och som många andra tycker...FAN sluta snacka och så bestämmer man ett datum utanför reinstjärt bostad ,,dags att sluta vara så jävla svenska...finns det ingen "hitler" som kan få med sig folket..en som driver det hela..jobbar som hantverkare och det e fan att man måste jobba svart på helger och vardagar för att ha råd.mena svart jobb e juh olagligt men ett måste för att ha råd med sitt intresse.ville ba uttrycka mig lite..

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
läst lite i tråden och som många andra tycker...FAN sluta snacka och så bestämmer man ett datum utanför reinstjärt bostad ,,dags att sluta vara så jävla svenska...finns det ingen "hitler" som kan få med sig folket..en som driver det hela..jobbar som hantverkare och det e fan att man måste jobba svart på helger och vardagar för att ha råd.mena svart jobb e juh olagligt men ett måste för att ha råd med sitt intresse.ville ba uttrycka mig lite..

Skulle du tycka att idéen var lika bra om det var miljöaktivister som ställde sig utanför Reinfeldts bostad och tvingade fram ett förbud för hojar? Då är det kanske inte lika bra med idiotaktiviteter? :fatta!

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Skulle du tycka att idéen var lika bra om det var miljöaktivister som ställde sig utanför Reinfeldts bostad och tvingade fram ett förbud för hojar? Då är det kanske inte lika bra med idiotaktiviteter? :fatta!

Brukar de inte göra det då? Inte just utanför Reinfeldts bostad kanske.

Man kan ju inte resonera som så att det inte är någon idé att uttrycka sin åsikt eftersom det finns risk att meningsmotståndarna också uttrycker sin.

Demokratin bygger ju på att man gör sig hörd. Tomte...

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Brukar de inte göra det då? Inte just utanför Reinfeldts bostad kanske.

Nej, de brukar inte vara utanför Reinfelts bostad vad jag vet. Och Attack:s metoder (liksom AFA:s och liknande) som bygger på rent ofredande av andra människor är inte önskvärt enligt mig. Man kan göra en fredlig demonstration lika gärna istället för att ofreda enskilda människor/begå skadegörelse skadegörelse och andra odemokratiska metoder för att få sin vilja igenom.

Man kan ju inte resonera som så att det inte är någon idé att uttrycka sin åsikt eftersom det finns risk att meningsmotståndarna också uttrycker sin.

Demokratin bygger ju på att man gör sig hörd. Tomte...

Jag tror att det är klarlagt att du är en tomte med den attityden att antingen får man göra vad som helst eller inte alls göra sin åsikt hörd. Rent löjlig inställning.

Demokratin bygger INTE på att intressegrupper använder odemokratiska metoder. Jag trodde att alla fattade det bara genom att se till begreppen. Vi vill att politiker stiftar lagar efter folkets vilja, inte för att bli av med några människor som ofredar dem.

Däremot är jag klart positiv till en demonstration i Sthlm!

Last edited:

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Nej, de brukar inte vara utanför Reinfelts bostad vad jag vet. Och Attack:s metoder (liksom AFA:s och liknande) som bygger på rent ofredande av andra människor är inte önskvärt enligt mig. Man kan göra en fredlig demonstration lika gärna istället för att ofreda enskilda människor/begå skadegörelse skadegörelse och andra odemokratiska metoder för att få sin vilja igenom.

Vem snackade om odemokratiska metoder? Killen föreslog ju bara en manifestation för att uttrycka vår ståndpunkt. Resten var bara dina egna associationer.

Jag tror att det är klarlagt att du är en tomte med den attityden att antingen får man göra vad som helst eller inte alls göra sin åsikt hörd. Rent löjlig inställning.

Nu larvar du dig bara.

Demokratin bygger INTE på att intressegrupper använder odemokratiska metoder. Jag trodde att alla fattade det bara genom att se till begreppen. Vi vill att politiker stiftar lagar efter folkets vilja, inte för att bli av med några människor som ofredar dem.

Återigen; den ende som snackar om odemokratiska metoder är du. Ingen har föreslagit något sådant.

Last edited:

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
bikestreet,

Givetvis är det olagligt att utan tillstånd organisera en demonstration utanför en enskilt människas hus, dessutom i ett bostadsområde (och du vet lika väl som jag att polisen aldrig skulle ge någon tillstånd till att anordna en demonstration utanför en politikers bostad i ett bostadsområde). En odemokratisk metod med andra ord.

Dessutom behöver man inte vara en raketforskare för att inse att inte ens halvt oseriösa organisationer riktar in sig på enskilda personer och deras hus med familjen i osv. Man demonstrerar på torg eller riktar en demonstration mot beslutande institutioner såsom riksdag och regering.

Väljer man att samlas utanför exempelvis Reinfeldts hus är det ju för att ofreda honom... meningen är ju att han ska känna att det är jobbigt för honom och familjen med massa hojåkare som fyller upp bostadsområdet.

Last edited:

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Skattidé

Har lyckats ta mig igen hela tråden och fick då en lysande idé. Varför inte trängselskatt på det här forumet eller ett skattepålägg per inlägg?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F

SMC jobbar på att överlämna protestlistorna till företrädare för Aliansen 28 april, som by the way är international trafiksäkerhets dag.

Väldigt enkelt är det tänkt att hojåkerna samlas vart dom brukar, vid klubbstugor, fika ställen och dylikt, och sen kör man från sin lokala samlingsplats in till Riksdagen i Stockholm, eller Stadshuset hemma i länet.

Vid överlämningen, (vi ser till att annonsera att vi kommer och beställer audiens), kommer vi såklart att även ge vore åsikter om sakan i fråga - samt ställa frågor till politikerna.

Om dom övriga remissenter, väljar att hänga på vett inte vi!

SMC kommer såklart på de ställen vart vi planerar att komme - att se till att polisen informeras - och så även pressen.

Mera om detta kommer när planerings arbetad skridar fram under mars månad.

Sen är det foga imponerande att man tydligen väljar att köra över i princip samtliga remiss´enter (stavning..) Dock, blev avgörelsen som kom fredag försenad, så det har tydligen diskuterats flittigt..

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
SMC jobbar på att överlämna protestlistorna till företrädare för Aliansen 28 april, som by the way är international trafiksäkerhets dag.

Väldigt enkelt är det tänkt att hojåkerna samlas vart dom brukar, vid klubbstugor, fika ställen och dylikt, och sen kör man från sin lokala samlingsplats in till Riksdagen i Stockholm, eller Stadshuset hemma i länet.

Vid överlämningen, (vi ser till att annonsera att vi kommer och beställer audiens), kommer vi såklart att även ge vore åsikter om sakan i fråga - samt ställa frågor till politikerna.

Om dom övriga remissenter, väljar att hänga på vett inte vi!

SMC kommer såklart på de ställen vart vi planerar att komme - att se till att polisen informeras - och så även pressen.

Mera om detta kommer när planerings arbetad skridar fram under mars månad.

Sen är det foga imponerande att man tydligen väljar att köra över i princip samtliga remiss´enter (stavning..) Dock, blev avgörelsen som kom fredag försenad, så det har tydligen diskuterats flittigt..

Tjena!

Kul att ni tar tag i det!!!
Nu frågar jag om stockholmsbiten eftersom jag bor här...
Är det inte bättre att sätta upp olika samlingsplatser runt om i stockholm för att köra kortege in till stan lett av en/flera stolt/a SMC:are vid bestämd tidpunkt?

Plats: t.ex. IKEA barkarby parkeringen o liknande platser,

tro det eller ej, sååå organiserade är inte de lokala motorcyklisterna, dessutom finns det ju en hel del rena bruksmotorcyklister som säkert har intresse av o deltaga men inte känner sig hemma på de lokala klubbstugorna etc. och borde vara lättare att fånga upp dem på gemensamma på förhand bestämda platser kring de större städerna/länen i Sverige.

jag kanske har missförstått ditt inlägg eller nåt?

Aja bra som FAN att ni tar tag i detta iaf! :tummenupp
Vore riktigt nyttigt om detta fick MAXIMAL effekt, så de skräller till lite!:yoparty

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Gott att höra! Även om somliga kanske tycker att ni bara "ofredar" riksdagen ;)

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Man ska givetvis aldrig ofreda någon. Inte minst eftersom ofredande är ett lagbrott. Att däremot manifestera sin åsikt, må det vara utanför Riksdagen eller på Reinfeldts gata, är bara ett uttryck för demokrati. Har man dessutom tillstånd så är det helt och hållet klanderfritt.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tjena!

Kul att ni tar tag i det!!!.....
....
Aja bra som FAN att ni tar tag i detta iaf! :tummenupp
Vore riktigt nyttigt om detta fick MAXIMAL effekt, så de skräller till lite!:yoparty

I kommande helg har SMC Stormöte vart alla Distriktsorganisationer från hela landet är på plats.

Under helgen kommer vi att vara kreativa, skissa på, planera och ta konkreta beslut om hur alla 21 Distriktsorganisationer kommer att agera över hela Sverige i UTROTNINGSHOTAD kampajnen.

Dom olika 21 distrikt kommer sedan på hemmaplan att informera om hur dom kommer gå till väga.

Jag är övertyget om att det sen kommer riklig med information på www.svmc.se och sporthoj.com mf., om hur man kan delta i kampanjen oavset vart man bor i Sverige...

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
I kommande helg har SMC Stormöte vart alla Distriktsorganisationer från hela landet är på plats.

Under helgen kommer vi att vara kreativa, skissa på, planera och ta konkreta beslut om hur alla 21 Distriktsorganisationer kommer att agera över hela Sverige i UTROTNINGSHOTAD kampajnen.

Dom olika 21 distrikt kommer sedan på hemmaplan att informera om hur dom kommer gå till väga.

Jag är övertyget om att det sen kommer riklig med information på www.svmc.se och sporthoj.com mf., om hur man kan delta i kampanjen oavset vart man bor i Sverige...

Tror det är viktigt att åsikterna även går ut till "vanligt folk" dvs alla som inte har MC eller bilar som huvudintresse. De är ju trots allt fler än oss och kommer också att drabbas hårt.

obiwan1

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2005
Hoj
R1
Min försäkring har ökat med 59% tills i år och detta innan trafikförsäkringsskatten är pålagd. Detta för att IF försäkringen för BMW numer är åldersindelad i 3 klasser. Lite surt i plånboken men nog tycker jag det är vettigt förslag för det.

Jobbigt med småglin :tungan runt 20år som tror de är en rättighet att köra senaste och värsta sporthojjen och att staten ska betala de extra 10.000tals-kr i genomsnitt varje sådan förare åsamkar samhället varje år. Detta samtidigt som de själva kanske bidrar i skatt med kanske som mest 30% x lite sommarjobbspengar och lite moms etc (och samtidigt gnäller att skatten är för hög).

Skulle 20åringar i genomsnitt inte köra så jävla illa så skulle det inte bli så dyr trafikförsäkring. Det är inte så att försäkringsbolagen bara jävlas genom att ha en hög premie för 20åringar utan det är baserat på kostnaderna 20åringar åsamkar.

Tror do verkligen att regeringen bryr sig ett skit om hur många 20 - åringar som bär sig illa åt i trafiken?

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Hoj
Ingen
varför betala för ngt som inte hänt ?
jag har inte krockat på 7 år inte heller varit ngn belastning varför skall jag drabbas innan jag ens krockat.
Höj självriskerna istället för premierna, jag kör lugnt trots det skulle jag aldrig köra en HD för då lägger jag hellre av. Jag gillar typen sporthoj att det är 180 hk innebär ju inte att den är farligare än en HD beroende på hur man kör.
Ni som försvarar premierna och allt här i Sverige är ju så jävla blåögda, visst jag betalar och skiter i om det kostar 2000 kr till i månaden men jag är emot och jag tycker det är en skam med dessa kostnader!

Farligt... för vem är jag farlig ? jo mig själv och kanske ngn annan trafikant tycker det finns fler farligare idioter på vägarna isåfall som

Lastbilschaufförer, taxiförare, pensionärer... varför skall inte de betala 5000 kr i månaden de utgör ju en större fara inte bara för sig själv utan för alla andra som färdas på vägarna också, hur ofta läser man inte om lastbilar som kör av vägarna osv den mejjar ju ner allt i sin väg

Sverige är ett sjukt land när det gäller skatter o skit, men ännu värre är ju det att det lever sjuka människor i samhället som tycker detta är bra och det är det sjukaste :tummenupp

Närmare sanningen :tummenupp

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
Som alla andra tidigare sagt!
det är ju märkligt att bara våran grupp ska betala för våra egna skador.
och då även dom som aldrig visat upp något "högriskbeteende"
Höj självrisken om ni absolut måste höjja nåt.
Satsa på bättre utbildning för att få ned olyckorna, är det inte viktigare att börja där, än att vi ska betala kåpor och brutna ben?

Jag som trodde att man skulle få några hundralappar över i månaden om man rösta blått? var det inte så det skulle va?....eller?:va

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept