Senaste om trafikförsäkringsskatten

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Det var en massa snack från dig här..
Kan du inte börja med grundläggande fakta:

1.Vad betalar hojägarna in till staten?

2. Vad kostar hojägarna staten i form av sjukvård?

Varför återkommer alla till hojarna?
Skatten är väl lika för alla fordonsslag, bara att i kronor räknat drabbar den dyra fösäkringar hådare?

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Varför återkommer alla till hojarna?
Skatten är väl lika för alla fordonsslag, bara att i kronor räknat drabbar den dyra fösäkringar hådare?
Påståendet jag replikerade menade väl att vi (hojåkare) generellt betalar mindre än vad vi kostar?

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Påståendet jag replikerade menade väl att vi (hojåkare) generellt betalar mindre än vad vi kostar?

Glöm inte bort att trafikdödade unga män donerar en hel del organ. Det borde dyka upp på plussidan, annars plockar jag bort donationskortet ur plånboken.:mad:

Skämt åsido har jag en viss sympati för att man lägger en generell skatt lika för alla. Vad jag inte gillar är att först betala via inkomstskatten och sen en gång till. Att bara låta trafiken stå för sina kostnader och låta resten slippa känns inte heller just, men det är väl politiskt korrekt.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
haha...sorgligt...vart är erat gnäll på att individen ska stå för sina egna kostnader som det predrikats så frekvent här på det blåa sporthoj.com? Kanske bara passar att gnälla på folk som är arbetslösa och kalla dem både det ena och andra och fullkomligt skita i hur skyddsnätet för den vanlige arbetaren hanteras. Nä...fy fan!

Tanken med försäkringar borde vara att många delar på kostnaderna som några få ställer till med. Minskar man ner grupperna med vilka som delar på kostnaderna, så kommer man snart till den brytpunkten då man lika gärna kunde betala till sig själv. Vad är försäkringen värd då?

Nä, nu har vi 4 år där vi ska ta hand om oss själva och skita i de som på ett eller annat sätt hamnat utanför. Skål för den framgångsrike individen!! :yoparty

Kan till viss del (för ovanlighetens skull) hålle med dig i något avseende i denna tråd. Det är mycket omotiverat gnäll, även om jag mest tror att det är sporthojsvärldens behagliga minoritet av sossar och vänsterfölk som vädrar morgonluft i denna tråd. Äntligen får du skriva och få lite medhåll. :tungan

Jag tycker för övrigt att det blir surt att betala mer för hojen. MEN jag kan inte förklara varför andra ska behöva betala för min riskfyllda hobby.

Och...jag är jäkligt glad över den tusing extra jag har i månaden numera. Den är värt långt mycket mer än nåt jäkla bidrag.

Heja regeringen!

/Olzki

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Du menar landet med världens högsta budgetunderskott ??:tummenupp

Man talar som man har förstånd till.

USA har varit världens största ekonomi under lång tid och de har ett vinnarkoncept: Folk vill jobba och får betalt för det.

Sen att de för tillfället inte har den bästa presidenten i historien i vita huset är ett problem just nu - men de reder sig ska du se.

Go US!

/Olzki

Freedom

Guest
Man kan fundera lite över det här med skatt i allmänna funderingar, skatten man betalar ska ju bekosta saker i samhället som man förväntas utnyttja är väl en helt okej sak. Men som alla andra medborgare så gnäller vi att det betalas in mer skatt än vi får tillbaka när det gäller det ena och det andra.

När det gäller skatten på försäkringen för riskfyllda grupper så är jag positiv till det, var och en ska betala för sina kostnader och vill man inte det har man den enkla möjligheten att avstå från det riskfyllda betendet.
Det unika i detta fall är att man kan avstå att betala skatt om man avstår från att ha en plastraket och ha skitkul på vägen, jag vet att det känns tungt men du har faktis en möjlighet att slippa betala om du skiter i att ha en kraftfull hoj.

Jag jobbar skitmycket och är aldrig sjuk och har inte den förmånen att kunna skaffa familj och barn, men likt förbannat ska jag betala för barnomsorg, sjukvård till alla som skadas i idrott, skola för alla skoltrötta snorungar, bidrag till arbetsskygga individer, renskötande samer, lön till alla politiska grupper, bidrag till femenistiska orginisationer, bidrag till den lokala islamska föreningen, sjukersättning till din granne som är bakfull, och så vidare listan kan göras lång.
Vad jag vill säga att vi har ett val, betala vad det kostar annars låt bli.
Och det är inte så ofta vi får det valet när det gäller skatt.

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
Kan vi inte i ren protest bara köra så inihelvete sakta en hel vecka och bara blocker trafiken. Så fixar SWeedie klistermärken eller plakat vi sätter på ryggarna där det står något i stil med "JAG HAR ETT HÖGT RISKBETEENDE FÖR JAG KÖR MC. DÄRFÖR KÖR JAG SAKTA SÅ INGET SKA HÄNDA"..

om alla på sporthoj och alla man känner som har MC gör det i en hel vecka gör det.. överallt. vart man än ska så borde fan folk fatta.
Jag ska göra det framför Fredrik Reinfelts bil hela veckan. Campa utanför hans hus och när han ska nånstans ska jag bannemej vara där och klossa!!!

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Man talar som man har förstånd till.

USA har varit världens största ekonomi under lång tid och de har ett vinnarkoncept: Folk vill jobba och får betalt för det.

Sen att de för tillfället inte har den bästa presidenten i historien i vita huset är ett problem just nu - men de reder sig ska du se.

Go US!

/Olzki

Känns meningslöst att diskutera detta men... USA lever på lånade pengar. Utan ständigt utländska köp av amerikanska statspapper, obligationer, motsvarande 400 miljarder dollar skulle importen och konsumtionen inte kunna hållas uppe. Klyftorna ökar, och det finns uppskattningsvis 30 miljoner människor i USA som klassas som fattiga.

Så... dom lär behöva all din support.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
För att citera mig själv i en tidigare tråd om samma ämne,
I samband med att jag skrev på en protestlista mot bensinpriset så sa han som höll i namninsamlingen (ingen bra källa, jag vet) att Sveriges trafikanter blir överbeskattade med 47 MILJARDER per år, alltså pengar som inte används till någonting som är trafikrelaterat. Borde inte dom pengarna mer än väl täcka upp statens kostnader för trafikskadade?
Är det någon som på fullaste allvar tror att Sveriges trafikanter (inte bara vi motorcyklister) inte betalar MER än vad vi kostar?

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
För att citera mig själv i en tidigare tråd om samma ämne, Är det någon som på fullaste allvar tror att Sveriges trafikanter (inte bara vi motorcyklister) inte betalar MER än vad vi kostar?

Verkar ju onekligen finnas folk som tycker att vi betalar för lite å andra betalar för oss...

Räkna in all bensinskatt, vägskatt, å nu detta...

Eller så är dom så nöjda med nuvarande regering så att dom absolut inte kan tycka att dom har kommit med ett idiotiskt förslag...

Det handlar ju bara om att flytta pengar hela tiden... Och en ägare av en "vanlig" bil slår ju detta inte så hårt mot såpass att dom förlorar väljare å vi motorcyklister är så liten grupp så dom behöver inte fjäska för oss... Sen kostar vi ju mer än en bilägare i sjukvård men många som kör mc har ju bil oxå å betalar ju genom den oxå...

I slutändan så är det ju nån som måste betala iaf så varför inte låta det drabba oss kanske dom tänker...:huvet

Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
För att citera mig själv i en tidigare tråd om samma ämne, Är det någon som på fullaste allvar tror att Sveriges trafikanter (inte bara vi motorcyklister) inte betalar MER än vad vi kostar?

Jag håller med dig till 100%!!!

men folk förklarar tyvärr bort det påståendet direkt, de menar att man inte ska räkna med att de fordonsrelaterade(trafik) skatterna ska gå tillbaks till fordonen(trafik), och om man tittar på att de nu ska HÖJJA fordonsrelaterade skatterna ännu mer för att "det inte finns pengar" förstår man att samhället är helt SJUKT!!!

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08

men folk förklarar tyvärr bort det påståendet direkt, de menar att man inte ska räkna med att de fordonsrelaterade(trafik) skatterna ska gå tillbaks till fordonen(trafik), och om man tittar på att de nu ska HÖJJA fordonsrelaterade skatterna ännu mer för att "det inte finns pengar" förstår man att samhället är helt SJUKT!!!

Sen blir det hela än lustigare med påståendet att vi ska betala för oss själva:va

freak

Medlem
Gick med
18 Mar 2006
Hoj
gs500e snabbe..
men om alla som är inne på sporthoj ställer av sina bilar/mc så borde det bli ett friskt minus i kassan för staten? så sänker dom kanske premien igen ... bara en vilsen tanke..

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06

borg sägar att om man ökar skatten på mc-försäkringar på dom värsta hojarna så kommer dom (unga) med störst riskbeteende att sluta åka. för riskbeteende bedöms endast efter ålder och vilken hoj du väljer att köpa.
men det han menar är att dom som inte är födda med silversked i munnnen inte är värdiga att får köra sporthoj förrän dom är 50år och har lågt riskbeteende. ännu ett försök att kuva den stackars arbetaren.
det som vore interssant är att veta vad pengarna skall gå till. ta bort förmögenhetsskatten? fastighetsskatten?

men om alla som är inne på sporthoj ställer av sina bilar/mc så borde det bli ett friskt minus i kassan för staten? så sänker dom kanske premien igen ... bara en vilsen tanke..

kanske skulle donera hojen till reinfeldt, bara skicka in papper om ägarbyten, så får han stå för skatten, vore kul om han helt plötsligt ägde en 100 hojar.

mmmmmmm

Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Känns meningslöst att diskutera detta men... USA lever på lånade pengar. Utan ständigt utländska köp av amerikanska statspapper, obligationer, motsvarande 400 miljarder dollar skulle importen och konsumtionen inte kunna hållas uppe. Klyftorna ökar, och det finns uppskattningsvis 30 miljoner människor i USA som klassas som fattiga.

Så... dom lär behöva all din support.

USA har en negativ handelsbalans. De importerar mer än de exporterar. Det är även sant att framförallt asistiska aktörer har investerat i amerikanska värdepapper för att upprätthålla dollarkursen (och därmed fortsatt kunna exportera mer till USA). Det är dock inte så enkelt som att detta enbart leder till att USA handlar på krita och förr eller senare kommer bli bankrutt. Utan att gå in på detaljer denna sena timme kan enbart nämnas att olika nationalekonomer har olika åsikter avseende underskottets betydelse.

Vad avser klyftor skulle jag föredra att Sverige hade en ginikoefficient väsentligt närmare USAs. Finns givetvis en bortre gräns för denna men hellre att det verkligen lönar sig att jobba och att folk själva kan påverka sin situation än dagens modell i Sverige.

USA dynamiska marknad gör att oavsett situation klarar de sig bättre ur ett nationalekonomiskt perspektiv än Sverige.

/Olzki

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar