Senaste om trafikförsäkringsskatten

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Bra att folk får reda på vad saker kostar.

Ingenting är gratis.

Bara för att folk får betala via skattsedeln tror dom inte att det kostar något.

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Frågan är:
Betalar du idag 4000:- så kommer det kosta runt 12000:- 2009. Sedan är frågan om steg1´s 34% extra skatt ska räknas på 4000:- eller på de 12000:- som man kommer ha, förmodligen det senare alt. Då blir det 4080:- extra i skatt. Totalt ca 16080:- för en MC som idag kostar 4000:-
:tummenner

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Ja, Sverige är för underbart, det enda man inte behöver oroa sig för är att betala för lite i skatt. Det spelar ingen roll vilka som styr, vi blir skinnade i vilket fall som helst. Det som stör mig mest är att först får jag vara med och betala för alla andra, sen när jag själv behöver något så får jag betala själv, är inte det för underbart? :huvet

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Ja, Sverige är för underbart, det enda man inte behöver oroa sig för är att betala för lite i skatt. Det spelar ingen roll vilka som styr, vi blir skinnade i vilket fall som helst. Det som stör mig mest är att först får jag vara med och betala för alla andra, sen när jag själv behöver något så får jag betala själv, är inte det för underbart? :huvet

Fast hittils så är det vi hojåkare som har fått mer än vi har betalat för....så du hör ju till gruppen som hade tur.

KentaR6

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC-R -13

Det kommer säkert att köras oförsäkrat....men det är olagligt och är en annan sak. De flesta skulle inte köra.

Sen att man lever i sverige och får vården ändå.....detta är så sjuk....de borde INTE få vård om de inte vill betala för den. Varför ska jag bidra med att betala för deras vård när de inte bidrar till min vård. Nä låt de jävlarna dö i diket.

Haha, här uppe kommer det garanterat att bli ovanligare med försäkring än utan... Menar, jag kör ca 3000mil/år med bil i jämtland och hur många gånger har jag blivit stoppad? En gång... så är det med de flesta, så jag kan LOVA att de flesta kör oförsäkrat, och då blir det ännu mindre pengar till vården...

Om du inte gillar vårat vårdsystem så kan du ju dra till usa... där får du ligga och blöda tills du kan bevisa att du har en försäkring som täcker din olycka...:arsele

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Somliga verkar ju välkomna de högre kostnaderna. Färre hojåkare på vägarna får dem att känna sig mer exklusiva.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Den som har ett högt riskbeteende ska betala mer än skattebetalaren i allmänhet

Exakt, det man menar är alltså att : Väger du över 110 kilo och sitter framför tv:n varje dag, ska du betala en JÄVLA MASSA skatt, för snart kommer du kosta en jävla massa pengar för samhället. :huvet

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Haha, här uppe kommer det garanterat att bli ovanligare med försäkring än utan... Menar, jag kör ca 3000mil/år med bil i jämtland och hur många gånger har jag blivit stoppad? En gång... så är det med de flesta, så jag kan LOVA att de flesta kör oförsäkrat, och då blir det ännu mindre pengar till vården...

Om du inte gillar vårat vårdsystem så kan du ju dra till usa... där får du ligga och blöda tills du kan bevisa att du har en försäkring som täcker din olycka...:arsele

Där nere i östersund finns det väl relativt många poliser om man jämför med var jag kommer ifrån.....Det är just det jag menar. Folk i sverige är så vana att leva på andra så det äcklar mig. Man vill gärna ha men inte betala för sig. Låt skiten dö i diket om de inte vill batala.

Ocn är folk gör så så kommer det att sluta på ett sätt......MC kommer att förbjudas i sverige. Det kan du vara säker på. Varför...Jo pga sånna som dig. Har inte jag råd då ska jag förstöra så att ingena annan häller får åka.

HEJJA SVERIGE

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Nån nämnde tidigare i tråden att man skulle kunna försäkra sig hos utländska försäkringsbolag. Hur är regelverket när det gäller sånt? Och finns det några billiga alternativ?

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Nån nämnde tidigare i tråden att man skulle kunna försäkra sig hos utländska försäkringsbolag. Hur är regelverket när det gäller sånt? Och finns det några billiga alternativ?

Nej då kommer dem på någon ny ännu dyrare skatt för JUST dem försäkringarna....

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Somliga verkar ju välkomna de högre kostnaderna. Färre hojåkare på vägarna får dem att känna sig mer exklusiva.

Kanske blir lika hög status på att äga en japansk sporthoj som på att äga en fetmerca av modell svindyr + en 10 miljoners herrgård i nåt "finare" område...

har man inte möjlighet att bli "rik" själv så kan man ju hoppas att alla andra blir fattiga med liknande resultat...:D

man blir ju tom exklusiv på en 125:a om alla andra kör moppe...:tummenupp

Ducce996

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
Yammmma
Fast hittils så är det vi hojåkare som har fått mer än vi har betalat för....så du hör ju till gruppen som hade tur.

Kan köpa vissa av dina argument, men inte att alla fått mer än vad vi betalat för. Kan inte se logik i att om jag inte orsakat mitt försäkringsbolag eller staten några pengar i form av sjukhus besök och sjukersättning pga inkomst bortfall osv att jag skulle fått mer än jag betalat för. Betalar en h-vetes massa skatt bara. Så i mitt fall "kalla det egoistiskt" kan jag inte se att jag fått mer än vad jag betalat för. Snarare tvärtom.

Men jag kan köpa att vi alla ska hjälpas åt att betala för att sverige ska gå runt, samt att vi inte ska få det som i USA.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Vad är det som är så jävla fel med att vi alla ser till att vi alla får den sjukvård vi behöver när vi behöver den? Jävla sandlådementalitet att bara se sig till sig själv!

KentaR6

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC-R -13

1. Låt skiten dö i diket om de inte vill batala.

2. MC kommer att förbjudas i sverige. Det kan du vara säker på. Varför...Jo pga sånna som dig. Har inte jag råd då ska jag förstöra så att ingena annan häller får åka.

HEJJA SVERIGE

1. Jag är nog lite mer sympatisk än du. Och så har insett att mc olyckor inte är den enda utgiften för sjukvården...

2. Kan du någonstans se att JAG inte tänker betala försäkring... tyckte jag sa att jag får prioritera bara....

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Kan köpa vissa av dina argument, men inte att alla fått mer än vad vi betalat för. Kan inte se logik i att om jag inte orsakat mitt försäkringsbolag eller staten några pengar i form av sjukhus besök och sjukersättning pga inkomst bortfall osv att jag skulle fått mer än jag betalat för. Betalar en h-vetes massa skatt bara. Så i mitt fall "kalla det egoistiskt" kan jag inte se att jag fått mer än vad jag betalat för. Snarare tvärtom.

Men jag kan köpa att vi alla ska hjälpas åt att betala för att sverige ska gå runt, samt att vi inte ska få det som i USA.

Nja...du HAR fått mer än du har betalat för. I form av en försäkring som tar hand om dig ifall du skulle råka illa ut. Du har hittills fått den försäkringen billiare än du borde ha fått.

Sen att du är en av dem som klarat dig från olyckor kan du ju vara glad över. Dock så bygger ju försäkringar på att inte ALLA ska råka ut för en olyka.

Själv så hoppas jag vi får det mer som i USA....Det blir på inget sätt dyrare med det systemet...Enda skillnaden är väl snarare att du får veta vad saker och ting kostar och att du ser var pengarna tar vägen.

Hittills i Sverige så har vi betalat skatt och pengarna har fursvunnit in in en stor ineffektiv maskin som vi kallar staten. Sen har vi trott att vi FÅR gratis sjukvård och skolor mm. Men det vi inte fattar är att vi i själva verket har betalat MER än vad det egentligen skulle ha kostat.

Men som jag sa tidigare....ser man det inte så finns det inte.

1. Jag är nog lite mer sympatisk än du. Och så har insett att mc olyckor inte är den enda utgiften för sjukvården...

2. Kan du någonstans se att JAG inte tänker betala försäkring... tyckte jag sa att jag får prioritera bara....

1. Jag tror också att du är mer sympatisk än jag......men vad hade det med saken att göra? (Att sjukvården har andra utgifter än MC olyckor) Diskuterade vi ens det?

2. Nej det skrev du inte direkt. Men ditt inlägg var i stil med: HAHA här i skogen finns inga poliser så vi skiter i allt och så får du som betalar betala för oss också.

Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Vi råkar ha ett intresse som är farligare än en del andra intressen å då ska vi betala notan själva... Det är ju ingen som vurpar å slår sig fördärvad för skojs skull... Sen får dom väl höja skatten igen så alla får vård eller skrota hela systemet... Blir bara tokigt å sålla ut vissa "farliga" grupper...

Vad ska komma härnäst???

Säg att det bor en gammal lappgubbe uppe på ett fjäll å åker med sin offroadhoj å kollar till sina renar i den hiskeliga farten av 30km/h... Han ser knappt en människa på hela sommaren men måste ju likväl ha trafikförsäkring för att området inte är inhägnat... Kostnaderna ökar ju för honom oxå även om han INTE använder mc:n som ett rent nöjesfordon...

Det är ju inte alla som kör som svin i trafiken men åker likväl på att betala mer...

Det är ju fan lika mkt orättvist som att alla betalar åt alla oavsett intresse...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept