Matin
Trivs på alla underlag...
Äh..gnäll...nu kommer man lättare se vilka som har pengar å vilka som går å drar benen efter sig...yeah
Den enda vettiga invändningen mot varför trafikförsäkringen inte ska höjas så att den bekostar sig själv är att många andra grupper som t.ex. fotbollsspelare, ishockeyspelare etc. inte heller bekostar sin egen sjukvård. Detta argument faller dock till stor del, dels p.g.a. svårigheter att urskilja vilka som ägnar sig åt sporten och dels p.g.a. den positiva effekt som kommer av att många av utövarna får en bättre kondition och hälsa.
I övrigt finns det väl knappast någon rimlig anledning till att trafiksskador inte ska bekostas av de som orsakar dem.
Jag vill VERKLIGEN att alla som har körkort o hoj ställer upp på någon form av "protestcruise" i stan... För det LÄR organiseras något sådant och då gäller det fan o lätta på arslet från datastolen/soffan och dra igång sin maskin, ringa morbror med HD o be honom ta med sina polare, grannpöjken med 125an etc o bevisa att sån här skit det TAR VI INTE!
Vi ses i vår!!!
BORN TO RIDE!!!
Statistiken ljuger inte....och det går inte att dela upp allt helt rättvist jämt. Men om en viss grupp bidrar mycket mer till en kostnad så är det väl lite mer rättvist att hela gruppen drabbas istället för ALLA grupper.
1. Du kan nog vara ganska säker på att större delan av dem inte alls kör MC. Och dom som gör det är inte sämre än någon annan.
2. Detta är ett klockrent DARWIN fall.....Har du inte råd så har du inte råd......det är ju inte precis som att det är en rättighet att man ska få köra MC.
3. Jo tanken är väl fin men funkar inte i praktiken.....Ta dig själv till exempel. Har du inte råd att betala 20.000kr i försäkring så har du väl antagligen inte råd att betala NÅGRA miljoner när det smäller. För det kan hända ÄVEN DIG.
1. Bara för att "Större delen" av dom inte kör, borde det då vara tillåtet att i princip köra utan körkort? För de e ju precis vad det innebär...
Jag gick körskola för bil, borde jag få köra mc då? NEJ.
Och varför skulle dom inte vara sämre att köra än någon som betalat tusenlappar för att gå körskola?
Tycker du att det är värdelöst att ta mc kort bara för att man har bil körkort? För då e man ju ändå fullfjädrad mc förare...?
Du dömmer ju ut dig själv med det argumentet.
2. Visst, jag säger inte att JAG inte kommer att ha råd, för blir det för saftigt får jag väl byta bort min 2a inne i stan mot en 1a i utkanten, och lägga pengarna på hojjen. Gäller att prioriter...
3Jag sa inte att man ska betala miljoner när det smäller... Men betänk att du får en RIMLIG kostnad tills du utnyttjar skyddsnätet första gången, då kanske din premie ska dubblas, samt att om du kanske inte kör med godkända skydd så ryker ersättningen du skulle fått för hojjen och de läggs på sjukvårdskostnader istället...
Det skulle enligt mig resultera i att flera skulle åka med skydd = inte lika allvarliga skador.
Dom som orsakar olyckor skulle få betala för sig, och det inte med MILJON belopp som du uttrycker dig!
"Regeringen vidhåller att man vill koppla skaderisken till kostnaden att färdas i trafiken vilket kommer att ge ökad trafiksäkerhet och färre olyckor."
Verkar ju ganska idiotiskt o tro att personer i trafiken kommer köra säkrare bara för att det kostar mer. Det känns som att det enda det kommer leda till är att vi får en massa oförsäkrade/obesiktigade fordon på vägarna. Det hela handlar ju om bättre utbildning.
skulle säga snarare mindre rättvist... Särskilt när vi får betala alla andra gruppers skador utöver våra egna hutlösa premier...
...och lungkanser av de rökande, missbildade barns stöd av respektive föräldrar, Fetma av folk som inte rör sig och dricker socker! Vad är det med er!? Vi har styrt upp något som kallas samhälle här. Vill en stor del människor fördriva fritiden mellan man matar in skattemedel i stadsapparaten på ett sätt så måste det lösas så att det är möjligt!
Vilken planet kommer ni ifrån?!
(Promilledispans på inputen i detta inlägg... Alcolås vore bra på datorn..)
<------- Eller någon IQ test som silade bort såna som dig.
1. Jo, jag menar att men inte är bättre för att man har gått en kurs i att köra MC.....jag vet att många anser sig vara mycket bättre för att de tagit MC kort och inte "fått det"......Vi snackar några FÅ timmars utbildning och ja vill mena att den är helt försummbar i sammanhanget.
3. 20-50.000kr /år ÄR EN RIMLIG KOSTNAD.....Premierna är inte så höga för att staten och försäkringsbolagen vill jävlas med dig eller har startat någon komplott för att få dig att lida.
LUKTAR DET FISK SÅ ÄR DET FISK
Och skulle du betala det du menar är en rimlig kostnad tills du ytnyttjar skyddsnätet första gången så finns det tyvärr inga pengar att operera dig för.......
Kostar det 100.000kr / månad så kommer de flesta inte att ha råd....då blir det ingen som kör och olyckorna minskar. Problemet är således löst.
Sen kanske det kommer finnas de som kör oförsäkrat....men det är ju en helt annan sak. Det är samma som att begå ett bankrån för att ha råd mer försäkringen.
Nja...det är faktiskt så att det har varit tvärt om under en längre tid....Vi har inte betalat för allt som vi har kostat. dvs Andra har hittils fått betala för oss.
Men svenskar gillar ju när andra betalar för dem......gratis är gott du vet.
Håler såklart med dig i att det finns dom som tror att dom är kungar bara för att dom har körkort, men jag vill ändå hävda att om du tagit ditt körkort så har du ju iaf lite mer kunskaper i tex. bromsteknik...
Vet inte vad du tjänar, men det du pratar om är alltså en månadslön till nästan 3(!) månadslöner för en vanlig arbetare om man bor norr om dalälven... Tycker självklart inte att det ska vara gratis, men en trafikförsäkring på 10 000 tycker jag inte är orimligt. Men om alla tycker det är bra med denna höjning, hur kommer dom då att ta det när dom vill höja försäkringarna med 150-200% till 2009 eller när fan de va...?
Jag har kört Cross/moppe/mc sedan jag var 5 år gammal, och har inte kostat samhället någonting under dom 17 åren, men däremot kan jag säga att fotbolls skadorna jag dragit på mig har varit betydligt högre, kanske närmare flera hundra tusen.... Eller mina 14 benbrott i skidbacken.... Kostar inte dom samhället något? Men inte fan kostar det en massa...
Och det är skitsnack med att om det kostar 100 000 så kommer bara dom rika att köra... Du måste leva i en utopi om du tror att det inte kommer att gå en massa oförs. oskattade. obesiktade fordon efter vägarna då... Jag menar, torska för olivlig körning ~ 5000(?) i böret... Hur stor är chansen att du torskar 20 ggr på ett år? nej, min uträkning gör det värt att köra oförsäkrat eftersom vi lever i sverige och får vården ändå....
trodde nog inte att jag skulle säga detta, men
Upp till kamp!!!!
Fasen hur många är vi här på sporthoj.com ?
Som ovan inlägg sa vi får väl se till att vi syns, en demonstration, eller nåt, visa hur många vi är. Vi säger ju aldrig ifrån vi svenskar. Nu är det fasen dags.
Vi får väl planera in någon manifestation i vår, eller?
Tolf
Den skatt staten får in läggs inte på något speciellt ställe som jag förstått det utan läggs in i stadskassan...
och för att fylla den så måste dom ju få in pengar på något sätt så då är vi en enkel grupp att ta pengarna ifrån iom försäkringsplikt på fordon i trafik osv...
För hur ska dom ta pengar från andra extremsporter utan större lagändringar??? Trafikförsäkringsplikt på en snowboard som användes i folktäta områden finns ju liksom inte...
Sen att man lever i sverige och får vården ändå.....detta är så sjuk....de borde INTE få vård om de inte vill betala för den. Varför ska jag bidra med att betala för deras vård när de inte bidrar till min vård. Nä låt de jävlarna dö i diket.
Så Om jag ser en skadad rollerblades-åkare med brutet ben så ska jag inte stanna för att han inte kommer betala för min vård framöver eller hur menar du???
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari