Senaste om trafikförsäkringsskatten

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Jo företagarna och höginkomsttagarna har ju så djävla pissigt i sverige...

Varenda en kör med gamla volvo 240 och byter aldrig snöskoter eller motorcyklar... Bor i ettor med hyra på en tusing i månaden osv...:corn

Fattar inte varför dom inte börjar knega som vanligt folk när det är så svettigt att vara företagare... Men en del kanske inte begriper bättre...:rolleyes:

Klart att det inte är svettigt att vara egen företagare. Du registrerar ett företag, tar lite kaffepauser och så blir det klirr i kassan. Tror inte att en enda företagare i Sverige har jobbat mer än 4 timmar per dag. Bor på strandvägen i lyxvåningar gör de också. PÅ SVENSSONS BEKOSTNAD!

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om hur många procent av min inkomstskatt (ej höginkomsttagare eller rik) som går till de rika? Hur mycket mjölkar de ur mig?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Vem skall betala när det händer nåt då? Du?
Självrisken skulle bli så hög att ingen med en betalningsanmärkning skulle få köra motorcykel över huvud taget.

Hur hög skulle din självrisk få vara?

150 000:-

Vad tror du helikopterfärden för den skadade kostar, sen sjuksängen på det!

1:-, 2:- ...oj... lång rad med enkronor.

5000:- hade räckt långt

idag är det ingen självrisk på Trafikförsäkringen hos IF (iaf inte om det är en singelolycka)

jag körde av 2004 & det kostade mig inte en spänn (bortsett från att själv få stå för kostnaden av att rep. hojen)
men jag hamnade på sjukan, var sjukskriven en längre tid. (vilket iofs kostade mig i förlorad inkomst)

så jag e klart för en självrisk som känns vid singelolyckor

Ducce996

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
Yammmma
Haha nä jag är inte bitter! Skojade lite med en liten poäng bara...

Men på en del låter det som att det är rena pesten att driva företag i sverige och likförbannat så bildades det hyfsat med företag även under sossarnas styre...

Okej, jag är med igen :tummenupp Tänkte sagt att om det varit något annat än sossarna vid makten, men det har det ju, även om det var ett bra tag sedan. Människan lär sig att anpassa sig till läget som råder. Allting går, men det kan ju alltid bli bättre:)

Klart att det inte är svettigt att vara egen företagare. Du registrerar ett företag, tar lite kaffepauser och så blir det klirr i kassan. Tror inte att en enda företagare i Sverige har jobbat mer än 4 timmar per dag. Bor på strandvägen i lyxvåningar gör de också. PÅ SVENSSONS BEKOSTNAD!

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om hur många procent av min inkomstskatt (ej höginkomsttagare eller rik) som går till de rika? Hur mycket mjölkar de ur mig?

Hahaha, bra fråga...

Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Min försäkring har ökat med 59% tills i år och detta innan trafikförsäkringsskatten är pålagd. Detta för att IF försäkringen för BMW numer är åldersindelad i 3 klasser. Lite surt i plånboken men nog tycker jag det är vettigt förslag för det.

Jobbigt med småglin :tungan runt 20år som tror de är en rättighet att köra senaste och värsta sporthojjen och att staten ska betala de extra 10.000tals-kr i genomsnitt varje sådan förare åsamkar samhället varje år. Detta samtidigt som de själva kanske bidrar i skatt med kanske som mest 30% x lite sommarjobbspengar och lite moms etc (och samtidigt gnäller att skatten är för hög).

Skulle 20åringar i genomsnitt inte köra så jävla illa så skulle det inte bli så dyr trafikförsäkring. Det är inte så att försäkringsbolagen bara jävlas genom att ha en hög premie för 20åringar utan det är baserat på kostnaderna 20åringar åsamkar.

Hur du kan tycka att 20-åringar kör sämre begriper då inte jag... Hayden och dom andra som gasar moto gp är väl inte så gamla eller?

Men vissa 20-åringar kör dåligt och vissa 30/40/50-åringar osv...

Med det resonemanget så ska ju ett test införas om personlig mognad och körskicklighet innan man får sin premie och inte enbart gå på ålder...

Sen om det retar en del "äldre" att en som bor hos mamma kommer med en nyare skenförsäkrad hoj å blåser om på bakhjulet är ju en sak... Vissa kör dåligt och vissa kör bättre(säkrare)... Oavsett ålder... Finns säker nån gammal avdankad knutte som knappt har godkänd syn tex...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tycker det är ganska logiskt egentligen. Varför ska lågrisktagare pynta ut för dårar på två hjul som råkar illa ut 10000% oftare. Av kanske 20 hojpolare som man känner väl, så var det max 5-6 stycken under 2006 som inte råkade ut för någon incident.

Surt, men logiskt. Att trafikförsäkra en R1a för mig kostar ca 800 / mån, en volvo 740 200 kr / mån... Men risken att bli invalid är nog hundratals gånger större på hoj...

Men ändå har hojjen bara kostat 4 gånger mer att trafikförsäkra än svensonbilen. Så, utifrån sett har hojjar fram till nu varit rea att försäkra, bra valuta för pengarna - riskmässigt. Volvo för 200 spänn månaden har man tyckt varit billigt, men det är egentligen för dyrt i förhållande till riskerna man utsätts för.

Det kallas samhälle. Varför ska Jag pröjsa en enda spänn för att folk röker till sig lungkanser? Folk måste få ta lite risker och göra saker som kostar andra pengar annars kan vi lika gärna begå kollektivt självmord. det skulle säkert resten av planeten må bra av.

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Triumph
Hur du kan tycka att 20-åringar kör sämre begriper då inte jag... Hayden och dom andra som gasar moto gp är väl inte så gamla eller?

Det är fullständigt ointressant hur gamla de är i motogp. Man kan inte jämföra racing på bana med att köra i vanligt trafikmiljö.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Jobbigt med småglin :tungan runt 20år som tror de är en rättighet att köra senaste och värsta sporthojjen

Detta håller jag till 100% med om!!!

Däremot, vad händer med skenförsäkrandet, lär ju skenförsäkras UTAV helvete (vilket redan görs iofs!!!)

Undrar hur situationen skulle sett ut om alla försäkrat ÄRLIGT.

Skulle vara roligt o se siffror på hur många som redan SNYLTAR på oss andra!
Det skulle väl säkert bli 34% extra iallafall...
Vilket jag skulle kunna tänka mig att betala om jag vet att grannkillen med R6an försäkrar sin hoj ärligt han med!

Sverige är ett jävligt sjukt land, där den ÄRLIGE får betala för de andra snyltjävlarna

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Jag säger det igen,
Jag kan mycket väl ställa upp på att jag får betala för de risker som de aktiviteter jag sysslar med medför.
MEN bara om jag slipper betala för annat som jag inte sysslar med.
Jag fattar inte hur dom tänker när de bryter ut EN grupp ur systemet.
Jag spelar inte korpfotboll, innebandy, rider inte, klättrar inte i berg eller hoppar fallskärm + allt annat jag inte gör men olyckorna som händer där skall jag vara med och betala för. Idioter.

Bengt Allevad

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2006
Hoj
BMW R1100S
Jag säger det igen,
Jag kan mycket väl ställa upp på att jag får betala för de risker som de aktiviteter jag sysslar med medför.
MEN bara om jag slipper betala för annat som jag inte sysslar med.
Jag fattar inte hur dom tänker när de bryter ut EN grupp ur systemet.
Jag spelar inte korpfotboll, innebandy, rider inte, klättrar inte i berg eller hoppar fallskärm + allt annat jag inte gör men olyckorna som händer där skall jag vara med och betala för. Idioter.

Bästa inlägget hittills i tråden. Klockrent.
Detta skulle kunna leda till lägre skatt (om viljan finns) och var och en kanprioritera vad man lägger pengarna på.

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
Det kallas samhälle. Varför ska Jag pröjsa en enda spänn för att folk röker till sig lungkanser? Folk måste få ta lite risker och göra saker som kostar andra pengar annars kan vi lika gärna begå kollektivt självmord. det skulle säkert resten av planeten må bra av.

Kunde inte sagt det bättre själv... Jag gör inte mkt annat än kör hoj,snöskoter och styrketränar och jobbar å betalar skatt... Men jag får likförbannat betala för slalom och snowboardåkare som bryter benen osv... Men det gör jag gladeligen för då kan jag börja åka snowboard om jag skulle vilja... å det utan att behöva betala nån särskild försäkring för det...

Frihet skulle jag kunna kalla det på ett sätt...

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
Skulle vara roligt o se siffror på hur många som redan SNYLTAR på oss andra!
Det skulle väl säkert bli 34% extra iallafall...
Vilket jag skulle kunna tänka mig att betala om jag vet att grannkillen med R6an försäkrar sin hoj ärligt han med!

Sverige är ett jävligt sjukt land, där den ÄRLIGE får betala för de andra snyltjävlarna

Jo å sen är det många svenskar som vaktar på deras grannar å grälar om tomtgränser, att grannen parkerat bilen en cm in på deras gård osv...

Varför vill alla vara poliser men ingen vill råka ut för dom riktiga när dom är ute å gasar själva... Eller bränner sprit i källaren tex...

Men när grannens grabb kör skenförsäkrat så glömmer man alla fel å olagligheter man någonsin ställt till med...

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
opel
Man kan lika gjärna köra med hojjen avställd och lägga undan en slant åt sig själv i månaden.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Jo å sen är det många svenskar som vaktar på deras grannar å grälar om tomtgränser, att grannen parkerat bilen en cm in på deras gård osv...

Varför vill alla vara poliser men ingen vill råka ut för dom riktiga när dom är ute å gasar själva... Eller bränner sprit i källaren tex...

Men när grannens grabb kör skenförsäkrat så glömmer man alla fel å olagligheter man någonsin ställt till med...

Löjligt att jämföra rena försäkringsbedrägerier med hembränning och fortkörning. Det är helt olika nivåer på brott.

Jag vill inte ha ett angiverisamhälle där man vaktar på småbrott. Men om jag själv blir utsatt för ett bedrägeri eller stöld vill jag gärna att någon granne kan hjälpa mig sätta dit gärningsmannen.

Och vi diskuterar ju inga små försäkringsbedrägerier heller... kan ju handla om femsiffriga belopp när de skenförsäkrar.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(

jag vet inte hur du anser dig ha bemött just mig med dessa ovanstående påståenden?
Men JA svenskar är gnälliga :D

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
jag vet inte hur du anser dig ha bemött just mig med dessa ovanstående påståenden?
Men JA svenskar är gnälliga :D

Tänkte mest på uttrycket snyltdjävlar:D

Kanske samma snyltdjävlar betalade tv-licensen som nån annan som inte gillar snyltare hade "glömt" å pröjsa:tungan

Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Kunde inte sagt det bättre själv... Jag gör inte mkt annat än kör hoj,snöskoter och styrketränar och jobbar å betalar skatt... Men jag får likförbannat betala för slalom och snowboardåkare som bryter benen osv... Men det gör jag gladeligen för då kan jag börja åka snowboard om jag skulle vilja... å det utan att behöva betala nån särskild försäkring för det...

Frihet skulle jag kunna kalla det på ett sätt...

Passa på att teckna Folksams utförsåkarförsäkring 120 kr pp eller 200 kr för familjen. Prisvärt iaf.

Sen kan man ju tycka att detta borde vara ett tvång för att få åka skidor eller att det skulle ingå i liftkortspriset.

Saxat från SLAOs hemsida www.slao.se enligt nedan.

....................................................................................................

Försäkra hela familjen för endast 200 kr per säsong!

Marknadens enda specialförsäkring för utförsåkare som gäller i 99% av skidanläggningarna i Sverige, det vill säga i alla som är anslutna till SLAO. Köp den på någon av dessa skidanläggningar eller direkt från Folksam. För endast 120 kronor blir du försäkrad en hel säsong, för 200 kronor blir hela familjen försäkrad!

En normal vinter åker ca 2 miljoner svenskar utför. Av dessa skadas ungefär 10 000 åkare i samband med utförsåkning i Sverige. Risken att skadas finns alltid där, oavsett om man är rutinerad eller nybörjare. Ett olycksfall medför ofta både ett stort lidande och höga kostnader för den enskilde.

Bland alla dem som åker utför finns det alltför många som saknar eller har ett ofullständigt försäkringsskydd vid olyckor. Här ger Utförsåkarförsäkringen en grundläggande trygghet som åtminstone kan lindra den ekonomiska skadan.

Försäkringen gäller i samtliga skidanläggningar anslutna till SLAO - det vill säga 99% av Sveriges anläggningar. Försäkringen gäller för all utförsåkning, både skidor och snowboard. Den har ingen självrisk, utom vid åkning utanför markerade nedfarter.

Utförsåkarförsäkringen täcker kostnader vid olycksfall. Exempelvis ersätts kostnader för läkar- eller tandvård. Om kläderna eller glasögonen blir förstörda i samband med olycksfall, eller om man behöver transport hem, täcker försäkringen dessa utgifter. Måste en skidresa avbrytas så ersätts outnyttjade kostnader för t ex stughyra och liftkort. Försäkringen fungerar också bra som komplement till andra försäkringar. Skulle man t ex bli invalidiserad får man alltid ut invaliditetsersättning från alla försäkringar där sådan ingår.

.......................................................................................................

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
Passa på att teckna Folksams utförsåkarförsäkring 120 kr pp eller 200 kr för familjen. Prisvärt iaf.

Sen kan man ju tycka att detta borde vara ett tvång för att få åka skidor eller att det skulle ingå i liftkortspriset.
.......................................................................................................

Jo men den stiger ju säkert oxå:rolleyes:

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Det är ju inget genidrag av den nya regeringen att göra sig såhär impopulära hos befolkningen innan de hunnit leverera några av sina vallöften. Man lägger ju liksom upp bollen för smash åt alla småsossar som tar varje chans att kasta skit på regeringen. Personligen röstade jag inte alls i valet, men jag är mogen nog att inte göra detta till en politisk fråga. Förr eller senare skulle sossarna gjort samma sak är jag övertygad om. De har ju en sjuhelvetes massa människor att försörja som inte vill jobba, och nånstansifrån måste ju pengarna komma. Hade vi inte haft alla bidragsberoende människor så tror jag inte att det skulle funnits behov av den här höjningen.

Däremot lät det som en bra idé att samlas och varva utanför riksdagshuset. Jag åker gärna hela vägen från Göteborg för att göra en sån markering, för det behövs verkligen. Vi måste visa att vi inte tar den här skiten.

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
Regeringen borde avgå.
Folket väljer dom så dom får styra men dom måste väl ändå lyssna på vad folket har att säga. samhället är sjukt. mjölka pengar från vanliga svensson och gynna de rika.. fy fan

Inte för att få det här till en rensasig politisk debatt, men det där är bull, samtliga jäkla regeringar det här samhället producerar gör samma sak. Det handlar om att man inte når de med 'mer' pengar så som du tydligen vill. Dock gynnar ingens politik riktigt de rika nånstans. Bara det att de har mer att tillgå och förfoga över.

Men ja, håller med om att de bör lystra när det faktiskt protesteras. Någon nämnde innan att de alla (jag inkluderad då självfallet) som fyllt i protestlistan smc har borde ställa sig utanför riksdagen o ha sig kanske kan komma med i media, likt förbannat, vad ger det eg? Det ger bara mer avsky mot den regering som sitter med makten nu.

Vad händer vid nästa val, kommer vi inte sitta och säga mer eller mindre samma sak där? Jävla idioter, avgå då förfan osv osv.

Ge det tid, skyffla runt pengar (läs inkomster för staten) är det politiker är bäst på, vem vet, det kanske går runt o de lyckas flytta så att det går mer eller mindre jämnt ut i slutänden. Lyssna på individen och ta hand om de viktiga samhällsfrågorna kommer alltid sist, oavsett parti - handlar bara om hur de klär ut sig till valen ;)

.." Förr eller senare skulle sossarna gjort samma sak är jag övertygad om. De har ju en sjuhelvetes massa människor att försörja som inte vill jobba, och nånstansifrån måste ju pengarna komma. Hade vi inte haft alla bidragsberoende människor så tror jag inte att det skulle funnits behov av den här höjningen. .."

Seriöst. Det hela handlar bara om att fördela och förmedla intäkter just nu.
Att alltid säga att det finns väldigt mycket bidragsiglar (läs de som eg inte är berättigade) är en sak, men likförbaskat ödslar vi pengar i massor, och dessa iglar äter bara en liten smula av kakan. Behovet av den här höjningen kommer av just en ny fördelning, att lägga kostnaden på de i riskzonen. Däremot som jag sa innan är frågan om höjningen är verklighetsförankrad nog då vi redan pungar ut mycket nog i många fall.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...