Lou siffer
officiellt lammkött
Paradoxy skrev:Blir inte hojen lättare om man stänger in den i en stor svart bubbla. Då finns det inget ljus som lyser på den och gör den tung. Tjo fan vad den måste gå då
Paradoxy skrev:Blir inte hojen lättare om man stänger in den i en stor svart bubbla. Då finns det inget ljus som lyser på den och gör den tung. Tjo fan vad den måste gå då
Men en ballong blir ju lättare om man fyller den med helium istället för luft?RF_Racing skrev:Ja men en hoj blir inte lättare för att du fyller upp tomrum i den med helium... :kocko
RF_Racing skrev:Ja men en hoj blir inte lättare för att du fyller upp tomrum i den med helium... :kocko
Oddjob skrev:NÄHÄÄ så för att du ersätter en gas som väger väldigt lite,
med INGA partiklar alls, så blir den inte lättare
Biifer skrev:Men en ballong blir ju lättare om man fyller den med helium istället för luft?
RF_Racing skrev:Nej... Varför skulle hojen bli lättare för det? Det är som att säga att en hoj blir lättare på en domkraft... Bara för att nånting annat lyfter upp den betyder inte det att den blir tyngre... massan är konstant... :kocko
Biifer skrev:Men en ballong blir ju lättare om man fyller den med helium istället för luft?
RF_Racing skrev:Ja men en hoj blir inte lättare för att du fyller upp tomrum i den med helium... :kocko
seyou skrev:Men DET är magi
Men RF, massa och vikt är ju två skilda saker. Sov du på första fysiklektionen?
prulle skrev:Du är fan dummare än tåget.
RF_Racing skrev:Nej balongen väger lika mycket... Bra exempel! Nu kanske de andra förstår...
Som sagt var... Ballongen väger lika mycket... Men gasen där i väger mindre än luften... Alltså det är någonting annat som bär ballongen... Men ballongens massa är den samma! Bara för att ni är 2 som bär en tex sten så väger den ju inte helt plötsligt hälften så mycket...
prulle skrev::kocko :kocko
RF_Racing skrev:Ja jag vet att det inte är samma... Men se mitt ex så kanske du förstår... Det ändrar ingenting...
RF_Racing skrev:VA FAAN SKULLE DEN BLI LÄTTARE FÖR? Blir en hoj lättare om du lyfter den med domkraft?
Som sagt. Du visste alltså inte att tyngd och massa är 2 olika saker.RF_Racing skrev:Nej balongen väger lika mycket... Bra exempel! Nu kanske de andra förstår...
Som sagt var... Ballongen väger lika mycket... Men gasen där i väger mindre än luften... Alltså det är någonting annat som bär ballongen... Men ballongens massa är den samma! Bara för att ni är 2 som bär en tex sten så väger den ju inte helt plötsligt hälften så mycket...
seyou skrev:Så om du ställer en motorcykel som inte har helium i tex ramen på en våg och den visar 150kg. Sen ställer du en motorcykel som har helium i ramen och den visar 149.99999kg. Då måste det vara magi, eller?
Förstår han inte det så vill jag inte höra på när han förklararseyou skrev:Men RF, massa och vikt är ju två skilda saker. Sov du på första fysiklektionen?
Biifer skrev:Som sagt. Du visste alltså inte att vikt och massa är 2 olika saker.
Biifer skrev:Som sagt. Du visste alltså inte att vikt och massa är 2 olika saker.
Oddjob skrev:Förstår han inte det så vill jag inte höra på när han förklarar
varför t ex olika metaller väger olika mycket i samma volym
Oddjob skrev:Förstår han inte det så vill jag inte höra på när han förklarar
varför t ex olika metaller väger olika mycket i samma volym
Så en ballong med helium i väger inget?seyou skrev:Jag är dum i huvet.
RF_Racing skrev:Men du är ju faan dum på riktigt? Det är ju som att säga att om jag ställer en hoj på vågen... då väger den 150kg... sen tar jag och bär upp den lite så att det står 145kg på vågen.. väger den mindre då? :kocko
Den väger inte -. Den väger bara mindre än likadan ballong som innehåller luft.RF_Racing skrev:Men en ballong med helium i väger inget... den tilloch med stiger... så den väger -!!! Det är facinerande.. eller hur Seyou?
Så en ballong med helium i väger inget?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |