Seriös fråga ang CO2 pistol!

Status
Ej öppen för fler svar.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
seyou skrev:
Ne, vi kan ju ha 1000032 olika uppfattningar om det men endast 1 är någorlunda enkel och borde vara det alla följer. Men vi kan säkert också hitta några ställen där fysikens lagar inte gäller och referera all fakta därifrån.

Så vad är definitionen på väger?

Nä, vafan jag ska jobba imorgon. Dagz att söva

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
Det var endast vikt det var prat om från början. En cola burk i aluminium vägen 200gram (låt säga) då det är luft i det i luft. Med helium i burken så väger burken... Alltså aluminiumet lika mycket! Du påverkar inte vikten!

seyou skrev:
Ne, vi kan ju ha 1000032 olika uppfattningar om det men endast 1 är någorlunda enkel och borde vara det alla följer. Men vi kan säkert också hitta några ställen där fysikens lagar inte gäller och referera all fakta därifrån.

Men asså du säger hela tiden saker som "ställen där fysikens lagar inte gäller" och " det måste vara magi"... Förstå vad viu skriver istället!

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
flugan skrev:
Så vad är definitionen på väger?

Tyngdkraftskonstanten? Ca 9,82 N uträknat på våra breddgrader.

Men i det här fallet(som JAG har förstått det, så är det vad som visas på vågen.)

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
flugan skrev:
Så blir gravitationskraften mindre pga helium i tanken eller blir bara resultanten mindre pga lyftkraft från heliumet?
Gravitationskraften är en konstant,
när trycket upp och ner är samma så är väl resultanten noll
(har inte hängt med så mycket på konstruktionslektionerna :p)

Alltså är resultanten samma men trycket både uppåt och neråt blir mindre.

har som sagt inte hängt med så mycket på lektionen så jag har glömt bort "språket"

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Oddjob skrev:
Gravitationskraften är en konstant,
när trycket upp och ner är samma så är väl resultanten noll
(har inte hängt med så mycket på konstruktionslektionerna :p)

Alltså är resultanten samma men trycket både uppåt och neråt blir mindre.

har som sagt inte hängt med så mycket på lektionen så jag har glömt bort "språket"

Ja, jag hade fel.

Edit: menar såklart att det blir fel att säga att vågen väger gravitationskraften. Luftballongen med helium påverkas ju oxå av gravitationskraften men trycker inte så hårt på vågen.

Last edited:

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
seyou skrev:
Tyngdkraftskonstanten? Ca 9,82 N uträknat på våra breddgrader.

Men i det här fallet(som JAG har förstått det, så är det vad som visas på vågen.)

Men snälla nu... Säg att du förstår detta... En burk med hoj med helium i väger inte mindre än en likadan hoj med luft i...

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
RF_Racing skrev:
Det var endast vikt det var prat om från början. En cola burk i aluminium vägen 200gram (låt säga) då det är luft i det i luft. Med helium i burken så väger burken... Alltså aluminiumet lika mycket! Du påverkar inte vikten!

Men asså du säger hela tiden saker som "ställen där fysikens lagar inte gäller" och " det måste vara magi"... Förstå vad viu skriver istället!

Nej, det kan vara ganska så svårt när det du skriver inte hänger ihop. Men om vi(de,ni,hur,varför?) bortser från det så kanske du borde vara lite mer självkritisk och tänka igenom det du skriver. Vi kan ta exemplet där någon sa att en scooter inte hade någon koppling. Det var helt jävla uppenbart att han menade en sådan koppling du drar i( Sitter oftast framför vänstra handtaget) men då ska DU komme med ditt wise-ass pekfinger och säga att han är en idiot eftersom det finns en koppling. Jag tycker det är väldigt onödigt.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Det är begreppen vikt massa och tyng vi alla blandar ihop. Även jag.

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
seyou skrev:
Nej, det kan vara ganska så svårt när det du skriver inte hänger ihop. Men om vi(de,ni,hur,varför?) bortser från det så kanske du borde vara lite mer självkritisk och tänka igenom det du skriver. Vi kan ta exemplet där någon sa att en scooter inte hade någon koppling. Det var helt jävla uppenbart att han menade en sådan koppling du drar i( Sitter oftast framför vänstra handtaget) men då ska DU komme med ditt wise-ass pekfinger och säga att han är en idiot eftersom det finns en koppling. Jag tycker det är väldigt onödigt.

Nej det var det inte då det finns tex gocartar utan koppling.. desutom så erkände han sedan att han hade fel... :fatta!

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
RF_Racing skrev:
Erkänn nu att du hade fel!

Dess dragningskraft till jorden blir mindre påtaglig och vågen kommer att visa ett annat resultat. Mer än så kommer jag inte och säga.

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
RF_Racing skrev:
Nej det var det inte då det finns tex gocartar utan koppling.. desutom så erkände han sedan att han hade fel... :fatta!

Efter att du hade idiotförklarat honom. Skulle någon sparka på mig och att han ville att jag skulle säga att jag hade fel om någonting jag inte ens hade sagt, så skulle jag säga det.

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
seyou skrev:
Dess dragningskraft till jorden blir mindre påtaglig och vågen kommer att visa ett annat resultat. Mer än så kommer jag inte och säga.

Nej det är rätt! Men det var för i helvete inte det jag sade! Det var inte det du sade från början heller! VIKTEN FÖRBLIR DEN SAMMA!

Biifer skrev:

Vad är vikt och tyngd då?

seyou skrev:
Efter att du hade idiotförklarat honom. Skulle någon sparka på mig och att han ville att jag skulle säga att jag hade fel om någonting jag inte ens hade sagt, så skulle jag säga det.

Nej så var det inte... Men du sade förut att om du har en hoj sedna fyller den med helium så blir hojen lättare...

seyou skrev:

Sluta snacka om din våg hela tiden... Det är nästan ovissentligt... Isf väger inte päron något i vatten... (om de flyter?)

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
RF_Racing skrev:
Nej det är rätt! Men det var för i helvete inte det jag sade! Det var inte det du sade från början heller! VIKTEN FÖRBLIR DEN SAMMA!

Det är ju en tolkningsfråga. Du verkar ju själv inte vara säker på det. Jag tolka den som att resultatet på vågen blir mindre, MEN dess dragningskraft är och blir densamma. Men jag tolka det hela från början som att resultatet på vågen blir annorlunda.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
RF_Racing skrev:

Nej så var det inte... Men du sade förut att om du har en hoj sedna fyller den med helium så blir hojen lättare...
Du har snurrat rejält på det här.
I början av tråden sa du att: Ja men en hoj blir inte lättare för att du fyller upp tomrum i den med helium...
Jo, det blir den faktiskt. Vikten är den samma. dvs, massan. (jag har mixat ihop vikt och tyngd, förlåt mig) Men tyngden är inte samma.

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
seyou skrev:
Det är ju en tolkningsfråga. Du verkar ju själv inte vara säker på det. Jag tolka den som att resultatet på vågen blir mindre, MEN dess dragningskraft är och blir densamma. Men jag tolka det hela från början som att resultatet på vågen blir annorlunda.

Jo men om du tolkar det så så väger ju inte helium något...

Biifer skrev:
Du har snurrat rejält på det här.
I början av tråden sa du att: Ja men en hoj blir inte lättare för att du fyller upp tomrum i den med helium...
Jo, det blir den faktiskt. Vikten är den samma. dvs, massan. (jag har mixat ihop vikt och tyngd, förlåt mig) Men tyngden är inte samma.

Vikt och massa är inte samma sak...
Och HOJEN blir inte lättare för att den får lyft hjälp... Tyngden är visst den samma...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras