Maverickgoose
Gudomlig sporthojare
Gör en spinoff från troll-tråden "Otroligt dåligt bemött av Johans MC!" där "Niklasinorr" skrev detta;
"Jag lägger mig inte i diskussionen i sig men jag tänkte bara skriva lite angående service och domen i marknadsdomstolen.
Det är visserligen sant att KIA förlorade i marknadsdomstolen där MECA fick rätt angående att MECA och andra fristående verkstäder fick utföra garantiservice, detta gäller enligt ett EU-direktiv som handlar om konkurrensförhållanden.
I nämnda EU-direktiv så står det tyvärr att fordon med färre hjul än fyra är undantagna. Detta innebär att den som vill ha garanti på sin hoj fortfarande måste lämna den till märkesverkstad, dvs "Nisses Mek" får inte utföra garantiservice om han inte är auktoriserad av respektive hojmärke.
Så, att komma dammande med domar som gäller ovanstående har man ingeting för...
Men, den första januari 2016 så kommer ett nytt EU-direktiv där man har tagit bort undantaget så där gäller det även motorcyklar. Så, efter den 1:a januari 2016 så kan man ringa Johans MC eller annan liknande handlare och tjata om domar och garantier, men inte förr."
Samtidigt satt jag och spanade på SOE och läste detta;
Så länge du följt tillverkarens gällande serviceinstruktion och datablad samt dokumenterat ditt arbete tror jag det går utmärkt! Att sedan 98 % av ägarna inte bör vara i närheten av sin hoj med verktyg i hand är en annan sak...
För att återkoppla kring ovan diskussion och få en utomstående bedömning ställde jag frågan till KoV. Här är svaret:
"Tack för ditt brev.
Svaret blir ja eftersom det är villkoret i sig som det varit fråga om.
Med vänliga hälsningar
Konsumentverket
Konsumentverket är en statlig myndighet med uppgift att ta tillvara konsumenternas intressen. Vi arbetar med olika typer av konsumentfrågor: varors och tjänsters säkerhet, företagens reklam och avtalsvillkor, privatekonomi samt konsumentrelaterade handikapp- och miljöfrågor.
Vi utbildar också kommunernas konsumentvägledare, samhällsvägledare samt budget- och skuldrådgivare. Dessutom bevakar vi konsumenternas intressen inom EU. En annan central uppgift är att föra ut aktuell och relevant information till konsumenterna på vår webbplats www.konsumentverket.se.
> Ärende: Annat ärende
> Meddelande: Hej, läser på er webb om Kia målet i MD
>
> http://www.konsumentverket.se/Nyhete...tin-ska-galla/
>
> Är situationen jämförbar vid tillverkares garantivillkor för registrerade motorcyklar och krav på service vid - av tillverkaren - auktoriserad verkstad? Mvh/
Nå?
Vad är rätt och fel?
"Jag lägger mig inte i diskussionen i sig men jag tänkte bara skriva lite angående service och domen i marknadsdomstolen.
Det är visserligen sant att KIA förlorade i marknadsdomstolen där MECA fick rätt angående att MECA och andra fristående verkstäder fick utföra garantiservice, detta gäller enligt ett EU-direktiv som handlar om konkurrensförhållanden.
I nämnda EU-direktiv så står det tyvärr att fordon med färre hjul än fyra är undantagna. Detta innebär att den som vill ha garanti på sin hoj fortfarande måste lämna den till märkesverkstad, dvs "Nisses Mek" får inte utföra garantiservice om han inte är auktoriserad av respektive hojmärke.
Så, att komma dammande med domar som gäller ovanstående har man ingeting för...
Men, den första januari 2016 så kommer ett nytt EU-direktiv där man har tagit bort undantaget så där gäller det även motorcyklar. Så, efter den 1:a januari 2016 så kan man ringa Johans MC eller annan liknande handlare och tjata om domar och garantier, men inte förr."
Samtidigt satt jag och spanade på SOE och läste detta;
Så länge du följt tillverkarens gällande serviceinstruktion och datablad samt dokumenterat ditt arbete tror jag det går utmärkt! Att sedan 98 % av ägarna inte bör vara i närheten av sin hoj med verktyg i hand är en annan sak...
För att återkoppla kring ovan diskussion och få en utomstående bedömning ställde jag frågan till KoV. Här är svaret:
"Tack för ditt brev.
Svaret blir ja eftersom det är villkoret i sig som det varit fråga om.
Med vänliga hälsningar
Konsumentverket
Konsumentverket är en statlig myndighet med uppgift att ta tillvara konsumenternas intressen. Vi arbetar med olika typer av konsumentfrågor: varors och tjänsters säkerhet, företagens reklam och avtalsvillkor, privatekonomi samt konsumentrelaterade handikapp- och miljöfrågor.
Vi utbildar också kommunernas konsumentvägledare, samhällsvägledare samt budget- och skuldrådgivare. Dessutom bevakar vi konsumenternas intressen inom EU. En annan central uppgift är att föra ut aktuell och relevant information till konsumenterna på vår webbplats www.konsumentverket.se.
> Ärende: Annat ärende
> Meddelande: Hej, läser på er webb om Kia målet i MD
>
> http://www.konsumentverket.se/Nyhete...tin-ska-galla/
>
> Är situationen jämförbar vid tillverkares garantivillkor för registrerade motorcyklar och krav på service vid - av tillverkaren - auktoriserad verkstad? Mvh/
Nå?
Vad är rätt och fel?