Service 2000 mil Yamaha R1-16

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Allting är lätt när man kan det! :fakta Jag använder sällan momentnyckel men drar ändå inte sönder. Det beror på att det är plättlätt att inte dra för hårt.:crash
Medans jag sett, ett flertal gånger, momentnyckelanvändare dragit ett par tre gånger extra, "för att vara på den säkra sidan" :va
Byter man olja efter manualen så bör ju 95% av alla hojar bytt olja max 3 gånger med tanke på milen o då ha kvadrat gängor till olje pluggen är ju fasen på gränsen till unikt. Ser man då på crossar som det byts olja på var 5-7 timme o ändå har hela gängor så är det helt klart skit bakom moment nyckeln.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tillhör själv kategorin som ställde in lbs istället för nm. Jag bjuder på den! Hahah

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Inte läst tråden, men om ingen redan skrivit det så kan det vara värt att kolla verkstäder i andra städer än Sthlm (som du verkar bo i).

Jag har också en R1 2016 och när jag behövde serva den auktoriserat för garantins skull så kom jag undan med nästan halva priset på Yamaha Center i Västerås jämfört med den här i stan.

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Hoj
Yamaha R1-16
Hur långt har hojen gått? Vågar du skjuta de jobbiga delarna till efter säsongen?

Såna här servicear där det ska demonteras grejer, shimsas ventiler och dylikt brukar jag förlägga till vintern. På KLR:en fuskade jag med ventilkoll och shimsning ca 200 mil över 2000 mil intervallen och på Trajan nästan 100 mil för tidigt just för att dessa miltal inträffade på hösten och kunde sen under vintern i lugn och ro skruva och beställa grejer.

Är det tändstift som är jobbiga att byta skulle jag vänta till vintern med att byta dessa om man har tillgång till varmgarage.
Hojen har åkt 1800 nu, så kan vänta tills slutet av säsongen vilket jag kommer att göra

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Hoj
Yamaha R1-16
Inte läst tråden, men om ingen redan skrivit det så kan det vara värt att kolla verkstäder i andra städer än Sthlm (som du verkar bo i).

Jag har också en R1 2016 och när jag behövde serva den auktoriserat för garantins skull så kom jag undan med nästan halva priset på Yamaha Center i Västerås jämfört med den här i stan.
Yes, ska göra det men har annars tänkt på att byta olja och filter samt bromsvätska själv och sen lämna in den hos nån billig verkstad för tändstiftbytet om jag inte pallar byta själv :p

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år