Service 2000 mil Yamaha R1-16

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Allt står i verkstadsmanualen. YZF-R1 2015- har "check, clean and re-gap" vid 1000 mil och byte vid 2000 mil.

Behövs detta...?

Det kan man säkert diskutera, men oljebytesintervallet är ju i samma manual angivet till 1000 mil. Trots det så finns det ju trackdayåkare med knappt styrfart som byter var 50:e mil. Behövs det...?

Mitt tips till den som tänker byta tändstift själv (om han inte gjort det förut på en relativt modern sporthoj, naturligtvis) är att först köpa de nya tändstiften, sedan kolla vilken tändstiftshylsa som behövs, sedan köpa en gummerad sådan med MINSTA MÖJLIGA YTTERDIAMETER. En sådan tändstiftshylsa brukar inte finnas i 99% av garagen...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Även för motorcyklar? Om en bil ligger på 1500-2000 rpm mestadels, och en hoj 6-8000 rpm, så är det ju ganska rimligt om bytesintervallet är ca 1/4.
Gäller väll alla motordrivna fordon vad jag vet. Men sporthoj kollektivet kommer att meddela om jag skulle ha fel.

Sedan ligger väll en större hoj knappast på mer än 3-4,5k rpm vid normal vägkörning?
Typ en Volvo eller Toyota från 70-80 talet 3000 rpm i 90 km
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
image.jpeg

Stiften från min TDM900 som byttes i samband med ventilkoll. Dessa har gått 6000 mil. Ville inte byta själv utan tillgång till tryckluft. Vill inte ha ner grus i gängor och i cylindrarna. När alternativen är att stå ute och mecka eller att lämna in så passade jag på när hojen ändå lämnades in.
Om de var mer lättåtkomliga så hade jag kört vidare på dessa.

Jag jämför inte min hoj med en R1a, visar bara hur mina stift såg ut vid bytet.

(Flugan var redan död vid fotograferingen.)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Precis. Att demontera och sedan återmontera tank, luftburk och trumpeter är varken omöjligt eller svårt. Men det tar tid, även för en erfaren mekaniker som gjort det förr.

Kostnaden för ett simpelt oljebyte kan därför inte jämföras med en service som även innehåller tändstiftsbyte.
Sen köpa och faktiskt använda momentnyckel när man skruvar ihop skiten igen! :fakta

Håller på att få ihop en gathoj nu med motor efter en som "dragit på känn", kan inte momentdra något på den motorn utan att gängorna ger sig!

Generatorkåpskyddet, ett "från samma fabrik som GB-racing fast utan loggan/texten", jo jävlar i det, inte samma material heller, varken skydd eller skruv!

Skyddet hade dragit vid avåkningen så generatorkåpan vart skrapad ändå, skruven gick av när jag skulle hänga på ett riktigt GB-skydd och när jag tog GB-skruv jag hade liggande så var gängorna påväg att gå innan jag kom till 10N ens så jag fick med "dra på känn" fast bara så hårt jag vågade utan att gå runt....

Nu är jag glad att skruven gick med utstick så jag kunde få ut de utan krångel men synd att det inte var första gången det var skruvat där. då kanske gängorna klart sig....

3N och 4N är momenten för skruven till trattarna i R6, skulle aldrig våga dra en skruv där andra gången när någon "dragit på känn" där....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sen köpa och faktiskt använda momentnyckel när man skruvar ihop skiten igen! :fakta
Grannen lånade en momentnyckel för att dra hjulskruvarna när han slängde på sommardäcken i våras. Han knäckte förbi spärren med full kraft 3-4 gånger på varje skruv, runt om, så att dom satt ordentligt :jisses Alla förstår inte max X Nm, minst X Nm eller exakt X Nm :fakta

Han undrade också om en annan grannes gräsklippare hade lik- eller växelströmsbatteri. Ja, han jobbar som elektriker.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Även för motorcyklar? Om en bil ligger på 1500-2000 rpm mestadels, och en hoj 6-8000 rpm, så är det ju ganska rimligt om bytesintervallet är ca 1/4.
Det är inte antalet tändpulser som knäcker stiften.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Grannen lånade en momentnyckel för att dra hjulskruvarna när han slängde på sommardäcken i våras. Han knäckte förbi spärren med full kraft 3-4 gånger på varje skruv, runt om, så att dom satt ordentligt :jisses Alla förstår inte max X Nm, minst X Nm eller exakt X Nm :fakta

Han undrade också om en annan grannes gräsklippare hade lik- eller växelströmsbatteri. Ja, han jobbar som elektriker.

På flygplanen använde vi en momentnyckel som släppte vid rätt moment och bara gick runt efter klicket, just för att man inte skulle kunna dra över moment.
Backade man den och drog om så bröt den igen vid rätt moment, utan att dra skruven ett kvartsvarv till
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur långt har hojen gått? Vågar du skjuta de jobbiga delarna till efter säsongen?

Såna här servicear där det ska demonteras grejer, shimsas ventiler och dylikt brukar jag förlägga till vintern. På KLR:en fuskade jag med ventilkoll och shimsning ca 200 mil över 2000 mil intervallen och på Trajan nästan 100 mil för tidigt just för att dessa miltal inträffade på hösten och kunde sen under vintern i lugn och ro skruva och beställa grejer.

Är det tändstift som är jobbiga att byta skulle jag vänta till vintern med att byta dessa om man har tillgång till varmgarage.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gäller väll alla motordrivna fordon vad jag vet. Men sporthoj kollektivet kommer att meddela om jag skulle ha fel.

Sedan ligger väll en större hoj knappast på mer än 3-4,5k rpm vid normal vägkörning?
Typ en Volvo eller Toyota från 70-80 talet 3000 rpm i 90 km

Säg inte det, på 90 vägen utanför mig verkar väldigt många tycka att 2an eller 3an är lämplig växel för att inte tappa för mycket varv, och nej, det är spikrak väg utan kurvor åt båda hållen så det är inte inför en kurva....
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Senaste åren med min R1:a upplevde jag att hojen aldrig ”satte sig i backen” ordentligt under 9k. Jag får tyvärr hålla med ungdomsvarvarna i detta fall. Varv behövs!

Innebar också att jag pendlade ofta på tvåans växel på motorvägen. Ecodriving? Nej, kul? Ja.
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Byta tändstift efter 2000 mil, nej tack. Har bytt en gång på min cykel som nu gått 7800 mil. kommer dock inte ihåg om det var vid 4000 eller 5000 mil. Byttes bara för att jag hade köpt nya och skruvat ut de gamla som dock såg fräscha ut.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det låter lite dyrt. Är det inte bara typ Olja + filter var 1000:e på Räkettan. Mitt tips är att du gör det själv.

Byta Olja = ASLätt som en PläTt
Byta Oljefilter = samma som ovan fast ännu lättare
Byta bromsvätska = Liiite tuffare men finns 5000 videos på youtube.
Kolla bromsklossar ev byte = lätt.

Kom igen nu, ta hand om din baby själv, då kan du lite på att den får vad den förtjänar. :)

Rimligt pris annars tycker jag är 3000-4000SEK.
Plättlätt? :va
Jag har för mig ha jag läst trådar om oljefilter som varit svåra att få loss och gängor till oljepluggen som varit loss... :rolleyes:
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Plättlätt? :va
Jag har för mig ha jag läst trådar om oljefilter som varit svåra att få loss och gängor till oljepluggen som varit loss... :rolleyes:
Jojo otur kan man ha men olja och filter går under kategori Plättlätt om inget är paj och rätt verktyg används. :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jojo otur kan man ha men olja och filter går under kategori Plättlätt om inget är paj och rätt verktyg används. :)
Allting är lätt när man kan det! :fakta Jag använder sällan momentnyckel men drar ändå inte sönder. Det beror på att det är plättlätt att inte dra för hårt.:crash
Medans jag sett, ett flertal gånger, momentnyckelanvändare dragit ett par tre gånger extra, "för att vara på den säkra sidan" :va
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top