Löfbergsblå
Medlem
- Gick med
- 20 Apr 2022
- Hoj
- Yamaha FZ
Håller med om att det låter överkomligt, att byta tåndstift kan vara rätt meckigt
Nä det är lagkrav på att tändstift måste hålla minst 7000 mil.Behöver man verkligen byta tändstift efter 2000 mil?
Även för motorcyklar? Om en bil ligger på 1500-2000 rpm mestadels, och en hoj 6-8000 rpm, så är det ju ganska rimligt om bytesintervallet är ca 1/4.Nä det är lagkrav på att tändstift måste hålla minst 7000 mil.
Gäller väll alla motordrivna fordon vad jag vet. Men sporthoj kollektivet kommer att meddela om jag skulle ha fel.Även för motorcyklar? Om en bil ligger på 1500-2000 rpm mestadels, och en hoj 6-8000 rpm, så är det ju ganska rimligt om bytesintervallet är ca 1/4.
Ja man kan ju tro det!!! TerrorMåste man ta ut motorn ur ramen för att komma åt oljepluggen och filtret?
Sen köpa och faktiskt använda momentnyckel när man skruvar ihop skiten igen!Precis. Att demontera och sedan återmontera tank, luftburk och trumpeter är varken omöjligt eller svårt. Men det tar tid, även för en erfaren mekaniker som gjort det förr.
Kostnaden för ett simpelt oljebyte kan därför inte jämföras med en service som även innehåller tändstiftsbyte.
Grannen lånade en momentnyckel för att dra hjulskruvarna när han slängde på sommardäcken i våras. Han knäckte förbi spärren med full kraft 3-4 gånger på varje skruv, runt om, så att dom satt ordentligt Alla förstår inte max X Nm, minst X Nm eller exakt X NmSen köpa och faktiskt använda momentnyckel när man skruvar ihop skiten igen!
Det är inte antalet tändpulser som knäcker stiften.Även för motorcyklar? Om en bil ligger på 1500-2000 rpm mestadels, och en hoj 6-8000 rpm, så är det ju ganska rimligt om bytesintervallet är ca 1/4.
Grannen lånade en momentnyckel för att dra hjulskruvarna när han slängde på sommardäcken i våras. Han knäckte förbi spärren med full kraft 3-4 gånger på varje skruv, runt om, så att dom satt ordentligt Alla förstår inte max X Nm, minst X Nm eller exakt X Nm
Han undrade också om en annan grannes gräsklippare hade lik- eller växelströmsbatteri. Ja, han jobbar som elektriker.
Trots det så finns det ju trackdayåkare med knappt styrfart som byter var 50:e mil. Behövs det...?
Gäller väll alla motordrivna fordon vad jag vet. Men sporthoj kollektivet kommer att meddela om jag skulle ha fel.
Sedan ligger väll en större hoj knappast på mer än 3-4,5k rpm vid normal vägkörning?
Typ en Volvo eller Toyota från 70-80 talet 3000 rpm i 90 km
Plättlätt?Det låter lite dyrt. Är det inte bara typ Olja + filter var 1000:e på Räkettan. Mitt tips är att du gör det själv.
Byta Olja = ASLätt som en PläTt
Byta Oljefilter = samma som ovan fast ännu lättare
Byta bromsvätska = Liiite tuffare men finns 5000 videos på youtube.
Kolla bromsklossar ev byte = lätt.
Kom igen nu, ta hand om din baby själv, då kan du lite på att den får vad den förtjänar.
Rimligt pris annars tycker jag är 3000-4000SEK.
Jojo otur kan man ha men olja och filter går under kategori Plättlätt om inget är paj och rätt verktyg används.Plättlätt?
Jag har för mig ha jag läst trådar om oljefilter som varit svåra att få loss och gängor till oljepluggen som varit loss...
Allting är lätt när man kan det! Jag använder sällan momentnyckel men drar ändå inte sönder. Det beror på att det är plättlätt att inte dra för hårt.Jojo otur kan man ha men olja och filter går under kategori Plättlätt om inget är paj och rätt verktyg används.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |