Service nybil

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Hur ligger det till med det här igentligen, om jag vill serva min 05a volvo på en inte aukt Volvo verkstad försvinner alla garantierna då?

Alex.J skrev:
2606761 Hur ligger det till med det här igentligen, om jag vill serva min 05a volvo på en inte aukt Volvo verkstad försvinner alla garantierna då?

Ja, den ska vara servad på autoriserad verkstad. Vill de vara jävliga så kan de stoppa garantierna då.

Sen förstår jag inte varför man köper en ny bil, om man inte har råd att serva på verkstad.

Dalan skrev:
2606796 Ja, den ska vara servad på autoriserad verkstad. Vill de vara jävliga så kan de stoppa garantierna då.

Sen förstår jag inte varför man köper en ny bil, om man inte har råd att serva på verkstad.

Fallet gäller inte mig utan en kompis och jag började och diskutera om garantierna försvinner eller inte. Jag skulle aldrig serva min bil på något annat än en aukt verkstad om bilen är ny.

Dalan skrev:
2606796 Ja, den ska vara servad på autoriserad verkstad. Vill de vara jävliga så kan de stoppa garantierna då.

Men sen många gånger behöver det inte vara kostndaden det hänger på utan på kunskapen och kundbemötande. Det finns många märkesvärkstäder som är värda 0 öre.

Last edited:
Starfighter skrev:
2606812 Men sen många gånger behöver det inte vara kostndaden det hänger på utan på kunskapen och kundbemötande. Det finns många märkesvärkstäder som är värda 0 öre.

Så sant så sant, men man vill ju inte tappa några garantier.

Starfighter skrev:
2606812 Men sen många gånger behöver det inte vara kostndaden det hänger på utan på kunskapen och kundbemötande. Det finns många märkesvärkstäder som är värda 0 öre.

Märkesverkstäder: Ja
Auktoriserad verkstad: Nej.

Man får inte vara auktoriserad hur länge som helst om man inte kan sköta sitt jobb.
Personligen tycker jag att priserna är rätt låga på tex Volvo. Vi tar inte ut mycket pengar för arbetet, det är mest den dyra oljan som kostar.

Starfighter skrev:

Många märkesverkstäder är direkt värdelösa både när det gäller kundbeteende och framförallt att de inte utför den service de tar betalt för. Ex så köpte vi ny bil hemma och bilen servades på märkesverkstad sedan ny. Vid 6500 mil skulle tändstift bytas i storservicen som då gjordes, tändstiften sitter dock lite illa till så det tar 2h extra att byta dem.
Vid 8000 mil började bilen misstända och indikera tändningsfel så vi åkte till samma verkstad och efter mycket felsökande så fann de att tändstiften var gravt slitna till den grad att där knappt var något kvar av elektroderna. Dessutom satt orginal färgplombering kvar på stiften.

DVS Bilia som är aukt verkstad har tagit betalt för att byta stift men inte gjort det och dessutom har man indikerat på servicepappret att just denna punkt är gjord. När vi sedemera drabbas av problem orsakade av deras fusk så tar de betalt för felsökning + kostnad för nya stift och arbetet att montera dem (något jag redan betalde men aldrig fick utfört i den ursprungliga servicen). Vi förklarade de orimliga i detta men de vägrade att ge med sig......

Så blir man rövknullad av en märkesverkstad.....

Boris JR skrev:
2606834...

Om man inte får upprättelse vid ett sånt tillfälle så kan man ju komma tillbaka efter stängningsdax med en jeepdunk och lite tändstickor...:mad:

Boris JR skrev:
2606834
Bla bla bla... rövknullad......

Där är ett bra exempel på varför vissa blir av med stämpeln "auktoriserad". Tyvärr upptäckte inte alla de här felen som verkstäderna begått.
Vad hade ni för bil som det tar 2h att byta stift på?

Dalan skrev:
2606980 Där är ett bra exempel på varför vissa blir av med stämpeln "auktoriserad". Tyvärr upptäckte inte alla de här felen som verkstäderna begått.
Vad hade ni för bil som det tar 2h att byta stift på?

Renault Megane Scenic, i senaste versionen måste man demontera halva motorummet innan man kommer åt stiften.

C.Barrow skrev:
Om man inte får upprättelse vid ett sånt tillfälle så kan man ju komma tillbaka efter stängningsdax med en jeepdunk och lite tändstickor...:mad:

Det är rätta takter det :tummenupp

Jag har varit med om att en auktoriserad verkstad har fuskat å det grövsta
vid servicen. Jag tror att det enda som funkar säkert är att lära sig vad som
ska göras vid servicen och sedan kräva att få se på när den utförs.

Dalan skrev:
Personligen tycker jag att priserna är rätt låga på tex Volvo. Vi tar inte ut mycket pengar för arbetet, det är mest den dyra oljan som kostar.

Det är ju på oljan verkstaden gör de stora pengarna. Bilia vill ha ~1200 kr för ett oljebyte på min Focus (mellanservice för flexifuel) och det går i 4.2 liter men de debiterar 5 liter á 130:-/litern för relativt enkel Castrololja.
Jag bytte själv av principskäl.....måhända får jag äta upp det i framtiden...

farfar min var in med bilen till berners här i stan..
dom sa att de skulle ta nån timma innan dom får in den.
ja farfar går o sätter sig i bilen. några timmar senare går han in o frågar när dom ska börja, han får till svar att den redan e klar:näsblod :D när han påpekar att han suttit o väntat i bilen vart dom lite fundersam :yoparty

Jag har stor erfarenhet av märkesversktäder då jag har varit ansvarig för en stor fordonspark tidigare och min personliga erfarenhet är att alla suger men VAG suger mest och Peugeot minst av dem jag hade att göra med. I örebro iaf...
Många gånger som de har försökt köra en fuling men står man på sig och är beredd på det värsta och har verkstadschefens mobilnummer inlagt på snabbval så brukar det lösa sig väldigt bra.
Att lämna in min privata bil skulle jag inte komma på tanken att göra till någon STÖRRE verkstad, utan jag gör allt själv eller lämnar in på en liten mindre lokal verksamhet där man vet att det sköts snyggt och det är ok att man kollar på emellanåt.
Har man tjänstebil så är det ju skitsamma, då gör det ju inget om den så rasar efter 1000 mil, men får ju ändå en ny.

Boris JR skrev:
2606834 När vi sedemera drabbas av problem orsakade av deras fusk så tar de betalt för felsökning + kostnad för nya stift och arbetet att montera dem (något jag redan betalde men aldrig fick utfört i den ursprungliga servicen). Vi förklarade de orimliga i detta men de vägrade att ge med sig......

:skrämd

är dom helt flängd?:näsblod

KGK skrev:
2607142 :skrämd

är dom helt flängd?:näsblod

Aukt Volvo/Renault handlare i skåne tycks ha det lite svårt med sanningen, har haft liknande problem med samtliga handlare jag testat:

* Åker in för att få på nya vinterdäck, de tar betalt för balansering men där är så grym obalans i däcken att jag vänder efter 2 mil
* Kylsystemet fryser på en bil som är en månad gammal och isproppen orsakar dyra skador. Visar sig att vid leverans har de fyllt på enbart vatten i kylsystemet så det frös tom i skåne
*Har bilen inne på service och ber de att även se över bromsarna bak då oken kärvar, de tar betalt för jobbet men vid närmare kontroll har de inte ens lossat hjulbultarna:mad:

Behöver jag säga att jag är glad att slippa betala för skiten själv....

Det var inte lite, jag hade blivit tokig för mindre.:gnissla

Gör dom överhuvudtaget någonting på verkstäderna?

Dalan skrev:
2606831

3700kr för olja, filter, luftfilter, tändstift och vanlig kontroll. Nästan gratis!!!

Boris JR skrev:
2606834 Många märkesverkstäder är direkt värdelösa både när det gäller kundbeteende och framförallt att de inte utför den service de tar betalt för. Ex så köpte vi ny bil hemma och bilen servades på märkesverkstad sedan ny. Vid 6500 mil skulle tändstift bytas i storservicen som då gjordes, tändstiften sitter dock lite illa till så det tar 2h extra att byta dem.
Vid 8000 mil började bilen misstända och indikera tändningsfel så vi åkte till samma verkstad och efter mycket felsökande så fann de att tändstiften var gravt slitna till den grad att där knappt var något kvar av elektroderna. Dessutom satt orginal färgplombering kvar på stiften.

DVS Bilia som är aukt verkstad har tagit betalt för att byta stift men inte gjort det och dessutom har man indikerat på servicepappret att just denna punkt är gjord. När vi sedemera drabbas av problem orsakade av deras fusk så tar de betalt för felsökning + kostnad för nya stift och arbetet att montera dem (något jag redan betalde men aldrig fick utfört i den ursprungliga servicen). Vi förklarade de orimliga i detta men de vägrade att ge med sig......

Det är tyvär inte jättesällan mekanikern stoppar undan ex soppefiltren (knöliga att byta ofta) i en låda under arbetsbordet!! Skamligt!

Last edited:
Dee_cati skrev:
2607130
Att lämna in min privata bil skulle jag inte komma på tanken att göra till någon STÖRRE verkstad, utan jag gör allt själv eller lämnar in på en liten mindre lokal verksamhet där man vet att det sköts snyggt och det är ok att man kollar på emellanåt.

Jag ska snart skaffa en ny Passat och för att behålla garantierna så blir man ju mer eller mindre tvungen att serva på VAG!? :(

Jag hade tidigare en Golf som drog bromsvätska och jag lämnade in den på VAG i Malmö för service och påpekade då problemet. När jag hämtade ut bilen så stod det i protokollet att det var kontrollerat och att allt var som det skulle. Det dröjde dock inte länge förrän varningslampan pep igen, och efter en egen kontroll a la knästående på gatan så såg jag att ett bromsok bak var ”fuktigt”. Lämnade den då till en vi känner som har en liten verkstad och han upptäcker då att bromsoket är sprucket. Man borde ju försöka ställa till med jävelskap efter det, men vem orkar? Får nog göra som någon sa och vara med när servicen görs!

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back