1000mil = luftfilter. Iaf på vår verkstad..
Olja = 1000 spänn. Luftfilter 500, filter 100kr.. Uppe i 1600kr i material + 1,5h arbete a 800kr/h = 2800kr
Är väl inga konstigheter
Av en märkesauktoriserad verkstad
Verkstan har inte direkt nån lista "R6 1000km service = 2800kr"..
Oftast skriver meken arbetsordern själv, och det varierar hur lång tid det tar mellan olika cyklar..
Prisuppgifter man får på telefon brukar va ett ungefärligt pris.. Vilket dom iof borde påpeka
Nja, inte helt rätt. Jag ska förklar hur det ligger till längre fram, men först ett ett exempel ur verkligheten.
Jag skulle serva min 1098:a och hörde mig för om priset på tre olika ställen.
Där jag köpte cykeln, Claessons
Ducati Malmö och sist Halmstad Gustav.
Flumsvar på Claesson löd; " ett par tusen"
Ducati Malmö var noggranna att kolla upp priset och sade " 1310 kronor"
Halmstad Gustav gjorde just som Ducati Malmö; kollade upp och återkom efter 45 sek med uppgiften; "1310 kronor"
Sammanträffande? Knappast!
Tillverkaren tillhandhåller servicescheman med vad som skall kontrolleras/åtgärdas samt tidsåtgång/ ev debitering för detta. Kan iofs vara så att två verkstäder har samma timdebitering.
Servade i Halmstad. En mek öppnade tidigare för att kunna serva mig. Jag fick vara med under proceduren, vilken var väldigt noggran och tog ca en timme. Kostnad vid kassan: 1243 kr,inkl olja och filter.
Sedan snacket om att en verkstad har höga kostnader. Det skiter väl jag som kund i att de har dålig effektivitet och/eller låg volym.
Vidare vet nog inte många verksäder om vad begreppet fördelningstid betyder.
800 kr/tim är ju snudd på mer en vad en tandläkare kostar. Vem har högst kostnad respektive investeringsbehov.