service v.s priser...oj oj

moy807

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2005
Hoj
ktm 690 smc -10 gsx-r 750 -07
har precis varit och kollat vad det skulle kosta att serva men r6 -06 1000mila......jo det blir hum 3000 tusen spänn!!! jasså faan va skumt va här och kolla för en månad sen då skulle det gå på 2600kr!!! inte ens ett oj vad kostigt nä 3000 tusen ha ha sa jag och gört själv för 450kr olja 97kr filter!!!
och vilken verksta ska man passa sig för jo MC.VARUHUSET MALMÖ :arsele :fyllisar kör snyggt MVH RILLSON

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Du menar alltså att du tycker att det är underligt att en MC-verkstad vill ha betalt för att utföra jobbet? Du har ingen vidare koll, va? :confused:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
vad ingår i den servicen?

tycker inte att priset verkar så farligt högt med tanke på att verkstäder har otroligt höga kostnader.

min första service kommer kosta ca 1900.- för ett oljebyte och lite kontroller, inget konstigt i det. så fort man skall byta lite mer så kostar det genast mycket mer!

/J

moy807

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2005
Hoj
ktm 690 smc -10 gsx-r 750 -07
ha ha om du tittar på skillnaden på 3000kr och 2600kr för samma service menade ju att dom inte har koll på vilket pris som gäller på verkstaden!!!!!
400kr extra käns ju onödigt att betala eller... p.s olja h filter och lite kontrol pungter omfattade servicen

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
yep,2600 förra våren för 1000mila på en -08a och det är väl samma motorgeneration,servicepriserna har väl som mycket annat stigit till i år.

Kanske försöker hämta in lite på de minskade marginalerna på nyhojar.

Henrik

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
En vanlig mekaniker kostar 800:-/h så det är inte så konstigt att det drar iväg! Att göra det själv är grymt mkt billigare men fabriksgaranti är rätt skönt det också...

Jag vet att det inte tar så lång tid att byta olja och filter men dom ska väl tjäna på det också tycker dom!

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Vad är konstigt med att det kostade 400 mindre under lågsäsong jämfört med nu då det är som mest tryck på MC-firmorna?

Det är ju lika naturligt som att det är dyrare att hyra stuga i sälen på sportlovet än i juni...

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Vad är konstigt med att det kostade 400 mindre under lågsäsong jämfört med nu då det är som mest tryck på MC-firmorna?

Det är ju lika naturligt som att det är dyrare att hyra stuga i sälen på sportlovet än i juni...

Är det inte så att garantin faktiskt gäller om du bara kan bevisa att arbetet utförts, hur man nu ska kunna göra det, på ett fackmässigt sätt?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
1000mil = luftfilter. Iaf på vår verkstad..

Olja = 1000 spänn. Luftfilter 500, filter 100kr.. Uppe i 1600kr i material + 1,5h arbete a 800kr/h = 2800kr

Är väl inga konstigheter

Är det inte så att garantin faktiskt gäller om du bara kan bevisa att arbetet utförts, hur man nu ska kunna göra det, på ett fackmässigt sätt?

Av en märkesauktoriserad verkstad

ha ha om du tittar på skillnaden på 3000kr och 2600kr för samma service menade ju att dom inte har koll på vilket pris som gäller på verkstaden!!!!!
400kr extra käns ju onödigt att betala eller... p.s olja h filter och lite kontrol pungter omfattade servicen

Verkstan har inte direkt nån lista "R6 1000km service = 2800kr"..

Oftast skriver meken arbetsordern själv, och det varierar hur lång tid det tar mellan olika cyklar..
Prisuppgifter man får på telefon brukar va ett ungefärligt pris.. Vilket dom iof borde påpeka

Last edited:

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park

Olja = 1000 spänn. Luftfilter 500, filter 100kr.. Uppe i 1600kr i material + 1,5h arbete a 800kr/h = 2800kr

Är väl inga konstigheter

Oftast skriver meken arbetsordern själv, och det varierar hur lång tid det tar mellan olika cyklar..
Prisuppgifter man får på telefon brukar va ett ungefärligt pris.. Vilket dom iof borde påpeka

500 tycker jag låter rätt dyrt för ett filter, men det kan kanske stämma. Men att det skulle ta 1,5 timme att byta olja och filter, då skulle jag nog kolla efter en annan firma.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

Är väl inga konstigheter

1.5 timmar, borde väl gå lite fortare om man är en erfaren mekaniker och tusen spänn för 4 liter olja:confused: är det norgepriser du pratar om nu eller sverigepriser?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Är väl inga konstigheter

A) 1000kr för 4L Olja?? :3freak
Är det guld i den?

B) 1,5h för att byta olja+filter? Du måste skämta.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj

enl. EU:s gruppundantag (som vad jag förstår det gäller motorfordon) så kräver lagen att garantin skall gälla om:

• servicen gjord på fackmannamässigt sätt

• använt originaldelar, eller utav tillverkaren, godkända reservdelar

• följt serviceschema som är utfärdat utav tillverkaren

• stämpel i boken

dessutom skall verkstaden bevisa att felet beror på bristande underhåll/service för att kunna neka garanti. t.ex. om ett hjullager skär så gäller givetvis garantin oavsett om du bytt motorolja eller inte (såvida smörjning/justering inte ingår i serviceschemat och ej utfört utav den som gjort servicen).
Alltså; garantin försvinner inte p.g.a. bristande underhåll så länge den felorsakande delen inte kunnat påverkas vid en service från auktoriserad verkstad.

dock vet jag att många verkstäder inte nämner detta, men då tycker jag att man skall gå direkt till importören så de får föra en dialog med verkstaden ang. garantin.

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Honda CBR1000RR 2008

Är väl inga konstigheter

Olja för 1000 kr!! Vad är det för guldolja? Går ju max 4 liter i en hoj och då skulle ju priset vara 250:- kr/litern!
Detta verkar inte helt rätt....

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är 2,6l olja i en r6a så 1000 för oljan är väl lite i överkant.

Henrik

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
varför tror ni att mekanikern enbart byter olja och filter? inte för att jag vill försvara någon här, men jag kan garantera att en mekaniker, under en service, inte bara byter olja och filter utan kontrollerar många saker, smörjer kedja, byter någon glödlampa, gör rent luftfilter osv.

A) 1000kr för 4L Olja?? :3freak
Är det guld i den?

B) 1,5h för att byta olja+filter? Du måste skämta.

1.5 timmar, borde väl gå lite fortare om man är en erfaren mekaniker och tusen spänn för 4 liter olja:confused: är det norgepriser du pratar om nu eller sverigepriser?

500 tycker jag låter rätt dyrt för ett filter, men det kan kanske stämma. Men att det skulle ta 1,5 timme att byta olja och filter, då skulle jag nog kolla efter en annan firma.

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
varför tror ni att mekanikern enbart byter olja och filter? inte för att jag vill försvara någon här, men jag kan garantera att en mekaniker, under en service, inte bara byter olja och filter utan kontrollerar många saker, smörjer kedja, byter någon glödlampa, gör rent luftfilter osv.

jag vill inte heller försvara ngn.
Men för 800 i timmen skulle jag inte vilja att han bytte glödlampor och smörja kedjan iaf

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
För vad det är värt; Hondas [orginal] oljefilter till 954:an plus bricka går på 197 pix från butik (MC-varuhuset). 500 spänn för oljefilter låter jeffligt dyrt. 1000 spänn för olja likaså, framförallt med tanke på att samtliga serviceställen jag varit i kontakt med utgår, om man inte specifikt anger annat, från basicoljor, dvs. inga exklusiva saker.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Varför är någon förvånad? Sålänge man är under garanti är folk beredda att betala massor för service och då vore det tjänstefel att inte ta ut precis så mycket marknaden tål. Priset på service har inget att göra med faktisk materialkostnad och tidsåtgång utan speglar vad folk är beredda att betala....
I verkligheten är där högt räknat 300
Kr material och max 45 min jobb så strax under 1000 vore ett rimligt pris....

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic

Är väl inga konstigheter

Nja, inte helt rätt. Jag ska förklar hur det ligger till längre fram, men först ett ett exempel ur verkligheten.
Jag skulle serva min 1098:a och hörde mig för om priset på tre olika ställen.

Där jag köpte cykeln, Claessons
Ducati Malmö och sist Halmstad Gustav.

Flumsvar på Claesson löd; " ett par tusen"
Ducati Malmö var noggranna att kolla upp priset och sade " 1310 kronor"
Halmstad Gustav gjorde just som Ducati Malmö; kollade upp och återkom efter 45 sek med uppgiften; "1310 kronor"
Sammanträffande? Knappast!

Tillverkaren tillhandhåller servicescheman med vad som skall kontrolleras/åtgärdas samt tidsåtgång/ ev debitering för detta. Kan iofs vara så att två verkstäder har samma timdebitering.

Servade i Halmstad. En mek öppnade tidigare för att kunna serva mig. Jag fick vara med under proceduren, vilken var väldigt noggran och tog ca en timme. Kostnad vid kassan: 1243 kr,inkl olja och filter.

Sedan snacket om att en verkstad har höga kostnader. Det skiter väl jag som kund i att de har dålig effektivitet och/eller låg volym.
Vidare vet nog inte många verksäder om vad begreppet fördelningstid betyder.

800 kr/tim är ju snudd på mer en vad en tandläkare kostar. Vem har högst kostnad respektive investeringsbehov.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024