service v.s priser...oj oj

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Något som är värt att tänka på är att verkstäderna ofta är bra att att lägga på bra marginaler på sina produkter som olja/filter mm. Så att säga att de behöver 1000kr/h med är överdrivit. Sen vill ju företagen tjäna pengar samt att det säkert är svårt att få en bra beläggning på en mc-verkstad i Sverige med detta klimat.
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Är väl ingen som tvungar dig? Gör det själv annars om du kan och skippa serviceboken och därmed bättre pengar vid eventuell försäljning. Dem tar olika betalt, gillar du det inte så använd inte tjänsten
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Det jag tycker är jäkligt löjligt är att en mekaniker kan kosta upp emot 1000:- i timmen......
Det är mer än vad en konsultfirma tar för en kärnkraftsexpert när han hyrs ut inom kärnkraftsindustrin.
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Blir det inte billigare att serva den hemma i Stockholm än å köra ner till MC Varuhuset i Malmö för service?
 

Ozzi

Guest
Hur man än vänder på det blir man som konsument rövknullad av verkstäderna.:huvet
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
va faen... har man råd med en r6:a -06 ska man väl kunna lägga ut 3 ribber på en service.... annars kanske man skulle ha en annan hobby?.... drejkurs?

inse att hojåkning är inte gratis.... pröjsa eller ge faan i det... men sluta gnäll.... var och varannan tråd här på SH handlar om hur otroligt dyrt allting är.... och visst... allt kostar... men du har ju ett val... ge faan i att åka då....
:glömdet
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
800 kr/tim är ju snudd på mer en vad en tandläkare kostar. Vem har högst kostnad respektive investeringsbehov.

Jobbade ett tag inom jobbannonsmarknaden och en annons jag verkligen kommer ihåg var den där dom sökte en erfaren bussmekaniker i Sthlm!

lön: 35000:-/mån :3freak

Det är nog inte helt enkelt att hitta bra mekdugligt folk...
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Varför är någon förvånad? Sålänge man är under garanti är folk beredda att betala massor för service och då vore det tjänstefel att inte ta ut precis så mycket marknaden tål. Priset på service har inget att göra med faktisk materialkostnad och tidsåtgång utan speglar vad folk är beredda att betala....
I verkligheten är där högt räknat 300
Kr material och max 45 min jobb så strax under 1000 vore ett rimligt pris....

Sant, Tyvärr så är det ju inte en enda verkstad som håller dom priserna storstad/landet.. Möjligtvis polarens polare som meckar svart... O köper olja i storpack.

Känns som man börjar bli gammal:D
Men visst måste det va bättre förr när servicen med oljebyten o lättmeck fanns på vilken bensinstation som helst för en ringa summa,
Nej jag Är bara så gammal så man kunde känna doften av den servicen när man körde bensin till mackar på landet i början på 90talet:gnissla :D
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
en annan aspekt är att du får en stämpel i serviceboken.

Om jag själv ska köpa hoj så ska åtminstone stämplarna upp till 4000mil vara ikryssade. Om dom inte är det går jag vidare, finns så många hojar på begmarknaden så man sortera ut dom som inte har full servicehistorik. Bara det är ju värt lite för en mc-ägare. Korrekt skött service sänker inte andrahandsvärdet.

Sen är det ju lite maffigt egentligen med de priser som tas ut ibland, men oftast måste kåporna rivas ned på en sporthoj. Fråga om pris på servicen om du tar ner kåporna innan du lämnar in hojen, är dom sjyssta kan det ge billigare service.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
va faen... har man råd med en r6:a -06 ska man väl kunna lägga ut 3 ribber på en service.... annars kanske man skulle ha en annan hobby?.... drejkurs?

inse att hojåkning är inte gratis.... pröjsa eller ge faan i det... men sluta gnäll.... var och varannan tråd här på SH handlar om hur otroligt dyrt allting är.... och visst... allt kostar... men du har ju ett val... ge faan i att åka då....
:glömdet

Inse att man inte behöver... läsa alla jäävla trådar... ge faaan i att lässa dom då...:rofl
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Vad ska en service kosta då?

Vad man kan konstatera med "fildelarmentaliteten" är att allt ska vara gratis och alla ska bli rika på det dom gör.
MEN...

För att man ska få något utfört av någon som måste betala mat och hyra samt har en chef som vill få ut nån krona samt betala hyra på lokalen, lagerkostnader på material å så vidare så kostar saker pengar.
Inget konstigt i det.

En service på 3000:- betalar man ju inte bara för olja filter och en stämpel i boken.
Det finns ett serviceschema för alla hojar med kontrollpunkter, justeringar, smörjpunkter mm mm.
Det är liksom inte olja och filter som tar 1,5 timmar att byta.
En kåphoj exempelvis CBR 1000 RR -08 som jag upptäckt är kåphojen från helvetet att ta sig in i tar 1,5 timme att klä av! ( ja jag tog i men det är jävlar inte bara att rycka till)

Vem här som klagar på prisena kan tänka sig jobba som Mc meck gratis?
Eller kanske halva lönen?

Att vilja tjäna pengar är något man vill.
Men betänk att någon måste betala för att man ska kunna tjäna pengar.
Så om Mc mekanikern ska ha lön så kostar det en slant + arbetsgivar avgift.
Sen hyra av lokal + värme och el.
Material man köper och ligger ute med pengar för.
Verktyg maskiner arbetskläder...
800:- i timmen blir det inte så jäkla mycket kvar av om man räknar in allt den summan ska betala.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
en annan aspekt är att du får en stämpel i serviceboken.

Om jag själv ska köpa hoj så ska åtminstone stämplarna upp till 4000mil vara ikryssade. Om dom inte är det går jag vidare, finns så många hojar på begmarknaden så man sortera ut dom som inte har full servicehistorik. Bara det är ju värt lite för en mc-ägare. Korrekt skött service sänker inte andrahandsvärdet.

Sen är det ju lite maffigt egentligen med de priser som tas ut ibland, men oftast måste kåporna rivas ned på en sporthoj. Fråga om pris på servicen om du tar ner kåporna innan du lämnar in hojen, är dom sjyssta kan det ge billigare service.

Stämplarna enligt mej är bara viktiga ur en ren garantimässig aspekt på en nästan ny hoj, om maskinen mot all förmodan skulle säga poff..
Har garantin gått ut är serviceboken på en hoj inte värd en spänn, går bara efter hur den känns, ser ut låter.
När börja dom med serviceböcker på mc föresten?? Sista mc jag köpte ny 02 inte fan följde det med någon servicebok:va
O räkna ut hur mycket servicen kostar under en 5 års period på en ny hoj:hihi om du ska lämna in den..
Man får ju nästan en komplett ny beg motor för det:rolleyes:
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Stämplarna enligt mej är bara viktiga ur en ren garantimässig aspekt på en nästan ny hoj, om maskinen mot all förmodan skulle säga poff..
Har garantin gått ut är serviceboken på en hoj inte värd en spänn, går bara efter hur den känns, ser ut låter.
När börja dom med serviceböcker på mc föresten?? Sista mc jag köpte ny 02 inte fan följde det med någon servicebok:va
O räkna ut hur mycket servicen kostar under en 5 års period på en ny hoj:hihi om du ska lämna in den..
Man får ju nästan en komplett ny beg motor för det:rolleyes:

Har hojen full servicebok finns det fler potentiella köpare, det är ett faktum.
Väldigt många har detta som krav. Visst kan man diskutera hur smart detta är, det finns ju dom som kan serva sin egen hoj bättre och noggrannare än märkesverkstadens mekaniker. Men faktum kvarstår:
Har hojen alla stämplar är den mer attraktiv.
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Ja. De där med kontrollpunkter som den auktoriserade verkstan ska utföra får nog tas med en nypa salt. Jag har hört från en bekant som frågade på sin lokala verkstad om de kontrolldrar skruvförband o sådant som ska göras på servicen förutom olja, filter o annat. Men som svar fick han: Nej, det gör vi inte, det brukar aldrig vara några skruvar som behöver efterdras.

Kontentan: Det är svinpengar att serva på verkstad, men att man har garantin kvar kan ju eventuellt göra det försvarligt.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Har hojen full servicebok finns det fler potentiella köpare, det är ett faktum.
Väldigt många har detta som krav. Visst kan man diskutera hur smart detta är, det finns ju dom som kan serva sin egen hoj bättre och noggrannare än märkesverkstadens mekaniker. Men faktum kvarstår:
Har hojen alla stämplar är den mer attraktiv.

Ja så kan det nog va bland dom som kör mc som dom kör bil o tror att det är samma sak. Frågade en kille vad han smörjde kedjan med o med vad eftersom den var helt torr o blank.. Vadå? smörja sa han gör dom inte det på servicen:D En sån hoj vill inte jag köpa hur många stämplar den en har i boken:hihi

Edit. O ja det var hans första mc:hihi O va en äldre kille som köpt mc för det såg ju så ballt ut.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har hojen full servicebok finns det fler potentiella köpare, det är ett faktum.
Väldigt många har detta som krav. Visst kan man diskutera hur smart detta är, det finns ju dom som kan serva sin egen hoj bättre och noggrannare än märkesverkstadens mekaniker. Men faktum kvarstår:
Har hojen alla stämplar är den mer attraktiv.

Men om du istället räknar de 2-5000kr extra det kostar att lämna in den på servicar som direkta värdeförluster när du servar själv så slipper du ligga ute med pengar :tummenupp

Klart man får mer för en fullservad hoj med alla stämplar, men är det ekonomiskt i slutänden är en annan fråga.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ni som klagar kan ju serva cykeln själv istället

På en välkänd verkstad är det minst en månad väntetid på en service vid högsäsong, så kunder som viftar med plånboken finns det ju

Klart de svider att lägga 3 lax på en service men nånstans måste firman få in stålarna, för att sälja cyklar tjänar dom då inget på
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Men gör såhär då, strippa kåporna på hojen och ställ i vardagsrummet (sen kan du ju faktiskt tvätta dom nogrant innan du smäller på dom (tjänar en timmas debiterbar verkstads tid?) byt luftfilter själv (hur jä..a svårt är det egentligen, lyft tanken) Köp nånn billig bra motorolja och dundra i själv (tjänar tusen spänn enligt tidigare poster ;) Byt kylvätska etc etc, sen hyr du ett släp(ja du kommer kanske gå plus ändå så det har du nog råd med) Sen kör du hojjen till verkstan där dom kan bita tag i det dom gör... vad det nu är... och så får du en fin stämpel :) Allt bullshit som byta olika vätskor och kolla oljenivå är ju nästan en skyldighet att kunna om man äger ett fordon :fakta Spänna en kedja och kolla drivpaketsslitage kan du ju göra själv också. Det du inte kan googlar du eller kollar på forumet, finns massa kunnigt folk här, i slutändan komemr verkstan ge dej stålars för att serva den :hihi

(jag har verkligen tummen mitt i handen men nog fan kan jag spänna kedja själv och dåna i lite olja) inte för att jag tjänar kosing på det utan för att det kan va bra och kul att veta. nita en kedja kanske jag behöver lite hjälp med iof :D
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top