service v.s priser...oj oj

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Ni som klagar kan ju serva cykeln själv istället

På en välkänd verkstad är det minst en månad väntetid på en service vid högsäsong, så kunder som viftar med plånboken finns det ju

Klart de svider att lägga 3 lax på en service men nånstans måste firman få in stålarna, för att sälja cyklar tjänar dom då inget på

Host... så ca 18% på en mc e inget?:rofl

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Host... så ca 18% på en mc e inget?:rofl

18 procent? Pfft.. Vem säger det?

Om det är en sån förlustaffär att sälja motorcyklar, varför finns det de som gör det? :va

Var har jag skrivit det? Hitta inget ragg på krogen eller varför så sne?

Klart dom tjänar några tusenlappar... De är när kunden kommer tillbaka för att köpa skinnställ och lämna knarren på service som pengarna rullar in

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Var har jag skrivit det? Hitta inget ragg på krogen eller varför så sne?

Klart dom tjänar några tusenlappar... De är när kunden kommer tillbaka för att köpa skinnställ och lämna knarren på service som pengarna rullar in

Du skrev att de inte tjänar något på att sälja motorcyklar. Har man en motorcykelaffär och inte tjänar något på det måste det ju vara en förlustaffär.

Ragga på krogen har jag inte gjort på flera år och vem har sagt att jag är sne?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Då skriver jag så även blacktriple förstår: Dom tjänar dåligt på att sälja motorcyklar.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
...för att sälja cyklar tjänar dom då inget på

Klart dom tjänar några tusenlappar...

Då skriver jag så även blacktriple förstår: Dom tjänar dåligt på att sälja motorcyklar.

Först skrev du att de inte tjänade någonting. Då förstod jag att de inte tjänade någonting.

Sen skrev du att de tjänade några tusenlappar. Då förstod jag att de tjänade några tusenlappar.

Sist skrev du att de tjänade dåligt på att sälja motorcyklar. Då förstod jag att de tjänar dåligt på att sälja motorcyklar.

Varför skrev du inte rätt från början? :va
Det är inte lätt att förstå vad du menar när du skriver olika saker hela tiden.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Först skrev du att de inte tjänade någonting. Då förstod jag att de inte tjänade någonting.

Sen skrev du att de tjänade några tusenlappar. Då förstod jag att de tjänade några tusenlappar.

Sist skrev du att de tjänade dåligt på att sälja motorcyklar. Då förstod jag att de tjänar dåligt på att sälja motorcyklar.

Varför skrev du inte rätt från början? :va
Det är inte lätt att förstå vad du menar när du skriver olika saker hela tiden.

Ja man kan ju bli lite lätt förvirrad:D Cirka 18% +- E vad jag lärt mej beroende hur mycket rabatter på lås utrustning pengar.. det sistnämda e det dåligt med om inte leverantörerna e med o sponsrar sänkningarna...

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja man kan ju bli lite lätt förvirrad:D Cirka 18% +- E vad jag lärt mej beroende hur mycket rabatter på lås utrustning pengar.. det sistnämda e det dåligt med om inte leverantörerna e med o sponsrar sänkningarna...

Låter troligt,i år är det dock mindre och den minskade marginalen tillsammans med ett minskat antal sålda hojar kan nog bli kännbart för en del handlare.

Henrik

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Nja, inte helt rätt. Jag ska förklar hur det ligger till längre fram, men först ett ett exempel ur verkligheten.
Jag skulle serva min 1098:a och hörde mig för om priset på tre olika ställen.

Där jag köpte cykeln, Claessons
Ducati Malmö och sist Halmstad Gustav.

Flumsvar på Claesson löd; " ett par tusen"
Ducati Malmö var noggranna att kolla upp priset och sade " 1310 kronor"
Halmstad Gustav gjorde just som Ducati Malmö; kollade upp och återkom efter 45 sek med uppgiften; "1310 kronor"
Sammanträffande? Knappast!

Tillverkaren tillhandhåller servicescheman med vad som skall kontrolleras/åtgärdas samt tidsåtgång/ ev debitering för detta. Kan iofs vara så att två verkstäder har samma timdebitering.

Servade i Halmstad. En mek öppnade tidigare för att kunna serva mig. Jag fick vara med under proceduren, vilken var väldigt noggran och tog ca en timme. Kostnad vid kassan: 1243 kr,inkl olja och filter.

Sedan snacket om att en verkstad har höga kostnader. Det skiter väl jag som kund i att de har dålig effektivitet och/eller låg volym.
Vidare vet nog inte många verksäder om vad begreppet fördelningstid betyder.

800 kr/tim är ju snudd på mer en vad en tandläkare kostar. Vem har högst kostnad respektive investeringsbehov.

Tänkte bara fråga, vilken service var det, 100 mil eller? antar att det inte var en service som inkluderar byte av kammremmar osv?

Mister P

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
2008 Kawasaki ZR10-R
Lustigt att läsa vissa svar här. Som nog alla vet är marknadspriset ett resultat av anbud och efterfråga. Och alla ni som självklart accepterar överpriserna på service bidrar till prisbildningen.
När jag köper något vill jag få ett rättvist pris och inte känna mig lurad på något vis! En timlön på ca. 1000,- (och mer) känns tyvärr inte alls rättvist för en mc-verkstad. Jag fick just en offert för första servicen, som i stort sett är ett oljebyte, och den skulle gå på 1800,- !
-4 liter olja 600,- ? (Och då har han redan tjänad på mig - hans inköpspris lär var mycket lägre)
- Filter 200,- max.

= 1000,- för max. 45 minuters jobb = 1333,- per timme!
Och nu känner jag starkt för idiotförklara alla som kommer men sådana smarta argument som "smakar det så kostar det" !!!

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
100-mila på superduken gick på nästan 5000 =)
Som flera redan har kommit fram till - vill du ha garanti och stämplar är det bara hosta upp, du kan ju kolla runt med andra verkstäder och kanske spara nå'n krona.
Annars- serva själv! En japansk radfyra är ju oftast ganska enkel att serva själv. Superduken är lite knivigare med torrsump och ventilkontroll varannan service.
Edit: När kopplingen rasade ihop var jag glad att jag hade stämplad servicebok. Kopplingskorg, kåpa och lite annat plus en hel del jobb. Garanti är bra ibland.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
100-mila på superduken gick på nästan 5000 =)
Som flera redan har kommithttp://www.sporthoj.com/ fram till - vill du ha garanti och stämplar är det bara hosta upp, du kan ju kolla runt med andra verkstäder och kanske spara nå'n krona.
Annars- serva själv! En japansk radfyra är ju oftast ganska enkel att serva själv. Superduken är lite knivigare med torrsump och ventilkontroll varannan service.
Edit: När kopplingen rasade ihop var jag glad att jag hade stämplad servicebok. Kopplingskorg, kåpa och lite annat plus en hel del jobb. Garanti är bra ibland.

det var dyrt:va

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
någon i närheten som justerar ventilerna till en TT600 för en billig peng är välkommen att PMa

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000

Mjo, det var dyrt. Fyra av åtta ventiler justerade, meken jobbade i sex timmar tydligen. Motorexoljan var inte heller billig, plus att oljebytet kostar en del arbete med torrsump. Se'n är det enda KTM-verksta'n på många mil och med en noggrann mekaniker.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA