Servicepris MT-10 2022

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Tidsåtgången för service är ju specad av tillverkarna. I alla fall gör Bmw och Ducati så. Minns att man gnällt om att tiden är för snålt tilltagen i vissa fall, men att de måste följa tillverkarens tider.

snoozarn

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2020
Hoj
KTM 890 Duke R
Stor motor, stora kostnader. Minns att jag blev förvånad över 6,5k för 1k-mila servicen på min MT10. MT07:an klart billigare men inte lika rolig.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Lite synd att Andreas bara försvann efter att han startade tråden.
Nåja informationen i tråden är kanske till hjälp åt någon annan.

Kokosbjornen90

Gasglad
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
2018 Yamayay MT-10
Såhär såg det ut förra året när jag eftersökte verkstad för 2000 mil service.
Offerterna tog jag in från tre olika auktoriserade verkstäder i olika städer, i och kring Göteborg.
10995:-
9509:-
7803:- (detta inklusive byte av bromsvätska och kylarvätska)
Materialkostnad för verkstäderna är 1500:- resten är timpeng.
Jag har förstått det som att smörj av styrlager är en tid tjuv då denna specas i offerterna.

Då jag kör en Gen1 som nu passerat 5år så har jag gått till en mindre men välrekommenderad firma. Där betalar jag under 5000:- för en 4000 mil service...
4000-service inkluderar samma punkter som en 2000 + ventilkoll. Oslagbart pris, kunde inte motivera mig att göra det jobbet själv.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såhär såg det ut förra året när jag eftersökte verkstad för 2000 mil service.
Offerterna tog jag in från tre olika auktoriserade verkstäder i olika städer, i och kring Göteborg.
10995:-
9509:-
7803:- (detta inklusive byte av bromsvätska och kylarvätska)
Materialkostnad för verkstäderna är 1500:- resten är timpeng.
Jag har förstått det som att smörj av styrlager är en tid tjuv då denna specas i offerterna.

Då jag kör en Gen1 som nu passerat 5år så har jag gått till en mindre men välrekommenderad firma. Där betalar jag under 5000:- för en 4000 mil service...
4000-service inkluderar samma punkter som en 2000 + ventilkoll. Oslagbart pris, kunde inte motivera mig att göra det jobbet själv.
Jag hade en verkstad som gav bra priser, men de hoppade över de jobbiga bitarna, som att byta tändstift och ventiljustering... Märkesverkstad dessutom.

AndreasMT

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2023
Hoj
2022, Yamaha MT-10
Lite synd att Andreas bara försvann efter att han startade tråden.
Nåja informationen i tråden är kanske till hjälp åt någon annan.
Nejdå, jag är här och läser allt :tummenupp
Massa intressanta synpunkter och info.
På min gamla XSR900 så kostade 2000-mila service ca 6500:- så därför blev jag fundersam på att det var så stor skillnad i pris, men det var ju ett tag sen.

Jag har gjort all min service på Yamahacenter i Stockholm, där kostade 100-mila service ca 3000:- och 1000-mila kostade ~7500:-.
Jag ringde runt lite när dessa servicar var förestående men verkstäderna i min närhet sa att dem inte helt säkert kunde utföra servicen ordentligt på MT-10 2022 och rekommenderade Yamaha pga garantier etc.

Övrig info också om någon undrar om Michelin Road 6 däck "longevity". Jag körde slut på bakdäcket (2,6-2.9 bar) på ganska exakt 1000 mil, men jag kör också väldigt aggressivt.

Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ta en firma utanför storstan som har bra rykte är mitt tips.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Yamaha i Västerås är väl rimligare än Stockholmspriser gällande service, har jag fått för mig.
Visst, tar en timme att åka från valfri förort, men med tanke på prisskillnaden så kan det ju vara värt det. Lånehoj på det, så har du en bra utflykt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Yamaha i Västerås är väl rimligare än Stockholmspriser gällande service, har jag fått för mig.
Visst, tar en timme att åka från valfri förort, men med tanke på prisskillnaden så kan det ju vara värt det. Lånehoj på det, så har du en bra utflykt.
Yamaha "i Stockholm" ligger väl lika långt från city som Västerås tidsmässigt?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Verkstan tar antagligen ut vad de tror att de kan. Om man betalar en bra bit över 100000kr för en "leksak" (en mc är sällan ett fordon man köper för nyttan), så tänker nog verkstan att kunden är beredd att slanta upp rejält även för servicen. Inte speciellt priskänslig m a o.

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Jag skulle tro det bör vara enklare på en "naked" hoj såsom MT10. Plocka av tanken och sedan kommer man åt tändstiften. Men kanske icke?

Om "man" ändå behöva köra enligt Yamaha's service bok rekommendationer, då finns det kanske ändå inte så mycket att hämta där. Det blir svårt utan att paja garantin och att helt enkelt hoppa över vissa moment.

Man undrar dock timpriset. Kunskap hos Yamaha må vara specifick, men det är knappast något högstavancerad. Mekaniskt sätt är det ju ganska enkla moment. Kanske högkvalificerad, för mekanikern måste kunna följa Yamahas' verkstadsbok och kanske krävs det några modellspecifika verktyg?

Oljan var också rätt dyr. Helsyntetiskt 10w40 från Castrol för MC kostar 600sek/4l på oljemagasinet

Men det är väl igen marknaden. Får Yamaha trots allt sina verkstader fyllda, så lär de inte dra sig för att ta ut de här pengarna. Skulle det innfas massviss konkurens, så skulle det kunna bli billigare. Det är trots allt inte heller obligatoriskt att följa tiderna om en erfaren verkstad hade hittad metoder för att göra det snabbare.

AndreasMT

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2023
Hoj
2022, Yamaha MT-10
Jag skulle tro det bör vara enklare på en "naked" hoj såsom MT10. Plocka av tanken och sedan kommer man åt tändstiften. Men kanske icke?

Om "man" ändå behöva köra enligt Yamaha's service bok rekommendationer, då finns det kanske ändå inte så mycket att hämta där. Det blir svårt utan att paja garantin och att helt enkelt hoppa över vissa moment.

Man undrar dock timpriset. Kunskap hos Yamaha må vara specifick, men det är knappast något högstavancerad. Mekaniskt sätt är det ju ganska enkla moment. Kanske högkvalificerad, för mekanikern måste kunna följa Yamahas' verkstadsbok och kanske krävs det några modellspecifika verktyg?

Oljan var också rätt dyr. Helsyntetiskt 10w40 från Castrol för MC kostar 600sek/4l på oljemagasinet

Men det är väl igen marknaden. Får Yamaha trots allt sina verkstader fyllda, så lär de inte dra sig för att ta ut de här pengarna. Skulle det innfas massviss konkurens, så skulle det kunna bli billigare. Det är trots allt inte heller obligatoriskt att följa tiderna om en erfaren verkstad hade hittad metoder för att göra det snabbare.
Nej avancerat är det inte, jag kollade lite videos på youtube Men just för att jag vill ha kvar den utökade garantin och stämpel i boken så verkar det vara Yamahaverkstad som gäller.
Jag fick lite rabatt på hela jobbet så jag blev nöjd ändå.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det kan alltid vara värre. Har en kompis som driver en verkstad och fick in en MV Augusta F4 för garantibyte av topplockspackningen. För att göra jobbet var han tvungen att dela ramen och lyfta ur motorn. Han upptäckte då också att ramen går så tight över toppen att man måste lyfta ur motorn bara för att byta 1:an och 4:ans tändstift. Sen var tydligen precis alla skruvarna i motorn gjorda av cheddarost...

Men snygg är den :)

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Det kan alltid vara värre. Har en kompis som driver en verkstad och fick in en MV Augusta F4 för garantibyte av topplockspackningen. För att göra jobbet var han tvungen att dela ramen och lyfta ur motorn. Han upptäckte då också att ramen går så tight över toppen att man måste lyfta ur motorn bara för att byta 1:an och 4:ans tändstift. Sen var tydligen precis alla skruvarna i motorn gjorda av cheddarost...

Men snygg är den :)
Agusta vännen :7peta

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor