Tidsåtgången för service är ju specad av tillverkarna. I alla fall gör Bmw och Ducati så. Minns att man gnällt om att tiden är för snålt tilltagen i vissa fall, men att de måste följa tillverkarens tider.
Nja... cylindervolymen sätter ju knappast priset.Stor motor, stora kostnader.
Jag hade en verkstad som gav bra priser, men de hoppade över de jobbiga bitarna, som att byta tändstift och ventiljustering... Märkesverkstad dessutom.Såhär såg det ut förra året när jag eftersökte verkstad för 2000 mil service.
Offerterna tog jag in från tre olika auktoriserade verkstäder i olika städer, i och kring Göteborg.
10995:-
9509:-
7803:- (detta inklusive byte av bromsvätska och kylarvätska)
Materialkostnad för verkstäderna är 1500:- resten är timpeng.
Jag har förstått det som att smörj av styrlager är en tid tjuv då denna specas i offerterna.
Då jag kör en Gen1 som nu passerat 5år så har jag gått till en mindre men välrekommenderad firma. Där betalar jag under 5000:- för en 4000 mil service...
4000-service inkluderar samma punkter som en 2000 + ventilkoll. Oslagbart pris, kunde inte motivera mig att göra det jobbet själv.
Nejdå, jag är här och läser alltLite synd att Andreas bara försvann efter att han startade tråden.
Nåja informationen i tråden är kanske till hjälp åt någon annan.
Katastrof ju.Jag hade en verkstad som gav bra priser, men de hoppade över de jobbiga bitarna, som att byta tändstift och ventiljustering... Märkesverkstad dessutom.
Den mesta katastrofen vad nog verkstaden som lämnade tillbaka hojen med löst bakhjul, vilket var en annan märkesverkstad, i Stockholm.Katastrof ju.
Yamaha "i Stockholm" ligger väl lika långt från city som Västerås tidsmässigt?Yamaha i Västerås är väl rimligare än Stockholmspriser gällande service, har jag fått för mig.
Visst, tar en timme att åka från valfri förort, men med tanke på prisskillnaden så kan det ju vara värt det. Lånehoj på det, så har du en bra utflykt.
Sådär håller ju 08-orna på hela tiden. Bo i Jordbro men säga att man bor i Stockholm. För övrigt bor jag själv i Köpenhamn (ja fast Malmö då, eller vänta inte ens det utan Limhamn). ?Yamaha "i Stockholm" ligger väl lika långt från city som Västerås tidsmässigt?
Du bor i Danmark alltså..... eller rättare sagt den danska enklaven SkøniaSådär håller ju 08-orna på hela tiden. Bo i Jordbro men säga att man bor i Stockholm. För övrigt bor jag själv i Köpenhamn (ja fast Malmö då, eller vänta inte ens det utan Limhamn). ?
Nej avancerat är det inte, jag kollade lite videos på youtube Men just för att jag vill ha kvar den utökade garantin och stämpel i boken så verkar det vara Yamahaverkstad som gäller.Jag skulle tro det bör vara enklare på en "naked" hoj såsom MT10. Plocka av tanken och sedan kommer man åt tändstiften. Men kanske icke?
Om "man" ändå behöva köra enligt Yamaha's service bok rekommendationer, då finns det kanske ändå inte så mycket att hämta där. Det blir svårt utan att paja garantin och att helt enkelt hoppa över vissa moment.
Man undrar dock timpriset. Kunskap hos Yamaha må vara specifick, men det är knappast något högstavancerad. Mekaniskt sätt är det ju ganska enkla moment. Kanske högkvalificerad, för mekanikern måste kunna följa Yamahas' verkstadsbok och kanske krävs det några modellspecifika verktyg?
Oljan var också rätt dyr. Helsyntetiskt 10w40 från Castrol för MC kostar 600sek/4l på oljemagasinet
Men det är väl igen marknaden. Får Yamaha trots allt sina verkstader fyllda, så lär de inte dra sig för att ta ut de här pengarna. Skulle det innfas massviss konkurens, så skulle det kunna bli billigare. Det är trots allt inte heller obligatoriskt att följa tiderna om en erfaren verkstad hade hittad metoder för att göra det snabbare.
Agusta vännenDet kan alltid vara värre. Har en kompis som driver en verkstad och fick in en MV Augusta F4 för garantibyte av topplockspackningen. För att göra jobbet var han tvungen att dela ramen och lyfta ur motorn. Han upptäckte då också att ramen går så tight över toppen att man måste lyfta ur motorn bara för att byta 1:an och 4:ans tändstift. Sen var tydligen precis alla skruvarna i motorn gjorda av cheddarost...
Men snygg är den
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |