Det mest kritiska ögonblicket för smörjningen av en motor är när den startar. För oljan är kall. Normalt när
jag är ute med hojen i varje fall över +5C.
Men du kanske kör i riktiga vintertemperaturer också ?
Fabrikanten rekommenderar 5W-40.
Dvs en olja som vid +- 0C har en viskositet på ca 753 mPa.s
och vid +20C ca 206 mPa.s och vid +100C ca 11 mPa.s
http://www.viscopedia.com/viscosity-tables/substances/engine-oil/#c1379
en bit ner på sidan.
Motsvarande för 10W-40
En olja som vid +- 0C har en viskositet på ca 735 mPa.s
och vid +20C ca 208 mPa.s och vid +100C ca 11 mPa.s
10W-50 finns inte med men det gör 10W-60
Motsvarande för 10W-60
En olja som vid +10C har en viskositet på ca 712 mPa.s
och vid +30C ca 220 mPa.s och vid +100C ca 18 mPa.s
Dvs när motorn nått +30C med 10W-60 olja så är viskositen samma som för 5W-40 och för 10W-40olja vid +20C.
Det räcker alltså vänta två minuter mera vid start med 10W-50 olja så motorn blir lite varmare så spelar bytet ingen roll jämfört med 5W-40 eller 10W-40.
Och viskositeten vid vid +60C för 10W-40 och 5W-40 ca 36 mPa.s är dubbelt så hög som för 10W-60 vid +100C ca 18mPa.s
Så som jag ser det inga problem med SBK 10W-50.
Tänk bara på att motorn som vanligt ska vara varm innan man drar, gått på tomgång, och gått nån minut på tomgång efter start även med varm motor så oljetrycket spritt sig.
(Från instruktion från Suzuki för SV650S)