Servicestället har bytt oljetyp. KTM SMCR

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I sak håller jag med fullständigt, men det kan vara stor skillnad på hur olika kopplingar trivs med olika oljor, Castrol har ju tex en förmåga att limma ihop olika kopplingar med olika oljor. Men det har ju inget med kvalitet eller rasrisk hos motorn/växellådan att göra, det är ju bara hur lamellmaterialet trivs med oljan och tvärs om.

Ja, det där med kopplingar och oljor är ju lite knepigt... :crash
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Sedan är det en sak till, (troligen inte med Biltemas olja, den är så billig så den lönar sig inte "förfalska"), men ta t.ex. Mobil 1 5W-50. Hur vanligt är det att "man" köper identiska plastdunkar. Beställer identiska etiketter från ett tryckeri. Och sedan fyller dunkarna med "billig" olja och erbjuder dom på marknaden.
"Vi har kommit över ett konkurslager och kan därför erbjuda Er tillfälligt Mobil 1 5W-50 med 30% rabatt på normalpriset".
Och sedan dyker 4L med Mobil 1 5W-50 upp i "affären" för ca 400kr istället för normala ca 600kr. Tillfälligt.
rl]
Här ser man vad olja SKA kosta:
https://oeldepot24.de/mobil-1-new-life-0w-40-5-liter.html

För Sverigemarkandes dubblas lämp priset så blir oljan bättre....
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
de roligaste inläggen om oljor brukar innehålla påståenden som att"man får vad man betalar för" med den logiken borde sbk 10-50 vara mycket bättre om man köper den på okq8 macken för 180kr/l än om man köper den på swedol för 70kr/l "med moms" lite ologiskt för mig iaf:banana
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det mest kritiska ögonblicket för smörjningen av en motor är när den startar. För oljan är kall. Normalt när jag är ute med hojen i varje fall över +5C.
Men du kanske kör i riktiga vintertemperaturer också ?
Fabrikanten rekommenderar 5W-40.
Dvs en olja som vid +- 0C har en viskositet på ca 753 mPa.s
och vid +20C ca 206 mPa.s och vid +100C ca 11 mPa.s
http://www.viscopedia.com/viscosity-tables/substances/engine-oil/#c1379
en bit ner på sidan.
Motsvarande för 10W-40
En olja som vid +- 0C har en viskositet på ca 735 mPa.s
och vid +20C ca 208 mPa.s och vid +100C ca 11 mPa.s
10W-50 finns inte med men det gör 10W-60
Motsvarande för 10W-60
En olja som vid +10C har en viskositet på ca 712 mPa.s
och vid +30C ca 220 mPa.s och vid +100C ca 18 mPa.s

Dvs när motorn nått +30C med 10W-60 olja så är viskositen samma som för 5W-40 och för 10W-40olja vid +20C.
Det räcker alltså vänta två minuter mera vid start med 10W-50 olja så motorn blir lite varmare så spelar bytet ingen roll jämfört med 5W-40 eller 10W-40.
Och viskositeten vid vid +60C för 10W-40 och 5W-40 ca 36 mPa.s är dubbelt så hög som för 10W-60 vid +100C ca 18mPa.s

Så som jag ser det inga problem med SBK 10W-50.

Tänk bara på att motorn som vanligt ska vara varm innan man drar, gått på tomgång, och gått nån minut på tomgång efter start även med varm motor så oljetrycket spritt sig.

(Från instruktion från Suzuki för SV650S)


Ja, inte vet jag....aldrig fattat det där med att vissa fabrikanter bara måste ha 5w. Jag kör och har alltid kört 10w-40 delsyntet även om det varit -35 grader. Startar från varmgarage.
Skulle jag ha hojen stående ute i minusgrader(vilket jag inte skulle göra iof) så då skulle det väl vara 0w-40 helsyntet.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag har märkt att mina yamahaer har börjat småslira på kopplingarna med castrol så jag gick till mattsons oljor i frändefors och detta är en erkänt jävligt stor leverantör av oljor,, typ vill jag ha något så fixar dom fram varesig dom normalt säljer eller ej.

Där berättade en av dom äldre säljarna att castrol inte längre tillverkar oljor skälva utan köper in olja precis som biltema från billigaste tillverkaren,, enligt denna säljaren så har castrol problem med vissa oljor precis som jag har fått att mc kopplingar slirar och sedan funkar när man bytt till annat märke.

Vad som skiljer mera kräver lång utläggning men för att kallas delsyntet räcker det att det är 5 procent syntettillsats i. För att få kallas Hel syntet så räcker det med 20 procent syntet tillsats i. så Biltema o castrol kanske har 20 procent syntetiskt oljeförstärkning därmed det låga priset.

motul, redline,omega, payback med flera har kanske 75 procent syntetisk oljeförstärkning och därmed det betydligt dyrare priset.


Personligen har jag åkt på castrol i 25 år på crossar o aldrig tidigare haft problem, till o med biltemas helsyntet får kopplingarna att fungera bättre än castrol i dag.

Nu mera är det motul 300 eller redline eller payback eller omegas oljor i motorerna, efter varje oljebyte på hojarna så åker oljan i någon av bilarna.

PS motorex är en mycket bra olja som har funnit i många år kör på den om det känns bra annars har Boris rätt i att vid normal körning så duger vilket märke som helst med rätt klassning:

mvh

Nja helsyntet är alltid 100% inte minst 20%!!
Eller hat jag fel???
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Tänk om det vore så enkelt att det fanns en olja som helt enkelt är BÄST.

Tänk om det inte spelade någon roll HUR;
-man startar upp sin motor
-man kör
-ofta man byter olja
-motorn lagras mellan körningarna
-tillverkningstoleranserna i motorn påverkar slitage och livslängd


Olja ska göra fyra saker:
1: Hålla rent
2: Smörja
3: Täta
4: Kyla

Det hela är enkelt:
Kör på en olja med den klassning som motortillverkaren rekommenderar.

Allt annat gränsar till religion då (jag tror mig veta att) ingen på det här forumet har erfarenhet nog att analysera en tillräcklig mängd data för att kunna komma fram till en absolut sanning.
Det är helt enkelt för många variabler och för litet antal fall.

Så den eviga frågan: "-Vilken olja är bäst för min motor?" besvarar iallafall jag med en lite trött motfråga: "-Hur långt är ett snöre...?"


Min religion:
+Olja ska vara billig.
+Olja ska vara ren.
Alltså köper jag billig olja och byter ofta.
Punkt.

Den som har för mycket tid över kan ju roa sig med att läsa in sig på de tekniska aspekterna av det här med olja: http://www.bobistheoilguy.com/
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Det mest kritiska ögonblicket för smörjningen av en motor är när den startar. För oljan är kall. Normalt när jag är ute med hojen i varje fall över +5C.
Men du kanske kör i riktiga vintertemperaturer också ?
Fabrikanten rekommenderar 5W-40.
Dvs en olja som vid +- 0C har en viskositet på ca 753 mPa.s
och vid +20C ca 206 mPa.s och vid +100C ca 11 mPa.s
http://www.viscopedia.com/viscosity-tables/substances/engine-oil/#c1379
en bit ner på sidan.
Motsvarande för 10W-40
En olja som vid +- 0C har en viskositet på ca 735 mPa.s
och vid +20C ca 208 mPa.s och vid +100C ca 11 mPa.s
10W-50 finns inte med men det gör 10W-60
Motsvarande för 10W-60
En olja som vid +10C har en viskositet på ca 712 mPa.s
och vid +30C ca 220 mPa.s och vid +100C ca 18 mPa.s

Dvs när motorn nått +30C med 10W-60 olja så är viskositen samma som för 5W-40 och för 10W-40olja vid +20C.
Det räcker alltså vänta två minuter mera vid start med 10W-50 olja så motorn blir lite varmare så spelar bytet ingen roll jämfört med 5W-40 eller 10W-40.
Och viskositeten vid vid +60C för 10W-40 och 5W-40 ca 36 mPa.s är dubbelt så hög som för 10W-60 vid +100C ca 18mPa.s

Så som jag ser det inga problem med SBK 10W-50.

Tänk bara på att motorn som vanligt ska vara varm innan man drar, gått på tomgång, och gått nån minut på tomgång efter start även med varm motor så oljetrycket spritt sig.

(Från instruktion från Suzuki för SV650S)

Står all den där mumbo-jumbon i instruktion från Suzuki för SV650S? Otroligt!!1
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Står all den där mumbo-jumbon i instruktion från Suzuki för SV650S? Otroligt!!1

Tänk bara på att motorn som vanligt ska vara varm innan man drar, gått på tomgång, och gått nån minut på tomgång efter start även med varm motor så oljetrycket spritt sig.

Jag har inte kvar SV650S och Owners Manual / Handbok. Det som stod var ungefär:
Motorn skall efter start gå på tomgång tills oljan är varm och oljetrycket spritt sig i motorn. Vid start av varm motor ska motorn också gå på tomgång en stund för att oljetrycket ska sprida sig innan man kör.

Jag kunde inte hitta Owners Manual / Handbok till SV650S men jag hittade det här från samtida TL1000S
StartTL1000S.PNG
http://www.carlsalter.com/suzuki-service-manuals.asp

Vad det gäller olja till Suzuki hojar så har Suzuki den här rekommendationen,
till både SV650S -00 och GSX1300R -08
Hayabusa-2008-2012-Oil.jpg
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har då kommit fram till att man bör köra oljer som har så hög zddp halt som möjligt för då håller växellådan bättre och kamaxlar som har släplyftare eller direkt tryckare håller stenbra trots vassa kamaxlar och hårda fjädrar. De är ingen nyhet att när katalysatorer kom till värden så krävdes oljer som har mindre zinkhalt "zddp" för annars slår de igen i förtid. Oljetillverkarna svarade snabbt med låg zinkhalt och då börjande genast gamla jänkar motorer slita ner kamaxlar på löpande band och samma sak på hojsidan där man har släplyftare. Jag har sett flera motorer slita ner kamaxlar och lyftare och när jag fått dessa ägare att byta till hög zinkhalt oljer har problemen försvunnit helt. Dessa oljer är även bra när oljefilmen brister som vid kallstart.

De är rel lätt veta om en olja har hög zinkhalt får då klarar den skärtester lika bra som en ren växellådsolja som alltid är grym på timkentest för där finns inga zddp restriktioner.

De bästa i test "USA ober tester" jag för tillfället känner till är.

Motul 300v factory line finns i flera visco. Den är bäst i skärtest men rel dyr.

Valvoline vr1 racing finns i flesa visco . Billig typ 125kr på Oljemagasinet och den låg topp 3 i Timkentestet.

Payback Supreme serien ligger top 5 i testerna men jag har valt att "TRO" den är bäst för motorn då de uppger 0 skumning och den körs av flera Nascar stall i usa med overkligt bra resultat.

Royal Purple är väl mest känd i timkentest och att vara bra för gamla jänkemotorer så de är ett säkert kort också. Men i de test jag såg låg den bet efter ovan nämnda oljer men den duger gott.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Nej. Han har rätt.
Helsyntet innehåller 100% syntetisk olja. Annars får den inte kallas helsyntet.
Innehåller den mindre så r det en delsyntet.
En delsyntet behöver inte innehålla mer än några procent syntetbas för att få kallas delsyntet. Det räcker i princip med att det inte bara är mineraloljebas så är det en delsyntet.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Nej. Han har rätt.
Helsyntet innehåller 100% syntetisk olja. Annars får den inte kallas helsyntet.

Intressant..

Det jag fått lära mig av en oljekunnig är att de enda oljorna som med säkerhet är 100% syntetiska är de som har viskositet 0W-XX.
Allt annat kan ha (har sannolikt?) mineralolja inblandat, oavsett om oljan kallas helsyntet eller ej.

Oljor är verkligen ett intressant kapitel där få tycks ha full insyn men många har en åsikt..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Intressant..

Det jag fått lära mig av en oljekunnig är att de enda oljorna som med säkerhet är 100% syntetiska är de som har viskositet 0W-XX.
Allt annat kan ha (har sannolikt?) mineralolja inblandat, oavsett om oljan kallas helsyntet eller ej.

Oljor är verkligen ett intressant kapitel där få tycks ha full insyn men många har en åsikt..

Frågan är vilken oljekunnig du fått det ifrån.
Det finns gott om självutnämnda "experter" som påstår det ena och det andra utan att ha någon egentlig uppackning av fakta.

Enligt dom regler som finns så är det en delsyntet om den inte innehåller bara mineral eller bara syntet.

Sen tror jag att det finns en minimigräns på 10% syntetbas. Är det mindre än 10% syntet så kallas den syntetförstärkt, Är det mer än 10% syntet men mindre än 100% så är det delsyntet.

Du kan inte säga något om huruvida det är en syntet, delsyntet eller mineral utifrån viskositeten. Det finns både mineral, delsyntet och helsyntet som har 10W 40.

En helsyntet skall altid vara 100% syntetbas (Om man inte fuskat).
En delsyntet bör vara mellan 30-70% men eftersom det inte finns några regler kring detta i stort sett så kan det vara 10% och fortfarande kallas delsyntet utan att för den sakens skull vara fusk.

Vill man läsa mer om olja så kan man läsa här.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?67250-Allt-du-inte-trodde-att-du-beh%F6vde-veta-om-OLJOR!-DEL1
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I väntan på ett bättre test av oljas livslängd
(förmåga att behålla sin viskositet = "förmåga bära lagertrycken" så det inte blir metall-metall kontakt)
så har jag bara denna.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
en av de värsta hemsidor jag sett på internet.
Så jag har sammanfattat en del av resultat, hur oljan försämras, viskositeten sjunker när hojen körs i en pdf
 

Bifogat

  • Oljetest.pdf
    80.2 KB · Visningar: 46

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
http://www.synlube.com/Motorcycle_Syn.html

"Only LOW QUALITY petroleum Motor Oils can be utilized in such design; even any Motor Oil with API designation that is better than SE, should not be used in such WET clutch design."

Går det ens att få tag på en API: SE olja idag?
Allt som står på internet är sant btw!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top