Serviceyrken & empati

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Serviceyrket eller oserviceyrket, detta är ett vardagsproblem, i dagens samhälle gör vi vårt bästa för att utrota empati och respekt gentemot andra människor, vi har socialfall, missanpassade, kriminalitet och andra problem i vårt fina land.

Serviceyrken är ofta lågavlönade och detta gör att personalen blir blase, jag har jobbat mycket i Ryssland, Kina, Polen, Baltikum, Venezuela, Brasilien samt andra ”svåra” länder som har fattigdom, svält, kåkstäder, alkoholism och andra problem, detta har gett mig en positivare syn på Sverige, alla som gnäller på att Sverige är ett skitland att bo & jobba i borde skickas till något u-land för att känna på hur det är att arbeta och leva i ett land där regeringen är korrumperad, militären styr och ditt liv är värt 10 dollar.

Om Kalle på Macdonken hade haft 25.000 i månaden för att flippa burgare skulle han säkert må bättre, dessutom så skulle han säkert vara mera entusiastisk och serviceminded, men då tycker naturligtvis hans chef Bengt att ett Big Meal bör kosta 125:- för att täcka Kalles lön och för att gå med samma vinst som tidigare, men nu vill ju inte Sara betala 125:- för sin burgare så Kalle får inga kunder och får istället sparken, Kalle hamnar på samma parkbänk som Mattias och så småningom även Bengt, Sara blir militat vegan och sätter eld på grisfarmar tills hon en dag brinner inne.

Sensmoralen är att serviceyrken är lågstatusyrken med ännu lägre lön, så kommer det alltid att vara, ekonomer styr samhället och är du inte lönsam så behövs du inte.

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Tilläggas bör att svenskar alltför ofta beter sig som idioter mot folk i service-yrken. Vi är ett ynkligt j-a pack som tar chansen att avreagera oss på expediter, busschaufförer vårdbiträde osv osv.

Alla problem ligger inte hos de som servar utan oftare hos de som blir servade.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det var jäkla bra skrivet....

Framförallt....

"....Kalle hamnar på samma parkbänk med Mattias och så...."

Nä, men ärligt, du har helt rätt...

SVBABE

flyttgalen!!
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
sv 650-02
Bra skrivet!!

Jag har jobbat inom det här lågavlönade yrket i 4år nu och jag trivs!!

Men visst finns det griniga människor men vågar man vara trevlig även mot den som är sur och gring och verkiligen ge service så brukar man få den andra att le tillbaka.

Och är personen iaf sur och bara klagar så tänk på att det är han/hon som betalar din lön!!
utan den kunden ingen lön, ingen lön ingen hoj ingen hoj inget kul!!
osv....
Tänk på att kunden har alltid rätt ...
Till ett trevligt bemötande....
inget annat....
hej på er!! :hej

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Visserligen blev jag räddad från parkbänken i sista sekunden, så nu får det plats fler o-serviceminded people där. Det kostar inget att vara trevlig mot folk i lågstatusyrken (McDonald's eller vafansomhelst), så jag försöker så gott jag kan. Dumma jävlar har jag inte mycket till övers för, oavsett yrke, så de kan få utstå lite spott och spe.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
GSXR1100R: Word!

Har jobbat i kassan på ett bad/gym, där fick man ta mkt dynga
men ler man och håller med brukar kunden bli ganska nöjd till slut :)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
GSXR1100R skrev:

Sensmoralen är att serviceyrken är lågstatusyrken med ännu lägre lön, så kommer det alltid att vara, ekonomer styr samhället och är du inte lönsam så behövs du inte.

Vad räknas som sereviceyrken???

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Serviceyrken & empati

GSXR1100R skrev:
Flippa burgare, städare, kassörska och liknande.

Hehe, inte IT konsnylter då asso... :lol

Vi hjälper ju faktiskt oxå folk. :fakta.
Tänk så många som hade haft ont i ryggen om inte vi lättat på deras plånböcker... :fakta

Fan, när jag tänker på det så är det ju rena samhällstjänsten, sjukvården hade ju varit ännu mer knökad om inte vi hjälpt till :p

:lol

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Varför är folk så jävliga mot de som jobbar i service-yrken ? Jag är det inte och blir inte heller pissigt bemött, snarare att jag brukar få ett leende tillbaka.

Man behöver inte bli elak och ful min munnen, bara för att man tycker att något inte är som det ska.

En regnig och kulen dag kan helt räddas av leendet från den söta expediten på ICA när man handlat folköl och Billys... :)

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Re: Re: Re: Re: Serviceyrken & empati

PutteLiten skrev:

Tänk så många som hade haft ont i ryggen om inte vi lättat på deras plånböcker... :fakta

Fan, när jag tänker på det så är det ju rena samhällstjänsten, sjukvården hade ju varit ännu mer knökad om inte vi hjälpt till :p

Jaja det är så synd om er stackars it konsulter, ni får bara skäll när skiten inte fungerar :whip
Tycker varje gång någon på vår trevliga it avdelningen kommer med något nytt så betyder det till 99% strul och annat skit. Så samhällstjänst kan du stryka, snarare samhällsplåga :slicka

Mycket bra skrivet GSXR1100R, håller fullständigt med om att fler behöver komma ut i den fattiga världen och få lite perspektiv på saker och ting.

Min personliga syn på Sverige ändrades ganska kraftigt när jag började jobba i fattiga länder.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Re: Re: Re: Re: Serviceyrken & empati

PutteLiten skrev:

Jag har jobbat som grovstädare för 100 år sedan, låg status låg lön men ändå en viss frihet, jag jobbade på beting och slet man hårt kunde man gå hem efter halva dagen, jobbet tog man aldrig med sig hem heller.

Jag har även jobbat som service ing. men det klassas ju knappast som ett låglöneyrke, jag reste jorden runt och utomlands så gäller inga fackliga övertidsregler, 500-800 timmars övertid om året i 8 år sätter sina spår, visst ger det fett med stålar men du behöver inga fritidsintressen för du har aldrig någon fritid.

Man måste respektera alla människor oavsett vilket yrke dom har, dom flesta jobb suger fett efter ett tag och man tröttnar på det mesta.

Apati & brist på empati kommer att ta död på oss.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Det var som sjutton! Micke, du är ju riktigt klok när du väl anstränger dig.

Mao. håller jag med dig. Står dock fortfarande för att det är kul att vara dryg mot alla stackars samhäll- och naturelever med pregymnasiala högtflygande planer. :D

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Re: Serviceyrken & empati

GSXR1100R skrev:
Jag har jobbat som grovstädare för 100 år sedan, låg status låg lön men ändå en viss frihet, jag jobbade på beting och slet man hårt kunde man gå hem efter halva dagen, jobbet tog man aldrig med sig hem heller.

Jag har även jobbat som service ing. men det klassas ju knappast som ett låglöneyrke, jag reste jorden runt och utomlands så gäller inga fackliga övertidsregler, 500-800 timmars övertid om året i 8 år sätter sina spår, visst ger det fett med stålar men du behöver inga fritidsintressen för du har aldrig någon fritid.

Man måste respektera alla människor oavsett vilket yrke dom har, dom flesta jobb suger fett efter ett tag och man tröttnar på det mesta.

Apati & brist på empati kommer att ta död på oss.

Fritid? :confused:
Kan man köpa det på burk?
Jag vill ha ett flak...
Alla jobb suger fett som sagt. Det är bara en fråga om när det börjar gå utför...
Jag har jobbat här i 7år.... ;)

Det finns en anledning till att jag missar 90% av alla Onsdags gazzen... :(

Jaja, nu ska jag springa hem innan någon server rasar igen...

Trist bara att många definierar sin omgivning efter vilket jobb de har. Hur fel kan man inte komma??
Bra jobb = bra person?? Tillåt mig skratta...

Jaja, vi ses någon Onsdag. :)

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Jag inser vad lyckligt lottad man är.
Bra job med mycket frihet. Inte för många och långa resor. Bra (mestadelen) kollegor. Trevliga (mestadelen) kunder. Intressanta och givande uppgifter. Ok (kunde ha varit lite mer) lön.

Allt detta trots att man arbeter inom tjänstesektorn, sektorn där kunden alltid har rätt. Har jobbat inom många tjänste/service yrken när jag var yngre och aldrig att jag tänkte annat än att man ska hjälpa sin kund så mycket som möjligt. För även om jag hatade kunden så var jag också representant för något/någon annan. Någon annan som betalade mig för att jag skulle göra ett schyst jobb.

gladh

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
När jag var i E-tuna i sommras så blev jag bemött av den TREVLIGASTE personal på OK,det var sent var det men Fy vilket bra humör jag blev bemött av!:) Sen har man träffat ett par väldigt griniga personer på olika mackar..:( Men är man själv trevlig så får man oftast ett trevligt bemötande:)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Alla verkar oxå VETA att Sverige är inge vidare vad gäller betjäning av andra. Nått är fel i våra sinnen.

Första saken jag märkte på människorna i USA var att dem var MYCKET MYCKET mer servicevänliga än svenskarna är.

Första jag märkte när jag kom hem till Sverige var den bittra attityden, s.k "stuck up" people.

Därför drar jag ...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...