Serviceyrken & empati

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
motardnisse skrev:
Så då menar alla att man ska vara snäll mot P lisorna när man kommer 10 min för sent och får 700:- i böter :confused:

Inte för att jag avskyr p-lisor (parkerar inte så mycket i stan t,ex)
men jag skulle knappast :bow åt dem när jag fått böter!

Nej, men handen på hjärtat vad blir bättre av att skälla på dom? Har du sluppit böterna p g a skäll? Eller är sannolikheten för att slippa böterna större om du resonerar helt sakligt med dom? 10 minuter är 10min å dom gör ju sitt jobb eller hur? Om dom är sura å oresonliga så kan jag mycket väl förstå dom, hur mycket uppskattning tror du en p-lisa får i sitt arbete? Hur skulle du arbeta om du var p-lisa, eller p-nisse...?

Det skadar inte att ha lite förståelse för folk som är i annan situation än våran egen. Det är det som gör vårt sammhället till ett bättre samhälle! :fakta

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
CorbenDallas skrev:
Är vi svenskar så asociala då? Definiera asocial.

Jämfört med folk i många andra länder så upplever jag medelsvensson iaf, visst finns det Svenskar som bjuder på sig själva och drar på smilbanden, men Svenskar är rätt kyliga, utom när det krökas till, då lossnar det och man vågar mer, kanske Svensken är blyg och detta ger en osäkerhet som leder till ett asocialt uppträdande.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
GSXR1100R skrev:
Jämfört med folk i många andra länder så upplever jag medelsvensson iaf, visst finns det Svenskar som bjuder på sig själva och drar på smilbanden, men Svenskar är rätt kyliga, utom när det krökas till, då lossnar det och man vågar mer, kanske Svensken är blyg och detta ger en osäkerhet som leder till ett asocialt uppträdande.

Eller är det så att man inte vill?
Jag kan känna att ibland är det fan så skönt att slippa folk. Att vara för sig själv o bara mysa lite. Nu jobbar jag med folk dagligen o det spelar säkert viss roll att det ibland kan vara rätt skönt att slippa.
Men visst, man kanske ska ta lite lättare på saker o ting o inte vara så allvarlig alltid o faktiskt försöka bemöta folk på ett trevligare sätt.

Har själv ett serviceyrke (dock inte av den typen du nämner) men antagligen är folk så angelägna att få min hjälp att dom inte vågar skrika o gala allt för mkt för jag har faktiskt aldrig själv råkat ut för nån riktig galentupp. Eller så är det väl så att det helt enkelt inte biter på mig. :D

Sen är jag övertygad om att dom som alltid är glada o alltid har ett leende på läpparna är ena falska jäklar. Det finns inte en chans i världen att man alltid är glad. No way.
Fast vi pratar nog om olika saker här.

Om vi vänder på det då. Varför är vi inte lika serviceminded här som utomlands. Kan det vara så att vi har det för bra? Att även om vi inte gör som vi borde så kommer vi undan med det. Blir man av med jobbet finns det alltid en utväg.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
CorbenDallas skrev:
Eller är det så att man inte vill?
Jag kan känna att ibland är det fan så skönt att slippa folk. Att vara för sig själv o bara mysa lite. Nu jobbar jag med folk dagligen o det spelar säkert viss roll att det ibland kan vara rätt skönt att slippa.
Men visst, man kanske ska ta lite lättare på saker o ting o inte vara så allvarlig alltid o faktiskt försöka bemöta folk på ett trevligare sätt.

Har själv ett serviceyrke (dock inte av den typen du nämner) men antagligen är folk så angelägna att få min hjälp att dom inte vågar skrika o gala allt för mkt för jag har faktiskt aldrig själv råkat ut för nån riktig galentupp. Eller så är det väl så att det helt enkelt inte biter på mig. :D

Sen är jag övertygad om att dom som alltid är glada o alltid har ett leende på läpparna är ena falska jäklar. Det finns inte en chans i världen att man alltid är glad. No way.
Fast vi pratar nog om olika saker här.

Om vi vänder på det då. Varför är vi inte lika serviceminded här som utomlands. Kan det vara så att vi har det för bra? Att även om vi inte gör som vi borde så kommer vi undan med det. Blir man av med jobbet finns det alltid en utväg.

Så du misstänker att Sanna i kassan på Preem som ler mot dig när du kommer in försöker bara lura dig på ett eller annat sätt.
Är du i tjänst bör du ju ta emot dina kunder med ett leende även om tjejen gjort slut samma dag eller annat trist. Du bör ju inte blanda in ditt privatliv i ditt jobb.

750RR

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Den som gnäller över småsaker, är mer än välkommen att åka ett pass med mig när jag jobbar....
Efter att ha vart runt i den nedre världen o hämtat... eller köra småbarn till Uppsala som har cancer med svåra smärtor..

Då gnäller man inte lika mkt sen.... och tar till vara på det man har i stället.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
maverick_750rr skrev:
Så du misstänker att Sanna i kassan på Preem som ler mot dig när du kommer in försöker bara lura dig på ett eller annat sätt.
Är du i tjänst bör du ju ta emot dina kunder med ett leende även om tjejen gjort slut samma dag eller annat trist. Du bör ju inte blanda in ditt privatliv i ditt jobb.

750RR

Nja, jag räknar inte med att bli lurad när jag är på Preem. Inte på Statoil heller. Det är dessutom rätt sällan jag är där varje dag så jag kan se om någon där verkligen har ett leende på läpparna varje dag. Jag menar mer människor man har närmare sig. Som man faktiskt träffar oftare.

Vi pratar empati. Jag kan väl tycka att leendet kan lika bra komma från kunden som från "kassan". Har man en dålig dag så har man, shit happens.
Det är mkt möjligt man inte ska ta "livet" med sig på jobbet, men man ska inte hellre ta jobbet med sig hem som många får göra. Så det är väl på ett ut. En större förståelse överlag hjälper säkert.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Lokke skrev:
Nej, men handen på hjärtat vad blir bättre av att skälla på dom? Har du sluppit böterna p g a skäll? Eller är sannolikheten för att slippa böterna större om du resonerar helt sakligt med dom? 10 minuter är 10min å dom gör ju sitt jobb eller hur? Om dom är sura å oresonliga så kan jag mycket väl förstå dom, hur mycket uppskattning tror du en p-lisa får i sitt arbete? Hur skulle du arbeta om du var p-lisa, eller p-nisse...?

Det skadar inte att ha lite förståelse för folk som är i annan situation än våran egen. Det är det som gör vårt sammhället till ett bättre samhälle! :fakta

Som jag sa så avskyr jag inte P-lisor om du såg vad jag skrev.
Jo jag accepterar deras beslut om det är 10min så är det 10min men jag skulle fortfarande inte :bow varken om jag slapp böter eller inte. Handen på hjärtat? skulle du gapskratta framför en p-lisa när du fått böter av henne? Kanske för att man var korkad och snål för att lägga en femma till i automaten?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
CorbenDallas skrev:
Precis. Det är det jag säger, vi har det för bra helt enkelt.
Lätt för dig och GSXR1100 att säga. Ni har varsin fin racerbåge. Det har inte jag och är därför förskräckligt missnöjd med tillvaron :mad:

:hej

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bingo skrev:
Lätt för dig och GSXR1100 att säga. Ni har varsin fin racerbåge. Det har inte jag och är därför förskräckligt missnöjd med tillvaron :mad:

:hej

:confused: du har ju snarare 3 bågar och jag ingen :mad:

:D Svenska avundsjukan kallas det :D

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
motardnisse skrev:
:confused: du har ju snarare 3 bågar och jag ingen :mad:

:D Svenska avundsjukan kallas det :D
Avslöjad... :rodnar :rodnar

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
motardnisse skrev:
Som jag sa så avskyr jag inte P-lisor om du såg vad jag skrev.
Jo jag accepterar deras beslut om det är 10min så är det 10min men jag skulle fortfarande inte :bow varken om jag slapp böter eller inte. Handen på hjärtat? skulle du gapskratta framför en p-lisa när du fått böter av henne? Kanske för att man var korkad och snål för att lägga en femma till i automaten?

Du ställde dig frågande till om man skulle va "snälla mot dom".

Vad som menas med " :bow " vet jag inte, om jag nu inte hade en bärbardator med mig när jag råkade dom och inte kunde visa dom en " :bow "..... ;)

Och nej, handen varken på eller bredvid hjärtat så jag skulle inte gapskratta, utan bara behandla dom som medmänniskor, förhoppningsvis.

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Chrille skrev:
Tilläggas bör att svenskar alltför ofta beter sig som idioter mot folk i service-yrken. Vi är ett ynkligt j-a pack som tar chansen att avreagera oss på expediter, busschaufförer vårdbiträde osv osv.

Alla problem ligger inte hos de som servar utan oftare hos de som blir servade.

Inte när det gäller kollektivtrafiksförare i göteborg, surare jävlar får du leta efter. De flesta anser att passagerare är ett nödvändigt jävla ont som egentligen inte borde få vistas i deras fina fordon!

Det förekommer regelbundet att de jävlas med folk, bara för att de har lust till det!

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
motardnisse skrev:
Så då menar alla att man ska vara snäll mot P lisorna när man kommer 10 min för sent och får 700:- i böter :confused:

Inte för att jag avskyr p-lisor (parkerar inte så mycket i stan t,ex)
men jag skulle knappast :bow åt dem när jag fått böter!

Lapplisa/P-nisse är väl för fan inget servicearbete!

Jag brukar alltid hävda att arbetsföra människor ska så långt som möjligt försörja sig själva. Men står valet mellan P-nisse o socialbidrag, så är det moraliskt riktiga valet att gå på bidrag.

Jag brukar inte säga att jag hatar folk men där går gränsen! Jag mår illa varje gång jag ser en sån på stan. :finger :kulspruta Om folk hade lite civilkurage så skulle det inte befatta sig med sådana arbetsuppgifter!

Jag är inte sådan att jag springer o skriker glåpord på stan, och tyvärr har jag aldrig träffat nån lapplisa privat. För jag skulle verkligen vilja ha ett svar på frågan om: "Hur man kan ta ett jobb som till 98% bara går ut på att sätta dit och jävlas med folk i allmänhet?" :confused:

Ingen kan med bästa vilja i världen påstå att de har någon som helst samhällsnyttig funktion! Deras huvudsakliga arbetsuppgift är att sno digmer (skatte)pengar, tro inget annat!

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Cujo skrev:
Lapplisa/P-nisse är väl för fan inget servicearbete!

Jag brukar alltid hävda att arbetsföra människor ska så långt som möjligt försörja sig själva. Men står valet mellan P-nisse o socialbidrag, så är det moraliskt riktiga valet att gå på bidrag.

Jag brukar inte säga att jag hatar folk men där går gränsen! Jag mår illa varje gång jag ser en sån på stan. :finger :kulspruta Om folk hade lite civilkurage så skulle det inte befatta sig med sådana arbetsuppgifter!

Jag är inte sådan att jag springer o skriker glåpord på stan, och tyvärr har jag aldrig träffat nån lapplisa privat. För jag skulle verkligen vilja ha ett svar på frågan om: "Hur man kan ta ett jobb som till 98% bara går ut på att sätta dit och jävlas med folk i allmänhet?" :confused:

Ingen kan med bästa vilja i världen påstå att de har någon som helst samhällsnyttig funktion! Deras huvudsakliga arbetsuppgift är att sno digmer (skatte)pengar, tro inget annat!

Vadå sätta dit folk?
säkert 90% av alla lappningar är korrekt utförda för att bilföraren har valt att parkera fel/snett/på fel ställe osv... dom har gjort sitt val att parkera så, alltså kan dom skylla sig själva.

Samhällsnytta? att du kan komma fram med din bil på vägarna i städerna är väl samhällsnytta om något, hur skulle folk ställa sig om det inte straffade sig att dubbelparkera osv?

Last edited:

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
rainman skrev:
Vadå sätta dit folk?
säkert 90% av alla lappningar är korrekt utförda för att bilföraren har valt att parkera fel/snett/på fel ställe osv... dom har gjort sitt val att parkera så, alltså kan dom skylla sig själva.

Samhällsnytta? att du kan komma fram med din bil på vägarna i städerna är väl samhällsnytta om något, hur skulle folk ställa sig om det inte straffade sig att dubbelparkera osv?

Hur många % av gångerna tror du att en lapplisa verkligen lappar en bil som hindrar trafiken??? Inte särskilt många...

En kommun har avskaffat lapplisorna. Tror det var Alingsås, fungerar utmärkt!

En lapplisas arbetsuppgift är inte att se till trafiken inte hindras. Det är polisens sak. Lapplisan skall dra in pengar till kommunkassan, så mycket det bara går!!!

Last edited:

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Cujo skrev:
Hur många % av gångerna tror du att en lapplisa verkligen lappar en bil som hindrar trafiken??? Inte särskilt många...

En kommun har avskaffat lapplisorna. Tror det var Alingsås, fungerar utmärkt!

En lapplisas arbetsuppgift är inte att se till trafiken inte hindras. Det är polisens sak. Lapplisan skall dra in pengar till kommunkassan, så mycket det bara går!!!

Det är ju inte enbart för trafikens skull, det måste du väl själv inse, men du kanske aldrig blir förbannad för att nån idiot har tagit upp två platser för att dom inte har orkat vrida på ratten? men det kanske är du som är den personen eftersom du svär så på lapplisorna? Jag säger inte att jag gillar lapplisor, men jag parkerar som jag vill att andra ska parkera och jag har aldrig fått böter, men parkerar men helt åt helvete och inte betalar parkeringavgiften så ska man ha böter!

Och hur stort är allingsås? :confused:

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...