Serviceyrken & empati

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vad babblar ni om? Fram för lägre skatt för högavlönade, mer pengar till hovet.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
USA sjunker ju med nu, kanske blir de surare där med i samma utsträckning.
Jag är inte en sån där person som pratar med alt och alla, man måste ju förstå sina begränsningar och inte börja på ett serviceyrke där man möter massor av kunder hela dagarna, det verkar som fel folk hamnat på de här ställena.

Henken

Guest
Har jobbat med serviceyrken bla städare ( :zpy ) och min erfarenhet är många glada miner & uppskattning. Du blir oftast bemött på samma sätt du bemöter folk, dvs har du ett leende och en glad (ironisk?) kommentar blir de flesta glada.

Alt. 2
Se inte på folk så slipper du se deras miner. Tänk på annat så hör du inga kommentarer.

Alt. 3
Stirra de asen i ögonen och se galen ut så undviker de dig rätt snart.

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Re: Re: Re: Re: Re: Serviceyrken & empati

GSXR1100R skrev:
Jag har även jobbat som service ing. men det klassas ju knappast som ett låglöneyrke, jag reste jorden runt och utomlands så gäller inga fackliga övertidsregler, 500-800 timmars övertid om året i 8 år sätter sina spår, visst ger det fett med stålar men du behöver inga fritidsintressen för du har aldrig någon fritid.

Haha Det låter väldigt bekant, låt mig gissa arbetsplats. Tetra kanske???

Fett med fliss
Och massa ris
Äta jobba sova
Det är det enda kan jag lova

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Visst försöker man bemöta så kallad Servicepersonal med ett leende, men det är inte alltid lätt, speciellt dom gamla sura tanterna på ica som är bittra och arga pga att dom fortfarande sitter just i kassan på ica.
Men som jag ser det så är det ett jobb, och i det jobbet ingår det att vara tillmötesgående och trevlig.
Det man också ska tänka på att det är inte dig som person som folk hackar på, det är din "roll" som anställd, så spela den rollen på jobbet och låt allt det folk säger och hur folk beter sig rinna av dig istället... varför bry sig? det är ändå inte dig som person (i dom flesta fallen, visst finns det andra) som folk hackar på. Blir du sur och tvär på jobbet pga att nån kund är dum, så kommer nästa kund bli sur pga att du är sur, och då är det inte din roll som kassör han blir sur över utan att just du som person är sur.
Om alla kunde le lite mer och bara vara lite trevligare så skulle hela samhället må bättre! :tummenupp :hej

Lite rörig text, tror nog knappt jag fick fram det jag ville ha sagt, men va faen :p

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
föresten.. jag va på POSTEN o där kunde man inte köpa kuvert så jag fick gå på 7 11 istället
med ett lende gick jag från posten till butiken.. men hallååå:slicka

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
ERF Team Respekt #33
Henken skrev:
Har jobbat med serviceyrken bla städare ( :zpy ) och min erfarenhet är många glada miner & uppskattning. Du blir oftast bemött på samma sätt du bemöter folk, dvs har du ett leende och en glad (ironisk?) kommentar blir de flesta glada.

---"Så ÄR det"

---Som GSXR1100R säger: så är sverige ett KANON land, den som
säger annat har inte sett världen...

---Ställ alltid frågan: Vem betalar din lön????

---Om du går omkring och är arg o sur så är det bara DU som
förlorar på det

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Swedie skrev:
Alla verkar oxå VETA att Sverige är inge vidare vad gäller betjäning av andra. Nått är fel i våra sinnen.

Första saken jag märkte på människorna i USA var att dem var MYCKET MYCKET mer servicevänliga än svenskarna är.

Första jag märkte när jag kom hem till Sverige var den bittra attityden, s.k "stuck up" people.

Därför drar jag ...
jepp så är det, Jänkare må vara ytliga men dom ger iaf ett trevligt intryck och har social kompetens, varför är många Svenskar så j-a asociala?

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
McB skrev:
...
Står dock fortfarande för att det är kul att vara dryg mot alla stackars samhäll- och naturelever med pregymnasiala högtflygande planer. :D

We've all been there, haven't we...? :cool:
Pang in i verkligeten sedan... :finger

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
RejserAnders skrev:
Henken skrev:
--Om du går omkring och är arg o sur så är det bara DU som
förlorar på det

Det smittar ofta av sig också. Det blir liksom en kedjereaktion av det, om man alltid är negativ så påverkas också andra och alla blir mera lättretliga å sura. Men har man att göra med en person som alltid är positiv så blir man själv också mera uppåt.

Man blir glad av, t ex en försäljare som är lite mera trevlig å serviceminded än man kan förvänta sig. Bara en sån sak som att råka på en trevlig å glad expedit kan göra att man ser ljusare på hela dagen, och tvärtom. Det är ett väldigt egoistiskt samhälle vi lever i, alla ska ha å ha, och vi kräver att vi ska få det, helst GENAST och GRATIS.

Mera empati åt folket!

Bra skrivet, GSXR1100R.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Lokke skrev:
Det smittar ofta av sig också. Det blir liksom en kedjereaktion av det, om man alltid är negativ så påverkas också andra och alla blir mera lättretliga å sura. Men har man att göra med en person som alltid är positiv så blir man själv också mera uppåt.

Man blir glad av, t ex en försäljare som är lite mera trevlig å serviceminded än man kan förvänta sig. Bara en sån sak som att råka på en trevlig å glad expedit kan göra att man ser ljusare på hela dagen, och tvärtom. Det är ett väldigt egoistiskt samhälle vi lever i, alla ska ha å ha, och vi kräver att vi ska få det, helst GENAST och GRATIS.

Mera empati åt folket!

Bra skrivet, GSXR1100R.
Skönt att det fortfarande finns folk som bryr sig, mer empati åt folket, och ni som inte vet vad empati betyder bör slå upp det i ett lexikon och begrunda.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
GSXR1100R skrev:
Serviceyrket eller oserviceyrket, detta är ett vardagsproblem, i dagens samhälle gör vi vårt bästa för att utrota empati och respekt gentemot andra människor, vi har socialfall, missanpassade, kriminalitet och andra problem i vårt fina land.

...

Sensmoralen är att serviceyrken är lågstatusyrken med ännu lägre lön, så kommer det alltid att vara, ekonomer styr samhället och är du inte lönsam så behövs du inte.
Men va fan, menar du att vi INTE bor i ett fint land :eek:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
valmers skrev:
...mer pengar till hovet.
Vad babblar du om. Har de inga stålar kan de skaffa sig ett jobb, som alla andra. I en riktig marknadsekonomi finns ingen plats för arbetsskygga :mad:

:hej

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Bingo skrev:
Vad babblar du om. Har de inga stålar kan de skaffa sig ett jobb, som alla andra. I en riktig marknadsekonomi finns ingen plats för arbetsskygga :mad:

:hej

Nej, de ska ha kraftigt ökade anslag. Inga andra arbetsskygga dock.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
GSXR1100R skrev:
jepp så är det, Jänkare må vara ytliga men dom ger iaf ett trevligt intryck och har social kompetens, varför är många Svenskar så j-a asociala?

Är vi svenskar så asociala då? Definiera asocial.
Jag håller med vad du skriver GSXR1100R, du är så vis o visar att gammal är äldst ( !) men är vi svenskar så asociala då?

Det som jag tycker är ett gemensamt drag för svensken är att han/hon alltid har nåt att gnälla över.
Bor man i Sverige har man fan ingen anledning att gnälla, det är min åsikt o jag behöver inte åka världen runt för att inse.

Problemet är väl att vi har det för bra o behöver nog bli påminda om det lite oftare...

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Så då menar alla att man ska vara snäll mot P lisorna när man kommer 10 min för sent och får 700:- i böter :confused:

Inte för att jag avskyr p-lisor (parkerar inte så mycket i stan t,ex)
men jag skulle knappast :bow åt dem när jag fått böter!

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...