Shell V-Power

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Tjenare !

Vet att alla kommer tycka att jag är trög för jag drar upp en en sån här tråd, men jag undrar ifall det är någon där ute som har provat Shell V-Power bensin, har hört att den skall vara renare en andra bensin sorter.

Känner man någon skillnad eller är det bara bättre för motorn ??
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
fast_aprilia_rs skrev:
Tjenare !

Vet att alla kommer tycka att jag är trög för jag drar upp en en sån här tråd, men jag undrar ifall det är någon där ute som har provat Shell V-Power bensin, har hört att den skall vara renare en andra bensin sorter.

Känner man någon skillnad eller är det bara bättre för motorn ??


Jag tror att de som analyserade den fick den till att den var sämre för motorn men gav en pytteliten effektökning.
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
seyou skrev:
Jag tror att de som analyserade den fick den till att den var sämre för motorn men gav en pytteliten effektökning.

låter ju bra att den var sämre för motorn (ironi alltså)

I deras annonser står där f*an ju att den skall gå renare och göra motorn renare :3freak

Helt sjukt bara myt allt i hopa :fatta!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
99 oktan stället för 98 oktan (Race sopa har väll 120? finns iof nått skit att hälla i tanken som dom använde i dragracebilar på 80 talet för att plocka ut 2000 häst ur 2 liters motorer utan att dom spika:3freak )
Klart det är mindre risk att motorn spikar men de typ skit liten skilnad. Så lite bättre effekt och lite nyttigare är det.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR

mejje

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
c",) Timrå
Hoj
Cbr600f med ubergula fälgar mohaha
kör endast v-power hittils jag och ja tycker att det går undan utav bara den :banana

*klart vi ska lyssna och fantisera som på reklamen* :yoparty
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Jag märkte ingen direkt skillnad när jag bytte från 98 - v-power dock märkte jag skillnad när jag bytte tillbaka till 98.
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
fastapriliars in dahouse:
Shell V-Power


Jag vet att många kommer att säga min går bättre så det så men erfarenheten av att använda V-Power i 2-taktare är bara negativt. I Danmark introducerades den någon gång 2002 och omedelbart började många av dom som skruvade seriöst trimmade 2-Taktare att gå över till V-Power och ganska snart började vi se skurna cylindrar och en massa problem med att läsa tändstift (som alla 2-takts-kunniga gör ofta), dom verkade gå så fint med rätt bestyckning med dom fortsatte att håla kolvar och skära. Någon tog ett snack med folk på Shell DK och fick veta att V-Power förutom att den har rengöringsmedel i soppan också är syresatt, precis som man experinemterar med i F1 och syresatt soppa gör att du inet kan läsa tändstift som med vanlig soppa och att den även inte vill blanda sig med 2-takts oljan som den ska så Shell DK utfärdade en varning att inte köra 2-taktare på V-Power, konstigt att man inte i Sverige gått ut med den infon. I 2-takt kör bara på 98 octan (då det nuförtiden är upp till 20% Etanol i 95 octan) men i en 4-taktare kan V-Power inte göra någon skada och jag har provat det och tyckte nog att bilen gick lite bättre men är det värt merkostnaden, Noop....

DP says: Tyvärr är inte allt som glimmar guld....
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Där ser man, bra information. Då ska jag inte köra v-power mer förstår jag.
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
tackar, då skall man akta sig för den !
vill inte att det händer någon med min pärla bara för att man kör på fel bensin!
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Nån har räknat ut att den er max 5 % effektökning har jag för mig.........WOW :rolleyes:
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Wargen skrev:
Nån har räknat ut att den er max 5 % effektökning har jag för mig.........WOW :rolleyes:
I så fall är det vid optimala förhållanden. Och det är ju inte direkt så att det är det ute på vanliga vägar, och dom få kilometrarna som man möjligtvis kan tjäna är ju in princip skitsamma så... shell vill bara precis som alla andra...tjäna pengar
:crash
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Wargen skrev:
Nån har räknat ut att den er max 5 % effektökning har jag för mig.........WOW :rolleyes:

skit snack

ne de är nog bara såna där idér dom får för att dra in mer pengar

billigare å åka till statoil å fortsätta tanka 98
-------------------------------------------------------
race bränsle som någon sa (120oktan) tror jag inte skulle funka så fint då nog inte en orginal tändning kan få fyr på sånt bränsle men de kanske "DP" kan mer om.
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
mr helmut in da house:
(120oktan) tror jag inte skulle funka så fint då nog inte en orginal tändning kan få fyr på sånt bränsle


Det funkar, jag kör ibland min Aprilia DiTech (avstrypt förståss) på VP 108octan som vi kör våra racers på och det funkar, den går inte bättre men luktar coolt. Dom som åker 125Junior får bara åka på 98octan pumpsoppa och det funkar bra....

DP says: Race soppa i en gathoj är pärlor åt svinen.....
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Race sopa i 125:a är som ja ryskkaviar på mögligt bröd?
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
V-power ger ingen effekt. :fatta!
Det här har vi ju varit igenom miljarder gånger! Att folk aldrig tycks fatta det här med oktan. V-power innehåller högre oktantal, vilket ger möjligheter att pressa motorn mer innan den börja spika. Det innebär att bilar med turbo och elektronisk insprutning får lite mer effekt eftersom motorn ställer in sig optimalt efter bränslet den går på, men en gammal 2-taktare med sugförgasare kommer inte få något utan modifiering. Därmed basta.
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top