shells nya 99oktaniga bensin och 2 taktare?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
stranglefoot skrev:
På min 750r sitter det en v&h advancer monterad. Killen jag köpte hojen av sade att den måste ha 98 oktan med den monterad. Någon som har kläm på om det kan stämma? :va

En 87'a 750 har 10.7:1 i kompressionen och funkar bra med 95 oktan. Är toppen sotig kan det initialt krävas ett högre oktantal för fullskaftskörningar men kör man lugnt med 95 och korrekt bränsleblandning ett tag så rensas motor från koks (svart, lite lös gegga) som kan skapa glödtändning/knackningar. De grå/bruna avlagringarna som en normalt motor får bidrar inte till någon detonation utan fungerar som en värmebarriär mot topp och kolv.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
elwe skrev:
På hojar finns det mej veterligt inga knacksensorer ..
Bmw r1200 gs har såna. Dvs. bmw's 'nya' (kom förra året) 1200 boxer.
Samma motor sitter fr.o.m. i år i en del andra modeller oxå.

F.ö. 1. Det blir inte nödvändigtvis mer effekt när man höjer tändningen. Den kan lika väl sjunka.
Sen finns det alltid nån variant av tändningsjustering m varvtalet, och ibland går den även efter gaspådraget.
(Många kopplar ur TPSen, jag skulle vilja ha en...på XRen alltså.)
Så vad som händer med effekten vid olika belastningar om man höjer tändningen x grader rakt av, är ju svårt att säga.

F.ö. 2. Dom som tror oktanbehovet styrs av komp.förhållandet kan ju fundera på varför lågkompade turbos ger mer effekt m högoktanig soppa.
(Att turbomotorer m knacksensor kan dra nytta av högre oktantal vet väl snart sagt alla vid det här laget. Är väl snart 30 år sen SAAB-turbon kom.)
/u
 
Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
andersbrink skrev:
99.9% av fordonen behöver inte 98 eller 99 oktan utan går lika bra på 95 oktan. Behöver man köra på 98 oktan är man väldigt ofta torsk iom att det säljs så pass lite av det att det samlas stora mängder kondensvatten i tankarna och risken är stor att man lär pytsa i K-sprit för att skiten ska fungera.
Så jag skulle lika gärna kunna köra med 95 i min lilla tvåtaktare? Jag har, precis som förmodligen också många andra, hört att det är lämpligare att köra min hoj på 98. Varför har jag aldrig fått reda på eller fått någon källa för påståendet. Är det kanske så att det bara är en myt? Man vill ju inte gärna chansa när man hört något sådant.

Har för övrigt testat Shells 99 nu ett par gånger och kan inte påstå att jag märker någon skillnad på något sätt. Finns det kanske någon bra sida där man kan lära sig lite mer om bensin, oktantal och vilka olika faktorer som avgör vad som är lämpligt för olika fordon?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Estremo skrev:
Har för övrigt testat Shells 99 nu ett par gånger och kan inte påstå att jag märker någon skillnad på något sätt. Finns det kanske någon bra sida där man kan lära sig lite mer om bensin, oktantal och vilka olika faktorer som avgör vad som är lämpligt för olika fordon?


http://www.faktoider.nu/oktan.html
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Sedan ska man inte stirra sig blind på kompressionen.
Den är även hos en motor med extremt hög kompression ganska blygsam jämfört med förbränningstrycket. Däremot ökar förbränningstrycket snabbare i ett förbränningsrum med mindre volym.
All bränsleblandning förbränns inte momentant utan en "boll" av eld växer från tändstiftet och utanför flamfronten ökar trycket extremt snabbt.
Om trycket blir för högt för den aktuella bensinen så spontanantänds den här och var och då talar vi små explosioner, ingen vanlig förbränning. Det är det som hörs som knackningar.

Flamfronten måste hinna antända bränslet innan det självantänds av trycket ... Oktan höjer motståndet mot självantändning, that's all there is to it ...
 

Dr.Bike

Guest
"Great Balls of Fire" alltså... Coolt!
Jo - flamfronten, har dessutom en rätt blygsam utbredningshastighet: 25 M/s
(därför måste man ha så mycket mer förtändning på stora cyl.dia.)
En explosion däremot kan (ber. på media) ligga mellan 1500-6300 M/s
 

Scrub

Guest
Esquire skrev:
Har du några siffror på det eller?

VW har inte själva listat några skillnader i förbrukning på Golf 1.6FSI mellan 95 och 98 oktan. Den enda skillnaden de har i senaste faktabladet för Golf på 1.6FSI är att "användning av blyfri 95 innebär marginellt minskat vridmoment".

Däremot så blir deras 1.6FSI-motor soppasnålare än den vanliga 1.6 och den blir även piggare, får högre toppfart och ett bredare område av användbar effekt etc.


Nej, Jag har inga siffror men... Vill minnas att det var Teknikens Värld som hade gått till botten med problemet. Det är nämligen så att Skoda, Seat & Audi alla rekomenderar att deras bilar endast skall köras på 98oktan. Wv har däremot inte denna rekomendation, Även att det är samma motor.
Anledningen till att detta togs upp var att dem tidningen tyckte det verkade skumt, Med 95 oktan så får motorn sämre vrid, knackningar och högre bränsleförbrukning samt att det tydligen skall vara vanligare med reparationer på wv´s motorer gämfört med de andra. (som alltså är samma motorer fast i en annan bil)

Jag kan inte svära på att det var Teknikens Värld eller om det var Vi Bilägare som gjorde repotaget. Kontntan var iaf att om du har FSI så tanka bara 98, Då åker du billigar, snålare, inga knackningar och färre verkstads besök.

/ Peter
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
elwe skrev:
Sedan ska man inte stirra sig blind på kompressionen.
Den är även hos en motor med extremt hög kompression ganska blygsam jämfört med förbränningstrycket. Däremot ökar förbränningstrycket snabbare i ett förbränningsrum med mindre volym.
All bränsleblandning förbränns inte momentant utan en "boll" av eld växer från tändstiftet och utanför flamfronten ökar trycket extremt snabbt.
Om trycket blir för högt för den aktuella bensinen så spontanantänds den här och var och då talar vi små explosioner, ingen vanlig förbränning. Det är det som hörs som knackningar.

Flamfronten måste hinna antända bränslet innan det självantänds av trycket ... Oktan höjer motståndet mot självantändning, that's all there is to it ...
När kolven börjar röra på sig neråt så ökar volymen och därmed ökar förbränningstrycket inte lika fort och går inte lika högt.
Skulle tro att det delvis är förklaringen till att man kan ha högre tändning vid högre varv.
Dr.Bike skrev:
"Great Balls of Fire" alltså... Coolt!
Jo - flamfronten, har dessutom en rätt blygsam utbredningshastighet: 25 M/s
(därför måste man ha så mycket mer förtändning på stora cyl.dia.)
En explosion däremot kan (ber. på media) ligga mellan 1500-6300 M/s
25 m/s låter iofs lågt, med tanke på att medelkolvhastigheter på 20 m/s förekommer.
Men jag tror att utbredningshastigheten (gudskelov) varierar rätt mycket med omständigheterna.

Däremot kan man konstatera att utbredningshastigheten är mycket lägre än
ljudhastigheten där, så alla tryckförändringar fortplantar sig
så fort att det i varje ögonblick är samma tryck i hela förbränningsrummet.
Utom vid knackning då.
/u
 
Last edited:

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Polarn upplevde skillnad med V-Power på sin bläjd (från 98 oktan)

Har jag fått det om bakfoten nu...är det bättre att ha 95 oktan i hojen än 98 oktan? Förvirrad nu...
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Knackning (självantändning) är inte en "explosion", då en explosion är mer en kedjereaktion. Tryckspiken vid självantändning beror på att man bränner av en betydligt större del av blandningen momentant, till skillnad från en flamfront där ett tunnt lager fortplantar sig framåt.

Explosion och detonation är lite vilseledande begrepp i sammanhanget.

Inte för att det kanske spelar någon större roll iof...

Det här med förbränningstryck kom upp lite i en tråd på turboforumet: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86519&p=1469011

/J
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag är förbryllad - är det bara jag som kommer ihåg att förr i tiden hade vi 99 oktan i överallt i det här landet - man sänkte till 98 för att det ändå inte spelade någon roll...
Inte heller märkte man någon skillnad när man tankade 99 jämfört med den lägsta (som jag har för mig var 91 oktan)
 

Cowsi

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Motala
Hoj
Yz125 mx
Till Gunnar,Jag har en mack där man inte kan köpa mos och korv,Detta är en mack i gammal anda,Där man får hjälp med att byta lampa på bilen utanför och inte en korv med bröd :)
Fast korven kan ju vara god med :)
Så när folk kommer in till oss så säger fan va coolt med en riktig mack...
 

Dr.Bike

Guest
UltraMarine skrev:
Jag är förbryllad - är det bara jag som kommer ihåg att förr i tiden hade vi 99 oktan i överallt i det här landet - man sänkte till 98 för att det ändå inte spelade någon roll...
Inte heller märkte man någon skillnad när man tankade 99 jämfört med den lägsta (som jag har för mig var 91 oktan)


93 oktan var lägsta oktan

93 = Regular
96 = Medium
99 = Premium
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
100oktan.

Dr.Bike skrev:
93 oktan var lägsta oktan
93 = Regular
96 = Medium
99 = Premium
Det har faktiskt funnits 100oktanig soppa att köpa på vanliga mackar under en tid. Den luktade iaf INTE som vanlig bensin?
Betr Shell V-Power så får blandningen 70% 98 och 30% E85 nära 100 oktan..
Kan det vara skillnaden ???
Man kan ta mera betalt och slipper själv skatta på etanolinblandningen, samtidigt som man debiterar kunden full skatt för hela mixen som om det vore 100% "bensin"..??
Nej, som alla nu förstår, jag har INGET förtroende för bensinbolagen...
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
RG500-Johannes skrev:
Är du säker på det? Låter extremt olämpligt...
/J
Vafför skulle det vara olämpligt?
F ö var väl mitt inlägg i ämnet var väl lite konspirationaktigt..det medges. Shell har ju inte på något sätt visat vad den direkta SKILLNADEN mellan V-Poer och annan soppa är? Är det som komikern Hasse Alfredsson påstod på 60-talet "Vi har hällt i lite BP.."??? (Shell med A.C.I !!!)
Men jag har sedan länge kört mina bilar på ca 70% E85 och resten 95/98 och när man kan köpa E85 för <7:- blir det rätt billigt totalt.
Pga av olika omständigheter har min största utgift under några månader varit just "drivmedel" mer än både mat och boende och glädjen att undanhålla Nutte lite skattepengar bidrar också...
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
yonsson skrev:
Det blir ju som ett kinderägg ungefär.
1 Något att leka med om det funkar,
2 En överaskning om motorn pajjar och
3 Choklad i brallan oavsett vilket.
:D


Störtsjön komentar!!! :skrattaåt
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Kahobe skrev:
Vafför skulle det vara olämpligt?

Därför att stökiometriskt förhållande för E85 skiljer sig rätt väsentligt från vanlig soppa, och du kommer att ha tok-magert om du inte mappar/bestyckar om. Har för mig att E85 ligger på ca 9:1 jämfört med 14,7:1 för bensin; det är ju ca 30%.

Dessuom utnyttjar du inte bränslet om du inte gör något mer. Flesta styrsystem till bilar har adaptioner på tändningen (och laddtryck i de fall de är överladdade) som kan ta till vara lite grann, eventuellt. Men i princip så missar du hela poängen om du inte anpassar till det högre oktantalet.

/J
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top