Jas-95 skrev:Vad som gör skillnad är lufttempen ute!! Iafl på den -10 grader 100-150 på 4:an ca 6,5 sek
andersbrink skrev:Jag kikade på produktdatabladet från OkQ8 98 oktan och jämförde med Shells 98 oktan. Shells 98 oktan är skitigare med större icke-nyttigt innehåll än OkQ8. Stekt gröt får någon annan köpa, det gör iaf inte jag.
Grrrooov skrev:Var hittar man sådan info och hur vet man vad som är icke-nyttigt innehåll?
RG500-Johannes skrev:Vad har du för laddluftkylare på den maskinen?
Btw, tack för din insats vid mitt lilla tillbud häromdagen..
/J
ako skrev:En fråga bara:
Var hittar du informationen om att E85 är på 104 oktan? Är det MON eller RON?
andersbrink skrev:T.ex. anger OkQ8 typvärdet för RON på E85 till 98 oktan (vilket är väldigt mycket i underkant). Ren etanol har oktantalet 113, blandar man sen in 12.5% 95-oktanig bensin kan du själv räkna ut oktantalet. 104 oktan är en ungefärlig siffra - på den säkra sidan.
<edit>I Europa anger man alltid oktantalet i RON. I USA anges det som (RON+MON)/2.</edit>
ako skrev:Frågeställningen baserades just på vetskapen om OkQ8:s datablad (88MON /98RON).
Det låter mer som en myt än vetenskap att det skulle vara 104 RON.
Finns tester som kan verifiera 113 RON på ren etanol?
andersbrink skrev:Exakt oktantal beror på vilken typ av (överskotts) bensin som blandades in samt vilken vattenhalt etanolen hade. Bensinbolagen antar jag inte vill skylta med så pass höga oktantal.
http://www.ec.gc.ca/transport/publications/ethgas/ethgas4.htm
Oops, jag hade fel. RON är på 102 - 130. Förmodligen beror oktantalet på så många andra faktorer än den rena etanolen. Vad? Beats me.
<edit>Jag sökte lite vidare och hamnade på http://www.leeric.lsu.edu/bgbb/7/ecep/auto/m/m.htm där det även fanns referenser angivna. Tydligen har etanol ett högre oktantal än metanol och metanol använder man i motorer med upp till 17:1 i kompression - då räcker inga 104 oktan. Varför man anger så låga värden på OkQ8, någon får ringa OkQ8 och fråga. </edit>
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|