Shinko är nr1 i USA

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Säljer du själv shinkodäck lr vad är det frågan om?

Jag säljer Shinko men har inte testat själv, men det låter i tråden som att det blir såna nästa gång!

Billiga är dom ju, och jag tourinkör ju bara, så åt mig duger dom.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Upplevde dem som bra men under ett väldigt smalt spektrum, dvs vid rätt temperatur och underlag. Hamna man utanför den "zonen" var de inge roliga.

Om man är ute och gatåker och det kommer lite väta på backen upplevde jag dem som "såphala". Samma sak när det var kall väderlek.

Edit: att motarden tugga i sig ett bakdäck på 200mil ser jag heller inte till en fördel, för då lönar det sig att spika på ett flercompound som är dyrare men köra 600mil....

Så jag väntar till de kommer med något med "bredare" användningsområde för gata.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Inget ont om shinko, men varför skulle jag testa dem? Jag har ännu inte sett nåt seriöst test med dem, känner ingen som har kört med dem....

Finns det några tillförlitliga referenser som säger att dom är dugliga att åka på?

om du nu känner att ett relativ okänt märker i lilla sverige inte är något för dig är du ju välkommen att köpa precis vad du vill!

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Upplevde dem som bra men under ett väldigt smalt spektrum, dvs vid rätt temperatur och underlag. Hamna man utanför den "zonen" var de inge roliga.

Om man är ute och gatåker och det kommer lite väta på backen upplevde jag dem som "såphala". Samma sak när det var kall väderlek.

Edit: att motarden tugga i sig ett bakdäck på 200mil ser jag heller inte till en fördel, för då lönar det sig att spika på ett flercompound som är dyrare men köra 600mil....

Så jag väntar till de kommer med något med "bredare" användningsområde för gata.

Du har antagligen kört på 003 Stealth. Detta är bandäck som du kan köra på gatan med. Att det slits är inte så konstigt då gummiblandningen är soft eller ultrasoft. På gata så passar 005 Advanced bättre som är ett gatdäck som du kan köra bana med eller 006 som är ett rent gatdäck.

300-400 mil tycker jag låter totalt kasst. Om du nu inte kör mycket bana eller som Hin Håle själv på gatan så du behöver så mjuka däck...

300-400 mil gäller för 003. Detta är ett bandäck med gatambitioner eller för dig som kör så jävla hårt på gatan att hinn håle själv bleknar och fiser Du kommer betydligt längre på däcken som är utvecklade för gatkörning

Själv har jag dock aldrig kommit längre med toppmärkenas toppdäck så köp ett däck anpassat för rätt förhållanden så ska du se att milen kommer

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Du har antagligen kört på 003 Stealth. Detta är bandäck som du kan köra på gatan med. Att det slits är inte så konstigt då gummiblandningen är soft eller ultrasoft. På gata så passar 005 Advanced bättre som är ett gatdäck som du kan köra bana med eller 006 som är ett rent gatdäck.

300-400 mil gäller för 003. Detta är ett bandäck med gatambitioner eller för dig som kör så jävla hårt på gatan att hinn håle själv bleknar och fiser Du kommer betydligt längre på däcken som är utvecklade för gatkörning

Själv har jag dock aldrig kommit längre med toppmärkenas toppdäck så köp ett däck anpassat för rätt förhållanden så ska du se att milen kommer

Ok, det förklarar ju lite. Antar att "Advanced Radial 005" är att föredra då? Tittade lite på det faktiskt när jag bytte i sommras men det fanns inte i 170 bredd som jag har så det gick bort. Podium 006 finns ju, men jag tycker det ser ut som ett customdäck...

Sedan saknade jag också tester i div. tidningar om Shinko. Hade varit kul att se dom jämföras med "märkesdäck". Är dom lika bra så är ju saken biff, för dom är ju faktiskt billigare. Kan väl inte vara så svårt för importören att skicka in däck till svensk MC-press?

Det snackades ju mycket om Maxxis också innan som bra budgetdäck. Maxxis har ju dock testats av iaf någon svensk MC-tidning och fick ju inte direkt lysande resultat om jag inte minns fel.

Det jag oftast är intresserad av är våtegenskaper och livslängd. Det förstnämna nog så viktigt i detta land då störtskuren ofta överraskar en när man är ute. Många däck är tyvärr rätt kass i väta.

Livslängden pga ekonomin så klart, det kostar att åka båge ändå s a s. Många gör ju också misstaget att köpa mjuka klisterdäck bara för att de kör sporthoj och för byta däck stup i kvarten när de istället kunde komma dubbelt så långt på andra däck som ändå hade räckt till deras körstil.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
På gata så passar 005 Advanced bättre som är ett gatdäck som du kan köra bana med eller 006 som är ett rent gatdäck.

Vill mig minnas att det var 005 alt tom 006 som hade dessa miltal.
Tilläggas bör att ett Bridgestone Bt012 höll lika "kort". Däremot var sistnämnda mer tryggt i uppträdandet vid varierande temperatur och väta.
Hojen äter däck, inget snack om saken. Så blir det.

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Jag har varit där, och jag kan glatt säga att jag såg 80% glidare/gubbtouring.

Men visst, dom flesta hade trimmat satan, med värsta avgasrören så dom kanske hade 75hk

:va, hmm, helt klart har vi inte varit i samma delstater :rolleyes:, men dom sista 20% då?, var det minimoto du såg :D.
ha ha ha, skojar bara med dig :krama.

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
När jag åkte gata så hade jag Pilot Sport på och dom höll i 300 mil,inte mycke mer(R1a)nu kör jag bara Shinko och tycker dom funkar fint,även en del av mina polare kör Shinko och dom är lika nöjda
Vi har prövat 003,005 och slicks....003 om man inte har däckvärmare eller det är lite kyligt annars slicks...005 till gata.

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
003 Stealth

Jag har kört på 003 Stealth.
Som sagt. Hårda och ev lite hala vid fuktig väg de första km. När man/däcken har blivit lite varm kommer däcken till sin rätta..
Ang milen så har jag aldrig fått ut mer på sport mc däck.

tjörn

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2009
Hoj
honda cbr900rr-97
Hej jag har kört två sommrar nu med shinko och bättre fäste får man leta efter. Det enda jag har märkt är att när dom är på väg att bli slut så blir dom ovala. Kan vara inställning eller otur men jag kommer att köra bana med dom nästa år, blir dom klibbiga när jag kör väg körning klarar dom bana med, shinko stealth soft.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Hej jag har kört två sommrar nu med shinko och bättre fäste får man leta efter. Det enda jag har märkt är att när dom är på väg att bli slut så blir dom ovala. Kan vara inställning eller otur men jag kommer att köra bana med dom nästa år, blir dom klibbiga när jag kör väg körning klarar dom bana med, shinko stealth soft.

Vad menar du med att dom blir ovala? Platta i mitten eller? Då är de för mjuka för din körstil, eller också väljer du för raka vägar. :) Har man problem med att däcken blir platta funkar 2-kompsdäck väldigt bra. Hårdare i mitten och mjukar utåt sidorna.

Ska du börja köra bana kommer de säkert bli bättre och slitas jämnare.

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Hoj
SV650s Cbr600rr
Jag har funderat på att testa shinkodäck iår för skojs skull. Men det ser inte ut som slicksen lr stelthdäcken finn i 160 dimension, inte vad jag har sett iaf. Är det så?

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Jag har funderat på att testa shinkodäck iår för skojs skull. Men det ser inte ut som slicksen lr stelthdäcken finn i 160 dimension, inte vad jag har sett iaf. Är det så?

Skicka ett mail till shinko.se och kolla vad de kan få fram. Om ett däck inte finns på sidan kan de oftast ordna detta ändå.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Bara en dum fråga:
Finns det något test där shinko har visat sig vara undermåligt eller spekuleras det bara hejfriskt här?

(de som är kritiska)

Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Det vore verkligen intressant att läsa ett test där Shinko är med. Det är ju grymt billiga däck, och är de dessutom bra så vore ju det kanon. Kanske köpa en uppsättning och prova på bana i sommar...

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Bara en dum fråga:
Finns det något test där shinko har visat sig vara undermåligt eller spekuleras det bara hejfriskt här?

(de som är kritiska)

Spekuleras, iaf från min sida. Personligen pga av avsaknad av test och att den största marnadsföringssatsningen i sverige verkar vara Bruno (No offence! :))

maila motorad om att det önskas ett däcks test där shinko är med.

Bra idé. Vet inte om de marknadsförs i tyskland. Däcktesten utförs mig veterligen av tyska redaktionen.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Inga problem

Googlade lite men jag tror länkarna varit upp innan

test av privatperson HÄR
Test av Motorcycle USA HÄR

Tackar.

Läst motorcycle USA-testet innan. Synd att han utvärderar bandäck med en gammal sur Buell (som han iofs påpekar i testet) bara. Jag som mestadels kör landsväg vill se mer av landsvägsdäcken dock.

Privattestet var väldigt mycket onödig info i så jag blev lite snurrig men jag fattade det som att han tog en rejäl runda på favoritvägar och det kasa i vissa kurvor med hans VFR 750... Han var ganska nöjd, framför allt med tanke på det låga priset.
Det jag också lärde mig här är att Shinko är Yokohamas föredetta däck som Shinko köpte tillverkningsutrustningen och forskningen till. Det visste jag inte innan.

Önskar dock test på våtegenskaper och livslängd innan jag själv skulle köpa en uppsättning dock.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA