Shoei Qwest eller XR1100

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Hoj
2009 Thruxton
Ang brus.... jag fick justera visiret lite på min då det inte slöt riktigt tätt, sen blev min XR1100 tyst

Bara för att förtydliga, tog ett tag innan jag fattade detta ang min hjälm, det finns ett "tredje läge" (i vänstra fästet) där det blir en mm stor springa mellan hjälm och visir.

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Bara för att förtydliga, tog ett tag innan jag fattade detta ang min hjälm, det finns ett "tredje läge" (i vänstra fästet) där det blir en mm stor springa mellan hjälm och visir.

Ja det finns det, men det var inte det jag talade om, jag hade en extremt liiiten glipa jag fick skruva in....

Jag behöver byta eftersom min nuvarande hjälm börjar bli gammal. Så valet står mellan XR1100 och X-Spirit II. Vad talar för X-Spirit II i den jämförelsen?

Jag vill inte palla up hjässan med en Scotch Brite.
:D

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Steffo K:
De skillnader jag kan redogöra för rakt av är:
* X-Spirit II är lite mindre i yttermått än XR-1100, det syns framför allt på höjden på hakbågen och totalhöjden på hjälmen. Innermåtten är samma, i alla fall på mitt huvud.
* X-Spirit II har snäppet bättre ventilation är XR-1100, dock är det tveksamt om det är något man märker en genomsnittlig svensk sommardag.
* X-Spirit II har kindkuddar som kan tas loss med små "nödspännen" på sidorna för att underlätta hjälmavtagning vid en olycka.
* XR-1100 har snabbfästen för interkomhögtalare vid öronen, det har inte X-Spirit II.
* Utformningen på inredningen ser i princip likadan ut på X-Spirit II och XR-1100, det skiljer lite i materialet, men jag kan inte säga att den ena är skönare än den andra, på mig sitter de lika bra.
* Både X-Spirit II och XR-1100 använder samma typ av visir (CW-1), sikten upplever jag är densamma i båda hjälmarna.
* X-Spirit II kommer med ett "utandningsskydd" som kan sättas fast framför näsan, det gör inte XR-1100.
* Både X-Spirit II och XR-1100 kommer med en "hakgardin" som skall minska luftinflödet under hakpartiet.
* Jag upplever att båda har samma nivå av vindbrus. Öronproppsnivå, men jag kanske är känslig.
* Viktmässigt kan jag inte känna någon skillnad på hjälmarna.
* Högst ovetenskapligt kan jag tycka att X-Spirit II är lite, lite stabilare än XR-1100 i högre farter, men det beror nog mer på att min X-Spirit II är blanklackad (Kalio) och min XR-1100 är mattlackad (El Capitan) än skillnaderna i utformning på hjälmarna.

Last edited:

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Visserligen en gammal tråd men det är onödigt att starta en ny om samma ämne.

Jag kollar också på en Shoei 1100.

Hur brukar erbjudandena se ut på mässan? 10-20%? på svenska listpriser, eller hur brukar de vara?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Visserligen en gammal tråd men det är onödigt att starta en ny om samma ämne.

Jag kollar också på en Shoei 1100.

Hur brukar erbjudandena se ut på mässan? 10-20%? på svenska listpriser, eller hur brukar de vara?

De kommer, på sin höjd, ner till samma nivåer som du hittar hos tyska eller engelska återförsäljare. Jag minns inga exakta nivåer, men när jag köpte hjälm förrförra säsongen så var priserna på de engelska/tyska firmorna billigare än de absolut billigaste svenska rea-priserna.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
jag kollar på qwest jag, utförsäljning på lelles, 2999, borde la va rätt ok pris??

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
De kommer, på sin höjd, ner till samma nivåer som du hittar hos tyska eller engelska återförsäljare. Jag minns inga exakta nivåer, men när jag köpte hjälm förrförra säsongen så var priserna på de engelska/tyska firmorna billigare än de absolut billigaste svenska rea-priserna.

Då kanske det är värt att vänta till mässan då, jag köper hellre än av en svensk återförsäljare till mässpris än hos tyskarna. Å andra sidan, skiljer det en femhundring så äter jag hellre middag ute än att köpa den i Sverige...

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Då kanske det är värt att vänta till mässan då, jag köper hellre än av en svensk återförsäljare till mässpris än hos tyskarna. Å andra sidan, skiljer det en femhundring så äter jag hellre middag ute än att köpa den i Sverige...

2011 betalade jag £334.95 för en XR1100 (svart) inkl silver iridium-visir samt frakt. Köpte från Racevisors. Just Racevisors var vettiga med Shoei, då de bjöd på valfritt visir.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Beställde en Shoei El Capitan för 3000 jämnt från Helmet city uk. Får hem den på fredag :tummenupp

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
är väldigt nyfiken på GT-Air ...... bidar min tid (å så kanske man kan få fjolårets 1100 eller Qwest till vrakpris snart :banana )

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Billigaste 1100 kostar nu 2600 på Helmet city så det är ju vrakpris... :)

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Någon som haft en XR-1000 och bytt till XR-1100?

Jag har en XR-1000 som sitter klockrent och undrar om nya XR-1100 är samma passform och storlek som gamla XR-1000.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Någon som haft en XR-1000 och bytt till XR-1100?

Jag har en XR-1000 som sitter klockrent och undrar om nya XR-1100 är samma passform och storlek som gamla XR-1000.

När jag köpte min 1100 så testade jag även flera 1000. Passformen upplevde jag som identisk.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...