Steffo K:
De skillnader jag kan redogöra för rakt av är:
* X-Spirit II är lite mindre i yttermått än XR-1100, det syns framför allt på höjden på hakbågen och totalhöjden på hjälmen. Innermåtten är samma, i alla fall på mitt huvud.
* X-Spirit II har snäppet bättre ventilation är XR-1100, dock är det tveksamt om det är något man märker en genomsnittlig svensk sommardag.
* X-Spirit II har kindkuddar som kan tas loss med små "nödspännen" på sidorna för att underlätta hjälmavtagning vid en olycka.
* XR-1100 har snabbfästen för interkomhögtalare vid öronen, det har inte X-Spirit II.
* Utformningen på inredningen ser i princip likadan ut på X-Spirit II och XR-1100, det skiljer lite i materialet, men jag kan inte säga att den ena är skönare än den andra, på mig sitter de lika bra.
* Både X-Spirit II och XR-1100 använder samma typ av visir (CW-1), sikten upplever jag är densamma i båda hjälmarna.
* X-Spirit II kommer med ett "utandningsskydd" som kan sättas fast framför näsan, det gör inte XR-1100.
* Både X-Spirit II och XR-1100 kommer med en "hakgardin" som skall minska luftinflödet under hakpartiet.
* Jag upplever att båda har samma nivå av vindbrus. Öronproppsnivå, men jag kanske är känslig.
* Viktmässigt kan jag inte känna någon skillnad på hjälmarna.
* Högst ovetenskapligt kan jag tycka att X-Spirit II är lite, lite stabilare än XR-1100 i högre farter, men det beror nog mer på att min X-Spirit II är blanklackad (Kalio) och min XR-1100 är mattlackad (El Capitan) än skillnaderna i utformning på hjälmarna.