Shoei Qwest eller XR1100

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
kommer bli ny kruka i vinter och en Shoei är utprovad å passar som en smäck .... men

som jag fattat så e Qwesten den lite mera "touring" å "sitta upprätt" hjälmen vs XR1100 som är mera sportbetonad (båda sitter exakt lika skönt på huvvet) ... å jag sitter hyffsat upprätt på nuvarande moppe (iaf under 160 blås :rolleyes: )

i mina ögon är hjälmarna väääldigt lika förutom att 1100 har urtagbar inredning och att den kostar lite mera , men på min gamla kruka har jag inte haft behov av att ta ur å tvätta någonting (å den luktar inget speciellt förutom kanske lite aftershave :))

1100 har ballare lackering dock ... El Capitan e fan grymmt ball (måste ju se snygg ut när man böööörnar vid korvmojjen :tummenupp ) , å blir de en Qwest så blir det nog AIRFOIL TC-10 lacken

give me inputs , fördelar å nackdelar med båda krukorna .... tänkte se om jag kan tjacka på MC mässan annars blir det hos lokala dealern (har faktiskt inget emot att betala ett par hundra extra för provning å annan support)

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
XR1100 har också bättre ventilering. Ventilerar väldigt bra även under mycket varma dagar. Vet inte hur det är med andra hjälmar men med denna känner man blåsten genom luftkanalerna och håret när allt är öppet. För övrigt tyst. Är något mer aerodynamisk än Qwesten.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
XR1100:an har jag själv och är nöjd med min. Bra ventilation och känns rejäl fortfarande. Har haft den två år ung tror jag.

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag har en Qwest och är nöjd med den, högsta uppnådda temperaturen med Qwesten på huvet var 40 grader, ventilationen fungerade bra men den varma luften svalkade inte så mycket... För egen del tycker jag bara att värmen är ett problem när det går långsamt/stillastående och då spelar det ju ingen roll hur många eller stora hål man har i hjälmen.

Jag tror att du kommer att bli nöjd oavsett vilken av dom du väljer, men om du vill känna dig säker så tycker jag att du ska bege dig till MC-varuhuset och låna en att provköra med (dom hade qwest för provkörning förut i alla fall, kanske även XR1100?)

...TC1 Bloodflow tycker jag är fin för övrigt :tummenupp

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har en El Capitan (XR-1100) och jag är väldigt nöjd med den. Den har bra ventilation, det är inget som sitter löst eller som känns ömtåligt och den känns stabil utan att vara tung. Visst, den ger en del vindbrus i vissa lägen, så jag kör med öronproppar när jag skall ut på tur, men jag har inget att jämföra med när det gäller volymen i hjälmen. Jag tycker personligen att den är finare i verkligheten än på bild. (Den blir för övrigt helt vansinnigt snygg med mörkt visir...)

Köp den hjälm som har den lackering du tycker mest om. Säkerhetsmässigt skall de vara jämförbara, och ventilationen tror jag nog är tillräckligt bra i båda (utan att ha kört med en Qwest).

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Haft XR1100:an två säsonger och jag har varit skitnöjd. Inget att anmärka på överhuvudtaget. Prova att den känns rätt sen är det bara att köpa. :)

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Har en XR1100 El Capitan, och den är skitsnygg :)
Kört med den en säsong och är grymt nöjd, ventilationen är utan dess like! Personligen tyckte jag inte att Qwesten satt lika skönt även om det var den jag först var inne på.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
lite hugget som stucket , båda modellerna verkar helt ok (fattas bara annat det e ju Shoei :rolleyes: )
kanske blir en XR ElCapitan endast pga utseendet ..... OM nu inte det dyker upp en überbillig Qwest på mässan eller en eventuell utförsäljning/rea

enligt hemsidan så ska Qwesten vara 2,2 db tystare än XR , vettefan om de e märkbart men bör hänga ihop med att XR verkar ha bättre ventilation

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Var inne på köpa Qwest men sen provade jag XR1100 & den är betydligt skönare & bekvämare så det blev en XR1100 bästa hjälmen jag har haft hittils .

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Även jag mycket nöjd med min XR1100. Passformen är superb, gillar snabblåset på visiret, gillar faktiskt allt med den. Dock knappast att betrakta som en tyst hjälm, där bör nog Quest ha en fördel.

När det är köpdags, kolla med racevisors.co.uk samt fc-moto.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
För att slippa starta en ny tråd så tänkte jag flika in lite här. Jag behöver också en ny kruka och för mig står valet mellan XR1100 eller X-Spirit II. jag har en XR-1000 idag och än nöjd med passform och ventilation, men sikten suger när man kör bana och den är ju inte direkt tyst.

Jag vet att sikten är fixad på XR-1100. Jag har försökt förstå vad som är är bättre med X-spirit II i jämförelse, men inte riktigt hittat något som sticker ut och motiverar prisskillnaden. Någon som har bättre koll på detta och kan förklara lite snabbt och enkelt? Kort sagt, varför ska jag lägga en massa extra pengar på en X-Spirit II istället för en XR-1100?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För att slippa starta en ny tråd så tänkte jag flika in lite här. Jag behöver också en ny kruka och för mig står valet mellan XR1100 eller X-Spirit II. jag har en XR-1000 idag och än nöjd med passform och ventilation, men sikten suger när man kör bana och den är ju inte direkt tyst.

Jag vet att sikten är fixad på XR-1100. Jag har försökt förstå vad som är är bättre med X-spirit II i jämförelse, men inte riktigt hittat något som sticker ut och motiverar prisskillnaden. Någon som har bättre koll på detta och kan förklara lite snabbt och enkelt? Kort sagt, varför ska jag lägga en massa extra pengar på en X-Spirit II istället för en XR-1100?

Jag löste siktproblemet (för mig begränsad sikt framåt med huvudet lutat framåt) med en kökssvamp längst upp i hjälmen.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=kökssvamp&page=1
så hjälmen satt lite högre på huvudet.
Ett skäl byta hjälm är att XR-1000 bara har *** hos Sharp.
Sämre skydd mot slag mot sidorna på hjälmen än de nyare hjälmarna.
http://sharp.direct.gov.uk/testhelmetlist?sharp-make=133&sharp-model=&sharp-type=All&sharp-rating=1

Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
hmmm .... såg Shoei GT-Air med solvisir , kommer tydligen i April ....... gillar mitt solvisir nu i nuvarande krukan ...... fasen dessa beslut DESSA BESLUT , förbannade i-landsproblem :crash

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Har själv en xr1100 sitter jättebra på skallen men den brusar en hel del plus att vissa plastdetaljer runt ventilationen
kan vara lite ömtåliga.

Caesar

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
2004, Yamaha YZF-R1
Köpte en XR-1100 för några veckor sedan och är nöjd med den även om jag tycker den brusar lite mer än förväntat. Ett annat i-landsproblem var att visirytan är större än på min gamla så den skärmar inte av så bra upp när solen lyser skarp. Kört några kalla dagar nu och inte en antydan till imma på insidan. Fick ett väldigt bra pris och snabb leverans från http://motocard.es/en/city.aspx :)

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Ta den som sitter bäst på skallen, det är en liten skillnad på passformen, XR passar bättre om man har "smalare" huvud, Quest passar bättre om man har rundare huvudform, man kan känna skillnaden men den är knapp....

Ang brus.... jag fick justera visiret lite på min då det inte slöt riktigt tätt, sen blev min XR1100 tyst

Valde XR1100 för att man kunde ta ut och tvätta stoppningen, att man inte kan det på Quest känns "sådär"

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag löste siktproblemet (för mig begränsad sikt framåt med huvudet lutat framåt) med en kökssvamp längst upp i hjälmen.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=kökssvamp&page=1
så hjälmen satt lite högre på huvudet.
Ett skäl byta hjälm är att XR-1000 bara har *** hos Sharp.
Sämre skydd mot slag mot sidorna på hjälmen än de nyare hjälmarna.
http://sharp.direct.gov.uk/testhelmetlist?sharp-make=133&sharp-model=&sharp-type=All&sharp-rating=1

Jag behöver byta eftersom min nuvarande hjälm börjar bli gammal. Så valet står mellan XR1100 och X-Spirit II. Vad talar för X-Spirit II i den jämförelsen?

Jag vill inte palla up hjässan med en Scotch Brite.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...