Shoei Raid, bra el. anus ?

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Åsikter om Shoei Raid ? Erfarenheter ? Det är ju en Shoei så det borde väl vara en kvalitetshjälm. Det är tydligen en utgående modell och jag kan få tag i en helsvart för 2k, (3k nypris för svart), har provat den och den sitter som ett smäck på huvet.

Vad är förresten skillnaden på Raid och Raid II ? Är det bara lacken (hittade inga andra färger än svart och silver på Raiden) eller är Raid II en uppföljare till Raid ?

Btw, XR-1000 är den senaste varianten va ?
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
lorkan skrev:
2070013 Åsikter om Shoei Raid ? Erfarenheter ? Det är ju en Shoei så det borde väl vara en kvalitetshjälm. Det är tydligen en utgående modell och jag kan få tag i en helsvart för 2k, (3k nypris för svart), har provat den och den sitter som ett smäck på huvet.

Vad är förresten skillnaden på Raid och Raid II ? Är det bara lacken (hittade inga andra färger än svart och silver på Raiden) eller är Raid II en uppföljare till Raid ?

Btw, XR-1000 är den senaste varianten va ?

Radi II har dubbel-D, åtminstone den jag har.
 

tthomas

Guest
lorkan skrev:
2070013 Åsikter om Shoei Raid ? Erfarenheter ? Det är ju en Shoei så det borde väl vara en kvalitetshjälm. Det är tydligen en utgående modell och jag kan få tag i en helsvart för 2k, (3k nypris för svart), har provat den och den sitter som ett smäck på huvet.

Vad är förresten skillnaden på Raid och Raid II ? Är det bara lacken (hittade inga andra färger än svart och silver på Raiden) eller är Raid II en uppföljare till Raid ?

Btw, XR-1000 är den senaste varianten va ?




Jag köpte senaste shoei för 1900:- och den e störtskön. xr1000 hette den nog.
 

poZ

Lev livet innan livet lever dig...
Gick med
19 May 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR 600fs fighter
Köpte en Shoei Raid II nu i veckan. Satt som en smäck på mitt huvud, åk och prova hos någon återförsäljare så kommer du nog inte ångra dig. :tummenupp

(Dubbel d-ring är det på Raid II)
 

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Triumph S3
Köpte min Raid II i höstas och är helt nöjd med den. Passar mitt huvud bra.
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
snickaren skrev:
2070266 Inte bra med snabblås
För att?
-Säkert bättre med ringarna, men inte dåligt med snabblås.

Jag har haft en Vanlig Raid och den var kanon, fungerade även vid krasch, dock köpte jag en Raid 2 nu, av den enkla anledningen att den kosta lika mycket som Raid 1 då.
Annars hade jag köpt en ny Raid 1.

//Niklas
 

snickaren

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Nässjö
Hoj
suzuki gsxr 1000 2013
campar skrev:
2070274 För att?
-Säkert bättre med ringarna, men inte dåligt med snabblås.

Jag har haft en Vanlig Raid och den var kanon, fungerade även vid krasch, dock köpte jag en Raid 2 nu, av den enkla anledningen att den kosta lika mycket som Raid 1 då.
Annars hade jag köpt en ny Raid 1.

//Niklas
Pratade med säljaren i dag om ringar eller snabblås när jag skulle köpa min SHOEI RAID II ERRATIX TC-2 och han sa att shoei skulle sluta helt med snabblås på sina racerhjälmar för det har hänt att snabblåsen har gått upp vid vurpor,han påstog att det blir slitet efter ett tag
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
snickaren skrev:
2070337 Pratade med säljaren i dag om ringar eller snabblås när jag skulle köpa min SHOEI RAID II ERRATIX TC-2 och han sa att shoei skulle sluta helt med snabblås på sina racerhjälmar för det har hänt att snabblåsen har gått upp vid vurpor,han påstog att det blir slitet efter ett tag

Finns säkert 100 olika åsikter om det och alla vet alltid bäst.

Frågan löd, är Shoei Raid en bra hjälm ?

Verkar som det. Jag köper en på måndag. Synd att den bara finns i svart..
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Har läst i nåt gammalt hjälmtest av bike att raid 1 kan vridas av skallen framlänges vid en krasch.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
lorkan skrev:
2070649 Har du ingen säker källa då ?
Vet ingen som har råkat ut för det eller hur stor risken är i verkligheten, men det är vad som stod i testet.

Har själv kört med raid1 sen 2003 och tycker den har pissig ventilation.
Köpte en xr1000 i vintras och hoppas att den är mycket bättre.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
GixxerJensa skrev:
2070659 Vet ingen som har råkat ut för det eller hur stor risken är i verkligheten, men det är vad som stod i testet.

Har själv kört med raid1 sen 2003 och tycker den har pissig ventilation.
Köpte en xr1000 i vintras och hoppas att den är mycket bättre.

Okej, inte så bra ventilation. Är resten bra sen, enligt dig ?

Btw, det där med hjälmtestet, jag tror att Raid vann alla större hjälmtester det året den lanserades, åtminstone 4 av de större testerna. Men det var ju 2001 iofs.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
lorkan skrev:
2070013 Åsikter om Shoei Raid ? Erfarenheter ? Det är ju en Shoei så det borde väl vara en kvalitetshjälm. Det är tydligen en utgående modell och jag kan få tag i en helsvart för 2k, (3k nypris för svart), har provat den och den sitter som ett smäck på huvet.

Vad är förresten skillnaden på Raid och Raid II ? Är det bara lacken (hittade inga andra färger än svart och silver på Raiden) eller är Raid II en uppföljare till Raid ?

Btw, XR-1000 är den senaste varianten va ?

Mitt tips är att söka på Raid II på SH. Det finns flera trådar om hjälmar och de flesta har vettiga kommentarer om vad som är för- respektive nackdelar med sina hjälmval.

Själv är jag toknöjd med min Raid II:a som jag köpte i somras. Isht med pinlock-visiret som gör att det blir helt immfritt.

lorkan skrev:
2070607 Finns säkert 100 olika åsikter om det och alla vet alltid bäst.

Frågan löd, är Shoei Raid en bra hjälm ?

Verkar som det. Jag köper en på måndag. Synd att den bara finns i svart..

Nope, det finns matt- och blanksvart och med mönster såvitt jag vet. Det har jag iaf sett med egna ögon. Möjligen kan det finnas grått och vitt också men jag kan inte påminna mig om att jag sett dem.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top