Shoei

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Har sett en del SHOEI hjälmar som heter Z-One vad är det för modell?
De jag kollat på annars är XR-1000 och X-Spirit
På en del tyska sidor så kostar Z-One mer än XR-1000 men mindre än X-Spirit.
Var på modellskalan befinner den sig?
Skall man ens överväga en sådan?

SHOEI's officiella uppfattninga är att en oanvänd hjälm i butik är likvärdig med en "färsk" så länge den är max två år gammal. I fem år kan man sedan använda den tycker dom. I vissa fall längre ifall den används sparsamt och förvaras mörkt och svalt.

Det är SHOEI USA's ståndpunkt.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Maggy skrev:
2588044 Har sett en del SHOEI hjälmar som heter Z-One vad är det för modell?
De jag kollat på annars är XR-1000 och X-Spirit
På en del tyska sidor så kostar Z-One mer än XR-1000 men mindre än X-Spirit.
Var på modellskalan befinner den sig?
Skall man ens överväga en sådan?

SHOEI's officiella uppfattninga är att en oanvänd hjälm i butik är likvärdig med en "färsk" så länge den är max två år gammal. I fem år kan man sedan använda den tycker dom. I vissa fall längre ifall den används sparsamt och förvaras mörkt och svalt.

Det är SHOEI USA's ståndpunkt.

Är inte helt säker, men jag tror inte att Z-one säljs mer. Inte i Sverige af. Den är ersatt av en annan modell tror jag.

Kör själv med Z-one. Alldeles förträfflig hjälm tycker jag.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
har ofta med stoppningen å göra, den delen som är stötupptagande,
stoppningen kan hårdna med åren å där med tappa sin stötupptagnade förmåga. sen har ju skalet en viss funktion, att se till att hjälmen inte studsar när du slå i huvet i backen, plast hjälmar har en pingpong boll effekt där...

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Z-One är modellen mellan X-Spirit och XR-1000. Den svenska importören tar dock inte in den till Sverige längre. Jag har haft en Z-One och tyckte att det var en helt ok hjälm.

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
VFR 750 -95
wdac skrev:
2588063 sen har ju skalet en viss funktion, att se till att hjälmen inte studsar när du slå i huvet i backen, plast hjälmar har en pingpong boll effekt där...
Stämmer verligen det? Jag har fått lära mig att alla hjälmar studsar oavsett material. Om inte fiberhjälmar skulle studsa så måste det ju innebära att de deformeras så till den milda grad att all energi i fallet skulle absorberas och det tycker inte jag låter så rimligt. Är det någon som vet mer?

Sorry om det är lite OT..

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
jag hade en Z-One när jag klotade, har numera en XR1000 istället just p.g.a att modellen utgått här. Tycker personligen att Z-One satt bättre på huvet.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
David Lundin skrev:
2588082 Stämmer verligen det? Jag har fått lära mig att alla hjälmar studsar oavsett material. Om inte fiberhjälmar skulle studsa så måste det ju innebära att de deformeras så till den milda grad att all energi i fallet skulle absorberas och det tycker inte jag låter så rimligt. Är det någon som vet mer?

Sorry om det är lite OT..
jo alla studsar som du säger men plasthjälmar studsar väldigt mycket å de sliter på nacken och skapar fler studsar efter första nedslaget, ju färre studsar mindre stress på hjärna och nacke...

Källa: i motorsport samt min mor från sjukvården...

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Ni som provat bägge... hur är ventilationen (problem med imma) på Xr-1000 vs Z-One?

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Maggy skrev:
2588240 Ni som provat bägge... hur är ventilationen (problem med imma) på Xr-1000 vs Z-One?
Jag tycker att det blir imma relativt lätt i Z-One, jämfört med andra hjälmar jag brukar köra med. ( Arai RX7 Corsair & Arai Condor).

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
köp sån där immplast som man sätter på insidan av visiret funkar kanoners.. har sånt på min hjälm.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
wdac skrev:
2588263 köp sån där immplast som man sätter på insidan av visiret funkar kanoners.. har sånt på min hjälm.

Hade snarare tänkt mig att köpa "rätt" från början så jag slipper tredjepartslösningar.

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
X-11
Båda mina hjälmar, först z-one och sedan xr-1000 hade pinnlock (plastskiva på innsidan av visiret) med i kartongen.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Maggy skrev:
2588240 Ni som provat bägge... hur är ventilationen (problem med imma) på Xr-1000 vs Z-One?

När jag köpte min XR-1000 så fick jag med nått man satte fast på insidan av visiret (= ingen imma), det funkar alldeles utmärkt!

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Maggy skrev:

Jag kör med xr-1000 diabolic III riktigt skön och immar ingen ting, har ju imm skivan på inuti med...

///M

Kimmerien

Son Of A Gun
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
R1 -00
Maggy skrev:
2588333 Hade snarare tänkt mig att köpa "rätt" från början så jag slipper tredjepartslösningar.

Som Swedecat skrev, det ingår när du köper. Om du tittar på visiret finns det en vit plugg på varsin ände. Där hakar man på pinlocket och du slipper imma. Funkar kanonbra, ingen imma alls för mig iaf:tummenupp .

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Maggy skrev:
2588044 Har sett en del SHOEI hjälmar som heter Z-One vad är det för modell?....

Min Z-One, med pinlock. Fungerar kanon, aldrig upplevt problem med imma varken på landsväg eller bandag...

Bifogat

• Zone1.JPG
    Zone1.JPG
    65.1 KB · Visningar: 65
  • pinlock.JPG
    pinlock.JPG
    35.8 KB · Visningar: 80

Kuazimudo

Medlem
Gick med
23 Dec 2005
Hoj
GSXR1000'-K7'' Mv-Agusta RC'
:hej Hjälmar från Köln-Mässan 07''

Bifogat

• Pelle's 081.jpg
    Pelle's 081.jpg
    45.3 KB · Visningar: 63
  • Pelle's 082.jpg
    Pelle's 082.jpg
    42.1 KB · Visningar: 46
  • Pelle's 086.jpg
    Pelle's 086.jpg
    44.5 KB · Visningar: 55
  • Pelle's 083.jpg
    Pelle's 083.jpg
    51.6 KB · Visningar: 77
  • Pelle's 085.jpg
    Pelle's 085.jpg
    50.9 KB · Visningar: 59

Gabor

Guest
Maggy skrev:
2588333 Hade snarare tänkt mig att köpa "rätt" från början så jag slipper tredjepartslösningar.

Har kört just xr-1000 i 3 år nu, köpte en till i höstas. Inredningen skönare än z-one, annars näst intill samma hjälm, stor fördel att den är lätt, inte immar, skön ventilation av skalet när det är varm, fungerar perfekt, samt att den inte immar igen, har både nässkydd å pinlock, ingick i köpet.
Rekomenderar starkt denna hjälm, men viktigare att den passar bra, köp en som är trång, den töjer sig å formas snabbt efter ditt huvud..ger den 5 av 5 *

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
En nackdel med Xr-1000 är att den kan börja vissla i vissa hastigheter när man har ventilationen för pannan öppen. :rolleyes:

Men det är nog det enda jag har att klaga på med min xr-1000.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år