Sidoimport Bikeport, Köpa?

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Tack för ett bra och tydligt svar!

Jag och chefen tog ett snack om det här i morse vid kaffet, och här kommer det officiella svaret från honom på "allt" i tråden:

Med anledning av de otrevliga och mycket kränkande påståenden som ibland kommer upp på sporthoj.com anser jag som VD för bike port att jag en gång för alla måste bemöta detta.

Jag är själv inbiten hojåkare och har åkt hoj i mer än 40 år.

Jag är egen förtagare sedan 1976 och efter moget övervägande och ett taskigt bemötande från en återförsäljare där jag tidigare köpt flera hojar beslöt jag att börja sälja MC 1998 och då med målsättningen att alltid försöka bemöta kunderna som jag själv vill bli bemött.

Det är så enkelt att kasta skit på andra, och de som gör det har inget annat att tillgripa.

Här på Bike Port pratar vi aldrig illa om andra firmor!

Vi är generalagent i Sverige för rewaco trikes, återförsäljare för vissa kända märken, och eftersom vi är registrerade yrkesimportörer tar vi också själva in hojar av kända fabrikat.

Hos oss ska du alltid kunna köpa din drömhoj till rätt pris och med fulla garantier.

Nya hojar som vi säljer har i grunden alltid två års garanti och registreras för detta.

Vi likväl som andra generalagenter försäkrar upp med ytterligare tre års garanti till totalt fem års trygghetsgaranti (garantihandling medföljer alltid).

Ev. återkallelser hanteras naturligvis av oss på samma sätt som hos alla andra handlare.

Under senaste året har vi bland annat återkallat ett stort antal GSX R och M1800 för åtgärd.

Om något verkar oklart är ni välkomna att kontakta mig på telefon 0650-14226.

Till sist vill jag svara moto4all:
Du är fortfarande välkommen att köpa hoj av oss, men du ska veta att:
Påståendet att vi i flera fall inte följt ARN:s rekommendationer är ren lögn!
Vid ett tillfälle 2005 skar motorn på en 4-taktsmoped eftersom kunden aldrig hade kollat oljenivån. Kunden ville att kostnaden för reparation skulle gå på garantin, och påstod i en skrivelse till ARN att en säljare hos oss hade påstått att han aldrig skulle behöva kolla oljan.
Hur ARN kunde tro på kunden har jag aldrig förstått, men jag kan ana ugglor i mossen.
Hursomhelst har vi i tingrätten blivit frikända, och allt ansvar för haveriet har lagts på kunden.

Bike Port står alltid som första ägare, och vi har momsredovisat i 32 år, så du kan vara lugn.

Hälsningar

Bike Port AB / Eric Danielsson
www.bikeport.se


PS från Hans: ARN:s beslut kan ej överklagas, och svarta listan kan man ej tas bort ifrån, oavsett tingsrättens beslut. Dumt.
 

überkill

Guest
Jag köpte min hoj i södra skåne hos en sidoimportör och jag ångrar det var dag. Hojen är underbar och inga fel på den men de har betett sig så märkligt mot mig både före och efter köp.

En kompis skjutsa mig ner för att hämta hojen när den var leveransklar och då satt fortfarande klister från skyddsplasten kvar på flertal ställen. Alla tillbehör jag beställt och som skulle vara färdigmonterade saknades och de hade inte ens lyckats beställa hem det till mig förutom att de inte hunnit montera dem. Och detta fick jag vänta 2 veckor extra för att de skulle hinna fixa.

Den person som lämnade över nycklarna och tog betalt var onykter och sluddrade sådant som "kör nu inte ihjäl dig på en gång". Min kompis är vittne.

Hur i H*** kunde jag vara så dum så jag snålade på 12-15000 kr och inte handlade på Yamahacenter i Helsingborg där grabbarna och tjejerna alltid är mycket tillmötesgående och trevliga...
 

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
har hört att om det sker en recall återkallelser så skickas det inte ut material till sverige om det inte går via kgk,
Låt säga att jag flyttar till skåne och åker på en recall, då kan jag inte lämna in den till någon suzuki handlare där för dom har inte tillgång till delarna i frågan, stämmer det ?

De delar som behövs för återkallelsen skickas från suzuki till de som "ska ha" dem, dvs KGK får den mängd delar de behöver för att åtgärda hojarna de sålt, och vi får delar till de hojar vi sålt.
Självklart vill inte KGK ge delar till ngn parallellimporterad hoj, eftersom det helt enkelt kan leda till att de saknar delar för att åtgärda "sina" hojar (första gången jag försvarar KGK!!).

Tyvärr är det så att om en av våra hojar som sålts långt bort ska åtgärdas så ankommer det på ägaren att få den till oss. Ofta kan man dock lösa det på ngt bra vis. phillee fick delar via AVA, och det har hänt att långväga gäster har fått gratis service eller så för att kompensera. Många uppdateringar kan ju vänta (om inte hojen kan sprängas eller så), och då tar man ju förslagsvis det i samband med en service.
Bor man långt bort och får problem så börjar man ju självklart med att höra av sig till oss, så får vi tillsammans diskutera fram en lösning.

uberkill:
trist med ett dåligt bemötande, oavsett parallellimport eller ej!
 

moorflax

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Norberg
Hoj
Triumph Bonneville -01, Vespa P200e -80
Hur i H*** kunde jag vara så dum så jag snålade på 12-15000 kr och inte handlade på Yamahacenter i Helsingborg där grabbarna och tjejerna alltid är mycket tillmötesgående och trevliga...
Tja... 15000 kr är mycket pengar. :rolleyes:

Jag köpte min Kawa ZX-7R ny 1997 av en sidoimportör. Jag gav 95000 kr och den skulle kostat en bra bit över 120000 kr (128k om jag inte minns fel)om jag köpt den på "vanligt" sätt. För mig var det värt det iaf.
Väldigt bra av Bikeports VD att gå ut och besvara frågorna här på SH. Jag tror det är helt rätt forum att göra detta på.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Jag köpte min hoj i södra skåne hos en sidoimportör och jag ångrar det var dag. Hojen är underbar och inga fel på den men de har betett sig så märkligt mot mig både före och efter köp.

En kompis skjutsa mig ner för att hämta hojen när den var leveransklar och då satt fortfarande klister från skyddsplasten kvar på flertal ställen. Alla tillbehör jag beställt och som skulle vara färdigmonterade saknades och de hade inte ens lyckats beställa hem det till mig förutom att de inte hunnit montera dem. Och detta fick jag vänta 2 veckor extra för att de skulle hinna fixa.

Den person som lämnade över nycklarna och tog betalt var onykter och sluddrade sådant som "kör nu inte ihjäl dig på en gång". Min kompis är vittne.

Hur i H*** kunde jag vara så dum så jag snålade på 12-15000 kr och inte handlade på Yamahacenter i Helsingborg där grabbarna och tjejerna alltid är mycket tillmötesgående och trevliga...

Tycker knappast du kan dra alla sidoimportörer över samma linje här, bara för att du har haft otur med en firma betyder det absolute inte att andra beter sig lika illa.

Har själv inte haft några som helst problem med liknande firmor, gör sitt jobb lika bra som generalagenterna - och i vissa fall även bättre!

Så var inte rädd att köpa sidoimporter, du får ut mindre när du säljer den. Men du har även (förhoppningsvis) inte lagt ut lika mycket heller - alltså endast mindre pengar som är uppbundna i hojen!

Lycka till med ditt framtida köp!:tummenupp
 

überkill

Guest
Jag sa inte att det gäller alla generellt men det kan vara bra för den som funderar över sidoimport att få veta ex vad som kan hända. Jag hade tveklöst köpt hoj på Bikeport eller andra ställen bara att man får googla företagsnamnet först så man kan bilda sig en uppfattning förutom den man får när man ringer som köpare på nya dyrare saker som en ny hoj.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
....... med liknande firmor, gör sitt jobb lika bra som generalagenterna ..........

Innan inträdet i EU fanns det en sk. GENERALAGENT i varje(nästan) land.
Men numera finns det inget kvar av den strukturen, du kan handla din bil/mc
var du vill, utan att den fd. GENERALAGENTEN kan göra något åt det.

Annat var det på den gamla goda tiden när skåningar mfl. köpte sina Volvo
och Saab i Danmark och kunde handla betydligt billigare än att köpa via den
svenska återförsäljare för den svenska tillverkaren/generalagenten.
Nån som minns....? Volvo, Saab...mfl. lobbade hos myndigheter, lade restriktioner
på hur man skulle bemöta dom som handlat vid tex. service och garantifrågor.

Efter inträdet i EU gäller samma bestämmelser(nästan) i hela Europa och ingen
kan skapa egna regler för att skydda sina "intressen" på det sätt som gjordes
mer eller mindre regelmässigt tidigare.

De återförsäljare som väljer att handla via den tidigare "GENERALAGENTEN"
har naturligtvis en hel del hjälp bla. med marknadsföring osv. men det kostar
också mycket mer, och det får vi kunder betala i form av ett högre pris.

Både bil och mc handlarna måste på ett helt annat sätt "profilera" VARUMÄRKENA
idag jmf. med tidigare. Gå in hos en VAG handlare idag och titta på hur deras
saluhallar ser ut......dom gör det inte för att återförsäljaren vill, utan för att
"GENERALAGENTEN" kräver att man ska profilera VARUMÄRKENA.
Samma sak börjar det bli hos Mc-handlarna, kolla hos LELLES, på deras HONDA
avdelning....bara HONDA och samma inredningsstil som hos andra HONDA återförsäljare. Samma med KTM, för att inte prata om HD, där förbinder sig
till och med återförsäljaren skriftligen att bara ha HD i den speciella avdelningen,
och bara av HD godkänd inredning, annars får dom inte rätten att sälja HD.

Så dom pengar ni betalar när ni handlar hos en sk. Auktoriserad ÅTERFÖRSÄLJARE
har inget med garantier att göra utan dom går till att betala för vad det kostar
att ha de utställningshallar och den marknadsföringen som dom måste ha.

ALLA Mc som säljs i Europa har samma specifikation och har haft så sen långt
tillbaka, det som KAN skilja ligger i vad varje enskilt land fortsätter att ha som
sin standard, tex. blinkers, ljusbild(England), osv. MEN om en specifikation är
godkänd i ETT EU land så gäller det godkännandet i SAMTLIGA ANDRA EU-länder.

Det var HONDA Sverige som först införde det här med 5-års garantier....eller
2års fabriks-/ och 3års garantier som "GENERALAGENTEN" stod för med hjälp
av en försäkring, där premien också betalades av kunderna genom ett högre pris. Sen "kände" sig dom andra "GENERALAGENTERNA" nödd och tvungen att
allt eftersom hänga på.

Så fort som det blev möjligt att enkelt importera från tex. Tyskland så har
man hört det här med att "IMPORTHOJAR" värderas lägre......VARFÖR DET!!??

Dom är tillverkade på samma fabrik..........
Dom har samma specifikation.........(Karlifonien undantaget.)
Dom har samma FABRIKSGARANTIER......

OCH även Auktoriserade Återförsäljare byter in och säljer "importhojar", är dom
billigare då.....?

Här SH hyllar vi ju Handlare i andra länder för att vi kan handla billigare där,¨
Slipon, Hjälmar, Stövlar, Skinnställ, Däck, osv.
Är inte dom grejorna också att betrakta som "import"....och ska ha ett lägre
begagnatpris....? Frågar du om skinnstället är "importerat"...?

Dags att skrota tesen om att "Importerade hojar" ska ha en egen prislista!

KentW
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
...

Dags att skrota tesen om att "Importerade hojar" ska ha en egen prislista!

KentW

Där ser man, alltid lär man sig något!:tummenupp
Men poängen hoppas jag gick fram iaf, ang. prissättning på "importhojar" så håller jag med till 100%. Det är samma skrot och korn, varför ska det prissättas annorlunda?:confused:

Känns som att "vi" behåller denna skeva prisbild och verklighetsuppfattning genom att fortsätta tro att "importerade" hojar skulle vara sämre på något vis(?) och där med kosta mindre....:gnissla
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
har aldrig riktigt greppat ordet importhojar så vitt jag vet så tillverkar varken suzuki, yamaha mm hojar i sverige så allt är väll import ?

importerad av firma
sidoimporterad av firma
importerad av privatperson
.......
 

biker-bandit

www.banditmovie.org
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Hayabusa 2008, Suzuki B-King
har aldrig riktigt greppat ordet importhojar så vitt jag vet så tillverkar varken suzuki, yamaha mm hojar i sverige så allt är väll import ?

importerad av firma
sidoimporterad av firma
importerad av privatperson
.......

Ja same same but different så att säga
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Var iaf in till Bikeport och provkörde b-king och vart lite besviken, hadde för det första som många längre har, att man tar i knät i "vingen" och får vinkla ben för att kunna växla.

Annars var jag besviken på effekten, också som många sagt det flyter bara på..inget drag.

Funderar nu vidare¨på z1000 el cb1000ra
 

lången2

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Ort
Nora
Hoj
jajamensan,en stor
Hello everybody...
Jag är en ägare av gråimport(sidoimport) som är köpt i andra hand dvs. inte av bike port och jag kan bara konstatera följande...
1. Det blev en recall,men den fick jag ringa och tala om för bikeport(dom ville väl spara en slant?? Som jag dessutom fick göra själv(jag fick delen) eller köra 45 mil åt "fel" håll enkel resa. En svensksåld!! lämnar man där det passar.
2. Jag frågade om man kan köpa till 3 års garanti,och JA det kan man,om man är första ägaren och all service sker i glada hudik! Så hojen ändrar sig maskinellt när det blir ägarbyte eller är jag inte lika rädd om den ?????
3. Jag lyckades dessutom tappa bort serviceboken(2 ihophäftade lappar) och ja det är en värdehandling så det var j-vligt klantigt!!:huvet
Ringer till bikeport och frågar om man kan köpa en kopia på den,dom har gjort all service så dom ser ju det i datorn att allt är ok och det är väl en service man kan erbjuda så vederbörande kan sälja hojen nån gång.
Men ICKE:glömdet .....................(skulle få kopia på kvittot att det är betalt men ingen stämpel eller så)
Ett lite lägre andrahandsvärde,service på ett ställe (glada hudik!!!)
och att du själv måste hålla koll på recalls är värt tja säg runt 15k
Min första och sista GRÅIMPORT:finger
lägg till 15 så kan du sova sen!!:yoparty

Viva KGK:banana(finns ju en anledning till att KGK är större än bikeport)
(anledningen till att jag kan skriva detta nu är att jag hittat serviceboken:D :FU
 
Last edited:

HalleHallin

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Vingåker
Hoj
Streetfighter R6 03
tja

Enligt försäljare skulle få 10tusen avdrag på min hoj som e import !larv tycker ja full bok o allt
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag som aldrig kommer att köpa en så ny hoj att den har garanti kvar oavsett om den är köpt hos svensk märkeshandlare eller gråimporterad är ju jäkligt glad om det kommer ut gråimporter på begmarknaden och dom drar ner snittpriset på alla liknande hojar...
 

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Jag tycker att det är skitbra att det här kommer upp, och diskuteras.
Jag/vi tar gärna en diskussion om sidoimport och vår verksamhet, därmot tror jag inte att ett forum är rätt arena för att diskutera enskilda fall.

Fast ändå, lången2:
1)Vad gällde det för recall?

2)Det med 5 års trygghetsgaranti på alla fordon (vid service hos oss) införde vi för ett par år sedan, före det kunde man köpa till det på våra cyklar. Den möjligheten fanns bara i samband med köpet av ett nytt fordon (eftersom det är en försäkring, som vi i vår tur försäkrar för vår del). Att i efterhand teckna det på ett fordon är inget som vi kan göra, eftersom vi också måste försäkra vårt åtagande angående hojen.
 

lången2

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Ort
Nora
Hoj
jajamensan,en stor
Jag tycker att det är skitbra att det här kommer upp, och diskuteras.
Jag/vi tar gärna en diskussion om sidoimport och vår verksamhet, därmot tror jag inte att ett forum är rätt arena för att diskutera enskilda fall.

Fast ändå, lången2:
1)Vad gällde det för recall?

2)Det med 5 års trygghetsgaranti på alla fordon (vid service hos oss) införde vi för ett par år sedan, före det kunde man köpa till det på våra cyklar. Den möjligheten fanns bara i samband med köpet av ett nytt fordon (eftersom det är en försäkring, som vi i vår tur försäkrar för vår del). Att i efterhand teckna det på ett fordon är inget som vi kan göra, eftersom vi också måste försäkra vårt åtagande angående hojen.
spelar ingen roll vad det gäller för recall,alla skall återkallas utan att ägaren måste påpeka det.
har bara sagt vad jag anser om gråimport för att eventuellt hjälpa andra att bilda sig en uppfattning om att köpa eller inte köpa.
för hur det än är när man frågar en säljare/VD så har dom svar på allt men det hjälper sällan i verkligheten.
Ni vet vad ni ska/måste svara,så enkelt är det

Have a beatiful day,i will!!!
 

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
OK, då vet jag din ståndpunkt.

Kan du inte skicka mig ett pm om det, bara så jag kan kolla lite på det, om ngt hanterades fel eller så?

(
 
Last edited:

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
KGK och övriga importörer tar naturligtvis betalt i sin verksamhet.

KGK är extra duktiga att ta betalt, när GSXR 750 generation Y2K kom så kostade den ungefär lika mycket som R1 och övriga fabrikats värst-hojar i Sverige.

I Tyskland kostade den 2.000 D-mark mindre (ca 9.000 SEK) än övriga. Svaret låg hos KGK, som prissatte hojen efter vad de trodde marknaden tålde.

Det man kan fråga sig är om man tycker att det är värt att köpa hoj som importerats av KGK (eller motsvarande för annat märke). Själv sparar jag gärna en slant på att köpa hoj på annat håll, för MIG tillför inte KGK vad de kostar.

Att det sedan finns sidoimportfirmor såväl som "vanliga" hojfirmor som beter sig dåligt, det finns det många här på SH som vittnar om.

Ett annat exempel: hur kommer det sig att NGK tändstift till min ZX10R kostar över 250:-/st i Sverige men bara 8USD/st i USA? Gissa var jag köpte dem....
(nämnde jag vem som var importör...? just det, KGK)

/Stefan M
 

Hudik

Guest
Jag förstår inte ??

Ok. Jag bor i Hudik :)
alltså i samma stad som Bikeport finns :tummenupp
jag känner många bikers som har köpt sin hoj där och jag har
inte hört någon som har haft dom problem som ni skriver om...

Jag har köpt min gsx-r 1000 K8 av Bikeport :yoparty
Och jag funderar på att förboka mej på en K9 :fakta
 

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Skåne
Hoj
GSXR 750
Ni som har importerade hojar: hur är det med försäkringen?
Bilar är ju t.ex. bra mycket dyrare när de är importerade.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top