Sidoimport Bikeport, Köpa?

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Har efter mycket om och men nu insett efter att skummat företaget att bikeport sidoimporterar hojar..detta kom jag på nu efter att allt är klart och ska åka ner imorgon.

Törs man?
vad skiljer maskin och juridiska?
skiljer värde sen beg mot en "svenskåld"
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Varför inte, dom hojar som säljs är fortfarande svensk sålda det syns ingenstans att dom är importerade bara att nypriset är billigare. KÖP
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Jo men vart lite nojig när jag läste detta
http://www.suzukimc.se/motorcyklar/street/b-king/1142483-gsx1300bkk8

Visst det är juh endå samma maskin som kgk importerar. Men finns juh ingen svensk servicebok osv, sammt att dom ger ingen 1års vagnskadeförsäkring sammt att jag får bara 2år, 5 ifall jag servar hojen hos dom.

och vad kan en återförsäljare ta för att serva den jämmfört mot en från kgk..kanske tar mer bara för ren djälvulskap?

Finns det ingen som handlat av bikeport som kan bidra med fakta?
 

biker-bandit

www.banditmovie.org
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Hayabusa 2008, Suzuki B-King
Jag har för mig att den 5 års garanti du normalt får om du köper en svensk såld båge inte gäller.(suzuki, honda, yamaha)
och om det gör det så gäller den i princip bara från den butiken eller det land som den kommer från.

alltså, om du köper en där och det sker en s.k recall på något så kommer du inte bli tilldelad reservdelar och service för detta.
Din övriga 5 års garanti på om något går sönder gäller inte,
vibrerar något av, ramen viker sig, gaffeln går sönder, fel i växellådan etc etc = du får stå för kalaset från egen plånbok.,

Firmor som då sidoimporterar kommer hävda att "europa garanti gäller" alt att garanti från just den butiken fixar biffen åt dig om något händer kanske.
Men går firman i konkurs tex så blir det svårt att få hjälp.
köper du tex en suzuki sidoimport och suzuki får för sig att ta in 10 000 motorcyklar på en s.k recall för att åtgärda något så skickas dessa utbytesdelar ut till dom firmor i dom länderna som bågen sålts.
Jag fick då sagt till mig att köper jag en sidoimport och något måste göras så är inte KGK sverige så sugna att hjälpa till då detta inte gagnar dom.

Motorcykeln i frågan är en exakt lika i kvalitet som en som importeras via tex KGK för suzuki fast utan sverige garantin.

En annan sak som jag hört med om sådana bågar är att vissa firmor gärna vill skriva den direkt på dig när den importerats och då blir du nr 1 som ägare och det låter ju extra flott då man inte gärna vill köpa en sprillans ny båge och bli nr 2 som ägare, som man blir om man köper en s.k svensksåld, eller hur ?
Haken där är att man KAN åka på att momsa för den bågen i efterhand, dvs man kan få ett inbetalningskort efter flera år och man kanske inte ens har kvar den med där momsen skall betalas.

Jag vet inte hur vanligt detta är men jag har lyssnat mig för lite själv ang liknande då jag själv funderade på att köpa en sidoimport.

MC försäljare har lite räv i ögonen och snackar lätt och smidigt bort normalt folk och skryter med bra priser och överlägsen service,

men frågan är om det är lika sant som det påstås från butikerna där dom säljs ?
Jag vet inte om allt är helt korrekt men jag fick detta sagt till mig då jag pratade med kgk själv.

/s
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Jaha tack och adjö då, bara leta vidare..det som stör mig mest nu är att suzukis lista på återförsäljare funkar inte..ska ringa kundcenter imorgon för att få nån lista på återförsäljare
 

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Jag jobbar på Bikeport, och blir som vanligt lite trött när jag ser det vanliga snacket om vår, och andra importörers, verksamhet. Tror inte att det här är rätt plats att föra den här diskussionen, utan jag hoppas att de som är intresserade av att handla från oss tar kontakt med oss och får lite fakta vad som gäller. Det enda jag vill bemöta i tråden är väl det om återkallelser, det finns många här på sh som fått sina gixxrar k7 fixade med ecu och de grejerna. Så våra hojar omfattas av återkallelser.
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Har en K7 från Bikeport och kan bara säga att jag hellre köper hoj därifrån än från AVA, din mc eller annan firma.
Personligare service får man inte!
Självfallet är det garanti o skulle något gå sönder som inte borde efter garanti tiden så vette fan om inte Hans på Bikeport skulle hjälpa en så gott det går iallafall.

Hade det beryktade felet med avgasventil vilket AVA kom på efter att ha felsökt där (eftersom jag bor i sthlm). Detta var innan återkallelsen. Jag var nog en av de första i Sverige med detta fel.
Kontaktade då Bikeport som direkt skaffade en ny avgasventil o skickade ner den till sthlm. Utan pjosk, förseningar, strul o massa frågor.

Sedan kom ett brev från dem att även ECU samt svängjul skulle bytas dvs. återkallelse från fabrik. Det var inga problem alls....
Litar mer på dessa trevliga människor än KGK:s återförsäljare.

By the way...deras Mv agustor de tar in varje år är värda att kika på ;)
Förhoppningsvis blir det en sån därifrån någondag

Jo men vart lite nojig när jag läste detta
http://www.suzukimc.se/motorcyklar/street/b-king/1142483-gsx1300bkk8

Visst det är juh endå samma maskin som kgk importerar. Men finns juh ingen svensk servicebok osv, sammt att dom ger ingen 1års vagnskadeförsäkring sammt att jag får bara 2år, 5 ifall jag servar hojen hos dom.

och vad kan en återförsäljare ta för att serva den jämmfört mot en från kgk..kanske tar mer bara för ren djälvulskap?

Finns det ingen som handlat av bikeport som kan bidra med fakta?

Tycker det är synd att små företag som Bikeport får sånt rykte...vilket ofta sprids av just KGK återförsäljarna eftersom de tar deras kunder. Har själv hört detta från AVA själva. Så jävla löjligt beteende.
Så är du intresserad av en hoj från Bikport....åk dit o prata. Så kommer du förstå vad jag menar med "riktig" service ;)

Over and Out
 
Last edited:

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Jag vet inte om allt är helt korrekt men jag fick detta sagt till mig då jag pratade med kgk själv.

/s

Ungefär lite som när jag skulle köpa plasma. Jag frågade Pioneersäljaren vad har tyckte om Samsung. Han sa att den inte hade de prestanda jag var ute efter och att det bara var Pioneer som hade det. Sen gick jag till Samsungförsäljaren som sa att den hade det och att den var den bästa (självklart sålde han ju inte Pioneer när jag frågade). Jag vet fortfarande inte vem som ljög, men jag köpte inget av någon av dem.

Ingen av dem var partiska överhuvud taget :rolleyes:

Nä, min erfarenhet säger så här; hos sidoimportfirmorna hittar du en kundservice och ett mottagande som ligger ljusår före de stora firmorna. Dessutom har jag personligen inte bara fått saker bytta på garantin, men dessutom har jag fått saker bytta gratis som INTE täcks av garantin. Där kan vi snacka om kundvård!

Jag kommer nog aldrig att handla från någon annan än från dessa firmor. :tummenupp
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
/klipp/

Tycker det är synd att små företag som Bikeport får sånt rykte...vilket ofta sprids av just KGK återförsäljarna eftersom de tar deras kunder. Har själv hört detta från dom själva.
Är du intresserad av en hoj från dom....åk dit o prata. Så kommer du förstå vad jag menar med "riktig" service ;)

Over and Out

Vilket inte hindrar dom från att gå i konkurs...
Konkursförvaltaren lär inte bry sig om dina garantianspråk.

Visst kan generalagenten i sin tur gå i konkurs men risken är mindre.

Jag känner en som har en paralell importerad hoj och det brukar bli lite gnissel när det upptäcks.
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Men solen kanske skiner iaf, finns en som verkar svensk hos ö-vik marina och motor, står bla på deras sida att dom har kgk kompletta maskinprogram
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
ds.bikeporthans får gärna svara på de frågor och påstående som lagts här för att räta ut eventuella misstag.

*Men varför finns ni som svartlistade av r&r för att i flera fall inte följt arn:s rekommendation?
*Du menar att dom återkallningar som sker via kgk också sker via er?
*Ifall nåt rasar trots att man följt suzukis regler så ersätter ni varan likt kgk utan kostnad för kund i delar sammt arbete?
*Står man som första ägare och riskerar momsa som biker-bandit svarar?
*Och om ni går i konkurs måste jag åberopa europa-garanti " med andra ord betala själv"

Och den sista men viktigaste, skrivs detta isf ner i ett avtal.

att ni utser att ge full garanti i 5år när man lovat att serva maskin hos er. sammt att följa suzukis återkallningar och byta ut delar med arbete utan att kund ska betala och detsamma vid att något går sönder under garanti och inte är orsakat av mänskligt slarv av ägaren till maskinen?

Jag personligen ser just nu för många röda trådar för att våga lägga ut så mycket pengar
 
Last edited:

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Jag och chefen tog ett snack om det här i morse vid kaffet, och här kommer det officiella svaret från honom på "allt" i tråden:

Med anledning av de otrevliga och mycket kränkande påståenden som ibland kommer upp på sporthoj.com anser jag som VD för bike port att jag en gång för alla måste bemöta detta.

Jag är själv inbiten hojåkare och har åkt hoj i mer än 40 år.

Jag är egen förtagare sedan 1976 och efter moget övervägande och ett taskigt bemötande från en återförsäljare där jag tidigare köpt flera hojar beslöt jag att börja sälja MC 1998 och då med målsättningen att alltid försöka bemöta kunderna som jag själv vill bli bemött.

Det är så enkelt att kasta skit på andra, och de som gör det har inget annat att tillgripa.

Här på Bike Port pratar vi aldrig illa om andra firmor!

Vi är generalagent i Sverige för rewaco trikes, återförsäljare för vissa kända märken, och eftersom vi är registrerade yrkesimportörer tar vi också själva in hojar av kända fabrikat.

Hos oss ska du alltid kunna köpa din drömhoj till rätt pris och med fulla garantier.

Nya hojar som vi säljer har i grunden alltid två års garanti och registreras för detta.

Vi likväl som andra generalagenter försäkrar upp med ytterligare tre års garanti till totalt fem års trygghetsgaranti (garantihandling medföljer alltid).

Ev. återkallelser hanteras naturligvis av oss på samma sätt som hos alla andra handlare.

Under senaste året har vi bland annat återkallat ett stort antal GSX R och M1800 för åtgärd.

Om något verkar oklart är ni välkomna att kontakta mig på telefon 0650-14226.

Till sist vill jag svara moto4all:
Du är fortfarande välkommen att köpa hoj av oss, men du ska veta att:
Påståendet att vi i flera fall inte följt ARN:s rekommendationer är ren lögn!
Vid ett tillfälle 2005 skar motorn på en 4-taktsmoped eftersom kunden aldrig hade kollat oljenivån. Kunden ville att kostnaden för reparation skulle gå på garantin, och påstod i en skrivelse till ARN att en säljare hos oss hade påstått att han aldrig skulle behöva kolla oljan.
Hur ARN kunde tro på kunden har jag aldrig förstått, men jag kan ana ugglor i mossen.
Hursomhelst har vi i tingrätten blivit frikända, och allt ansvar för haveriet har lagts på kunden.

Bike Port står alltid som första ägare, och vi har momsredovisat i 32 år, så du kan vara lugn.

Hälsningar

Bike Port AB / Eric Danielsson
www.bikeport.se


PS från Hans: ARN:s beslut kan ej överklagas, och svarta listan kan man ej tas bort ifrån, oavsett tingsrättens beslut. Dumt.
 

Gixxerhoffa

Old Gixxer
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
GSX-R 750 -95 (såld)plus en Intruder (såld)
Har alltid köpt sidoimport,Det är inget fel på dom hojarna.
Tar man bara hand om hojen och servar den efter handboken
så håller dom lika bra som vanlig import.Fast vad e vanlig import
igentligen?? förutom att priset är och bör va lägre på sidoimport.
Otur med ett så kallat måndags ex kan få överallt.
 

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Norr om stan
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Ursäkta en novis men vad menas egentligen med sidoimport? Och som någon sa, hur skiljer den sig från "vanlig" import?
 

Nicotin

Guest
har aldrig fattat varför en importhoj skulle vara sämre..skiten kommer ju från samma fabrik..:arsele

det är ju inte så att dom har en speciell monteringslina på fabriken för hojar som ska sidoimporteras el på annat sätt utöver generalagenten tas in i ett land..:D
och sedan sätter el monterar sämre prylar på den..

tyvärr så ser marknaden snett på importhojar, med det menar jag en köpare.

Ungefär samma som miltal på en hoj..folk köper inte en beg hoj som gått 3k mil..
en hoj på beg marknaden ska ha rullat 2 mil och kosta nada för att få sälja den..
Överdrift men tyvärr så är det så..

Lysande marknad för att dom firmorna som livnär sig på att backa mätare dock..

alltid gynnar det ngn..
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Har köpt 2 nya hojar som har varit sidoimporterade (ej av bikeport dock), och det har för mig fungerat bra. Det enda man bör vara medveten om, i mitt tycke iaf, är att vid eventuell försäljning så kommer gemene man ej att vilja betala lika mycket som för en "äkta" svenskimport. Inte så förvånande iofs, då nypriset oftast är lägre.
 

biker-bandit

www.banditmovie.org
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Hayabusa 2008, Suzuki B-King
Jag och chefen tog ett snack om det här i morse vid kaffet, och här kommer det officiella svaret från honom på "allt" i tråden:
Ev. återkallelser hanteras naturligvis av oss på samma sätt som hos alla andra handlare.

Jag har hört att om det sker en recall återkallelser så skickas det inte ut material till sverige om det inte går via kgk,
Låt säga att jag flyttar till skåne och åker på en recall, då kan jag inte lämna in den till någon suzuki handlare där för dom har inte tillgång till delarna i frågan, stämmer det ?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top