Brands Hatch verkar vara en kul bana. Lite liten kanske men kuperad och bjuder ofta på bra race.
Philip Island däremot är episk! Många av de bästa ögonblicken som tv-tittare kommer ju därifrån, både i 500, WSBK och MotoGP! Som ett seriöst världsmästerskap så tycker jag också att det är givet att Gardners, Doohans och Stoners hemland ska ha en deltävling! Vi kan ju inte hålla alla race i Europa (Spanien) bara för att det är billigare för små team.
Betalar inte din arbetsgivare resekostnaderna?
Det här borde höra till "Silly season 2019" men den finns inte ännu.
Så här kommer en Moto2 triple-video.
https://www.youtube.com/watch?v=gprJSjs-R4s
Ursprungligen hittad på bike.se
Kan inte kolla video på denna så, vad blir det för cc?
Har hört de tjata om lite olika på viaspratt när de talar om det men förmodar de är lite "sifferdyslexier" och faktiskt menar 675 men samtidigt så finns det ju lite andra alternativ med så, blir det 675?
Triumph are to supply a dedicated race tuned 765cc Triumph triple engine, based on the powerplant from the all-new 2017 Triumph Street Triple
Ok......spännande, undrar vad det innebär för oss i 600-klassen på sikt.......
Är detta ett resultat av att 600 har nått sitt potential och det enda som finns kvar är att "talla" på livslängden om man vill ha ut mer effekt?
Typ Ducces L2.....
Det har väl mer att göra med att Honda inte längre tillverkar den hoj som 600cc motorn kom ifrån.
CBR600RR är EOL sedan ett par år tillbaka.
För en viss given slagvolym om man inte har några andra artificiella begränsningar, så har alltid den motor som har fler cylindar, potential för mer effekt pga större möjlig kolvarea.
Självklart? Tja, med tanke på hur många som haft och har svårt att förstå varför Ducati fått köra 2-cyl 1199 cc mot 4-cyl 1000cc så är det väl lite si och så med nivån av självklarhet på sina ställen.Självklart det du skriver men har kanske inte så mycket med min fundering att göra.....
Det naturliga, för att behålla nuvarande klassindelning, hade ju varit att ta 675-3cyl som ersättare till 600-4cyl, detta är ju lite som att välja kawwas 636a istället för en som klassar in som ersättare för gamla motorn och det finns väl en anledning till det.
Min direkta fundering då är ju om det helt enkelt beror på att 600 är "klar", allt som finns kvar att göra är att korta ner livslängden om man vill ha mer effekt och därför går man helt enkelt upp i cc istället.....
Självklart? Tja, med tanke på hur många som haft och har svårt att förstå varför Ducati fått köra 1119 mot 4-cyl 1000cc så är det väl lite si och så med nivån av självklarhet på sina ställen.
Eftersom Trajan är en trea så är det väl inte så mycket mer effekt i sig utan tillgång till en modernare motor som dessutom någon vill tillverka och gör det för serieproduktion i alla fall. Vad som händer bakom/i kulisserna vete sjutton men jag kan tänka mig att Honda är rätt nöjda med att slippa tillverka en vid det här laget gammal motor som numera inte ingår i deras serieprodukter.
Om modernare skulle räknas i antal cylindrar så vore väl kanske 42 st ett lämpligt antal?
Även om Trajan har en cylinder mindre så är den sannolikt minst 10 år nyare i ett flertal avseenden.
Det finns fler designkriterier än bara cylinderantal, antar jag.
När det gäller Moto2 så finns det ju inget handikapp eller hur? Det är ju entypsmotor som gäller och då kan man ju låta den vara x-cylindrig med y i slagvolym med z konstruktionsbegränsningar så att man säkerställer behörig marginal till MotoGP hojarnas motorer men ändå tillräckligt mycket pulver för att det skall bli kul att titta på.
Vi verkar liksom snacka förbi varandra så det får nog räcka så här, tror jag.
Nja, stort antal för med sig andra, icke önskvärda egenskaper med så vi kanske ska hålla oss till det enkla att bestämma ett kriterie, som nu ex. cc, varefter tillverkarna får välja konstruktion efter vad som är effektivast.
Nej, helt klart så finns inget handikapp vad gäller moto2, har jag inte heller antytt, min grundfrågeställning var vad detta betydde för oss i 600-klassen i förlängningen.
Och 10år nyare, nja!
Är en nytillverkad 3-cyl så, hade det vart en 5cyl eller v-motor så....
Nå, skitsamma, min tanke var om 600-klassen som sådan helt enkelt nått taket av effektuttag utan att begränsa livslängden, i 600-klassen befinner sig ídag 600 4-cyl, 675 3-cyl och 750 2-cyl, att välja en motor utanför denna klassen är enligt mig troligen inte gjort bara för att.
Jag är nyfiken på varför helt enkelt...
Har Honda så stort inflytande att när de bestämt sig för att inte bygga 600 längre så dödar de helt enkelt klassen?
Om Honda fortfarande byggt 600 men inte längre velat vara med, hade bytet blivit till något inom klassen eller hade de lämnat ändå? Frågor man aldrig får svar på men roliga att fundera på ändå..
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |