Silly Season 2019

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Kul! Vore kul att få tillbaka Folger! :)

Vad händer med Luhti nu när Marc VDS lägger ner?
Samma sak med Bautista och Abraham?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Luthi har en hel trave med anbud från olika Moto2-team och hans nuvarande team lär väl vara ett av dem. Han är ju bevisligen en kompetent Moto2-förare, men anpassningen till Michelins framdäck har inte fungerat för honom. Chefsmekaniker Gilles Bigot lär dock inte följa med då ihärdiga rykten redan länkar honom till Quartararo på den kvarvarande Yamahan. Grodätare har en tendens att vilja umgås med likasinnade...

Abraham och Bautista får svårt att hänga kvar i MotoGP då antalet "köpeplatser" ju decimeras med två till nästa säsong och platserna hos Avintia ju redan är betalda (om det teamet har ekonomi att fortsätta, det vill säga). Bautista har nog inte så mycket att välja bland, att döma av hans prestanda nu senast. Under de sista tio åren har han ju bara gjort bra race när han är i desperat nöd att hitta nytt jobb...
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Luthi har en hel trave med anbud från olika Moto2-team och hans nuvarande team lär väl vara ett av dem. Han är ju bevisligen en kompetent Moto2-förare, men anpassningen till Michelins framdäck har inte fungerat för honom. Chefsmekaniker Gilles Bigot lär dock inte följa med då ihärdiga rykten redan länkar honom till Quartararo på den kvarvarande Yamahan. Grodätare har en tendens att vilja umgås med likasinnade...

Abraham och Bautista får svårt att hänga kvar i MotoGP då antalet "köpeplatser" ju decimeras med två till nästa säsong och platserna hos Avintia ju redan är betalda (om det teamet har ekonomi att fortsätta, det vill säga). Bautista har nog inte så mycket att välja bland, att döma av hans prestanda nu senast. Under de sista tio åren har han ju bara gjort bra race när han är i desperat nöd att hitta nytt jobb...

Tack, som alltid intressanta svar!
 

Afolkers

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Yamaha R1 -01
Luthi har en hel trave med anbud från olika Moto2-team och hans nuvarande team lär väl vara ett av dem. Han är ju bevisligen en kompetent Moto2-förare, men anpassningen till Michelins framdäck har inte fungerat för honom. Chefsmekaniker Gilles Bigot lär dock inte följa med då ihärdiga rykten redan länkar honom till Quartararo på den kvarvarande Yamahan. Grodätare har en tendens att vilja umgås med likasinnade...

Abraham och Bautista får svårt att hänga kvar i MotoGP då antalet "köpeplatser" ju decimeras med två till nästa säsong och platserna hos Avintia ju redan är betalda (om det teamet har ekonomi att fortsätta, det vill säga). Bautista har nog inte så mycket att välja bland, att döma av hans prestanda nu senast. Under de sista tio åren har han ju bara gjort bra race när han är i desperat nöd att hitta nytt jobb...

Verkar som att många team har problem med finanserna. Ökade inte dorna pengasupporten rejält nyligen till independent teamen? Jag förstod det som att teamen som hade gridplats i motogp hade en guldgruva.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Gridplatserna är värda en hel del stålar, i alla fall den dag någon annan vill ta över dem. Men det betyder inte att tillvaron för teamen långt bak i kön är en guldgruva. Dornas "startpeng" täcker bara en del av den budget som krävs för att driva ett team en hel säsong. Det mesta av budgeten kommer ändå från teamets egna sponsorer och det verkar alltid finnas frågetecken kring detta när det gäller små spanska team långt bak i kön då dessa har förtvivlat lätt att hamna i onda cirklar.

Ofta är förklaringen så enkel som att man drar igång säsongen utan att ha ekonomisk täckning för hela säsongen. Suspekta sponsorer betalar sällan hela sponsorbeloppet på en gång och ganska ofta strular de med utbetalningen av sponsorpengarna, ibland redan efter några enstaka race, ibland för att de var under intryck att de skulle sponsra någon som vinner race och inte ett skitteam längst bak.

För lite pengar in betyder också för lite pengar ut och ganska snabbt hamnar man på svarta listor hos sina underleverantörer av motorcyklar, bromsar, fjädring med mera. Eftersom detta är en professionell och affärsmässig bransch där man betalar för sin prestanda så leder detta knappast till förbättrad prestanda och därmed blir resultaten ännu sämre och sponsorernas intresse ännu lägre och så är man helt plötsligt inne i en ond cirkel som är mycket svår att bryta.

Lustigt nog så brukar det dock aldrig gå någon nöd på ägarna till dessa team. Trots att mekanikerna inte har fått lön på tre månader och trots att Brembo hotar med att ta tillbaka bromsarna som skulle ha varit betalda för ett halvår sedan så åker de ändå omkring i sin Bentley, ofta med en Rolex på varje arm...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Och Bautista till Ducati WSBK istället för Melandri, kan nog bli rätt giftig där. Ska bli kul att se.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kommer ta mycket längre tid att hoja till Mexico.

Ja. Jävligt kul för de som jobbar med MotoGP. Åka till en stad som har 25.000 mord per år. Banan förvisso inuti en så kallad "gated community", men bara trehundra hotellrum inom samma community när det skulle behövas uppemot femtusen. Alltså hamnar merparten utanför, i områden där man rekommenderas att alltid färdas i grupp med poliseskort och där man rekommenderas att fråga hotellreceptionen efter ett rum på den nedersta våningen, eftersom Panco Villa hög på droger gärna slänger iväg ett skott mot vem som helst som syns i ett fönster högt upp...

Tolv personer som jobbar inom F1 tyckte säkert att det var lattjolajbans när de hamnade i bakhåll och blev rånade längs vägen till banan.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ja. Jävligt kul för de som jobbar med MotoGP. Åka till en stad som har 25.000 mord per år. Banan förvisso inuti en så kallad "gated community", men bara trehundra hotellrum inom samma community när det skulle behövas uppemot femtusen. Alltså hamnar merparten utanför, i områden där man rekommenderas att alltid färdas i grupp med poliseskort och där man rekommenderas att fråga hotellreceptionen efter ett rum på den nedersta våningen, eftersom Panco Villa hög på droger gärna slänger iväg ett skott mot vem som helst som syns i ett fönster högt upp...

Tolv personer som jobbar inom F1 tyckte säkert att det var lattjolajbans när de hamnade i bakhåll och blev rånade längs vägen till banan.

Så... hur kan man ens överväga Mexicos bana som ett alternativ? Då måste ju nästan Falkenbergs lilla bana vara mer lockande.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
25000 mord gällde hela Mexiko och gränstrakterna är värre drabbade än huvudstan, men det är inget myspys med stor fattigdom och knarkkarteller
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Knark = pengar. Så så länge någon pungar in funkar det. Typ.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så... hur kan man ens överväga Mexicos bana som ett alternativ? Då måste ju nästan Falkenbergs lilla bana vara mer lockande.

För att någon från Mexico City betalar mer än Falkenberg.

Den exakta dealen är lite olika för olika GP'n och bara känd för Dornas inre krets, men man kan säga att alla banor som håller ett MotoGP betalar en ganska hyfsad summa för denna "rättighet" till Dorna. I utbyte får man behålla intäkter från publik, parkering, hamburgare, pilsner med mera. Således uppstår budgivning om de GP'n som finns tillgängliga och då är det lätt att inse att ställen med stort publikunderlag och stora sponsorer kan bjuda högre.

För inte så länge sedan gick ju ett GP i Rio och jag har två kollegor som blev just rånade längs vägen till banan under ett av dessa. Pistol mot pannan och hit med plånkan, ungefär. Den asiatiska sidan av Istanbul var inte heller väldans mysig. Så visst har både MotoGP och F1 besökt ställen man kanske inte skulle besöka som turist.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
25000 mord gällde hela Mexiko och gränstrakterna är värre drabbade än huvudstan, men det är inget myspys med stor fattigdom och knarkkarteller

Det är en skitstad. En av mina nära vänner bor där och en bekant till henne blev nedstucken när han kom upp från tunnelbanan i en relativt central och ”säker” del. För typ 300 pesos (150 spänn).
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top