Singeltråden

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Och vad växer på våta ängsmarker
:D

1. Mossa

300px-Sphagnum_squarrosum_141006.jpg
Mossa är nästan alltid grön och får sin näring genom regn och dagg. Den har en kort stam med bladliknande utskott och är ofta fäst vid marken med en rotliknande bildning. ”Bladen” är täckta av vax som skyddar den från uttorkning. Vatten med lösta näringsämnen tas upp direkt genom bladen. Speciellt vitmossor har stor förmåga att ta upp vatten. De finns ofta i fuktiga miljöer, men många mossarter tål långvarig torka utan att cellerna tar skada tack vare vaxet. I kyliga förhållanden trivs inte mossan som då drar sig tillbaka och ruttnar så småningom. Mossans fortplantning sker när marken är våt. Resultatet blir en sporkapsel som växer ut från honplantan och får sin näring från den.

Jag sa ju det!!! :2cool:skrattaåt

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Jag har ju sagt att du måste vara jäääävligt tydlig. Jag e ju helt stendum. :fatta!

Du behöver inte berätta det hela tiden:7peta

Hon menar att ni ska va bitches mot varandra idag. :)

Hej alla jävla idioter.
Bra så????

Ja jag är på superhumör faktiskt. :) Väldigt frusen dock så jag längtar efter badkaret. Händerna är som isbitar. Men nu är det bara drygt 3 timmar kvar. :D

Du kanske skulle ha en sån jacka jag tipsade Swish om!!!

Fan den här dagen förstör allt, går ju inte ens hälsa på en tjej utan att hon tror att man vill :fika
Vilket förvisso är sant, men ändå!

Du behöver ju inga hänga ut den och sen säga hej!!!!

Ge henne den här och fråga om hon ställer upp på en bild istället?

View attachment 378666

Och en sån här dekal på bilen!
51Ai3m3yG0L._SL500_AA300_.jpg

ASG:rofl

:va

:7peta

Nää, det verkar bli stendött här ikväll. :(

Men det gör inget för nu är baren uppdaterad med dricka och tilltugg för kvällen så en film eller två får tiden att gå. :D :hej

View attachment 378675

Vafan är du kompis med Fridolin eller?
Plus fel märke på chips och fel Zoegas Kaffe.
Lägg noga märke till att han visst firar denna satans skitochrövknulladavhandlardagen!

Varit på exkursion idag, och tydligen druckit kaffe ur en termos innehållande en papperslapp hela dagen. Hittade den där papperslappen nu när jag diskade ur termosen. Konstigt den inte trillade ut i morse när jag sköljde ur den? Jaja. :tungan

Roligt med exkursion, nu börjar allvaret. 1 vecka kvar till tenta. :3freak

På jobb för ett gäng år sen så for ett avsågat kvastskaft som jag täljde till alá en löskuk runt i div folks väskor.
En dag var den borta och ingen kunde hitta den.
Det gjorde en kollegas fru när hon hällde vatten i den på kvällen när hon skulle skölja ur den:rofl

Ville skriva något här men vet inte vad.

Tur man inte ska vara hemma så länge till :glömdet

PS. Sjukt avundsjuk på Bikerman75s bild. Nougat och chips i kombination. OSLAGSBART. Överväger att följa detta exemplar när jag kommit hem igen!

Du hittade ju nåt att skriva!!!

Kolsyrat kaffe...hmmm. Trist lapp dock. Tristare än den här lappen, om än marginellt.

Det är inte gott, inte kolsyrad filmjölk heller!!!!

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Trååååååkiiiiigt!:4skrika

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Och vad växer på våta ängsmarker
:D

1. Mossa

300px-Sphagnum_squarrosum_141006.jpg
Mossa är nästan alltid grön och får sin näring genom regn och dagg. Den har en kort stam med bladliknande utskott och är ofta fäst vid marken med en rotliknande bildning. ”Bladen” är täckta av vax som skyddar den från uttorkning. Vatten med lösta näringsämnen tas upp direkt genom bladen. Speciellt vitmossor har stor förmåga att ta upp vatten. De finns ofta i fuktiga miljöer, men många mossarter tål långvarig torka utan att cellerna tar skada tack vare vaxet. I kyliga förhållanden trivs inte mossan som då drar sig tillbaka och ruttnar så småningom. Mossans fortplantning sker när marken är våt. Resultatet blir en sporkapsel som växer ut från honplantan och får sin näring från den.

Btw - kåt på gammelsvenska betyder helt enkelt glad... :fakta
:tummenupp

Själv dricker jag vin så jag kommer nog inte behöva gråtpulla ikväll...jag brukar bli ganska glad av lite vin. :hihi

Skål på sig Pippin! Jag tar ett glas rött för att skölja ner tulpanerna... :näsblod

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Ja det skulle jag fan behöva. Det sjuka är att jag kör hoj i minusgrader och då är det inga problem men så fort jag ligger i soffan eller sitter på jobbet och dyl så fryser jag som en gris. :död
:huvet

Dålig blodcirkulation? Jag fryser nästan alltid om jag sitter still en längre stund, av den anledningen.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari