Singeltråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det beloppet du fått för mycket före skatt är det de tar tillbaka/drar av på nästa lön.

Har du fått 10.000:- före skatt för mycket drar de av det beloppet för skatt på nästa lön.
Inge konstigt alls :tungan

Jo, var rädd för det... Då ryker med andra ord den ersättning jag HAR rätt till också, eftersom idioterna tyckte det var en bra idé att lösa sitt skit på det här sättet...:huvet

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Har du skattat för det du inte ska skatta för?

Då har de gjort fel och får återbetala det beloppet.

Jo, var rädd för det... Då ryker med andra ord den ersättning jag HAR rätt till också, eftersom idioterna tyckte det var en bra idé att lösa sitt skit på det här sättet...:huvet

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har du skattat för det du inte ska skatta för?

Då har de gjort fel och får återbetala det beloppet.

Nej, men jag har ju fått beskattningsbar lön som jag inte har rätt till och från den så har nästan 2000kr dragits i skatt. 2000 kr motsvarar ganska precis den ersättning jag hade rätt till skattefritt, och den blir jag ju därmed av med eftersom jag kommer få betala tillbaka bruttobeloppet antar jag.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Nej. Allt ska justeras.

Nej, men jag har ju fått beskattningsbar lön som jag inte har rätt till och från den så har nästan 2000kr dragits i skatt. 2000 kr motsvarar ganska precis den ersättning jag hade rätt till skattefritt, och den blir jag ju därmed av med eftersom jag kommer få betala tillbaka bruttobeloppet antar jag.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
du ska nog kolla upp dendär "försvarsmakten" på Ratsit och sånt..... verkar vara ena riktiga klåpare :hihi

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nej. Allt ska justeras.

Inte? Men nyss sa du ju...

Såhär är det: Min skattefria ersättning: 2000 kr.
Min beskattningsbara lön som ska återbetalas: ca 9000 kr.
Det totalbelopp jag fått insatt på mitt konto: Ca 9000kr (dvs skattefri ersättning + lön - skatt på lönen).
Det belopp jag kommer få betala tillbaka: ca 9000 kr, eller?

Tjita1

Guest
Ja, så förstod jag det, när jag hade (eller har, det är inte färdigt än..) liknande problem. Skatten får du själv (eller företaget, beroende på situation) kräva tillbaka.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Då är det 7000 som ska dras från nästa lön efter skatt. (det blir väl ca 10000 före skatt)
De ska dra av så mycket som du fått för mycket förra gången.
Inte mer och inte mindre.

Inte? Men nyss sa du ju...

Såhär är det: Min skattefria ersättning: 2000 kr.
Min beskattningsbara lön som ska återbetalas: ca 9000 kr.
Det totalbelopp jag fått insatt på mitt konto: Ca 9000kr (dvs skattefri ersättning + lön - skatt på lönen).
Det belopp jag kommer få betala tillbaka: ca 9000 kr, eller?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ja, så förstod jag det, när jag hade (eller har, det är inte färdigt än..) liknande problem. Skatten får du själv (eller företaget, beroende på situation) kräva tillbaka.
Aha, förstår... Lät ju lagom komplicerat, alltid lika kul att krångla med skatter och återbäringar hit och dit...
Då är det 7000 som ska dras från nästa lön efter skatt. (det blir väl ca 10000 före skatt)
De ska dra av så mycket som du fått för mycket förra gången.
Inte mer och inte mindre.

Ok, så de står själva för skatten alt. sköter biten med att "kräva tillbaka" den biten? De har ju trots allt betalat ut i runda slängar 9k men bara 7 av dem har hamnat på mitt konto, nöjer de sig då med att få de 7 av mig eller?

Tjita1

Guest
"Unless life also gives you water and sugar your lemonade is gonna suck." - Grumpy cat

Tjita1

Guest
Nu ska jag lägga min hjälm och min GPS på laddning, sen är det sängen som gäller, för imorgon är det tvådagars SMC gruskurs som gäller. Gonatt!

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Jag övergav inte Busken i diskussionen :näsblod Vi kom överens om att det bästa är att hans pengar hädanefter går till mig. På det sättet slipper han en hel del onödig oro :fakta

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Visst fan, det ska man också göra ja...

På tal om det, har vi några ekonomi/lönekunniga här? Lite strul med förra arbetsgivaren... Gick en utbildning som gav en liten skattefri ersättning varje månad, och den utbildningen skulle sen övergå i en anställning med vanlig beskattad lön. Jag valde dock att bara slutföra utbildningen och tacka nej till anställningen, men då fick jag plötsligt info om att de "bakat ihop" min sista resterande skattefria ersättning med den kommande lönen för de dagarna jag skulle hunnit vara anställd innan nästa löneutbetalning för att göra det enklare med utbetalningarna och jag har därför fått lön för en halvmånads jobb som jag inte utfört. Problemet är ju att den ska betalas tillbaka, men den har ju skattats för när den fördes över till mitt konto. Kommer jag få betala tillbaka hela bruttobeloppet till arbetsgivaren eller kommer de nöja sig med att få tillbaka de beskattade pengarna?:va Känns ju surt om jag ska få lägga ut x antal tusenlappar bara för att de på eget bevåg betalat ut en lön som jag inte haft rätt till i förskott... :confused:

Du ska endast betala tillbaka det som du fått in på ditt konto som är för mycket. Skatten har du ju inte fått in på ditt konto o sedan fört vidare till Skatteverket utan det är ju dom som sköter.

Jag börjar ju jobba där i krokarna nu om lite mer än en vecka så jag tänkte nog dyka upp :)

Så nu kommer man stöta på dig tillsammans med alla finniga fjortisar uppe på Coop i Kungsängen när ni är där o köper chips o läsk till fredagsmyset? :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du ska endast betala tillbaka det som du fått in på ditt konto som är för mycket. Skatten har du ju inte fått in på ditt konto o sedan fört vidare till Skatteverket utan det är ju dom som sköter.

Så nu kommer man stöta på dig tillsammans med alla finniga fjortisar uppe på Coop i Kungsängen när ni är där o köper chips o läsk till fredagsmyset? :D

Så bra! Tack för infon, det känns bättre :)

Haha, varför känner jag mig satt i samma fack som "alla finniga fjortisar" nu plötsligt? :va :D Men jo, det finns nog viss risk :) Och om inte annat ses vi kanske på sh-festen, så får man se hur rolig du är på fyllan irl ;)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hur går det med Keffe?

Vi kelar varje kväll. :)

Så bra! Tack för infon, det känns bättre :)

Haha, varför känner jag mig satt i samma fack som "alla finniga fjortisar" nu plötsligt? :va :D Men jo, det finns nog viss risk :) Och om inte annat ses vi kanske på sh-festen, så får man se hur rolig du är på fyllan irl ;)

Höhö, vi får väl se. :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Så du ska va i Kungsängen, hur länge blir du där då?
Nästan hemma alltså, fick för mej att du hade bott i Skokloster, lr har jag fel?.
Så nu får Livgardet höra reveljen på Säckpipa:D

Obestämd framtid, max 8 år med eventuell möjlighet till förlängt upp till 12 år (standard soldatanställning). MEn jag har planer och förhoppningar att avancera långt innan det, så vi får se. Men ett år, kanske två, kanske mer. vem vet.
Och jo, det stämmer. Bra minne :) Men det var länge sen, jag har inga direkta minnen från den tiden (han ju inte ens fylla fem innan vi flyttade ner till skåne).
Haha, stämmer!:tummenupp Lite roligt att det blir just Gardet som ju är ansvariga för "militärmusikens bevarande och utveckling i Sverige" som det så vackert heter. Vem vet, kanske kan få nytta av säckpipan i tjänsten om allt vill sig väl :)

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Idag har jag slängt på vinterdäcken på bilen. Jag gjorde det hemma hos mina föräldrar i Småland och jag fick en del undrande blickar av folk som gick förbi. :) Mina sommardäck började likna slicks och jag kör med odubbade vinterdäck så jag tyckte att det var OK att göra det.

(Sorry för avatarbytet, Alley. :))

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj