Singeltråden

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ok nog för att "skämtet" inte direkt låter som nåt som jag själv skulle dra eller tycker är ok så tycker jag ändå inte att det är solklart, det beror helt på omständigheterna.

Men det är precis det där jag menar.. När någon tål "extremt mkt" i vanliga fall, eller kanske själv drar väldigt mkt sexskämt eller sexanspelningar rent generellt så kan det säkert vara svårt att veta att gränsen går där. Du säger ju själv ofta att du tål "extremt mkt".. Hade dom någon anledning att tro att du inte skulle tåla det där?

Vet du t ex att dom tyckte att den föregående diskussionen var lika seriös som du tyckte att den var? Kan dom ha tyckt att det bara var blaj och bara "blajade vidare" enligt den vanliga jargongen? Vet du att det var riktat mot dig personligen eller försökte han bara vara "rolig"?

Lite samma sak när Tjerringen ovan beskriver att hon tycker att sexskämt är okej, men inte om de kommer från nån hon inte känner eller nån hon inte gillar. Det förutsätter att den andra personen vet att det är exakt det som är hennes gräns, vilket givetvis är omöjligt.

Ähh.. jag har ingen aning om hur det är på ditt jobb, men min poäng är bara att det verkar svepa en tsumani av kränkthet genom samhället där man själv aldrig är en del i att man hamnade där man hamnade.

För det första är jag inte krängt eller krenGt. :) Jag tycker inte att det är ok att försöka antyda att jag vill utföra sexuella tjänster på mina kollegor lika lite som det är ok om jag gör det mot dem.
Att dra historier som anspelar på sex och vara grov i orden osv har jag inga problem med men att dra in mig personligen i sexuella akter tycker jag är att gå för långt. Svårt att förklara i text hur jag menar.
Jag skiter i om mina kollegor säger kuk och fitta i var och varannan mening eller diskuterar om hur många brudar de (ljugit om att de) satt på, men jag uppskattar inte när de blandar in mig personligen i sina sexuella akter.
Skiter i om de frågar om jag fått nåt när jag kommer på morgonen med ett stort leende för de anspelat inte på att jag gett dem något. Hänger ni med?

Skulle någon röra mig fysiskt däremot skulle dem inte kunna gå efter det. Där går nästa gräns.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det beror ju på hur grovt det är. Det kan ju handla om sexuella trakasserier, och det är väl något man bör ha koll på, kan jag tycka. Men i de flesta såna fall krävs det ju att personen i fråga förstår att det är ovälkommet (vilket jag anser är en dålig formulering, för det ger korkade människor chansen att slippa undan), så ja, man bör ju helt klart säga ifrån på något sätt, eller ta upp det med chefen t.ex.

Ja Trutus, på en del arbetsplatser kanske jargongen är sådär, utan att någon känner sig trakasserad. Jag känner (ett fåtal) tjejer som förmodligen inte skulle bry sig speciellt mkt av en sån händelse som Pippi beskrev. Om då 5 av 6 tjejer på en arbetsplats TYCKER att det är ok, men den 6:e inte gör det. Hur ska man veta det om hon inte säger ifrån?

Sen kan jag väl tycka att man bör förstå att den typen av personligt riktade sexanspelningar inte passar sig på en arbetsplats, men det är det ju uppenbarligen inte alla som gör.

Ja, jag tycker inte heller att det är okej med personligt riktade sexanspelningar på en arbetsplats.
Men det är skillnad på om det ÄR personligt , eller om personen uppfattar det som personligt.

Hur många gånger händer det inte att folk blir sura eller tar åt sig av något som inte är menat mot dem överhuvudtaget? Det är därför att jag säger att det beror helt på hur normalläget är där.

Där jag jobbar så är det ganska mansdominerat, iaf på min avdelning, vi har en ganska grov jargong här men jag har aldrig hört nån dra ett enda sexskämt här. Så här skulle t om Pippis vanliga humor som jag tycker är rolig sticka ut som att "gå för långt".

edit: skriver som en kratta, sitter och tabbar mellan olika fönster för mkt.. :huvet

Last edited:

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Ja Trutus, på en del arbetsplatser kanske jargongen är sådär, utan att någon känner sig trakasserad. Jag känner (ett fåtal) tjejer som förmodligen inte skulle bry sig speciellt mkt av en sån händelse som Pippi beskrev. Om då 5 av 6 tjejer på en arbetsplats TYCKER att det är ok, men den 6:e inte gör det. Hur ska man veta det om hon inte säger ifrån?

Fast ibland får man väl kanske tänka lite själv, och inte ta för givet att bara för att vissa är okej med det så är alla det. Just arbetsmiljöer är ju lite kniviga också, jag kan tänka mig att det inte är ovanligt att någon som kommer ny in på en arbetsplats med sån jargong håller käften och "accepterar" sånt till en början trots att det inte uppskattas, för att inte bli känd som den känsliga och griniga personen utan humor, ungefär... Så har man inte förmågan att se i vilka fall vissa saker kan vara olämpliga så kanske man snarare ska låta bli att blanda in folk i sexuella skämt som inte uttryckligen sagt ja till det, snarare än tvärtom. För mig blir det lite att skjuta över ansvaret för sina handlingar på någon annan genom att anse att folk får säga ifrån så att man slipper tänka själv. Förstår du hur jag tänker då?

Sen är det ju givet att man inte kan göra allting rätt, misstag gör man och det är ju självklart en bra grej att säga ifrån om det är något man inte gillar, men det är ju inte alltid så lätt heller. Precis som du skriver har det ju blivit lite mycket med lättkränkta människor idag, även om jag nog upplever det mesta vara i media, men då har ju även motparten kommit, "var inte så lättkränkt"-uttrycket som gärna tillämpas så fort någon inte uppskattar något. Det blir ju ett sätt att trycka ner personen i fråga och förminska dess känslor, att den har fel som inte tyckte om det som sades och att den faktiskt får tåla lite, istället för att faktiskt inse att man kanske gick lite för långt och be om ursäkt, även om det var något som vissa andra är okej med.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
ehm ehm.. hej *fniss* söker en dominant kvinna som har ett stort intresse för BDSM. Har du tillgång till egen lägenhet eller förråd, lokal, källare funkar också. Vi kan tyvärr inte ses hos mig, bor fortfarande med min mamma. Hör av dig, jag är väldigt undergiven. *fniss*

Puck-tvåa: ....om du är beredd att aldrig mer se dagens ljus så kan du ju kontakta A_NN_A. Källare finns och buntband i massor... :glömdet

Vad fan är det här? Internets 1755 mest onödiga sidor? :va
:glömdet

Apselut, och post #52635 förgyllde den helt plötsligt med en glimrandet guldkant! :Bugar

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Det här är inte alls onödiga sidor!!! :4skrika :mad: :sissy

Ironi (grekiska εἰρωνεία eironeía, bokstavligen "omkasta", "förställa") är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas.

Ett vardagligt exempel på ironi är att säga "Vilket underbart väder!" när det spöregnar och man egentligen inte alls tycker om regnväder.

Jag låter betraktaren avgöra huruvida jag egentligen var imponerad av inlägget eller inte... :rolleyes:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Ironi (grekiska εἰρωνεία eironeía, bokstavligen "omkasta", "förställa") är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas.

Ett vardagligt exempel på ironi är att säga "Vilket underbart väder!" när det spöregnar och man egentligen inte alls tycker om regnväder.

Jag låter betraktaren avgöra huruvida jag egentligen var imponerad av inlägget eller inte... :rolleyes:
Typiskt fruntimmer att säga en sak och mena en annan..... :rolleyes:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Fast ibland får man väl kanske tänka lite själv, och inte ta för givet att bara för att vissa är okej med det så är alla det. Just arbetsmiljöer är ju lite kniviga också, jag kan tänka mig att det inte är ovanligt att någon som kommer ny in på en arbetsplats med sån jargong håller käften och "accepterar" sånt till en början trots att det inte uppskattas, för att inte bli känd som den känsliga och griniga personen utan humor, ungefär... Så har man inte förmågan att se i vilka fall vissa saker kan vara olämpliga så kanske man snarare ska låta bli att blanda in folk i sexuella skämt som inte uttryckligen sagt ja till det, snarare än tvärtom. För mig blir det lite att skjuta över ansvaret för sina handlingar på någon annan genom att anse att folk får säga ifrån så att man slipper tänka själv. Förstår du hur jag tänker då?

Sen är det ju givet att man inte kan göra allting rätt, misstag gör man och det är ju självklart en bra grej att säga ifrån om det är något man inte gillar, men det är ju inte alltid så lätt heller. Precis som du skriver har det ju blivit lite mycket med lättkränkta människor idag, även om jag nog upplever det mesta vara i media, men då har ju även motparten kommit, "var inte så lättkränkt"-uttrycket som gärna tillämpas så fort någon inte uppskattar något. Det blir ju ett sätt att trycka ner personen i fråga och förminska dess känslor, att den har fel som inte tyckte om det som sades och att den faktiskt får tåla lite, istället för att faktiskt inse att man kanske gick lite för långt och be om ursäkt, även om det var något som vissa andra är okej med.

Det kan ju vara kul att skämta snuskigt.
Frågan är om det är det enda som är kul? Folk är lite efterblivna generellt och efterblivnare blir de.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO