Singeltråden

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Norrland för dig är väl iofs definierat av att det finns träd där. Så det blir ju rätt brett :p

Mentalt är ju Norrland allt norr om Skåne. Jag gillar inte barrskog, men jag älskar rapsfält! :tungan

Den småländska urskogen ter sig tämligen skrämmande för mig, som är van vid öppna vidder!

Dialektalt är dock inte småländska i närheten av norrländska!

Harpyja

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2013
Hoj
.
Mentalt är ju Norrland allt norr om Skåne. Jag gillar inte barrskog, men jag älskar rapsfält! :tungan

Den småländska urskogen ter sig tämligen skrämmande för mig, som är van vid öppna vidder!

Dialektalt är dock inte småländska i närheten av norrländska!

Min kära vän från Piteå upplever ju allt söder om Sundsvall som Skåne... :D

Sen har ju småländska också sina varianter... Lena PH har väl den absolut sämsta. Hu!

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag kan inte så mycket om de olika norrländska varianterna, men alla jag har hört har jag gillat! :)

Det är ofta så. Folk tror automagiskt att man är snäll, stark, pålitlig och trygg när man öppnar käften. Alternativt misstänker de att man är lite inbromsad. Extra mycket kändes det så när jag bodde i Skåne. Som en utomjording lite.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Mentalt är ju Norrland allt norr om Skåne. Jag gillar inte barrskog

För mig är Sverige en figur mellan Uppsala, Sandhamn, Västerås och Södertälje.

Så jag känner mig sådär kontinental här i Östergötland (-land, hörs ju att det är utomlands) och ger mig friheter som att dricka vin till lunch på tisdagar..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Mentalt är ju Norrland allt norr om Skåne. Jag gillar inte barrskog

För mig är Sverige en figur mellan Uppsala, Sandhamn, Västerås och Södertälje.

Så jag känner mig sådär kontinental här i Östergötland (-land, hörs ju att det är utomlands) och ger mig friheter som att dricka vin till lunch på tisdagar..

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
R1
Apropå någon som surrade om varför man sa god fortsättning, så tycker jag vi har dummare ord osv än det. Vem fan bestämde att jordgubbe skulle heta jordgubbe? Är det något som borde heta jordgubbe så är det väl potatis för fan? Idioter! :4skrika

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Apropå någon som surrade om varför man sa god fortsättning, så tycker jag vi har dummare ord osv än det. Vem fan bestämde att jordgubbe skulle heta jordgubbe? Är det något som borde heta jordgubbe så är det väl potatis för fan? Idioter! :4skrika

Jordgubbe kallades faktiskt för ananassmultron från början här i Svea rike. Använd det i stället om det låter bättre! ;)

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
R1
Jordgubbe kallades faktiskt för ananassmultron från början här i Svea rike. Använd det i stället om det låter bättre! ;)

Visst fan ja det har jag hört någon gång också. Ska fan göra det! Va säkert en skåning som döpte om det!!! Döp om potatis till jordgubbe!!!!

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Viss skånsk dialekt är riktigt het... men det finns en "bräkig" variant som jag har väldigt svårt för.
Däremot kan jag glatt erkänna att jötteborrska kan va riktigt nice hos babes. :rodnar

:3freak

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
men det finns en "bräkig" variant som jag har väldigt svårt för.
Däremot kan jag glatt erkänna att jötteborrska kan va riktigt nice hos babes. :rodnar

Exakt.. det är den där bräkiga varianten jag har svårt för också.. när jag jobbade på flygledningen så hade jag kollegor på flygledningen i malmö (finns en på Arlanda och en på Sturup).. Fanns en kvinnlig kollega där (på Sturup) som var sjukt snygg... tills hon började snacka. :gnissla

Gbg är okej, men har tröttnat lite på det.
Däremot har jag börjat gilla Gotländska av nån anledning.

Som tur är så kan man ligga utan att prata, så dialekten är inte allt.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Varför säger man god fortästtning?
Låter inte det jäkligt fånigt bara?

Det räcker väl med att man ska fråga alla hur dom har haft det, det tar ju liksom upp halva arbetsdan bara på sånna skitgrejer.

Vet du nåt mer som är fånigt? Att byta avatar. Varför måste folk envisas med att göra sånt?

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning

Sen har ju småländska också sina varianter... Lena PH har väl den absolut sämsta. Hu!

Hahaha är det A som gör det? Har jag nog aldrig hört. :D

Du pratar faktiskt helt okej småländska måste jag säga. Även när du inte blandar in andra dialeketer... Sen finns det väl mer eller mindre fina varianter på det mesta, all värmländska är inte heller direkt jättecharmig... :rolleyes:

Harpyja

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2013
Hoj
.
Hahaha är det A som gör det? Har jag nog aldrig hört. :D

Du pratar faktiskt helt okej småländska måste jag säga. Även när du inte blandar in andra dialeketer... Sen finns det väl mer eller mindre fina varianter på det mesta, all värmländska är inte heller direkt jättecharmig... :rolleyes:

Japp klart är det han. ;)

Woho, jag har en okej dialekt! :D Har accepterat att min dialekt aldrig nånsin kommer beskrivas som söt eller sexig. Och norra värmland då... Tog mig någon månad innan jag förstod min inneboende från Hagfors! De har ju knäppa ord för precis allt. Man behöver ju till och med en ordbok här uppe om man vill förstå vad folk säger. ;)
http://www.varmlandska.se/

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...