Singeltråden

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Japp klart är det han. ;)

Woho, jag har en okej dialekt! :D Har accepterat att min dialekt aldrig nånsin kommer beskrivas som söt eller sexig. Och norra värmland då... Tog mig någon månad innan jag förstod min inneboende från Hagfors! De har ju knäppa ord för precis allt. Man behöver ju till och med en ordbok här uppe om man vill förstå vad folk säger. ;)
http://www.varmlandska.se/

Hahaha hagforsdialekt som är så härlig! :D

Men... Knö, är det värmländskt? Trodde jag var svenska ju!

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Vi säger också knö. Och dän. Alla hävdar att dän inte är ett ord men man kan skriva det i Ruzzle och Ruzzle är lag. Typ.

Good to know! Jag har ju haft fel gällande sånt förr, när jag trodde att sjösvett var ett fullt normalt begrepp som användes i hela Sverige. :p

Dän..? :va

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Vi säger också knö. Och dän. Alla hävdar att dän inte är ett ord men man kan skriva det i Ruzzle och Ruzzle är lag. Typ.

Dän har jag upptäckt är svårt att använda ute i världen, den store världen, utanför jönköping, där jag bor.

Gjorde lumpen med massa skåningar och om man bad dom ta dän någonting så fick man bara undrande blickar till svar.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Dän har jag upptäckt är svårt att använda ute i världen, den store världen, utanför jönköping, där jag bor.

Gjorde lumpen med massa skåningar och om man bad dom ta dän någonting så fick man bara undrande blickar till svar.

Dän vet man väl, även som skåning?

Kanske för att farfar är från urskogarna som jag vet det, kanske... :va

Harpyja

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2013
Hoj
.
Good to know! Jag har ju haft fel gällande sånt förr, när jag trodde att sjösvett var ett fullt normalt begrepp som användes i hela Sverige. :p

Dän..? :va

Bort som i "ta dän den" = "ta bort den".

Ja det är ju där jag är ifrån så vi förstår nog varandra. ;) Sen är det väl kanske inte så hett så när man ska 'äta kåv me brö' eller 'gå till körkan'. Hehe.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Bort som i "ta dän den" = "ta bort den".

Ja det är ju där jag är ifrån så vi förstår nog varandra. ;) Sen är det väl kanske inte så hett så när man ska 'äta kåv me brö' eller 'gå till körkan'. Hehe.

Nej det helt klart ingen sexig dialekt :p

Som tur är pratar jag inte direkt jönköpingska iaf. Den låter ju lite smått efterbliven när man hoppar över varannan bokstav och släpar på resten för att fylla ut orden :crash

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Japp klart är det han. ;)

Woho, jag har en okej dialekt! :D Har accepterat att min dialekt aldrig nånsin kommer beskrivas som söt eller sexig. Och norra värmland då... Tog mig någon månad innan jag förstod min inneboende från Hagfors! De har ju knäppa ord för precis allt. Man behöver ju till och med en ordbok här uppe om man vill förstå vad folk säger. ;)

http://www.varmlandska.se/

Precix ..Allt söder om slussen =Nordtyskland
Och Väster om Bromma = Norge

:fakta

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO