Förlåt, naturligtvis förstår jag vad du skriver, jag håller bara inte med...
Ber om ursäkt att det blev lite av djävulens advokat.
Men jag är mer intresserad av att höra argumenten än att övertyga andra om att min åsikt är rätt. Jag gillar inte att utesluta folk, och gillar inte att bli utesluten. Då blir jag bara lite förundrad över att vara på SportHoj och samtidigt vara
fruktansvärt ordentligt överglad att sporthojar och dess ägare inte är företrädda av varken Bilsport & MC eller Svedea.
Är detta SMCs informella forum med lite mindre, men dock, hat mot de som kör SportHoj ?
När deras eget har dött av för mycket
mot "fel" åsikter, inte bara hat mot
SportHojar och dess ägare?
Glad för din skull att du sett ljuset och hellre kör äventyrSHoj!
Man ska köra det man själv gillar, inte det andra tycker är lämpligt!
Och jag förstår glädjen med äventyrSHoj. Glädjen att inte behöva bry sig hur vägen ser ut, inte bry sig om plast som går sönder och bara sätta på nya motorbågar när man säljer. Glädjen med tvåhjulssladd är att gå in i en ny dimension. Men 100 + hästar? Skulle TjÖrAIhjälMejDiREcKT!
Men tänk tanken att jag skulle gå in på SOE och förespråka att de ska sluta köra den där vanligaste "motorcykeltypen" och börja köra SportHoj istället!
Då skulle jag
troligtvis tas för en gammal stolle utan verklighetsförankring.
Men även om alla riskbenägna skulle gå över till äventyrSHojar skulle jag ändå vara emot att den "motorcykeltypen" skulle förbjudas eller uteslutas...
Jag vet inte om jag tycker att någon har förespråkat att det ska sluta köras SportHoj, men det är väl mer en diskussion angående försäkringspremierna, och varför dom är som dom är.
Jag har i alla fall försökt att ge en bild av vad jag tror kan var orsakerna, och varför det har gått i den riktningen.
Men känner inte att dessa argument är något vägval vad avser vilken typ av hoj man ska grensla.
Vad avser jämförelsen med SOE så tycker jag att din jämförelse haltar rejält.
SOE är ju ett rent offroadforum, som nu även har inslag av motard, men ingenting annat.
Sporthoj är enligt min uppfattning betydligt bredare än bara SportHojar.
Nu har jag inte varit med sedan begynnelsen, men kan väl tycka att om det var ett forum för en speciell hojtyp så borde det modereras och utvecklas i den riktningen, och även fastställas vad som är en riktg SportHoj.
Trist i alla fall att du känner att det uppfattas som att SportHojar ska stängas ute från allmän väg, det är i alla fall inte min mening.
Men att jämföra med skidåkning är också lite knepigt tycker jag.
Köra hoj är en riskaktivitet, precis som bergsklättring och skärmflygning mm, ett litet misstag av någon kan få stora konsekvenser, och den klassificeringen får vi leva med.
Vad som bestämmer att det är en riskaktivitet har jag inte helt klart för mig, men när jag ser vad som har den stämpeln så kan jag förlika mig med det.
Så den delen anser jag att de flesta försäkringsbolag sannolikt väger in i sin mall.
Och sedan har du ju ändå koll på att dom allra flesta ÄventyrsHojar aldrig får smaka på grus, utan mest körs med tomma korvlådor mellan fiken.
Så det kanske blir nästa generations caferäcer, med en förmodad ökande försäkringspremie på grund av attraktionsförmågan, och bristen på riktiga SportHojar att stjäla med personskador som följd.
Men vi verkar vrida och vända på siffror, argument och statistik väldigt olika, så vi kan väl bara vara överens om att vi inte har samma syn på just detta ämnet.
Take care & drive safely.