Det ÄR en bra lur. Juha verkar ha extraordinära krav på sin lur. Det är nåt förstoringsglas han hakat upp sig på.
Min fungerar klanderfritt förutom att GPSen tar god tid på sig. Den är ruggigt snabb, du får fett med minne, den har en riktigt vass kamera och allt annat du kan tänka dig.
Om du läser om mitt tidigare inlägg så handlar det knappast om extraordinära krav. Förstoringsglaset som du raljerar över är en viktig funktion om man använder sin telefon istället för en dator. Då kan man hantera text och kopiera/klistra in utan problem. Att pricka rätt på bokstaven är svårt utan den funktionen. Likaså är det svårt om man inte kan "pila höger/vänster" i textrutor, såsom i googles textfält.
Allt handlar iofs om behov. Sitter man på ett kontor 8-17 och har en dator på i hemmet 24/7 så är det nog inga problem. Jag har dock slutat använda datorn efter att jag skaffade min iphone och den kanske står för 10% av mitt surfande, medan telefonen står för resten. Nu har det dock ändrats sedan bytet till en Samsung.
Jag vet inte om det andra är extraordinära krav heller. Mina mest använda appar var GP, Hemnet, Blocket, yr.no, Spotify, Handelsbanken och Text-tv. Idag är det endast Banken och text-tv som fungerar som det ska. Visst, det kanske är appens fel, men det är jag som lider av det.
Att samtalskvalitén suger om man inte klickar bort brusreduceringen är rätt allvarligt enl mig. Du verkade iofs inte ens veta att det fanns, men prova att koppla ur den imorgon under valfritt samtal och fråga motparten om han/hon märker någon skillnad! Det som är så sjukt drygt är att den funktionen är alltid på och måste stängas av under varje samtal.
Att samtalsloggen ineehåller information som ska ligga under ex "meddelanden" är sjukt irri. Inte nog med att alla meddelanden lägger sig där, utan varje samtal (även om man får en upptagetton) lägger sig som en egen "rad". Det betyder att om du ringer till en polare sex ggr och det är upptaget, samt skickar två sms och tar emot två, så ligger det tio händelser under fliken "loggar". På en vanlig hederlig telefon så skulle de sex försöken klumpats ihop till ett försök med detaljerad info om du öppnar raden, samt att meddelandena skulle ligga under just meddelanden.
Vad spelar då detta för roll. Jo, att det är meningslöst att använda loggen som en slags snabbknapp där du kan nå dina senast slagna nummer exempelvis. Ja, du vet, så som det har fungerat med Ericsson, Nokia, Iphone etc i urminnes tider.
Att ljussensorn är så långsam är väldigt irriterande. Visst kan man koppla ur den funktionen, men då tappar man ju poängen med den helt. Det fungerar ju på andra enheter så varför ska man inte kunna kräva det av den här luren?
Volymkontrollen och dess totala brist på intuition är också jäkligt retligt eftersom det fungerar så smidigt på Iphone.
Att webbläsarna inte är stabila eller användarvänliga är också en allvarlig brist på en surfmobil. Så är det.
Ska tillägga att jag verkligen inte är en Applemänniska. Jag menar, bygga en dator utan deleteknapp är så kasst. Försök seriöst att redigera ett dokument utan den så ska ni se hur störigt det är. Finns ju liksom inte en enda anledning att inte ha den knappen.
Jag störde mig jäkligt mycket på Iphonen och där kanske man kan kalla det för "extraordinära krav", men nu önskar jag att den nya femman lanseras och småsakerna jag störde mig på nu är borta! Jag tror dock inte det eftersom Apple alltid ska dryga sig med att vara så speciella och vägra vika ned sig för opinionen. Det är kanske det som kommer att bli deras fall när andra aktörer kommer ikapp så småningom och även förbi. Då kan man stå där och gapa om att flash är skit osv när ingen vill ha produkterna. Lite som Saab faktiskt...