Sist i Sverige med smartphone, hjälp med val av lur!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Verkar inte som att min skiljer sig från andras. Fast å andra sidan alla Galaxy ha sina egna egenheter...

Punktlås. Jo, det kan man ju ha, men då finns det ju längre ingen bakgrundsbild heller kvar, utan det är ett punktmönster över hela skärmen...

Om mna nu prompt måste ha ett punktlås, kan man då inte ha punkterna dolda så att telefonen fortfarande ser vettig ut?

Du får ju en bakgrundsbild så fort du låst upp. Innan man låser upp är ju telefonen svart ändå.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Är det den här som är "världens bästa telefon" just nu enligt många siter?

Det här är luren som ska vara the shit! Det är den också i många avseenden. Skit alltså.

Personligen tror jag att om tre-fyra år kommer dessa problem att vara lösta från alla fabrikat, men än så länge är marknaden så ny att man nästan måste välja vilka buggar du kan tänka dig att leva med.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
What about HTC's flaggskepp då?

Jag vet att den på papperet är sämre än SII, men om den är marginellt sämre på papperet och betytligt bättre IRL så kanske det är ett bättre köp?

Jag gillar ju HTC's sense gränssnitt dessutom.

OBS jag vet verkligen ingenting om Sensation/Incredible eller vad den heter, jag bara spånar om det kan vara ett vettigare köp?

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Det här är luren som ska vara the shit! Det är den också i många avseenden. Skit alltså.

Personligen tror jag att om tre-fyra år kommer dessa problem att vara lösta från alla fabrikat, men än så länge är marknaden så ny att man nästan måste välja vilka buggar du kan tänka dig att leva med.

Blev tillfrågad om det är ett bra köp men efter att ha läst här så får jag helt enkelt säga att pojkfan får läsa här själv.

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
What about HTC's flaggskepp då?

Jag vet att den på papperet är sämre än SII, men om den är marginellt sämre på papperet och betytligt bättre IRL så kanske det är ett bättre köp?

Jag gillar ju HTC's sense gränssnitt dessutom.

OBS jag vet verkligen ingenting om Sensation/Incredible eller vad den heter, jag bara spånar om det kan vara ett vettigare köp?

Men om htc'n är sämre på papperet än världens bästa telefon som verkar vara ytterst instabil borde inte den suga ännu värre? Eller är htc stabilare av nån anledning?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men om htc'n är sämre på papperet än världens bästa telefon som verkar vara ytterst instabil borde inte den suga ännu värre? Eller är htc stabilare av nån anledning?

Världens bästa telefon gör ju apple, för den fungerar ju precis som Apple vill och det måste ju vara rätt...

Men om prestanda är något sämre på papperet men fullt tillräcklig i verkligheten så kanske telefonen trots sitt marginella prestandahandikapp är ett bättre köp?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Det ÄR en bra lur. Juha verkar ha extraordinära krav på sin lur. Det är nåt förstoringsglas han hakat upp sig på.

Min fungerar klanderfritt förutom att GPSen tar god tid på sig. Den är ruggigt snabb, du får fett med minne, den har en riktigt vass kamera och allt annat du kan tänka dig.

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Världens bästa telefon gör ju apple, för den fungerar ju precis som Apple vill och det måste ju vara rätt...

Men om prestanda är något sämre på papperet men fullt tillräcklig i verkligheten så kanske telefonen trots sitt marginella prestandahandikapp är ett bättre köp?

Du har ett osunt hat/kärleks-förhållande till elektronik låt folk ha vilka telefoner de vill utan att bli alltför uppretad för att inte alla gillar det du gillar, det är bara telefoner inte religion. Titta lite närmare på hur google fungerar med, de är alla ute efter din privata info, jag öppnade ett google+ konto och det man får gå med på att lämna ut där är rent skrämmande om man brytt sig, google vill ha ALL information om dig för att telefonerna ska fungera som de ska säger de. Nån som vill ha google+ invites förresten? :p

Jag vill helt enkelt veta om den är att rekommendera till nån som har tummen mitt i handen när det gäller elektronik och hur den funkar, det verkar tveksamt så han får läsa och bedömma själv.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad menas med stabil? Htc funkar som de flesta androider, de har sitt sence-skal, mest en smaksak vad man gillar.

Med stabil menas kanske att den INTE :mad: är som min SE Xperia, som stänger av sig 4 ggr om dan om man pratar för länge, surfar eller försöker hämta filer från mailen!

Byte till iPhone när kassaöverflöd inträffar nästa gång (vilket tyvärr säkert dröjer för vi ska flytta och fanskap nu också :()

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Med stabil menas kanske att den INTE :mad: är som min SE Xperia, som stänger av sig 4 ggr om dan om man pratar för länge, surfar eller försöker hämta filer från mailen!

Byte till iPhone när kassaöverflöd inträffar nästa gång (vilket tyvärr säkert dröjer för vi ska flytta och fanskap nu också :()

Det låter ju inte helt strålande heller, jag får tipsa grabben om nokia 5110, de fonka stabillt.

Last edited:

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--

Då är väl nåt trasigt? Garanti kvar, utnyttja den.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Då är HTC stabil, för inget av det har någonsin inträffat på min HTC.

Den har aldrig någonsin stängt av sig för något annat än att batteriet är tomt, men det tror jag till och med en iPhone gör....

Jag tror också att det är en hel del SBS relaterade problem med telefonerna, oavsett märke.

Min farsa har Galaxy SII, och han är inte speciellt teknisk, han har aldrig haft något problem med sin, ÅAS laddar han inte hem varenda jävla gratisspel som släpps och varenda plojreklam app...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Då är HTC stabil, för inget av det har någonsin inträffat på min HTC.

Den har aldrig någonsin stängt av sig för något annat än att batteriet är tomt, men det tror jag till och med en iPhone gör....

Jag tror också att det är en hel del SBS relaterade problem med telefonerna, oavsett märke.

Min farsa har Galaxy SII, och han är inte speciellt teknisk, han har aldrig haft något problem med sin, ÅAS laddar han inte hem varenda jävla gratisspel som släpps och varenda plojreklam app...

Honestly...

Så har jag tagit hem 1 app, och det är SMHI:s väder. Sen har jag kollat mailer, rekat sporthoj, kollat fejjan (originalmonterad app) och ringt+sms:at..

Är det SBS så säg?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Det ÄR en bra lur. Juha verkar ha extraordinära krav på sin lur. Det är nåt förstoringsglas han hakat upp sig på.

Min fungerar klanderfritt förutom att GPSen tar god tid på sig. Den är ruggigt snabb, du får fett med minne, den har en riktigt vass kamera och allt annat du kan tänka dig.

Om du läser om mitt tidigare inlägg så handlar det knappast om extraordinära krav. Förstoringsglaset som du raljerar över är en viktig funktion om man använder sin telefon istället för en dator. Då kan man hantera text och kopiera/klistra in utan problem. Att pricka rätt på bokstaven är svårt utan den funktionen. Likaså är det svårt om man inte kan "pila höger/vänster" i textrutor, såsom i googles textfält.

Allt handlar iofs om behov. Sitter man på ett kontor 8-17 och har en dator på i hemmet 24/7 så är det nog inga problem. Jag har dock slutat använda datorn efter att jag skaffade min iphone och den kanske står för 10% av mitt surfande, medan telefonen står för resten. Nu har det dock ändrats sedan bytet till en Samsung.

Jag vet inte om det andra är extraordinära krav heller. Mina mest använda appar var GP, Hemnet, Blocket, yr.no, Spotify, Handelsbanken och Text-tv. Idag är det endast Banken och text-tv som fungerar som det ska. Visst, det kanske är appens fel, men det är jag som lider av det.

Att samtalskvalitén suger om man inte klickar bort brusreduceringen är rätt allvarligt enl mig. Du verkade iofs inte ens veta att det fanns, men prova att koppla ur den imorgon under valfritt samtal och fråga motparten om han/hon märker någon skillnad! Det som är så sjukt drygt är att den funktionen är alltid på och måste stängas av under varje samtal.

Att samtalsloggen ineehåller information som ska ligga under ex "meddelanden" är sjukt irri. Inte nog med att alla meddelanden lägger sig där, utan varje samtal (även om man får en upptagetton) lägger sig som en egen "rad". Det betyder att om du ringer till en polare sex ggr och det är upptaget, samt skickar två sms och tar emot två, så ligger det tio händelser under fliken "loggar". På en vanlig hederlig telefon så skulle de sex försöken klumpats ihop till ett försök med detaljerad info om du öppnar raden, samt att meddelandena skulle ligga under just meddelanden.

Vad spelar då detta för roll. Jo, att det är meningslöst att använda loggen som en slags snabbknapp där du kan nå dina senast slagna nummer exempelvis. Ja, du vet, så som det har fungerat med Ericsson, Nokia, Iphone etc i urminnes tider.

Att ljussensorn är så långsam är väldigt irriterande. Visst kan man koppla ur den funktionen, men då tappar man ju poängen med den helt. Det fungerar ju på andra enheter så varför ska man inte kunna kräva det av den här luren?

Volymkontrollen och dess totala brist på intuition är också jäkligt retligt eftersom det fungerar så smidigt på Iphone.

Att webbläsarna inte är stabila eller användarvänliga är också en allvarlig brist på en surfmobil. Så är det.

Ska tillägga att jag verkligen inte är en Applemänniska. Jag menar, bygga en dator utan deleteknapp är så kasst. Försök seriöst att redigera ett dokument utan den så ska ni se hur störigt det är. Finns ju liksom inte en enda anledning att inte ha den knappen.

Jag störde mig jäkligt mycket på Iphonen och där kanske man kan kalla det för "extraordinära krav", men nu önskar jag att den nya femman lanseras och småsakerna jag störde mig på nu är borta! Jag tror dock inte det eftersom Apple alltid ska dryga sig med att vara så speciella och vägra vika ned sig för opinionen. Det är kanske det som kommer att bli deras fall när andra aktörer kommer ikapp så småningom och även förbi. Då kan man stå där och gapa om att flash är skit osv när ingen vill ha produkterna. Lite som Saab faktiskt...

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Fan vad nöjd jag är med min HTC touch diamond. Med Windows mobile 6.1 Prof... "Det bara funkar" :hihi

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Om du läser om mitt tidigare inlägg så handlar det knappast om extraordinära krav. Förstoringsglaset som du raljerar över är en viktig funktion om man använder sin telefon istället för en dator. Då kan man hantera text och kopiera/klistra in utan problem. Att pricka rätt på bokstaven är svårt utan den funktionen. Likaså är det svårt om man inte kan "pila höger/vänster" i textrutor, såsom i googles textfält.

Allt handlar iofs om behov. Sitter man på ett kontor 8-17 och har en dator på i hemmet 24/7 så är det nog inga problem. Jag har dock slutat använda datorn efter att jag skaffade min iphone och den kanske står för 10% av mitt surfande, medan telefonen står för resten. Nu har det dock ändrats sedan bytet till en Samsung.

Jag vet inte om det andra är extraordinära krav heller. Mina mest använda appar var GP, Hemnet, Blocket, yr.no, Spotify, Handelsbanken och Text-tv. Idag är det endast Banken och text-tv som fungerar som det ska. Visst, det kanske är appens fel, men det är jag som lider av det.

Att samtalskvalitén suger om man inte klickar bort brusreduceringen är rätt allvarligt enl mig. Du verkade iofs inte ens veta att det fanns, men prova att koppla ur den imorgon under valfritt samtal och fråga motparten om han/hon märker någon skillnad! Det som är så sjukt drygt är att den funktionen är alltid på och måste stängas av under varje samtal.

Att samtalsloggen ineehåller information som ska ligga under ex "meddelanden" är sjukt irri. Inte nog med att alla meddelanden lägger sig där, utan varje samtal (även om man får en upptagetton) lägger sig som en egen "rad". Det betyder att om du ringer till en polare sex ggr och det är upptaget, samt skickar två sms och tar emot två, så ligger det tio händelser under fliken "loggar". På en vanlig hederlig telefon så skulle de sex försöken klumpats ihop till ett försök med detaljerad info om du öppnar raden, samt att meddelandena skulle ligga under just meddelanden.

Vad spelar då detta för roll. Jo, att det är meningslöst att använda loggen som en slags snabbknapp där du kan nå dina senast slagna nummer exempelvis. Ja, du vet, så som det har fungerat med Ericsson, Nokia, Iphone etc i urminnes tider.

Att ljussensorn är så långsam är väldigt irriterande. Visst kan man koppla ur den funktionen, men då tappar man ju poängen med den helt. Det fungerar ju på andra enheter så varför ska man inte kunna kräva det av den här luren?

Volymkontrollen och dess totala brist på intuition är också jäkligt retligt eftersom det fungerar så smidigt på Iphone.

Att webbläsarna inte är stabila eller användarvänliga är också en allvarlig brist på en surfmobil. Så är det.

Ska tillägga att jag verkligen inte är en Applemänniska. Jag menar, bygga en dator utan deleteknapp är så kasst. Försök seriöst att redigera ett dokument utan den så ska ni se hur störigt det är. Finns ju liksom inte en enda anledning att inte ha den knappen.

Jag störde mig jäkligt mycket på Iphonen och där kanske man kan kalla det för "extraordinära krav", men nu önskar jag att den nya femman lanseras och småsakerna jag störde mig på nu är borta! Jag tror dock inte det eftersom Apple alltid ska dryga sig med att vara så speciella och vägra vika ned sig för opinionen. Det är kanske det som kommer att bli deras fall när andra aktörer kommer ikapp så småningom och även förbi. Då kan man stå där och gapa om att flash är skit osv när ingen vill ha produkterna. Lite som Saab faktiskt...

Kör en tidig ios5 beta och en del småsaker som varit lite jobbiga snarare än irriterande är borta, kört jb ända fram till jag stoppade i det men lagt ner det för tillfället. Jag tycker iofs att behöva trycka 2 ggr istället för en för att ändra ljusstyrkan är det största problemet och det är kvar, tänker jag tillbaks på alla år med SE's instabila telefoner med "lämna tillbaks 4 ggr så får du en ny" garantin så trycker jag så djävla gärna 2 ggr för att ändra ljusstyrkan och är nöjd för att jag endast startar om vid uppdatering av os'et istället.

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Sen kan man vara lite udda och köra Symbian :näsblod Inte lika inne som iOS och inte så nördigt rätt som Android, men fungerar förvånansvärt väl och har många väl genomtänkta applikationer - speciellt för affärsvärlden/kontoret. Synkning med kalendrar, VPN-klienter, Wifi-hotspot-program, 802.11n, FM-radiosändare, Epost o.d. som lirar bra. Jag har kollat lite på t.ex. Nokias C7 (touchskärm) och E7 (riktigt tangentbord). Men bara som jobblur :)

...och nu efter någon månads användning av en C7, kan jag bara säga att det är faktiskt den bästa telefon jag använt mig av. Finns garanterat bättre, men i den här prisklassen (2000 och uppåt en bit) och med genomtänkta funktioner där man t.ex. kan ställa in alla möjliga parametrar för wlan (EAP-metoder osv), har NFC-chip, bra ljud- och ljusupptagning i kameran, tillräckligt snabb för att inte lagga i videoinspelning med hög upplösning, ett mekaniskt skal som känns gediget (bortsett från plastluckan över USB-porten, den kunde man skippat). Uppdaterad med senaste Symbian, lyfts funktionaliteten ytterligare några snäpp.

Jag kan sakna möjligheten att själv kompilera om OS:et och hacka detaljer i mobilen, men så är det också en ren arbetstelefon och ska kunna fungera dygnet runt. Att Symbian också antagligen är en återvändsgränd, gör att jag nog inte skulle välja den privat (då hade det nog blivit en Android-lur i den dyrare skalan).

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC