Sista idioten är inte född.

-mini-

Inte som alla andra
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Kävlinge med Dede
Hoj
Numera hojlös
Var ute och övningskörde igår med några kompisar. Perfekt väder och riktigt bra körning upp till Höör och nån mc-träff där. På vägen hem när vi kör förbi Eslöv ser jag i backspegeln en bil som kommer körandes väldigt snabbt bakom oss. Två filer går ihop i en och bilen försöker komma före min handledare som ligger bakom mig. Min handledares mc nuddas av bilen och bilen kommer förbi och kommer närmare mig i hög hastighet. Han kommer närmare, och närmare och tillslut ligger han mindre än en meter efter mig och försöker komma förbi även mig. Dike på ena sidan vägen och vajerräcke på andra sidan. Sitter med panik och försöker fundera ut vad jag ska göra. Har inte kört speciellt mycket och har bara min handledares ord att man ska ligga långt ut i filen så att man inte blir omkörd av idioter. Tänker att det kanske är smartast att köra in till kanten men vill inte göra något plötsligt och oväntat så jag ligger kvar mitt i vägen. Min handledare lyckas ta sig förbi och sakta bromsa in framför bilen så att bilen kommer långt efter mig så att jag får lite andrum. Både jag och min handledare har stora gula västar på oss och det står ÖVNINGSKÖRNING över hela min rygg. Lite hänsyn borde man ju ta i så fall, eller man sak ju ta hänsyn till alla.

En av kompisarna fick tag i regnr och har nu kollar upp vem som äger bilen.
Tänkte ringa och skälla ut gubben men vad ska man säga??
Känner bara att jag behövde skriva av mig lite.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Shit, verkligen så tycks den sista idioten inte vara född ännu. Lite respekt? Lite moral? Är det för mycket att begära...? Idiot.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Finns tyvärr många bilister i trafiken som tror man är ute och racear fullgas för man ligger lungt och cruisear i 130 på 90-väg och vill vara med och tävla och visa att deras bil minsann är lika snabb som din moppe (som ligger på ca 5% gaspådrag) och tror du kommer stöta på fler sånna.

nu verkar det ju inte som just din bilist va en sån utan mer nån överstressad hänsynslös individ som gärna riskerar andras liv för att komma fram 8min tidigare till sin destination, men tror ju knappast han skulle riskera sitt eget lika lätt, men riskera andras liv är ju alltid kul :va

svårt när det bara är 1-fil och wire-räcke att göra nåt, men annars rent allmänt har man oftast 2 val, hålla till höger och sakta in tills idioten kör förbi, eller gasa på lite och köra ifrån dem. Tyvärr finns det nån slags utpräglad MC-åkar rasism i sverige där MC-åkares liv är värda mycket mindre än "vanliga" människor, och blir en motorcyklist påkörd får man skylla sigsjälv, för alla kör ju för fort och så syns de så dåligt.....
 

-mini-

Inte som alla andra
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Kävlinge med Dede
Hoj
Numera hojlös
Välkommen till jaktsäsongen,pågår året runt och bästa skyddet är att vara lite snabbare än alla andra.

Henrik

Med tanke på att jag än så länge bara övningskör så vill jag ju inte dra på då jag inte är 100% säker på mc-körning än och att jag inte bara drar skit på mig utan även min handledare om jag skulle bli tagen för att köra för snabbt.
 

rswarrior

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
gbg
Hoj
04 rswarrior
Man bir förbannad på bilister som ligger tight bakom ,men jag brukar dra på då förstår att du inte vill när du övnkör ,tänker ofta på det när jag själv kör bil att ta det lugnt när jag ser att någon övningskör :tummenupp det var säkert svennebanan som körde bilen:)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Med tanke på att jag än så länge bara övningskör så vill jag ju inte dra på då jag inte är 100% säker på mc-körning än och att jag inte bara drar skit på mig utan även min handledare om jag skulle bli tagen för att köra för snabbt.

Förstår det,det är bara att vänja sig.

Att bromsa ner för att sedan öka för att skapa en lucka skulle inte jag våga mig på om det är en sådan stolle bakom,kanske får han i häcken då.

Henrik
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Låter ju som någon som inte var helt vid sina sinnens bruk, medicin, droger, whatever. Jag tycker iaf du gjorde bra som låg kvar och blockade. Hade du gått åt sidan och han hade försökt gå förbi hade det kunnat gå illa om det var trångt på platsen.

Själv har jag klarat mig utan att träffa på allt för många idioter i trafiken, vare sig jag kört hoj eller bil. Kanske är jag som är idioten andra skäller över? :gnissla :rolleyes:
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Helt sjukt.

Även om man själv har blivit irriterad på väldigt långsamma övningskörare (främst i bil) så visar man ju alltid hänsyn när någon övningskör!

Desvärre har du nu fått en liten del av den bittra sidan av att just köra MC. Allt för många bilister har alldeles för liten respekt för hur oskyddad man är på en motorcykel.

Skönt att allting gick bra dock och väldigt snyggt hanterat av din handledare!
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Tyvärr så är det vanligt med den typ av idiotiska beteenden:mad:Har övningskört med båda mina söner i år och har vid flera tillfällen varit tvungen att agera som din handledare. Och mer än en gång lust att sparka av bakspeglarna för idioterna.

Lycka till med ditt körkort:tummenupp
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Det bästa är nog att kontakta polisen direkt. De kan larma ut fordonet via polisradion med reg. nr. och att bilen har framförsts vårdslöst och bör stoppas och kontrolleras.
Polisen kan ta upp en anmälan men det kan vara tveksamt om det leder till någonting i detta fall. Eftersom det är svårt att bevisa vem som satt bakom ratten.
 

jetson

Guest
Såna där 2-1 vägar skulle jag undvika om jag övningskörde, är ju alltid race i vänsterfilen för att på slutet slänga sig in till höger igen där det blir enfiligt. Hetsiga förare väntar oftast för länge och då blir det nån i högerfilen som får nita..

Vad höll du för hastighet?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tycker det låter som att du hanterade det bra. Hade som tur är lyckan att slippa situationer av den karraktären när jag övningskörde (klarde kortet igår och är superlycklig). Men med den kyla som du hade i denna situation tror jag nog du fixar kortet på nolltid.

Hälsa din handledare att han ska ha en eloge för sitt agerande, det ska du med. :tummenupp

//Andreas
 

-mini-

Inte som alla andra
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Kävlinge med Dede
Hoj
Numera hojlös
Tycker det låter som att du hanterade det bra. Hade som tur är lyckan att slippa situationer av den karraktären när jag övningskörde (klarde kortet igår och är superlycklig). Men med den kyla som du hade i denna situation tror jag nog du fixar kortet på nolltid.

Hälsa din handledare att han ska ha en eloge för sitt agerande, det ska du med. :tummenupp

//Andreas


Grattis till kortet!! Och skönt att du sluppit dårar. Förhoppningsvis fortsätter det så.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Vad göra?

Din handledare skall ha en eloge, väl agerat. Likaså du som behöll din position i ditt körfält och inte drabbades av panik och gjord enågot förhastat! :tummenupp

På plats kan man omedelbart inte göra annat än vad ni gjorde. Kort efteråt kan man alltid ringa polis och meddela vad som hänt och lägga till misstanke om påverkad förare. Vill man går det just i detta fallet där ni var 2st. att göra en anmälan för vårdslöshet i trafik (vilket det är att lägga sig så nära någon annan trafikant).

Som motorcyklist är detta tyvärr något som ibland händer, inte ofta men dock. Hur man hanterar det på bästa sätt lär vara unikt för nästan varje tillfälle men om personen som kör bilen nu verkligen vill om och man på ett säkert sätt kan släppa förbi dem så är ju problemet löst. Dett kan ju exmepelvis ske genom att man svänger av vägen man är på och in på en P-ficka eller annat anslutande väg tex.!

Går inte det kan man antingen köra med så stora marginaler/avstånd och ha blicken långt fram för att tidigt se/upptäcka faror så man kan göra mjuka lugna inbromsningar/sidoförflyttningar.

Ett annat alternativ är att köra ifrån dem helt enkelt

Finns flera alternativ med andra ord det viktiga är att man försöker att inte bli stressad så man gör ett misstag utan behåller lugnet och kan planera sin körning!

Mvh!
// Niklas
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jobbigt.
Trafikrytmen idag är ju för det mesta (nästan alltid) högre än skyltad hastighet.
Det ställer till problem och situationer.
Extra jobbigt blir det när man håller skyltad hastighet (som man brukar göra när man är ute och övningskör)

Allt som oftast blir den som håller laglig hastighet upphunnet och ibland kan det leda till farliga omkörningsförsök och kraftiga inbromsningar mm.

Det är sjukt stressande att bli upphunnen av någon som sedan ligger tätt bakom och hetsar.

Det bästa göra i sådana situationer är att helt kallt ligga kvar eller om det går lugnt gå åt sidan på lämpligt ställe för att underlätta en trafikavtömning. Tycker jag.

Men jag anser ju att det är den upphinnande som gör fel när det skapas situationer.
Många åker runt och har alldeles för bråttom tror jag. Det brukar funka bättre om man är ute i god tid så att man inte är stressad. Då är det lättare att hålla avstånd och ta det lugnt.
Lättare sagt än gjort, men så tycker jag att det är.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Det brukar funka bättre om man är ute i god tid så att man inte är stressad. Då är det lättare att hålla avstånd och ta det lugnt.

ok roslagen kanske är landet, annars är det år 2009, alla har bråttom hela tiden!, inte minst i stockholm:D

edit: men du har rätt
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top