Sista idioten är inte född.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
i de läget hade jag som handledare också kört om och bromsat ner bilen till stillastående och ifråga satt va fan han håller på med
 

Dr.Bike

Guest
Sista idioten är inte född.

--------------------------------------------------------------------------------

Var ute och övningskörde igår med några kompisar. Perfekt väder och riktigt bra körning upp till Höör och nån mc-träff där. På vägen hem när vi kör förbi Eslöv ser jag i backspegeln en bil som kommer körandes väldigt snabbt bakom oss. Två filer går ihop i en och bilen försöker komma före min handledare som ligger bakom mig. Min handledares mc nuddas av bilen och bilen kommer förbi och kommer närmare mig i hög hastighet. Han kommer närmare, och närmare och tillslut ligger han mindre än en meter efter mig och försöker komma förbi även mig. Dike på ena sidan vägen och vajerräcke på andra sidan. Sitter med panik och försöker fundera ut vad jag ska göra. Har inte kört speciellt mycket och har bara min handledares ord att man ska ligga långt ut i filen så att man inte blir omkörd av idioter. Tänker att det kanske är smartast att köra in till kanten men vill inte göra något plötsligt och oväntat så jag ligger kvar mitt i vägen. Min handledare lyckas ta sig förbi och sakta bromsa in framför bilen så att bilen kommer långt efter mig så att jag får lite andrum. Både jag och min handledare har stora gula västar på oss och det står ÖVNINGSKÖRNING över hela min rygg. Lite hänsyn borde man ju ta i så fall, eller man sak ju ta hänsyn till alla.

En av kompisarna fick tag i regnr och har nu kollar upp vem som äger bilen.
Tänkte ringa och skälla ut gubben men vad ska man säga??
Känner bara att jag behövde skriva av mig lite.




Ja vad säger man... jag är inte förvånad.
Ni skulle bromsat stopp på fanskapet och nitat honom!
Så gör man väl inte öht, men ffa inte mot övningskörare.

JAg råkade ut för exakt samma sak igår, men jag satt iaf i min bil.
Orkade bara inte bry mig, men noterde iaf regnr på företagsbilen - en skuttbil (caddytyp) såklart med en ung grabb bakom ratten.
 

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Storstan
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Finns folk som finner nöje i att stressa folk som övningskör...:va
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ibland är det så ... Det var bra att din handledare gick emellan och det hade varit ännu bättre om han sakta hade stannat mitt i filen och tagit ett snack med föraren.
När vi körde av Gotlandsfärjan i somras så trängde en Volvo min fru så hon blev tvungen att stanna tätt intill räcket på nedrampen.
Jag låg bakom och såg det så jag körde om Volvon på rampen och ställde min hoj på tvären där rampen tog slut och tog ett snack med hon (som visade det sig att det var) som körde Volvon.
Nädå, hon hade inte sett min fru och nädå det var inte med vilje ...
Jag skällde ut henne efter noter och sket i att ytterligare 100 bilar ville av färjan. När jag gick därifrån, tog på mig hjälmen och körde iväg så skrattade trafikvakterna som sett det hela. Tror att hon ger fan i att tränga hojar fortsättningsvis.

PS Tänk på att din hoj förmodligen visar 10 km/h för lite i 90 ...
 
Last edited:

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Skönt att det gick bra! Har själv varit handledare åt tre grannar i sommar, som tur är har vi klarat oss från sådana idioter du stötte på.

Bästa skyddet enligt min mening, som också nämnts, är att köra fortare än övrig trafik. Hellre tar jag en bot än ligger lagligt och blir behandlad som någon galen mopedist. Under övningskörning bör man hålla sig till gällande begränsning, varför mitt råd är att undvika större vägar så långt det går.

Detta vore något för våran ordningsmakt att prova, kör en helt civil mc i laglig hastighet och se hur länge det dröjer innan de har en bil uppstoppad i akterkastellet. Men det är väl för mycket jobb med att skriva rapporter, mycket enklare att skjuta laser......:näsblod
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Kanske är jag som är idioten andra skäller över? :gnissla :rolleyes:

Mycket bra fråga att ställa till sig själv... Skulle tro att alla är vi "idioten" någon enstaka gång emellanåt. :rolleyes: Men det det som TS råkat ut för låter ju mer som en psykopat.. :gnissla

Skönt att ni redde ut det så bra, och ska bli spännande att höra vad galningen hade att säga.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Har råkat ut för samma sak flera gånger när jag varit handledare. Gör samma sak. Kör om och bromsar ned farten så att avståndet till eleven ökar. Brukar visa med handen tydligt att jag inte gillar bilistens beteende. Vissa fattar vinken, andra fattar inte alls utan ska köra om igen. Då har backspegeln legat risigt till.:mad:
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Något som jag märkte när jag övningskörde med min sambo, var att med den stora gula västen som det stod övningskörning på blev som en måltavla för många bilister som absolut skulle tränga sig emellan, köra upp precis bakom henne och sen kasta sig in framför efter omkörningen, för att typ visa hur man kör. När vi senare bytte till en vanlig "bilskylt" som satt med skärp och inte alls syntes så bra så lugnades detta beteende ner betydligt. Tyvärr.

Och som sagt, en sån gammal hoj har oftast en riktig glädjemätare som visar betydligt mer än vad man kör. Kolla upp med en GPS hur fort det egentligen går, pch rätta därefter. Kör man minsta lilla för sakta så blir ju varje svenne en laserman...
 

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Hur vilt och vårdslöst man än kör så finns det ju nästan ingen tidsvinst över huvudtaget på att ligga med dåligt avstånd mot folk... De metrarna man ligger bakom tar ju bara några sekunder att ta igen när det blir tvåfilig! Mycket konstigt beteende
 

-mini-

Inte som alla andra
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Kävlinge med Dede
Hoj
Numera hojlös
Och som sagt, en sån gammal hoj har oftast en riktig glädjemätare som visar betydligt mer än vad man kör. Kolla upp med en GPS hur fort det egentligen går, pch rätta därefter. Kör man minsta lilla för sakta så blir ju varje svenne en laserman...

Jag och min handledare har kollat hastigheten på min hoj så den stämmer. Så jag körde inte för långsamt. Annars hade det ju kunnat vara en liten om än dålig ursäkt för att köra som bilisten gjorde.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Mycket konstigt beteende

Beror ju på, den här bilföraren uppför sig lite konstigt av "naturliga" orsaker, krävs tydligen 5-7 personer att brotta ner en del drogade. :död

[YOUTUBE-ID]dDBofgWP5fM[/YOUTUBE-ID]

en annan bilförare

[YOUTUBE-ID]2mHnYMYS8mc[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Ovsett om jag sitter på MC eller i bil brukar jag försöka flytta på mig och låta dem dra om, man har ju ingen aning om vem som sitter i bilen.

-Civilpolis
-Krackpundare
-Galing som inte tvekar att köra över dig/skjuta/dra bniv
-Ghostrider numera i bil
-Någon som faktiskt har bråttom
-osv

Bättre att låta dem dra iväg istället för att ta strid som man aldrig vet hur den slutar.

Att dra på är ingen bra iden, många svensonbilar toppar 250 km/h och det är igent skoj när du måste bromsa för att du kommit ifatt en bil 500 meter längre fram som ligger i 70 km/h instängd mellan vajrana och känna galningen komma älgande bakom dig i +200 med kassa bromsar.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag höll 90 på 90-vägen.

Där har vi "problemet", bortsett från token bakom ratten då såklart. Tog en sväng norrut i bilen efter E4:an för lite ärenden i Luleå. Inte en kotte håller 90 och 110 som är skyltat. Om man då själv håller laglig hastighet så kortar man ner säkerhetsavståndet mellan bilarna marginellt och ökar på så sätt riskerna ytterligare. Så alternativen som finns är: kör 120-140km/h själv eller kör i vägrenen.

Sen spelar ju givetvis polistätheten viss roll. Att möta en polis här uppe i skogarna är nästan lika troligt som att träffa på utomjordingar.

Bra att du inte flyttade på dig dock - det är då det kan bli farligt. Ska två fordon kriga om plats på en fil vinner oftast det större fordonet, i detta fall bilen.

Ta plats i trafiken. :tummenupp

Lys en symbol av en ketting mot molnen med grön laser.

Haha, tack för dagens bästa skratt. :D
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag övningskör bil med båda mina barn.

Med sonen har jag nästan aldrig haft övningskörningsskylt, han skiter i vilket men han gillar att rödljusrejsa och då kanske det inte är så bra att köra med skylt.
(han tycker förvisso att det är kul att förnedra folk med skylten på)

Med dottern har jag alltid haft skylt (hon är noga med att det ska vara efter reglerna och har bara övningskört i ett par månader) och då drabbas man alltid av puckon som gör idiotgrejor.

Helst skulle jag köra utan skylt med dottern också för att slippa idioterna, vi hade glömt skylten en gång och det märktes direkt skillnad.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top