Sitta på hoj i bilkö

Varför står man i bilkö med sin MC?


  • Antal röstningar
    0

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Det där är inte okej! På färjor tar motorcyklar upp lika mycket plats som bilar (Eller?) Varför ska mc:n då få företräde?

Jag antar att du inte tar bilen i bussfilen och ställer dig först "bara för att det går"?

Det stämmer inte det du säger, MC kan ta platser som inte bilarna kan ta.
På vissa färjor finns tom rutor längst fram märkta MC (bla Fåröfärjan), det är trekanter ingen bil skulle kunna stå på i alla fall. Det fick plats tre hojar i en trekant.
 

Krutan08

Bulta bomben!
Gick med
26 Aug 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki GSR
Så länge man hela tiden räknar med att "ingen ser mig" är det bara å tuta och köra, runt, mellan, på sidan osv... har iaf fungerat för mig i åtta år...
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Finns ingen mening att stå i en kö om man kan slippa. Känns lite som att stå i en 10 personers kö om man ska köpa aftonbladet när det finns en snabbkassa (max 10 varor) helt ledig.

Speciellt om det regnar. Vad gör det dig om du sitter i en bil? Du blir inte det minsta blöt om du inte har en cab som har fastnat i öppet läge. Självklart kör man förbi allt och alla med hoj i en kö. Ser jag en hoj som står snällt stilla i en bilkö skulle jag nog misstänka att han vore lite retard :rolleyes:
 
Last edited:

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Ort
Mellansverige
Hoj
;)
Lite både... brukar hålla mig kvar men blir jag trött så smyger jag förbi och är lite nöjd över det...

Särskilt när jag var på hem från Norge och det var cruising... och kopplingen var sönder... ut på höger sida vägen och kör förbi allting som blockerar..
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Enda gången jag stannar upp bakom en bil är när det slår om innan jag hinner fram till stopplinjen - bilfan kan ju svänga utan blinkers i korsningen !!! :huvet

Har väl aldrig hindrat en bil från att komma iväg när det blir grönt i alla fall.
Det har visst nåt med effekt/vikt förhållandet fordonen emellan...
:mattias :fakta :rofl
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Brukar inte alltid köra förbi köerna, ibland vill jag bara ta det lugnt. Det finns dock två situationer som gör att jag glider förbi, 1. Jag har bråttom (Sällan jag inte har bråttom) 2. Jag ser att bilen framför avsiktligen blockerar vägen, då jävlar ska jag förbi :D
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Har även blivit så att man glidit om när de har segat sig iväg från stoppet också... det är förmodligen det jag avskyr mest med att köra bil, att fastna bakom de som verkligen segar sig iväg från rödljuset. Och så är det alltid lika barnsligt kul att glida förbi en kö :D
 

Rajien

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2009
Ort
Haninge
Hoj
1996, Suzuki GSX750F
Som ett flertal inlägg säger så har det lite med hur bråttom man har att göra.
En typisk morgon på väg till jobbet så kommer jag till bilkön på Nynäsvägen som står praktiskt taget stilla vid Hökarängen eller ännu värre från Farsta så blir det både bussfil och mellan filer när det känns säkert. Just i det här fallet så måste någon fått ett hjärnsläpp när man dimensionerade tunneln till och från Nynäsvägen i södra länken, Stockholm.
I tunneln så blir det väggren och spärrområde i säker och tillåten hastighet.
 

Sparvöga

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
Känner igen den där känslan - det är lite F U över det hela när man sakta glider förbi ALLA bilar :D :wiggle

Är även bra att öva lite kökörning (koppling-gas-teknik), så jag brukar tänka. Att bara glida förbi är även det rätt nice. Ibland känner man sig som värsta GR, även om det går i typ 30 km/h när jag kör om. Men va fan, lite fantasi får man väl lov att ha :tungan.
 

cub

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2009
Ort
Färingsö
Hoj
-08 Honda Transalp
Det beror helt på. Jag kör inte emellan till varje pris eller i vilken fart som helst. Om jag inte har bråttom och det inte är aslång kö kan jag också softa och ta det lugnt. Är det däremot varmt så kör jag, inte för att jag själv är varm det är mitt eget problem, utan för att komma loss och svalka motorn.
 

TNB

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Nacka
Hoj
KTM 450, BMW K1300R, Yamaha XT1200Z,
Klart man kör mellan filerna, utom vissa sträckor där det är i stort omöjligt som Essingeleden t.ex, enl. en mc-polis som jag kollade med nyligen är det ok att köra mellan filerna om det finns tillräckligt med plats, och enl. samme polis är "tillräckligt med plats" helt enkelt en tolkningsfråga
 

AntX

gasglad
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Danderyd
Hoj
Ducati 748
Kör e18 ->Bergshamraleden->E4-> Essingeleden->Hornsberg varje dag t/R, trafiken står mer eller mindre stilla både morgon och kväll (bävar inför vintern när jag måste ta bilen). Försöker smita förbi så gott det går med devisen bussfil=mcfil, väggren=mcfil, mellan bilarna =mcfil...inte alltid uppskattat av poliserna som brukar ha kontroll på Stocksundsbron eller nere vid infarten till Ulriksdal (MC ej tillåtet i bussfilen)..har dock "bara" fått böter en gång men ofta ett förmanande pekfinker :)
Det som stör mig mest är "svenne-trafik-poliserna" som lägger sig och blockar när övriga snällt håller lite åt sidan när man kommer rullandes mellan bilarna.
 

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Jag kontrar med färjeköer i GBG. I måndags tjänade vi nog mellan 2-4 färjor genom att göra som vi brukar, köra förbi och på först :)

Men när det gäller färjorna på Hönöleden finns det alla varianter bland mc-åkarna: i bilkön, i lastbilskön, i förkörskön. Sen på färjan är det förvirring. I körfältet, bredvid körfältet där fotgängarna och mopedisterna står, eller allra längst fram vid rampen. Själv tillämpar jag följande: Kön: stannar i bilkön. På färjan: Kör förbi alla bilar, bussar och lastbilar och ställer mig längst fram vid rampen/bommen. Eftersom jag hinner köra av färjan så fort bommarna rör på sig är jag inte i vägen för biltrafiken.

Sen när det gäller att glida förbi köer tycker jag att man ska ha fördel för att man kör miljöfordon och bidrar till att lösa parkeringsproblemen i stan.
 
Last edited:

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Bilköer:confused::va:confused::va:confused:Aldrig sett några när man åker hoj:tummenupp
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Jag tycker det är ständiga köer på alla vägar vid alla tidpunkter så jag smiter helt enkelt förbi där jag tycker jag får plats.
Kanske inte jättepoppis när jag väcker en och annan på morgonen, men vafan, jag ska ju till jobbet.:tummenupp
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top