Sitta på hoj i bilkö

Varför står man i bilkö med sin MC?


  • Antal röstningar
    0

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Ort
Partille
Hoj
En Liten
...det finns idioter som tycker att man inte får det och öppnar dörren eller svänger ut lite mitt framför en. Hände mig i en kö påväg in i malmö förra sommaren.

Jag har inte råkat ut för det men det är anledningen till att jag oftast håller mig i kön. Men det är lite beroende på hur lång kön är. Vet jag att det handlar om några minuter står jag kvar men är det trefiligt och helstopp flera kilometer kör jag.
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Vägrenen är bästa vännen .. inga bilar som byter fil spontant.
Tråkigt nog så blir essingen så j-a smal mellan nyboda och fredhäll så då kan det bli många filbyten för plats på linjen är det ont om. Men köa gör jag inte om jag kan slippa.
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
rätta mej om jag har fel... men så länge det är köer... så är det INTE omkörning utan FÖRBIKÖRNING och det är VÄL helt lagligt.... sedan finns ju visserligen något som heter oaktsamt beteende eller något liknande.... men förbikörning var lagligt på den tiden då jag tog kortet och jag tror att det är det fortfarande.... rättelse?:va

Tack! En till som har förstått det där. Har försökt säga det i många trådar.

Om högerfilen rullar och vänsterfilen står still i en kö är det inte omkörning och därför får man passera på vilken sida du känner har bäst utrymme.

förövrigt kör jag över heldraget hela tiden. Heldraget vid rödljus, korsningar etc är bara till för att puckade bilister inte ska byta fil när de står där framme. Jag blir mest förvånad när moppefuckon inte körmellan på sina lilla Baotan skärpskotrar.

Vägrenen är bästa vännen .. inga bilar som byter fil spontant.
Tråkigt nog så blir essingen så j-a smal mellan nyboda och fredhäll så då kan det bli många filbyten för plats på linjen är det ont om. Men köa gör jag inte om jag kan slippa.

däremot är det olagligt att använda väggrenen som omkörningszon.
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag blir mest förvånad när moppefuckon inte körmellan på sina lilla Baotan skärpskotrar.

Blir däremot mest förbannad när skräpskotern man precis kört om kommer och tränger sig så fort det blir rött.. Sen när trafiken släpper på så ligger de längst fram i 45 :mad:
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Vägrenen är bästa vännen .. inga bilar som byter fil spontant.
Tråkigt nog så blir essingen så j-a smal mellan nyboda och fredhäll så då kan det bli många filbyten för plats på linjen är det ont om. Men köa gör jag inte om jag kan slippa.

Hört nånstans att polisen kan se mellan fingrarna på bussfiler där mc inte är tillåtet... men väggren är det big no no på.
Du har passerat spärrlinje plus att du inte har där att göra då det ligger massa skit där.
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Hört nånstans att polisen kan se mellan fingrarna på bussfiler där mc inte är tillåtet... men väggren är det big no no på.
Du har passerat spärrlinje plus att du inte har där att göra då det ligger massa skit där.

Sant .. men jag hävdar att det är säkrare att köra där än mellan bilarna eftersom hantverkaråke ALLTID svänger utan att blinka eller titta.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag och polarn brukar tränga oss igenom hela Tyskland när vi kör på semester, det funkar bra förutom en del korvätare som blir vansinniga och smäller upp dörren framför en, man får ta det lugnt och räkna med att en del blir irriterade, speciellt när det är +30 grader på Autobahn och allt står stilla.
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Orka reta upp sig på bilister som försöker blockera förbipasseringen genom att minska utrymmet mellan filerna.
Jag byter bara fil eller passerar på annat ställe. Värst är faktiskt SUV:arna på att försöka hindra en... om man generaliserar lite.

Det är när köerna börjar krypköra som jag kör om i filerna där det går. Jag byter körfält, kör om till höger och vänster....finns ingen anledning att ligga kvar och ta plats!
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
Har Värmdöleden, Stadsgården, Centralbron och Sveavägen in till jobbet.
Värmdöleden är ganska bra avlastad vad gäller bussfiler likaså stadsgården. Men Centralbron där börjar man sicksacka mellan bilarna, eftersom det oftast går i högst 20km/h framförallt under rusningstrafiken.

Att sicksacka i högra hastigheter än 50km/h är lite väl risky, framförallt eftersom bilisterna inte har speciellt mycket koll på hur de kör sina bilar..

Men då det är motorväg och det är lite bredare mellan bilarna så blir det ofta omkörningar via olika körfält..

Har sett liknande diskussioner inne på andra motorforum. Jag har förstått det som att det är tillåtet att köra om i högerfilen då "söndagsåkaren" ligger i vänsterfilen. Så länge det kommer en avfart eller är skyltat mot en destination längre fram. Tex Nynäsvägen avfarten mot Länna, där bör det alltså vara tillåtet att köra om i högerfil trots 110-väg. :banana
 
Last edited:

ZtiffMensken

Buwzaberget :) En berg kul att bestiga.
Gick med
31 May 2009
Ort
Kalmar
Hoj
Husaberg 650:: Husqvarna 250 06 Saknaden är stor efter duccen :(
På Öland där man bor när det är bilköer på sommaren är det ju livsfarligt att köra om och tränga sig för alla jävla bönder som kan svänga ut åt alla jävla håll utan för varning. Fast jag tränger mig ändå :)
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Jag kör nästan alltid förbi bilarna längst till vänster - undviker alltså att köar mellan bilar. Jag tar det dock lugnt så att den relativa hastigheten inte blir mer än kanske 30 km/h.

Tyvärr verkar många bilister använda väggrenen som en soptipp. :-O Det ligger sanslöst mycket junk. Vad är det för satans pöbel som slänger ut läskburkar, McDonalds-skräp och allehanda skit på vägarna?
 

ZtiffMensken

Buwzaberget :) En berg kul att bestiga.
Gick med
31 May 2009
Ort
Kalmar
Hoj
Husaberg 650:: Husqvarna 250 06 Saknaden är stor efter duccen :(
Jag kör nästan alltid förbi bilarna längst till vänster - undviker alltså att köar mellan bilar. Jag tar det dock lugnt så att den relativa hastigheten inte blir mer än kanske 30 km/h.

Tyvärr verkar många bilister använda väggrenen som en soptipp. :-O Det ligger sanslöst mycket junk. Vad är det för satans pöbel som slänger ut läskburkar, McDonalds-skräp och allehanda skit på vägarna?


Svenska folket
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Sant .. men jag hävdar att det är säkrare att köra där än mellan bilarna eftersom hantverkaråke ALLTID svänger utan att blinka eller titta.
Vill man köra på spik, glas och andra föremål som spränger däck, varsågod. Vägrenen är l-i-v-sfarlig. :fakta
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Har alltid funderat på detta jag med, åker man hoj så kör man väl imellan köerna, och kö är det väl så fort jag inte kan komma fram så fort som jag vill = självklart kryssar man mellan filerna så fort någon ligger ivägen, oavsett om det går i 10km/h eller 110km/h.
 

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år
För er som inte bor i Göteborg och inte är bekanta med tingstadstunneln, så kan jag berätta att sannolikheten att det sker olyckor i tunneln minst 3-4ggr/vecka, och att det dagligen uppstår feta köer, där maxfarten allt för ofta understiger 50km/h, går att uppskatta till ungefär en miljard procents säkerhet.

Jag jobbar i stenungssund men bor i centrala gbg och pendlar dagligen 7mil t/r till jobbet (dvs 14mil sammanlagt om jag kan räkna), och man blir fan mörkrädd hur vissa kör och hur oengagerade vissa är i bilkörningen. Det ska ätas, pratas, planeras, pratas i mobilen (det gör själv också förresten), tittas på kartor och då filbyten ska göras så är det strikt förbjudet att tydligt visa hur man ska svänga och sedan vänta tills bakomvarande trafikant uppfattat att man tänker byta fil och sedan i lugn och ro glida över till andra filen, och använda blinkers är förresten strikt förbjudet det med.
Filbyten skall ske på snabbast möjliga tusendel, och allt som heter säkerhet kommer i andra eller tredje hand. Att vrida på köttbullen man har som kallas huvud 45-80 grader och kolla i döda vinkeln anser vissa vara straffbart.

Jag kan inte fatta hur byråkratins land, Sverige, inte har infört lagar som i alla fall gör att man får böter om man pratar i telefon och då faktiskt inte bryr sig om att styra fordonet man kör, i England och Tyskland är det straffbart om man pratar utan handsfree, man kan även bli av med körkortet redan vid första varningen.
I Tyskland råder det fri fart på 75% av motorvägen, men man kan bli av med körkortet ifall man snackar i telefon eller inte håller avstånd när man kör, det är ett sånt samhälle jag vill skapa!

Vad jag ser där jag jobbar gör mig totalt MÖRKRÄDD, då jag vet att alltför många som vistas på vägarna ej borde vistas där, men jag kör mellan bilarna, dock är jag beredd på att bromsa konstant, vilket har gjort att jag lyckats undvika flertalet olyckor.

En inställning som jag tycker är komisk är den att när man sätter sig bakom ratten och ska köra bil, då kan man genast slappna av, spela hög musik, snacka i telefon, snacka med polarna i baksätet och bara chilla fram.
Faktum är att man borde vara mer engagerad i vad man gör när man kör, och hjärnaktiviteten borde faktiskt öka och inte minska, och man borde bli en hel del mer koncentrerad än vad man var innan man satte sig i bilen/i fordonet.

Av någon anledning anser man att bara för man sitter ned och inte står upp så kan man automatiskt slappna av?!

Men vem fan bryr sig, bilar är till för att köras om :tungan:yoparty

Kör man snyggt, och på sin vakt, är det ju inget problem att köra mellan bilarna.
Så sant!
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Och går det långsamt eller står still kör på vägrenen - så slipper man få en dörr i nyllet.

Om nån överspänd trafikpolissäkerhetsöverkomissareiekonstapel har åsikter om din färd på vägrenen så är det väl bara för farbrorn att slå blåsljusena och försöka åka efter - jag bryr mig inte.

Nån dag senare skulle gubben fått ett fax där det stod:
"Tjena du i radiobil 8 8234! det gick fint för dig men när vägräcket skicka upp din bil på två hjul så blev det sämre - paja blåljusena när du volta eller?"

Ge även dina personuppgifter och ditt fordons reg nummer.

Jag lovar dom ringer inte upp igen - det är nämligen vårdslöshet att försöka köra efter en mc genom 1 meter breda springor.
Jag har provat.

Domaren meddelar den tidigare nämnda snutnarren följande:
"Visste du att blåljusena inte minskar fordonets bred?"

Följ inte lagen i stillaståndebilköer - du får en dörr förr eller senare - använd vägrenen.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top