sitter å funderar på ett projekt, tic motor och skarpt v-skrov

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vet det är ett motorcykel forum men jag tänkte bara läga upp det här för att få höra hur idiotiskt det kanske vore...

volvo motorer och delar är som alla vet väldigt billigt..

Hitta ett fr tävlings skrov av model v-skrov montera tex en b230et med växel låda volvo motorerna används ju i många båtar men har aldrig sett en båt med låda i, turbo det finns ju också men att ha en med turbo och låda borde ju kunna göra båten ganska rolig:) när volvo motorerna används så har man ju typ penta drev eller liknade men a det stora problemet vore kanske hur fan man skulle få till en proppeler :hihi

Projekt arbete ska stax börja.... kanske vore en kul grej eller är den väldigt dum :confused: :confused:
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
RS "Alex" skrev:
Vet det är ett motorcykel forum men jag tänkte bara läga upp det här för att få höra hur idiotiskt det kanske vore...

volvo motorer och delar är som alla vet väldigt billigt..

Hitta ett fr tävlings skrov av model v-skrov montera tex en b230et med växel låda volvo motorerna används ju i många båtar men har aldrig sett en båt med låda i, turbo det finns ju också men att ha en med turbo och låda borde ju kunna göra båten ganska rolig:) när volvo motorerna används så har man ju typ penta drev eller liknade men a det stora problemet vore kanske hur fan man skulle få till en proppeler :hihi

Projekt arbete ska stax börja.... kanske vore en kul grej eller är den väldigt dum :confused: :confused:
Båt med växellåda är nog ganska dumt.
Båten hinner stanna inna du hinner få i nästa växel... och dessutom kanske du bara kan utnyttja 2 av dem - sen orkar motorn inte med. Alternativt går det för fort..

Över 60 knop är inte kul...
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Tror det finns en anledning till att, i princip, ingen båt har turbo och växellåda.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
EBS skrev:
Tror det finns en anledning till att, i princip, ingen båt har turbo och växellåda.

berätta den då :hihi

John skrev:
Båt med växellåda är nog ganska dumt.
Båten hinner stanna inna du hinner få i nästa växel... och dessutom kanske du bara kan utnyttja 2 av dem - sen orkar motorn inte med. Alternativt går det för fort..

Över 60 knop är inte kul...

växlar du så jävla sakta?? nemen jag tror nog man skulle klara växla i farten annars typ starta på 2 an eller nått kanske kan slänga i 3 an i farten vem vet har man inte testat så vet man inte

över 60 knop är inte kul humm kör inte du sportcykel vad har du för gräns där då 70 km / h lr?? ärligt med ett bra skrov så går det ju allt att åka fortare än så och det inte är obehagligt eller vad det nu var som du syftade på, att man inte skulle åka över 60 knop
 

Zergh

Mmpfs... Bytte avatar igen =)
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Zergh...
Hoj
På jakt efter en ny Ducce, Cr250n är kvar.
RS "Alex" skrev:
berätta den då :hihi



växlar du så jävla sakta?? nemen jag tror nog man skulle klara växla i farten annars typ starta på 2 an eller nått kanske kan slänga i 3 an i farten vem vet har man inte testat så vet man inte

över 60 knop är inte kul humm kör inte du sportcykel vad har du för gräns där då 70 km / h lr?? ärligt med ett bra skrov så går det ju allt att åka fortare än så och det inte är obehagligt eller vad det nu var som du syftade på, att man inte skulle åka över 60 knop


Du har inte tänkt på att vattnet rör sej rätt skapligt ibland? och skapar saker som kallas vågor, och åker du fort på en våg, så kan det nog kännas lite obehagligt. :7peta

Och gällande växling så verkar det jävligt osmidigt på en båt faktiskt, varför inte bara dunka i en automatlåda eller något?.
 

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
En bilväxellåda på en båt är synnerligen olämpligt. Detta på grund av att man kommer att trycka sönder lådan eftersom den är inte är gjord för att ta upp krafter axielt, utan endast radielt. Detta när du kör framåt. Om du kastar i backen så kommer du att dra sönder lådan. Ett backslag till en båt är att föredra. Då kommer det att hålla. En bilväxellåda klarar alltså inte de krafterna det handlar om. Angående turbo och båtar. Dett finns lyckade fall där turbo har monterats, men tänk på att en båt jobbar alltid i "motförslut" samt att fartvinden inte kan kyla IC:n men det finns ju varianter av sjövatten IC. Det vanligaste är dock att använda en kompressor om man vill få fart på en båtmotor. Till sist så måste du marinkonvertera en bil motor. Det är den enklaste biten. finns färdiiga satser att köpa för det med pumpar och annat som vattenkyld avgaslimpa mm, dock så är det dyrt.
 
Last edited:

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
John skrev:
Över 60 knop är inte kul...

FEL. Över 60 knop ÄR kul... :tummenupp
Om båten är konstruerad för dessa farter. Har själv provkört båt i 75 knop... :yoparty
 
Last edited:

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
gäller väl att hitta en propeller som e bra också.. för om den rör sig för fort så uppstår ju ett såpass undertryck vid propellerbladen att de bildas gasbubblor som sedan imploderar (vafan kallas det? har glömt ordet)å de sliter å massa sånt.. sen borde ju inte verkningsgraden bli alltför bra då
 

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
heimdal skrev:
gäller väl att hitta en propeller som e bra också.. för om den rör sig för fort så uppstår ju ett såpass undertryck vid propellerbladen att de bildas gasbubblor som sedan imploderar (vafan kallas det? har glömt ordet)å de sliter å massa sånt.. sen borde ju inte verkningsgraden bli alltför bra då
Japp det är rätt. Kavitation kallas det.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Street skrev:
En bilväxellåda på en båt är synnerligen olämpligt. Detta på grund av att man kommer att trycka sönder lådan eftersom den är inte är gjord för att ta upp krafter axielt, utan endast radielt. Detta när du kör framåt. Om du kastar i backen så kommer du att dra sönder lådan. Ett backslag till en båt är att föredra. Då kommer det att hålla. En bilväxellåda klarar alltså inte de krafterna det handlar om. Angående turbo och båtar. Dett finns lyckade fall där turbo har monterats, men tänk på att en båt jobbar alltid i "motförslut" samt att fartvinden inte kan kyla IC:n men det finns ju varianter av sjövatten IC. Det vanligaste är dock att använda en kompressor om man vill få fart på en båtmotor. Till sist så måste du marinkonvertera en bil motor. Det är den enklaste biten. finns färdiiga satser att köpa för det med pumpar och annat som vattenkyld avgaslimpa mm, dock så är det dyrt.


a men låt säga man använder sig av 740 is turbo motor 230 ft eller et kommer inte riktigt i håg namnet sen med ett vanlig bakslag då marin konvertering är väll typ grövre kylkanaler och längre slagläng så man får den till 2.5 liter eller nått sånt, kylsystemet få man väll hitta på någon båt skrot sötvatten kylning, ic där kan man ju använda sig av vattnet båten ligger i :D

det vore fan kul ändå men turbon kanske inte skulle orka jobba hela tiden för det blir väll som att åka i uförsbacke som någon nämde :confused:
 

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
RS "Alex" skrev:
a men låt säga man använder sig av 740 is turbo motor 230 ft eller et kommer inte riktigt i håg namnet sen med ett vanlig bakslag då marin konvertering är väll typ grövre kylkanaler och längre slagläng så man får den till 2.5 liter eller nått sånt, kylsystemet få man väll hitta på någon båt skrot sötvatten kylning, ic där kan man ju använda sig av vattnet båten ligger i :D

det vore fan kul ändå men turbon kanske inte skulle orka jobba hela tiden för det blir väll som att åka i uförsbacke som någon nämde :confused:
Marinkonvertering är att du bygger om motorns kylsystem så att den går att kyla med sjövatten alternativt sötvatten. Hittar du ett vanligt backslag eller ett drev så är detta att föredra. Marin motorerna har som du säger mer slagvolym, men detta är inget som är nödvändigt. Vid marinkonvertering och kylning med sjövatten så bör du desutom ha rostfria ventiler, ( gäller icke turbomotorer) detta på grund av att motorns varma spillvatten går ut tillsammans med avgaserna. Dessa måste dock ledas ut efterturbon om du turbokonverterar. Räkna med att avgasgrenröret kommr att vara konstant rödglödgat om det inte är kylt. Det är också så att man kan säga att en båt jobbar i "ständig uppförsbacke" dvs motorn är alltid belastad vid färd.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Som sagt lär det bli ganska varmt runt motorn då grenröret kommer lysa rött antagligen, dock borde man kunna göra en "avgaslimpa" med kylmantel innan turbon.
Motorgurun på Saab (per gillbrandt?) provade turboladdad saab.motor i en båt på 80-talet och det gick undan i alla fall.

Volvomotorerna är i princip samma i bilar som i båtar, dock hade man större slag i vissa marinmotorer, antagligen för bättre vrid på mellanregistret.
Ett pentadrev borde således passa direkt på en bilmotor, bara att bulta fast.

Sedan behöver man mickla till något för kylningen, antingen ta in sjövatten med en extra vattenpump eller så kan man ju smida ihop en värmeväxlare och sätta där man normalt har kylet.
 

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Brottby
Hoj
KTM 450 SMR -07
Turbo e vanligt på båtar. I allafall på disel motorer.
Vi har IC med sjövattenkylning.




Edit: Om du ska inhandla ett derev försök då hitta ett duoprop derv. (har dubla propellrar)

Det är dyrare men du får bätre grepp och båten går fortare.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Johanjulgran skrev:
Turbo e vanligt på båtar. I allafall på disel motorer.
Vi har IC med sjövattenkylning.




Edit: Om du ska inhandla ett derev försök då hitta ett duoprop derv. (har dubla propellrar)

Det är dyrare men du får bätre grepp och båten går fortare.

köpa något billigt smuggler eller joker skrov helst smuggler mer v-skrov men lite dyrare:(

båt motor, turbo grejer fån bil och duo prop drev [om det inte är allt för dyrt]

har kanske inte riktigt fattat allt men borde det inte gå att köpa en redan marin konverterad tex b230 för det borde ju finnas och sen turbo konvertera den det är väll bara toppen som skiljer eller? lägre tryck får man det med packning eller med andra kolvar?

börjar bli jävligt sugen nu men så skulle man ju ha pengar också :hihi :huvet :( :confused: :tuttar

edit: jag kanske ska läsa på mer känner jag:( så man inte tröttar ut er:) om man tar en b230 et/ft orginal och byter botten plattan för infästning av bakslag och gör i orning det där med avgaskylning och färkavatten kylning borde jag inte ha en duglig båt motor då? 2.5 liter som man får av marin veven ska väll inte vara nödvändig.
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
RS "Alex" skrev:
... 2.5 liter som man får av marin veven ska väll inte vara nödvändig.


Nix, mig veterligen fanns det olika slagvolym på båtmotorerna så inte ens de hade 2.5liter per automatik. "marinveven" satt med andra ord inte på alla båtmotorerna.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top