självförsvar...

Lithium

Guest
Jag har funderat på att börja med nån kampsport (självförsvar givetvis), vet inte riktigt vad bara; thaiboxning skulle vara rätt kul tror jag, elle rkanske bara vanlig boxning`? :confused:

För ett par veckor sen så var jag på väg hem från en utefest med två polare och går förbi gästhamnen i vaxholm där det sitter 6-8 pers i en båt. Dom ser oss på långt håll och skriker att det är efterfest i deras båt; men när de märker att vi bara är killar så ändrar dom sig och kallar oss för bögar etc, -oseriöst- och vi säger väl lite grejer tillbaka, men iaf så när vi ska gå så säger min ena kompis "hejdå era fi**or" inte riktat till nån spec person lr så.
vi går i väg och efter ca 10 m, så¨vänder jag mig om och ser en d-ak 29-åring kommandes i full galopp mot mig ca två meter bakom mig. Jag hinnerinte ens reagera innan han gav mig en smäll på käften och en spark, sen rusa han till min polare och gjorde samma sak, och till sist så vände sig min andra polare om och han inte heller reagera innan han sänktes... -vi är i åldern 17-19-
jag blev så inte rädd, utan snarare förvånad och chockad (och allt gick så jävla fort..) över att en jävla 29åring gjorde detta! det roliga i det hela var att han EFTER han hoppat på oss fråga vem av oss som kallade honom för fitta...
Just då tänkte jag inte så mycket, men en kvart senare på väg hem så hade jag jävligt svårt att sitta still och adrenalinet pumpade...

KalleBalik

Karata!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tycker att pickuptrucks är tuffare än hojar
En gång när jag var ung och dum åkte jag dit med teleskopare, fick dryga böter (8000+) så det är inte värt det...man ska inte slåss, usch!

B1

Dirtmover!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
TL 1000s -97
Är det någon mer än jag som har tränat [kuntao] vet inte hur det stavas... Bygger på en teknink, som man bara vidare utvecklar efter hand... Funkar kanon och är enkelt.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Martin skrev:
Håller jag inte med dig om. Wing Chun (eller Wing Tsun som jag antar är vanligast i Europa) är väl bland det mest direkta som finns, det är rakt på som gäller och helt utan "coola" hoppsparkar o dylikt. En bunt kedjeslag är väl inte direkt vackert, men det är effektivt.

Precis. Enkelt, mycket 'känsla' i det och effektivt så det nästan är otäckt. Finns inget element som jag ser som 'vackert' i WT förutom som kampsportare då man ser tilltalande saker i enkla tekniker. :D

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
B1 skrev:
jo då, på träning och tävling funkar dom kanon, men då rättar sej motståndaren efter regler... tex. har får inte slå dej med en flaska eller på pungen... :rolleyes:

Men under mina 15år i kampsport har jag ofta haft andvändning av rundsparkar... men bara en gång ute...

Skitfull i hultsfred hade tränat i ett ½år och missade killen, men träffade ciggen. Han trodde jag var Bruce Lee och sprang. Jag var så packad att jag ramlade omkull och fattade inte förrens dagen efter när polarna berättade, ingen jag rekomenderar men det funkade :crash

Hästsparkar är ju inte allt för risiga, bra självförsvar och kommer naturligt ibland. Men cirkelsparkar är det inte ofta man ser någon gör framgångsrikt. Oftast backar motståndaren eller så kontrar han i samma stund som man sparkar. Nybörjare går på det mesta... men ingen jag har sett, eller sparrats mot är bra nog på just cirkelsparken.

Fast har du tränat 15 år med mycket cirkelsparkar så kan du nog din sak :tummenupp

B1

Dirtmover!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
TL 1000s -97
Jodå, men som du säger... det e oftare dom raka går in.

Omvänd cirkelspark är kanon om man sätter den snabbt som kontring på en vanlig... (Bandae dollyo chagi, på koreanska :crash )

MR.T_Power

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
Yamaha RD LQ 125
Kanon tips...

coolrider skrev:
jag har precis kommit hem från en intensivkurs för *il + klarat skrivningen (tack, tack) men tråden handlar inte om det utan några av mina kompisar hade vart på fest & hamnat i bråk varav dom hamnade i slagsmål med 11st såklart åket dom på spö men allt slutade med att mina polare fick glasflaskor krossade mot skallen osv.
nu undrar jag om det är någon här inne som har någon form av självförsvars "hjälpmedel" jag tänker oxå på många tjejer eftersom fan det går inte 1 dag utan att man läser om nån tjej som blivit våldtagen (förra året 404st, mer än 1 om dan)
själv har jag hamnat i ett par bråk bara för ha "funnits" så, jag har en teleskopbatong. jag skulle inte använda den bara för att gå ut & slå ner någon utan bara för att avskräcka folk efter man åkt på en smäll lr 2. så har ni något?

Om du vill lära dig ett självförsvarssytem och även vill att det ska fungera effektivt så har jag och rekomendera "Wing Tsun Kung fu", som jag själv har tränat i flera år, jag har även tränat jujutsu, kickboxning, boxning, SHaolin Kungfu, teakwondo.

Konceptet med wing Tsun äör att man ska kunna försvara sig snabbt, effektivt och med en jävla fart...
Och att man slår ner motstånadaren/motståndarna tills de inte kan göra något hot för dig, i denna kampsport ingår bl.a sparkar, slag (dödsslag), "brottning", armbågning och knäning mot olika organ.

Men det är viktigt att tänka på att detta är "bara" självförsvar men jag kan lova att det fungerar, jag har själv varit i mycket hotfulla situationer med bl.a vapen och jag har kommit helskinnad därifrån med endas lite blåmärken på knogar, armbågar och knän och tillochmed panna...

Nu fick du ett hett tips...

Mr.T

sp33dy

Svärmorsdrömmen.
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
WR450, DB7
capoeira-R1 skrev:
ta bort wing chun från självförsvar och addera den till skönhetslistan så håller jag med dig helt :tummenupp

stavas WingTsun, och är enligt mig den effektivaste av alla s.k "martial arts", inget krimskrams, rakt på! attack är det bästa försvaret!

beträffande vapen, lämna dem hemma!

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Tränade Thai-Kickboxning ett tag i göteborg men eftersom jag hade 5 mil till träningen 2ggr i veckan tröttnade man efter ett tag. Dock var det jävligt roligt och man lärde sig mycket nyttiga saker...hehe :brynad

Nu finns det iofs ett ställe i borås som kör Thaiboxning som verkar intressant, men jag har inga polare som vill hänga med och det är så jävla tråkigt att inte känna någon i början.

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
R1000
Thaiboxning e det ända rätt när det gäller träning å "självförsvar" effektivt å rått :Bugar

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
Kickboxing och gym är en bra kombination för att undvika att få spö har jag upptäckt ^^
Kan för övrigt tillägga att den träningen vi har har många inslag av just thaiboxing. Hur som helst en av de absolut mest effektiva kampsporterna jag tränat.

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
R1000
PenDragon skrev:
Kickboxing och gym är en bra kombination för att undvika att få spö har jag upptäckt ^^
Kan för övrigt tillägga att den träningen vi har har många inslag av just thaiboxing. Hur som helst en av de absolut mest effektiva kampsporterna jag tränat.

kickboxning e ju iof bra..skillnaden mot thai e knä,ärmbåge, å va så nära din motståndare som möjligt typ klinch

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Citat:
Har man vapen typ batong, kniv, knogjärn etc med sig när man går ut och man hamnar i bråk kan jag sätta min hoj försäkring på att man åker på stryk. Med garanterat sjukhusbesök som följd, om det inte nu råkar vara så att du är en av dom som startar skiten, vilket jag hoppas att ingen här inne är ute efter.

En batong gör ont, men polarna till den du träffade får då även mer lust att spöa dig riktigt. Sen har vi det här fenomenet min är större än din, Du tar fram en batong, han tar en kniv, du byter till en krossad flaska... och vips så måste man ta med sig 45:an när man ska ut och ha lite skoj.

Så killar, lämna vapnen hemma , det kommer bara göra mer ont Pepparsprej, och andra saker som "desablar" motståndaren kan vara bra för att man ska få lite tid på sig att ta sig från platsen, men inget rekomenderat. Prata dig ur situationen istället eller lägg benen på ryggen.
Visst skulle jag kunna "sänka" tre killar som vill bråka men det kommer inte vara vär det när dom är åtta nästa gång...

Dö ung på hojen istället för att kasta bort livet i ränstenen utanför Puben/Cluben/etc, då dör man iallfall medans man gör något man älskar

Bra skrivet, :fakta

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
UrbanTiger skrev:
Fi fan jag känner sej grabbarna, dom har nio millimeter och sånna grejer. Inte komma snacka sej här nu va, jag kommer klappa in säften, direkt, vettu :smasha

Då ta ja fram kniven, o komma o hälsa på.

:1pajas

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
KalleBalik skrev:
Ska man träna nån kampsport som funkar bra på gatan är det väl boxning eller thai/kickboxning som gäller...alla sånna där fina rundsparkar och skit som man lär sig i typ kung fu och liknande har man inte tid med i en riktig fight.

Men börjar man träna en kampsport för att fightas på gatan är man helt fel ute.

Håller med The Wanderer.

Dessutom, ska man träna kampssport för att kunna försvara sej så ska man träna judo, jujutsu eller liknande, inte bara fighting utan istället självförsvar. :fakta

Jag har aldrig lyckats hamna i bråk, dock fått vissa hot, men om man lägger ner och vänder och går innan det spårar ur brukar det lösa sej.

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Emmi skrev:
Håller med The Wanderer.

Dessutom, ska man träna kampssport så ska man träna judo, jujutsu eller liknande, inte bara fighting utan istället självförsvar. :fakta

Jag har aldrig lyckats hamna i bråk, dock fått vissa hot, men om man lägger ner och vänder och går innan det spårar ur brukar det lösa sej.

Jujutsu är inte så värst bra självförsvar och inte heller Judo.
Combat, eller tävlingsinriktad Jujutsu är riktigt bra, men det är nånting helt annat från just Jujutsu.

Bråk utanför träningsmattan brukar övergå till brottning av nån form och man lär sig inte grappling riktigt ordentligt som man gör på Combat, där man nöter det hela tiden.

750RR

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
maverick_750rr skrev:
Combat, eller tävlingsinriktad Jujutsu är riktigt bra, men det är nånting helt annat från just Jujutsu.

Bråk utanför träningsmattan brukar övergå till brottning av nån form och man lär sig inte grappling riktigt ordentligt som man gör på Combat, där man nöter det hela tiden.

750RR

Det finns säkert bättre självförsvar än judo och jujutsu, dock lär man sej en hel det på det också. Både jujutsu kai (förbundsjujutsun) och sport jujutsu lär ut självförsvar (jag anser sport jujutsun vara bäst), fast det är kanske de båda du menar med tävlingsinriktad jujutsu?

Japp, gruppkram, alla på Mavve! :banana

Last edited:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
maverick_750rr skrev:

Du kan inte bara säga 'jujutsu är inte bra självförvar' för det finns fnuttontusen olika stilar inom ju-jutsu, det är bara okunskap.

Förbundsjutsun är onekligen askass som självförsvar men det finns ett gäng stilar inom ju-jutsu som inte har nånting med tävling att göra. Tränar själv ju-shin-jutsu som är helt inriktad på självförsvar och enbart självförsvar.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy