Självgående dammsugare! vilka är bra?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Det är de väl allesammans... Har en smidig behållare som man tömmer efteråt. Vi kallar vår för "parterapeuten". Perfekt att släppa loss i hallen,köket och runt vardagsrumsbordet nån gång i veckan för att ta upp grus, smulor och annat som annars skulle skräpa ner resten av huset.
Tyvärr har batteriet börjat bli dåligt så den klarar inte många minuter längre. Är på jakt efter ett billigt ersättningsbatteri men det är svårt att hitta i Sverige och de verkar inte leverera dem till Sverige från Amazon.co.uk

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Har två stycken trilobiter, en "följde" med när jag träffa mannen,
den gamla versionen som nu har varit i bruk i tio år, samt den nyare versionen som känner av avsatser=trillar inte ner för trappor etc.:D

Vi är båda supernöjda med "bill och bull". :banana, den enda nackdelen är att de går på två batterier och de är svindyra, 1000 styck, men de byts var tredje år så det är okej (kan gå på ett batteri men går då inte lika länge).

Trilobiterna är ett av de saker vi har hemma som vi uppskattar mest :)

+ är en perfekt underhållning för katterna :D

JA de väsnas men poängen är att den ska dammsuga medans du är borta.

Den gör grovstädningen o så går jag med moppen och tar lister lite då och då. Aldrig haft problem med att de inte går under några möbler förutom en gammal soffa, fixade klossar och och la under =problem löst.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
samt den nyare versionen som känner av avsatser=trillar inte ner för trappor etc.:D

Roomba har samma funktion. Du kan låta den dammsuga ett bord om man vill. Dessutom brukar man få med minst en "Virtual Wall" som är en liten dosa som skapar en ljusvägg som Roomban inte går förbi. Brukar ställa den att Roomban inte går in under sideboarden som är precis så hög att den brukar fastna där under..

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Roomba har samma funktion. Du kan låta den dammsuga ett bord om man vill. Dessutom brukar man få med minst en "Virtual Wall" som är en liten dosa som skapar en ljusvägg som Roomban inte går förbi. Brukar ställa den att Roomban inte går in under sideboarden som är precis så hög att den brukar fastna där under..

Roomba har "kommit i kapp" o är säkert minst lika bra idag som trilobiten. En sak som är säker är att på tio år har de blivit betydligt bättre o dessutom gått ner kraftigt i pris, i alla fall trilobiten som kostade 18000 när den köptes :gnissla . Den nya, som är tre år nu (!) kostade 9000 o idag är priset ännu lägre..

Jag hade en gång i tiden en automatisk "dammtrasa med roterande kula" (kommer inte på namnet nu) men en dag fick jag för mig att låta den o trilobiten "gå en match"..hade ingen "dammtrasa" sen :näsblod

Edit medföljer magnetlister som man placera där man inte vill att den går förbi.

Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6

Helt påslös, och den har två behållare
En där stort skit samlas och ett där finare skräp samlas
Och ett luftfilter
Tömningen går på ca 17sekunder och görs över papperskorgen.

Det är de väl allesammans... Har en smidig behållare som man tömmer efteråt. Vi kallar vår för "parterapeuten". Perfekt att släppa loss i hallen,köket och runt vardagsrumsbordet nån gång i veckan för att ta upp grus, smulor och annat som annars skulle skräpa ner resten av huset.
Tyvärr har batteriet börjat bli dåligt så den klarar inte många minuter längre. Är på jakt efter ett billigt ersättningsbatteri men det är svårt att hitta i Sverige och de verkar inte leverera dem till Sverige från Amazon.co.uk

Om du är på jakt efter batteri till roomba och har det nya batteriet( dvs inte det som sitter i en plast låda) så kan jag hjälpa dig

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det fortfarande tretti.se som gäller om man ska köpa en billigt?

Det har som inte blivit av i år heller.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Den ser rolig ut men hur effektiv är en sån där egentligen? Suger den bra?
Behöver man ha stora öppna ytor för att det ska löna sig?
Måste man lyfta över den till varje rum med tanke på dörrposter och lister?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Den ser rolig ut men hur effektiv är en sån där egentligen? Suger den bra?
Behöver man ha stora öppna ytor för att det ska löna sig?
Måste man lyfta över den till varje rum med tanke på dörrposter och lister?

Den är så effektiv att den klarar av att städa så man slipper springa i skiten.

Men har en "sug" och med tanke på hur liten den är och att den går på batteri så ger den ingen större effekt men det är fullt tillräckligt för att ta upp damm

Man ska inte köpa en roomba och öppna förpackningen och sen tro att den ska göra allt jobb åt en.

I mitt hus så har jag fått höja elementen då de va precis i höjd med den så den kunda kila fast sig den har ca 1 cm på toppen som den inte känner av men ändå kan köra fast.
men man kunde lika bra sänkt dem eller satt en list eller liknande vid dem.
( det var dessutom bara i ett rum)

Den gillar inte sladdar så bort med dem innan den drar igång eller se till att den inte kommer åt dem.

Det är inget man sätter på och sen är i samma rum med , dels lär den köra på dig ett antal gånger samt att den låter lite.
Men sen jag drog igång den för snart 2 veckor sen så har jag inte dammsugat med dammsugaren än ( och det med tjej i huset):D

Säg att jag lagt 1 dag totalt på att studera den och sen anpassat huset efter den( detta medräknat att man suttit och studerat hur den löser olika uppgifter.
Är man inte intresserad att att titta på den så plockar man bort alla sladdar och annat löst/ lätt som finns på golvet och sen låter den städa, kör den fast så stannar den och inväntar hjälp.

Och nu tar den ca 17sekunder per tömning.
hur lång tid tar det att dra fram dammsugaren och plugga den i väggen?:gnissla

Mattor ska den klara men jag har inga än.. så får återkomma i ämnet:gnissla

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Men dammsug själva för fan, latrövar!!

Jag går från hemmet kl 0530 och är hemma 1830-1930..jag/vi lägger gärna tiden på ngt vi tycker är roligt när vi är tillsammans.

Den är bra på att ta det där "fina" dammet som en vanlig dammsugare oftast inte kan ta ("piskar") Mina luftrör är betydligt bättre sedan vi har trilobiten (troligtvis pga av att man städar oftare då den går varje dag i princip efter ett rullande schema) + perfekt när man har djur

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
..mina luftrör är betydligt bättre sedan vi har trilobiten (städar ofta då den går varje dag i princip efter ett rullande schema) + perfekt när man har djur

Skaffa en hygrometer och en luftfuktare (det finns som kombination)

Det är det bästa jag har gjort för mina luftrör/slemmhinnor.

Den billiga jag skaffade pajjade dock, på ett par dagar började jag känna irritation i luftrören men i samma veva hängde jag en maskin tvätt på torkställning inomhus och blev bättre, ett par dagar senare var det dags igen, då våttorkade jag golven, nästa gång kokade jag palt osv...

Nu har jag dock inför vintern införskaffat en ny luftfuktare, men har ändå lärt mig knepen för att slippa köra den så ofta, bara en sån sak som att inte köra torkprogrammet på diskmaskinen utan att öppna luckan och släppa ut ångan räcker långt.

Men självklart är ju en dammfri miljö också bra att börja med, det är lite därför jag funderar på en dammrobot.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har en sådan där Tribolite som jag fick i julklapp för ett par år sedan. Jag använde den en del så länge jag var singel. På den tiden var det lätt att plocka undan så pass att dammsugaren skulle vara effektiv.

I förebyggande syfte satte jag även upp hinder. T ex ett element som dammsugaren gärna vill köra under, men det var inte möjligt. Ett ihoprullat lakan gjorde susen. Sedan brukade jag vira en handduk runt en lampfot och lyfta upp köksstolarna på bordet samt dra ut sladdar så att golvytan blev fri. Det fina om man gör det här är att man kan gå ut och göra trevligare saker. Åker man på semester i ett par veckor kan man komma hem utan att ha en allt för dammig miljö. Åtminstone där Tribolite har tillträde.

Tro dock inte att en Tribolite ersätter en vanlig dammsugare, för så är inte fallet.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Om du öppnar batteriet försiktigt så kommer du se att det består av standardceller du kan köpa på ELFA. Lite lödning på det sen är saken biff.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Ännu en pryl som kan göra livet enklare! Skitbra!

Vi har en ko-matta samt lite trösklar.
Hur mycket hinder fixar trilobiten? Knallar den upp på en platt komatta?
Har nivålist mellan två av rummen dessutom. Den är väl ca 5-8mm hög och 45 graders lutning. Kommer trilobiten knalla över dessa??

Hur fungerar den rent allmänt... går den tillbaka själv till en laddstation??
Startar den på timer eller måste man aktivera den?

//KaliZ

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...